Dit is een?

Gestart door martenboonstra, juni 25, 2011, 22:31:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

martenboonstra

Hallo forumleden,

Weet iemand wat dit is?

Gr.


Marten

Auratus

Groet,

Jan

martenboonstra

Weet je toevallig dan ook welke wesp?

Auratus

Sorry Marten, dat durf ik niet. Misschien dat een admin dit bericht even naar het juiste forum kan verplaatsen.
Groet,

Jan

martenboonstra

Helemaal prima...ben een elk geval op de goede weg geholpen...en zal hier even gericht naar zoeken...
bedankt.

harry60

Ik denk een sluipwesp en die zijn lastig op naam te brengen.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

martenboonstra

tja,...dat wordt inderdaad moeilijk
veel sluipwespen worden op Ichneumonidae onbekend geplaatst. Waarom is dit?
Is hier dan helemaal geen goede handleiding van?

thijsdegraaf

Er zijn er meer dan 1500 soorten in Nederland en België. En dan lijken ze ook nog op elkaar.
Kijk maar eens in deze lijst. De voorlopige lijst van België en Luxemburg heeft ook een overzicht per subfamilie.
Als het lichaam niet is ingesnoerd, zou het ook nog een bladwesp kunnen zijn. Ik kan het niet zien.

Stijn Schreven

Dit lijkt me eerder een bladwesp (Symphyta). Wellicht dat Jorgen of iemand anders er nog een naam aan kan geven.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

martenboonstra

Met veel verbazing heb ik eens de aandachtig de lijst doorgenomen. Het lijkt volstrekt onbegonnen werk voor een eenduidige en heldere waarneming. Met veel respect voor degene die vanaf 17/18 eeuw deze vastellingen een naam hebben toebedeeld.......

thijsdegraaf

Dat moet inderdaad een vreselijk werk zijn geweest. Ik zit echter voor de jouwe ook aan een bladwesp te denken. Maar ik kan hem niet vinden. Terwijl de antennes opvallend zijn.

Jorgen

Waarschijnlijk een Tenthredo spec, iets in de buurt van T. livida. Heb je nog een foto van de zijkant? Er is vaak een seksueel dimorfisme bij deze soorten. Voer je deze in als Tenthredo spec? Ik hoop ze later beter te bestuderen. Binnenkort ga ik eens in België een referentiecollectie van een museum bekijken.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet