Plooivleugelwesp spec.

Gestart door frankw, juni 27, 2011, 22:53:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Welke wesp graaft hier een larve uit? En is er ook te zien welke larve het is, zou het de onderste soort kunnen zijn, en zo niet welke is soort dat?







Theo MJP

De onderste soort is een graafwesp van het genus Passaloecus. De larve die de solitaire plooivleugelwesp tussen haar kaken heeft lijkt me te groot voor deze soort.
Interessante waarneming en plooivleugelwesp, heb je meer foto's?

Groet Theo:)

frankw

Ja die heb ik, ik zal ze morgen toe voegen. Van welke soort wil je ze?

frankw

Bij deze.

frankw

nog wat

frankw

Nog iemand die er wat over durft te zeggen?

Theo MJP

#6
Het lijkt een Symmorphus-soort, maar zeker ben ik daar niet van. Ze maakt een klein opstaand randje voor de nestingang. Dat verschijnsel ken ik alleen van Odynerus melanocephalus, maar die ken ik alleen van bodemnesten.
Ook het gedrag kan ik niet met zekerheid verklaren, maar ik kan wel enkele mogelijkheden aandragen. Het gebeurt wel vaker dat wespen larven uit broedcellen verwijderen. Vaak zijn dat geïnfecteerde larven. Maar het kan ook zijn dat een andere bewoner de broedcel schoon poetst en zelf een nestje gaat bouwen op die plek. Ze kaapt dan de woning van een ander. De larve lijkt 'n vrijwel volwassen wespenlarve.
Misschien kunnen anderen aanvullen, verbeteren ...

Groet Theo:)


frankw

Wat aanvulling op het gedrag: ik zag de wesp pas toen ze het hol in ging ik heb niet gezien dat ze daadwerkelijk een oude heeft geopend. Ze trok de larve eruit vloog een aantal keer heen en weer en ging vervolgens in het gat zitten en viel uit naar elk ander beest welk het gat 'bekeek'.


De onderste soort op de bovenste post zag ik overigens een gegeven moment een vliegje oid pakken en deze in een gat stoppen, de wesp kwam er direct weer uit, schijnbaar zonder de vlieg op te eten. Voorraad aanleg of zo?

Theo MJP

Passaloecus vangt bladluizen en stopt 'n dertigtal exemplaren in en broedcel samen met een ei.

Groet Theo


frankw

Nu je het zegt; was een bladluis idd. :angel:


frankw

Is er niemand anders die er ook iets over kan zeggen? Moet toch op naam te brengen zijn zou ik denken. Maar ik ben een complete leek. :angel:

frankw

Ik probeer het toch nog maar een keer. 8) Kan iemand hier iets over zeggen?

Harsbijtje

De bovenste wesp lijkt me een vrouwtje Symmorphus bifaciatus.