Metselwesp?

Gestart door Harsbijtje, juli 03, 2011, 23:03:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harsbijtje

Dit wespje, ongeveer 11 mm lang, was met de nestbouw bezig.
Ik dacht dat dit een Ancistrocerus of een Symmorphus zou moeten zijn,
maar ik zie aan het eerste achterlijfsegment geen rand en
ook geen groef. Heeft iemand wel een (genus)naam voor deze wesp?
B.v.d.

wilde

Wat overwegingen:
- Zowel Ancistrocerus- als Symmorphus-wespen hebben op de 1e tergiet een dwarsrichel. Daarvan is niets te zien.
- Bij Symmorphus komt het niet of nauwelijks voor (zover ik weet) dat er 3 gele banden zijn op de tergieten 1, 2 en 3. Meestal is 3 geheel zwart en zit de 3e band op T4.
- Ik zie ook niet echt een lengtegroefje in T1.
- Voor Ancistrocerus is het aantal gele banden extreem laag. Ik heb er in 2010 en 2011 als een project (dat nog loopt) inmiddels 42 stuks gefotografeerd van alle kanten en het minimum aantal banden is 4. In determinatietabellen komt dacht ik wel het aantal van 3 voor, dus geheel onmogelijk is het niet.
- Het lijkt me wel een plooivleugelwesp en dan is de keuze toch wat beperkt.
Ik zou proberen nog wat aanvullende foto's te maken, waarop misschien meer te zien is. Foto's zijn soms bedrieglijk door lichtval e.d.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Ivo Raemakers

Goede overwegingen van Albert, alleen laat hij de eindconclusie achterwege (waarvoor nog even een blik op de tegulae nodig is; die zijn ongeveer even lang als breed--> Allodynerus.
Vrijwel zeker A. rossii.
Groet Ivo

Harsbijtje

Nou Ivo, ik denk dat je weer helemaal goed zit!
Gistermiddag zag ik Chrysis immaculata op ongeveer 5 cm vanaf
de nestholte van deze wesp zitten. Daar zat ze de bezigheden van deze wesp
in de gaten te houden. (en ik van beide wespen natuurlijk!)
Meteen toen de wesp vertrok ging de goudwesp
de nestholte binnen, ze kwam vrijwel meteen weer naar buiten en draaide zich om
en ging achteruit de nestholte in. Ze was ongeveer 2 minuten in de nestholte geweest.
Was me al duidelijk dat ze een eitje gelegd moest hebben. De ene foto is het moment van
vertrek na het eitje leggen. Een half uurtje later zag ik de wesp bezig met het verzamelen
van leemzand (verzameld van een oude nestafsluiting in mijn insectenwand) waarmee
ze het tussenschotje maakte. Een uur na het eitje leggen, zat de goudwesp weer op
dezelfde plaats (zie foto met de wesp en de goudwesp) en is toen nog een keer in de
nestholte geweest. De wesp is daarna nog verschillende keren bezig geweest met
het tussenschotje af te maken. De nacht heeft de wesp in de nestholte doorgebracht.