dovenetelwants/tweekleurige graafwants

Gestart door gea, juni 13, 2005, 20:24:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

gea

Ik heb zojuist een dovenetelwants ingevoerd maar nu zag ik dat de tweekleurige graafwants (die ook in de lijst staat) er ook erg veel op lijkt.
Weet iemand of het bij Sehirus bicolor (tweekleurige graafwants) en Tritomegas bicolor (dovenetelwants) misschien gaat om dezelfde wants?

Alvast bedankt!
Groeten,

Gea van Veen

gardensafari

Ja, het genus Tritomegus wordt ook heel vaak Sehirus genoemd. Welke naam op dit moment actueel is moet ik even uitzoeken. Of Marks wantsenkenner moet het weten, dan wacht ik zijn oordeel even af. Als er meer duidelijkheid is, kunnen we indien nodig de soorten samenvoegen.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Mark van Veen

Ik zal de latijnse naam checken.

Blijft de Nederlandse naam over, die ligt niet vast. Gea: wat vind jij de best passende naam? Dan nemen we die!

Mark
groet,

Mark van Veen

gea

Pff nou........

Ze zaten op een dovenetel en ik heb ze niet zien graven...............dovenetelwants dan maar?  :)  
Groeten,

Gea van Veen

hiskodevries

Gaat de naamgeving bij insecten op zo`n democratische manier, wow!

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Mark van Veen

#5
Ja, heel veel van die beesten hebben geen Nederlandse naam (of juist een heleboel volksnamen/bijnamen). Dan moet er iets gekozen worden  B)

Vandaar het advies dat als je de Nederlandse naam niet vindt, eerst op de latijnse te zoeken voordat je een nieuwe soort aanmaakt. Deze dovenetelwants wordt regelmatig nieuw aangemaakt!

De latijnse naamgeving is einden strenger (en niet democratisch).

Mark
groet,

Mark van Veen

marcel123

#6
Ja, als je synoniemen had in waarneming.nl hoef je niet te kiezen, dan kun je ze allemaal invoeren! En verder is het typisch een vorm van als eerste een naam publiceren.

gardensafari

#7
CiteerDeze dovenetelwants wordt regelmatig nieuw aangemaakt!

Gut Mark. En ik maar denken dat je de evolutietheorie zou aanhangen. Blijk je plotseling toch de scheppingsleer aan te hangen..... :-)
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

CiteerJa, als je synoniemen had in waarneming.nl hoef je niet te kiezen, dan kun je ze allemaal invoeren! En verder is het typisch een vorm van als eerste een naam publiceren.
Ik steun jou betoog om synoniemen op te nemen. En niet alleen omdat het een hoop gedoe zou schelen, maar ook omdat we er dan beter uitkomen bij de zoekmachines. Die interesseert het immers niets hoe de naam officieel is.
Bovendien hoeveel mensen zullen de zoeknaam Ivoorzweefvlieg nog steeds gebruiken, terwijl het beest eigenlijk witte reus schijnt te heten. Krijg je toch waspoedergevoelens bij, nietwaar.
Ik wil hiermee beslist geen discussie over de juiste naamgeving openen, maar alleen aandringen op het opnemen van synoniemen, mede omwille van alle zoekmachinegebruikers, want daarvan laten we er nu een hoop aan onze neus voorbijgaan, denk ik zo....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Kees v.d.Berg

Ik ben wel blij dat jullie gekozen hebben voor de "dovenetel wants" anders moet ik mijn hele systeem weer overhoop gooien
groet kees
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Mark van Veen

Citeer
CiteerDeze dovenetelwants wordt regelmatig nieuw aangemaakt!

Gut Mark. En ik maar denken dat je de evolutietheorie zou aanhangen. Blijk je plotseling toch de scheppingsleer aan te hangen..... :-)
Toch is het survival of the fittest: de best passende naam overleeft!  B)  
groet,

Mark van Veen

Mark van Veen

Even definitief. De laatste stand der wetenschap is Tritomegas bicolor, die we de Dovenetelwants noemen.

Mark
groet,

Mark van Veen