wat is de bruine vlek

Gestart door oostsouburg, oktober 23, 2006, 18:38:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

oostsouburg

Hallo forum,

Gisteren zat deze zuidelijke boomsprinkhaan (als dat 'm is tenminste)bij ons achter en wat ik me nu afvraag is wat die bruine plek op zijn of haar rug is. Weet iemand dit?

groet Chris

oostsouburg

Hier nog een keer, nu zat hij of zij bovenin de droogmolen.

spanjool

lijkt mannetje struiksprinkhaan, mist o.a. gele streep over de rug die zuidelijke wel heeft. De bruine vlek zijn de dekschilden van de heel korte vleugels.
zie voor meer op google.

vr gr. spanjool
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Robert Heemskerk

#3
Ja, dit is een mannetje Struiksprinkhaan.

   *  Een van de weinige soorten waarvan het achterlijf kleine zwarte puntjes bevat
   * Het halsschild heeft een witte streep aan de zijkant
   * De vleugels zijn korter dan een kwart van de lengte van het achterlijf

:)

oostsouburg

#4
Bedankt Spanjool en Robert. Ik weet niet of dit bijzonder is en heb hem dan ook maar geplaatst bij waarneming. Na verder zoeken ben ik er inmiddels achter dat zij vrij algemeen zijn.

gr. Chris

Robert Heemskerk

Ze zijn vrij algemeen, toch zie je ze niet vaak omdat ze zich goed verschuilen denk ik.
Ik zie i.e.g. vaker boomsprinkhanen of zelfs zuidelijke boomsprinkhanen.

Jeroen Nagtegaal

Ik zie ze zelf vaak in de tuin, bij het werken erin, ze zijn antuurlijk ook niet heel groot en ze camoufleren zich goed.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

oostsouburg

Een poosje terug hadden we deze spinkhaan in de gordijnen hangen, toen kwam er uit het forum dat dit de zuidelijke boomsprinkhaan zou zijn. Nu lijkt hij wel erg veel op de struiksprinkhaan. Is dit nu dezelfde of is er echt een verschil?

gr. Chris

Jeroen Nagtegaal

Dit is de zuidelijke boomsprinkhaan, let vooral op het bruine schildje dat hier kliener is en de gele streep over de rus, ook is het beest meer balkvormig, en niet zo bol.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Robert Heemskerk

klopt  :duim: , vrouwtje (legboor)

En deze heeft geen zwarte stipjes op het achterlichaam en poten

mhospers

#10
CiteerWat die bruine plek op zijn of haar rug is. Weet iemand dit?
Mijn eerste ingeving zou zijn dat dit het stridulatieorgaan is van de struiksprinkhaan. Dann zouden struiksprinkhaen moeten striduleren met hun vleugels. Als ik de foto's bekijk dan lijkt het dat alleen de mannetjes een bruine vlek hebben op de vleugels.
Als struiksprinkhanen striduleren, dat met de vleugels doen en alleen de mannetjes dat doen zou mijn veronderstelling correct kunnen zijn.

http://www.saltabel.org/Nederlands/Algemee...hanengeluid.htm
CiteerMannetjes van sabelsprinkhanen produceren geluid door beide vleugels over mekaar te bewegen. Op de onderzijde van de linker voorvleugel bevindt zich een sterk verdikte dwarsader met aan de onderkant daarvan een rij dwarse tandjes (rasp). Het plectrum – een speciaal hiervoor aangepaste vleugelader - zit op de bovenzijde van de rechter voorvleugel. De vleugels met rasp en plectrum worden meestal heel snel over elkaar heen gestreken en produceren zo geluid.
Bij de mannelijke krekels bevindt de rasp zich op de onderzijde van de rechter voorveugel en het plectrum op de bovenzijde van de linker voorvleugel.

Robert Heemskerk

#11
Ik dacht altijd dat sprinkhanen dat deden door met hun achterpoot(doorntjes aan de achterpoot) over het achterlichaam(flanken) te raspen.
Dit heb ik i.e.g. zo bij de Krasser gezien.

Dat ze dat over de vleugel deden ken ik niet. (of heb ik niet kunnen zien) maar het is wel leuk om te weten hoe verschillende soorten dit doen! :)

foto's van striduleren bij de krasser:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1386839  

Jeroen Nagtegaal

De veldsprinkhanen doen het idd zo als je zegt, maar de sabels doen het met de vleugels,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Robert Heemskerk

#13
Leuk om te weten Jeroen!

Ze trommelen niet met hun sabels?  :D

Zo te zien heb jij die Zwartkopgors gezien?, mooi hè?
Ik heb ze in Griekenland horen zingen een paar jaar geleden..

Jeroen Nagtegaal

De zwartkopgors begon wel saai te worden op de 3e dag, maar hij is idd mooi,
De sabel is ieta dat alleen vrouwtjes hebben, it is de bescherming van de legschede,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Kees van Bochove

om terug te komen op de z boom sprink. die maakt bij mijn weten geen geluid dat met het blote oor te horen is. met een bad detector d8 ik wel
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118