bladluisetend insect

Gestart door J@cco, juni 13, 2005, 22:14:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

J@cco

Sinds kort wordt mijn bruidsluier bewoond door onderstaand insect. Ik heb hem een poosje geobserveerd en betrapt op het eten van m'n bladluizen. Blijkbaar is ie daar erg goed in, want van de op handenzijnde plaag is inmiddels weinig over. Op internet heb ik wat gezocht in de hoop deze killer van een naam te kunnen voorzien, maar zonder succes. Vandaar m'n vraag of een van jullie misschien weten hoe dit beestje ( 6-8 mm) heet en wat z'n bijzonderheden zijn.

Dank.



Mark van Veen

Dit is de larve van een lieveheersbeestje, vraatzuchtige bladluiseters. Ik ben niet zeker van de soort, maar zoek eens wat info over het veelkleurig (aziatisch) lieveheersbeestje, bijvoorbeeld op Stippen.nl
groet,

Mark van Veen

J@cco

Dank voor je reactie.
Leuk lieve heersbeestjes op m'n dakterras. Ik zal goed op blijven letten om te zien welke soort het wordt. Wel jammer dat ie straks kan vliegen, maargoed voorlopig eten ze er nog flink op los.

Mark van Veen

Ook de larve is te determineren, kijk maar eens op die stippen-webstek.

Mark
groet,

Mark van Veen

J@cco

Ha Mark,
Ik heb op stippen.nl gekeken en kwam niet verder dan wat jij me al vertelde, namelijk dat het een veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje is. Ik heb het idee dat niet alle larve variateiten daar ook vermeld staan, maar misschien kijk ik niet goed. Daar kwam ik overigens ook een link van WUR tegen en heb een melding gemaakt van de vondst. De verspreiding van deze nieuwe soort wordt in kaart gebracht. Dus is het toch nog een 'echte waarneming' geworden.
Groet!