Bijna geen libellen te zien

Gestart door carel, juni 27, 2011, 14:35:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

carel

Hoi Allemaal.
In het stroomgebied van de leigraaf onder Erp en Uden NB zie ik amper libellen vliegen.
dit is het gebied waar de laatste jaren de bandheidelibel volop aanwezig was.
ik heb het vermoeden dat het aan het droge voorjaar te weiten is.
vele poelen zijn toen helemaal droog gevallen.en daardoor natuurlijk alle larven dood.
is er in andere gebieden ook zo weinig te zien?
of valt het allemaal wel mee?
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jan vH

Hier (Barneveld) vliegt momenteel ook weinig aan libellen. Alleen Lantaarntje en af en toe Gewone Oeverlibel, Grote Keizerlibel en Azuurwaterjuffer. Andere soorten nu vrijwel niet. (Het is al weer een tijdje geleden dat ik goede gebieden ben geweest.)

Maar misschien komt het ook doordat de soorten die vroeg vliegen nu al zijn uitgevlogen, terwijl de soorten die later in het jaar vliegen nog moeten komen?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Peter Hoppenbrouwers

#2
Afgelopen weekend in de Millingerwaard waar al veel ondiepe plassen hardstikke droog zijn is het sprokkelen met soorten en nog meer met aantallen ervan. Mijn meetnetdeel libellen daar wat ik tel voor de Vlinderstichting is nu al 90% droog gevallen, wel overzichtelijk tellen en je bent zo klaar, er valt bijna niks meer te tellen. :(
Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

wijnands

In de AWD zie ik er marginaal minder dan andere jaren. Op 22 mei liep ik hier http://maps.google.com/?ll=52.338119,4.540122&spn=0.004222,0.013078&t=h&z=17 langs het kleine water wat noord-zuid loopt en daar zaten er tientallen. Per 2-3 meter zeker een dozijn.
In Amstelveen zaten er rond die tijd en tot begin juni ook best wel wat, daarna lijken de insecteneters ze nogal gedecimeerd te hebben.

Maar, ik ben bepaald geen libellen expert.
Groeten,
Jeroen Wijnands

Johannes Klapwijk

Ik moet zeggen dat de aantallen gewone oeverlibel op mijn route wel achterblijven met andere jaren, maar de vuurlibellen en pantserjuffers lijken het een stuk beter te doen.
De poel die ik monitor is niet droog gevallen, dus dat scheelt wel.


Ik kan me voorstellen dat het bij de kleine, ondiepe poeltjes mis is gegaan, maardat het verder wel mee valt?

hiskodevries

ik neem aan dat de vlinderstichting met 1 druk op de knop een antwoord kan geven vanuit de monitorroutes
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

theomuusse

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar vandaag op maar liefst 2 plekken een zuid keizer!
De aantallen gew oever lijken iets lager, lantaarntje is weer erg massaal!

Theo

ArjenDrost †

Citaat van: theomuusse op juni 27, 2011, 17:59:48 PM
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar vandaag op maar liefst 2 plekken een zuid keizer!
De aantallen gew oever lijken iets lager, lantaarntje is weer erg massaal!

Theo
Ja, maar jij mag dit jaar niet meedoen.... ;)

Platbuik

Ook ik heb de indruk dat het minder is, maar dan alleen de laatste 2-3 dagen en vergeleken met de dagen VOOR de grote regenbuien. Over het jaar tot nu toe geen klachten. :-X
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Maarten Sluijter

Zelf bij onze tuinvijver ook zeer weinig juffers in tegenstelling tot andere jaren, vooral de Koraaljuffers, tot nu toe max. 5 tegelijkertijd.
.

Gert Veurink

#10
ik heb juist het gevoel dat het VEEL beter is dan vorig jaar. Even los van het rotweer zie ik dit jaar veel meer. En dan heb ik het niet over de mooie acties, maar ook over de aantallen bruine korenbouten, vroege glazenmakers, roodoogjes  etc.
Met name de lentesoorten deden het fantastisch. Nu weer even wat minder, maar dat is denk ik tijdelijke dip. Week mooi weer en het komt wel. Vorige week had ik meer tangpantsers dan vorig jaar om deze tijd.

Edit: Jan heeft volgens mij ook een punt. Volgens mij zitten we nu aan het eind van een soort vlinderdip. De voorjaarssoorten zijn aflopend, de hoogzomersoorten zitten nog in de startfase
groet!
Gert Veurink



ArjanH

Ik kan niet beoordelen of dit jaar een beter libellenjaar is (of gaat worden) dan 2010. Ik heb wel de indruk dat het zoeken en kijken naar libellen steeds populairder wordt (goede zaak !). En hoe meer er wordt gezocht, des te meer er wordt gezien / ontdekt natuurlijk.

Eric Roeland

Dat er meer mensen naar libellen kijken en deze op waarneming zetten blijkt ook uit het overzict:

Toplijst soorten libellen 2010:   702 personen met meer dan 5 soorten
Toplijst soorten libellen 2011:   609 personen met meer dan 5 soorten  (en we zijn pas op de helft van 2011)
met vriendelijke groet, Eric Roeland

Evert meijer

Bij mij op de heide (Elspeet) is het eigenlijk precies eender als vorig jaar, maar dat komt denk ik vooral door het feit dat het wel heel lang droog moet zijn voordat die vennetjes uitdrogen... de libelles hebben dus nergens last van!
Evert Meijer, 16 jaar

Gert Veurink

Nog nooit zoveel blauwe breedscheentjes gezien hier als vandaag
groet!
Gert Veurink