Wat voor nest van insekten dit is?? of??

Gestart door joostverhoeven, oktober 21, 2006, 21:59:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostverhoeven

iemand een idee wat dit is?? ik dacht aan een nest van wespen ofzo??  
Groeten,

Joost Verhoeven

gardensafari

#1
Ja, wespennest. Heb je de foto niet wat groter, dan kunnen we misschien de soort bepalen. En het liefst ook nog een foto recht van onderen. Overigens waar heb je dit nest gevonden? In een gebouw of in struiken? En hoe groot was het ongeveer?
Wespennesten laten zich vaak goed "determineren".
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

joostverhoeven

CiteerJa, wespennest. Heb je de foto niet wat groter, dan kunnen we misschien de soort bepalen. En het liefst ook nog een foto recht van onderen. Overigens waar heb je dit nest gevonden? In een gebouw of in struiken? En hoe groot was het ongeveer?
Wespennesten laten zich vaak goed "determineren".
het zat onder tegen een boomstam en het was een behoorlijk nest, het zat boven een sloot.. het nest was in een waterrijk bosgebied. Foto heb ik wel groter maar kun je helaas niet uploaden op het forum.. de foto is nu ook te zien bij mijn waarnemingen. Ik ben benieuwd!

Alvast bedankt!
Groeten,

Joost Verhoeven

gardensafari

Foto gevonden!

OK, nest in de "vrije natuur" en behoorlijk groot. Verder uit verschillend gekleurde lagen opgebouwd met heel grote schelpen aan de zijkanten en daarvan ook nog behoorlijke aantallen.

Dit lijkt mij het nest van een hoornaar. Het nest van de gewone wesp lijkt er ook veel op, maar dat heeft meestal kleinere en minder schelpen en het nest is bijna altijd meer verborgen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

joostverhoeven

CiteerFoto gevonden!

OK, nest in de "vrije natuur" en behoorlijk groot. Verder uit verschillend gekleurde lagen opgebouwd met heel grote schelpen aan de zijkanten en daarvan ook nog behoorlijke aantallen.

Dit lijkt mij het nest van een hoornaar. Het nest van de gewone wesp lijkt er ook veel op, maar dat heeft meestal kleinere en minder schelpen en het nest is bijna altijd meer verborgen.
oke dank je wel!

Leuke waarneming vind ik!  
Groeten,

Joost Verhoeven