veldsprinkhaan

Gestart door dutchway, juni 26, 2011, 22:18:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

dutchway

Maar verder?
Is deze sprinkhaan verder op naam te brengen aan de hand van deze foto's?
Zelf heb ik weinig tot geen ervaring met veldkrekels.
Deze zag ik vanmiddag iets buiten Meppel
op een vrij zanderig en droog stukje grond met vooral wat gras en duizendblad
Het beestje maakte een ratelend geluid zonder onderbrekingen.
Dit hield geruime tijd aan....prrrrrrrrrrrrrrr enz.
Deed mij aan een wekkertje denken maar om er dan ook maar meteen dit van te maken is wat al te kort door de bocht.
Wie helpt?
Groeten van Lia

gko

ratelend geluid, Misschien ratelaar? Ik gok maar wat
met vr gr gkoopman

HPM

De geluiden op deze pagina zouden misschien kunnen helpen
http://waarneming.nl/sprinkhaanatlas_start.php
Herman van der Meer

dutchway

Bedankt voor de site met alle sprinkhanengeluiden overzichtelijk bij elkaar
De ratelaar is het dan zeker niet.
Het geluid hield veel langer aan.
Dan twijfel ik toch tussen het negertje en het wekkertje
Groeten van Lia

Wim Bakker

Dat heb je goed gehoord Lia. En het verschil tussen Wekkertjes en Negertjes is subtiel. Negertjes komen daar niet voor. Blijft over...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

dutchway

Toch een wekkertje dus ;D
Bedankt :duim:
Groeten van Lia

Windekind

Is de kiel niet erg sterk gebogen, (bijna geknikt) voor wekkertje ?
En ik dacht op onderste foto een chortippuslobje te zien, maar zal me dan wel vergissen.
Zie nu elke week tientallen wekkertjes, maar heb niet het idee dat deze zo sterk gebogen kiel hebben. hoe variabel is dit kenmerk eigenlijk ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

wieneb

Citaat van: Windekind op juni 30, 2011, 16:24:21 PM
Is de kiel niet erg sterk gebogen, (bijna geknikt) voor wekkertje ?
En ik dacht op onderste foto een chortippuslobje te zien, maar zal me dan wel vergissen.
Zie nu elke week tientallen wekkertjes, maar heb niet het idee dat deze zo sterk gebogen kiel hebben. hoe variabel is dit kenmerk eigenlijk ?

Toch is het volgens mij een wekkertje: als je naar de bovenste foto kijkt, zie je geen chorthippuslobje. bij die andere foto's is wat wits te zien, maar dat is niet het chorthippuslobje.
de zijkielen lijken inderdaad iets geknikter/gebogener dan normaal, maar daar zit enige variatie in.
Het bescheven geluid van Lia komt meer overeen met wekkertje dan met een ratelaar. Ik weet dat je bij sprinkhanen niet in mag gaan op de jizz, maar los van de iets gekniktere vorm van de zijkielen vind ik dit een typisch wekkertje
Groeten,
Wiene Bakker

Cornelis Fokker


Citaat van: wieneb op juni 30, 2011, 19:01:26 PM
Citaat van: Windekind op juni 30, 2011, 16:24:21 PM
Is de kiel niet erg sterk gebogen, (bijna geknikt) voor wekkertje ?
En ik dacht op onderste foto een chortippuslobje te zien, maar zal me dan wel vergissen.
Zie nu elke week tientallen wekkertjes, maar heb niet het idee dat deze zo sterk gebogen kiel hebben. hoe variabel is dit kenmerk eigenlijk ?

Toch is het volgens mij een wekkertje: als je naar de bovenste foto kijkt, zie je geen chorthippuslobje. bij die andere foto's is wat wits te zien, maar dat is niet het chorthippuslobje.
de zijkielen lijken inderdaad iets geknikter/gebogener dan normaal, maar daar zit enige variatie in.
Het bescheven geluid van Lia komt meer overeen met wekkertje dan met een ratelaar. Ik weet dat je bij sprinkhanen niet in mag gaan op de jizz, maar los van de iets gekniktere vorm van de zijkielen vind ik dit een typisch wekkertje

Het is toch ook een wekkertje??!?! Zie citaat hieronder:

Citaat van: dutchway op juni 27, 2011, 22:59:51 PM
Toch een wekkertje dus ;D
Bedankt :duim:

Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Windekind

Jizz, is mi ook wekkertje, ik vind de kielen alleen erg ingedeukt. Op de bovenste foto zie ik alleen donkere schaduw aan de onderkant van de vleugel. Ik weet niet hoeveel variatie hier in kan zitten, maar die info lijkt me interessant voor de interpretatie van de fototjes in de literatuur. Bij Zoemer overigens heb ik ook al eens ex. gevonden waar de kielinsnijding behoorlijk anders leek dan op de foto's in de lit.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

gko

is het nu een wekkertje op basis van geluid (subjectief)
of op basis van uiterlijk, wat voor zin hebben de foto's
van de zijkielen (in dit geval bijna geknikt) dan nog in de sprinkhanenatlas?
met vr gr gkoopman

wieneb

#11
Citaat van: gko op juni 30, 2011, 20:20:11 PM
is het nu een wekkertje op basis van geluid (subjectief)
of op basis van uiterlijk, wat voor zin hebben de foto's
van de zijkielen (in dit geval bijna geknikt) dan nog in de sprinkhanenatlas?
Het geluid van een wekkertje zou ik niet subjectief noemen, want het is alleen te verwarren met het geluid van een negertje. De zijkielen zijn bij veel veldsprinkhanen een van de weinige kenmerken met weinig variatie. Naar een wekkertje met echt geknikte zijkielen moet je wel heel lang zoeken! Als je er dan een gevonden zou hebben, zou oa het missen van het chorthippuslobje je weer op de goede weg helpen. Het is dus niet handig om van een kenmerk uit te gaan.
Groeten,
Wiene Bakker

Windekind

Wiene, dit is een beetje een dooddoener.
Ik weet ook wel dat één kenmerk niet altijd en perse de waarheid brengt, alhoewel ?!. Je zegt dat een wekkertje met een knik zou kunnen.
Maar daarmee zeg je eigenlijk ook dat hier wel degelijk variatie zit.

Hoe zit het nu ?

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

wieneb

#13
Eerlijk gezegd snap ik de vraag niet.  :huh:
Natuurlijk is er variatie, maar de vorm van de zijkielen is bij veel soorten een goed kenmerk om aan vast te houden.
Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.
In een vogelboek staat dat een volwassen merel een zwart of een bruin verenkleed heeft. Leucistische merels zijn bleek gekleurd. Je kan dan in de war raken, maar aan de hand van andere kenmerken kom je dan toch op een merel uit...
Toch is de zwart/ bruinheid van de merels een goed kenmerk, omdat dat bijna voor alle merels geldt.
Groeten,
Wiene Bakker

Windekind

Dat snap ik,
Ik vroeg me alleen af in hoeverre afwijkingen in het halschild tov de gebruikelijke vorm aan worden getroffen en hoe variabel dit kenmerk is.
Vind jij het halschild van bovenstaand wekkertje bijvoorbeeld normaal of toch wel afwijkend ?

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

wieneb

Bij dit wekkertje kijk je een beetje onhandig op de zijkielen, de foto's van voren doen suggereren dat er een knik in zit. Maar als je het beest dan recht van boven ziet, lijkt dat waarschijnlijk erg mee te vallen. Om te bepalen of de zijkielen afwijkend zijn, heb je een foto recht van boven nodig. Als in dat geval een knik is te zien ipv (diepe) bocht, zou ik hem als afwijkend zien... 
Bekijk deze foto's http://waarneming.nl/soort/photos/1916 maar eens, ik vind dat er zo weinig variatie in zit dat de zijkielen goed gebruikt kunnnen worden als determinatiekenmerk.
Groeten,
Wiene Bakker

gko

Helaas zijn het nog steeds niet de normale zijkielen van een wekkertje en
alleen op grond daarvan zou ik er nooit die soort van maken
met vr gr gkoopman

dutchway

Wat een toestand :rolleye:
Toch allemaal hartelijk dank voor de hulp :duim:
Groeten van Lia