Is dit mogelijk het spinsel van een bladwesplarve??? Ik heb verder geen idee?

Gestart door ivn-er Dick, juni 30, 2011, 16:33:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

ivn-er Dick

Op zomereik midden op het Kootwijkerzand gefotografeerd. Een soort spinsel aan het uiteinde van een afgevreten blad. De foto al eens op een ander forum geplaatst maar ik heb nog steeds geen idee wat dit is. Op het stuifzand is nergens een roos te bekennen dus met rozen heeft het niets te maken volgens mij. De diameter van dit coconnetje is ongeveer 1,2cm. Spinsel van een bladwesplarve of toch een spin? Gr. Dick
IVN-er Dick

Robert Heemskerk

Ik moet een beetje denken aan een Rozenbladgalmug - Dasineura rosae maar die structuur ziet er wel iets anders uit.. en de plant klopt niet helemaal..


ivn-er Dick

Dat heb ik ook gedacht maar de eicocons die ik tot nu toe gezien heb waren van een veel fijne spinsel. Dit spinsel was ongeveer 1,2cm in doorsnede. Gr. Dick
IVN-er Dick

harry60

Vind de draden wel erg dik voor een spinsel, denk dat het toch iets van een galmug is wat Robert suggereerde.
Heb de Rozenbladgalmug - Dasineura rosae dit jaar ook gezien maar in het begin stadium zijn de bolletjes kleiner en anders
van kleur.

Dit is al een redelijk grote.

Gr harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

ivn-er Dick

De gal van de rozenbladgalmug ken ik maar dat heeft echt uitstaande stekels en die zie ik niet op dat gekke ronde ding van mij op zomereik waar in de verste verte geen roos in de buurt is te vinden. Ik kijk uit naar andere ideeën. Gr. Dick
IVN-er Dick

Arp

Ik zou er ook een cocon van maken, maar dan waarvan?

Het niet al te fijne spinsel is geen garantie voor "géén spin" lijkt me. Kijk eens naar de coconnetjes van het geslachte Ero, die hebben ook zo'n grofgeweven buitenlaag.

Andere kandidaatgroepen zijn wellicht kevers, gaasvliegen of bladwespen.

Kevers: De cocons van met name de snuitkevers uit het geslacht Hypera komen wel wat in de buurt. Hier op het forum zijn wel plaatjes te vinden van de "gouden kooi" constructies die Hypera rumicis aan zuring maakt. Die zijn grof en losser geweven, maar onlangs kwam ik een veel dichter en fijner geweven cocon tegen (groenig) en daar kwam na een week ofzo Hypera arator uit. Deze zit er kwa structuur een beetje tussenin.
Ik heb net gekeken wat de BRC host plant database voor Hyperinae opgeeft, maar daar zitten geen rozen tussen.

Gaasvliegen: Chrysopidae weven doorgaans fijnere, vast geweven witte coconnetjes. Hemerobiidae wat meer grover en losser geweven en vaak ook niet wit. Deze zou misschien nog net kunnen voor één van de groepen waar ik de cocons niet van ken. Maar er is geen afmeting bij opgegeven. Gaasvliegcocons zijn behoorlijk klein - zeker in verhouding tot wat eruit komt. Deze lijkt wat groter.

Sommige bladwespen maken ook "harige" cocons - nogal een ingewikkeld gebeuren met de cocons van mannetjes en vrouwtjes soms verschillend en van de voorjaarsgeneratie aan de plant en de najaarsgeneratie in/op de aarde strooisel. Ik heb daar slecht kijk op en ken van veel te weinig bladwespen de coconnetjes om er wat over te kunnen zeggen.

Toch lijkt "bladwesp" me een hele aannemelijke optie. Er komen ook nogal wat soorten voor aan roos. Ik zou het in eerste instantie eens op het betreffende forum gaan vragen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ach f*ck - het ding zit aan eik - dat geneuzel over rozen ook  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Robert Heemskerk

Ja, ik denk nu ook aan bladwesp.

Ik had me wat verkeken op de grootte van het ding in eerste instantie.

Verder verklaard dat ook die vraatsporen rond die bol.

Ik zet nu al mijn geld op bladwesp  8)

groeten robert

Arp

Dick, als je de titel van je eerste berichtje (knop "Edit") verandert met iets van "Bladwespcocon?" erin, dan is de kans wat groter dat een admin het topic naar het wespenforum verplaatst.

@Robert: Ik klikte net weer eens op "plaatje van de dag" .... gefeliciteerd man!  :lol:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jorgen

Mij is het in ieder geval niet bekend, maar weet te weinig van de larven en cocons van bladwespen.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Arp

Kan natuurlijk nog steeds best wat anders zijn (zitten er Hypera-achtigen aan Eik?)

Qua Bladwespen maken voor zover ik weet in elk geval sommige Cimbicidae grote, vastgeweven cocons aan (voedsel?)planten (maar die zien er inderdaad anders uit), maar ook Arge ofzo maakt dergelijke coconnetjes meen ik (hier en hier plaatjes)

Anderzijds is er inderdaad weinig info over te vinden  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gko

op wilg zat iets vergelijkbaars,
ik kreeg als reactie: Ook in de 4e editie van het Gallenboek is de stand van de discussie: "oorzaak onzeker, misschien galmijten en dan vooral ... Stenacis triradiatus (Nalepa) = Eriophyes triradiatus (Wilgenbezemmijt ...) (citaat blz. 247)
ooralsnog vermeld ik de warvlecht dus nog als veroorzaakt door de galmijt Stenacis triradiata.

op deze site kun je eens kijken, maar misschien zit ik helemaal verkeerd in dit geval, dus ik zet nu geen geld
http://www.plantengallen.com/dataengels/gall_mites.htm
met vr gr gkoopman