2 soorten zweefvliegen

Gestart door klaas van haeringen, juni 13, 2005, 18:06:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

klaas van haeringen

Is dit wel een hommelzweefvlieg? Ik vind hem zo licht...






En welke soort is dit?

Groeten, Klaas

paulhoekstra

bovenste 2 lijken mij de grote narcisvlieg Merodon equestris (zwarte poten)
de 3e foto lijkt mij een Hommelbijvlieg Eristalis intricaria

groet,
Paul
groeten,
Paul

klaas van haeringen

Bedankt Paul! Gisteren dacht ik dat ik ook een hommelbijvlieg had gefotografeerd, maar die ziet er wel wat anders uit... weet jij (of iemand anders natuurlijk) of dit een andere soort is en zoja, welke?



Groeten, Klaas

Mark van Veen

Die laatste twee zijn hommelbijvliegen.

De allereerte twee in de eerste posting zijn geen grote narcisvliegen: de kop klopt daar niet mee. Het meest lijkt het inderdaad op een hommelzweefvliegen (V. bombylans), maar inderdaad: erg licht. Ik check morgen nog even wat literatuur.

Zie voor afbeeldingen met kenmerken de soort info. Klik op een soortnaam (of zoek de soort met soortenoverzicht op) en klik op het tabje soort info.

Mark
groet,

Mark van Veen

Mark van Veen

Ik neig voor de bovenste twee naar hommelzweefvlieg (V. bombylans), maar wel een hele lichte. Helaas is e vleugeladering niet zichtbaar, dat zou uitsluiting geven.

De concurrentie moet ik als volgt uitschakelen
- een woudzwever (Criorhina): antennen kloppen niet, daar lid 3 korter dan breed op steelvorming eerste en tweede lid
- Mallota, Pocota: kop te groot, haarkleur lichaam klopt niet (nooit vrijwel volledig licht, maar een aardhommel)
- Arctophila: veel te vroeg en te noordelijk voor A. superbiens.
- Grte Narcisvlieg/Hommelbijvlieg: kop klopt niet, deze soorten hebben niet zo een lange conisch uitlopende kop.

Veel meer grote hommelachtige zweefvliegen zijn er niet

Mark
groet,

Mark van Veen

klaas van haeringen

Hoi Mark,

Bedankt voor je hulp. Ik zal proberen om van die eerste soort wat betere foto's te maken, ik heb ze wel vaker rond zien vliegen. ik houd het nu wel op hommelzweefvlieg.

Groeten, Klaas