Fluweelachtige pluis op hazelaarblad

Gestart door Floppy, juni 14, 2005, 11:27:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Deze fluweelachtige pluis zit al enkele weken vastgehecht aan een blad op de hazelaar in mijn tuin.
Is dit een schuilplaats of een nest van een insect?
En zo ja, van welk?
Of heb ik hier te maken met een donsveer van vogels?  :lol:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Op het eerste gezicht doet dit sterk denken aan een bladvlolarve of een wollige bladluis, vooral omdat we onder die beharing iets bruinigs waarnemen. Maar als jij zegt dat het er al enkele weken zit, betwijfel ik dat. Dan zal het wel een gewoon pluisje zijn of zoiets. Onderzoeken die hap als je het zeker wilt weten....

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Marianne

Soortgelijk pluis zag ik afgelopen maandag ook in de uiterwaarden bij Wageningen. En dan heel veel plukken geconcentreerd in één boom. Aan de onderkant van elk stuk pluis zat een bruin stuk, wat mij de indruk gaf of het van een opengebarste "vrucht" of zoiets kwam. De volgende keer dat ik er kom zal ik ook eens wat beter kijken en zien of ik er een stuk af kan halen.
Ik weet niet wat voor struik het was, daar heb ik niet zo goed op gelet.
groet,
Marianne Cramer

Floppy

CiteerOnderzoeken die hap als je het zeker wilt weten....
Ik zal 'm vanavond eens "slachten" en zien wat het nou eigenlijk is.
Nader bericht volgt dan.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

CiteerDe volgende keer dat ik er kom zal ik ook eens wat beter kijken en zien of ik er een stuk af kan halen.
Niet te lang wachten, hoor!
Ik kan nauwelijks wachten op het resultaat van de sectie. :D  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

#5
Vanavond zag ik toevallig in de Tirion Insectengids (Heiko Bellmann) een foto van de wasachtige afscheiding waarin de nimfen van de Elzenbladvlo (Psylla alni) zich hullen. Dat spul lijkt sterk op de pluis in m'n hazelaar (die trouwens direct onder een els staat). De door mij toegezegde sectie op de restanten van de pluis leverde overigens helaas niks meer op.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland