welke van de twee

Gestart door APellemans, juni 24, 2011, 14:49:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

APellemans

Ik plaats deze vraag in dit topic omdat ik er vrij zeker van ben dat het havik of een sperwer is. Ik denk zelf dat het een sperwer is, omdat hij beduidend kleiner was dan de buizerd die hij verjaagde. Het zou dan wel een vrouwtje moeten zijn, want ik zie nergens iets roods op zijn borst. Qua grootte zou het dan ook een mannetje havik kunnen zijn. Gezien het formaat van de kop, zou dat best nog wel kunnen. Wie kan uitsluitsel geven ?
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

BramtK

Toch een mannetje Havik. Zie onder meer brede staart, zware borst, grote snavel.
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

Citaat van: BramtK op juni 24, 2011, 14:53:08 PM
Toch een mannetje Havik. Zie onder meer brede staart, zware borst, grote snavel.

Waarom mannetje?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

APellemans

Ik heb nog een andere foto die eigenlijk het bewaren niet waard is, maar waarin wel de spanwijdte van de buizerd en de havik zijn te zien. Let er wel op dat je de buizerd onder een andere hoek ziet waardoor de spanwijdte wat kleiner oogt dan hij in werkelijkheid is.
(de bovenste vogel is de buizerd)
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

BramtK

Citaat van: rnbflavour op juni 24, 2011, 15:06:26 PM
Citaat van: BramtK op juni 24, 2011, 14:53:08 PM
Toch een mannetje Havik. Zie onder meer brede staart, zware borst, grote snavel.

Waarom mannetje?

Op basis van inschatting van grootte en silhouet. Vogel lijkt tikkie kleiner dan Buizerd en heeft subtiel kortere vleugels dan ik van vrouwtje zou verwachten, minder Blauwe kiekendief-achtige lengte-breedte verhouding tussen vleugels en staart. Een en ander moeilijk te beoordelen en voor zover ik weet, slechts mogelijk op basis van ervaring met soort en beide geslachten (en daar moet je jaren vogels voor kijken). ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Als foto 1 de verhoudingen (qua afmetingen tussen beide soorten) een beetje goed weergeeft (en omdat de scherpte nagenoeg gelijk is lijkt dat zo te zijn..) lijkt die Havik zeker niet kleiner dan die Buizerd (en de vleugelbasis zeker niet smaller) en denk ik eerder aan een wijfje. De spanwijdte is pas goed te beoordelen als de vleugels volledig gestrekt zijn en dat is op geen enkele foto het geval. Zou ook denken dat een adult man Havik een nòg markantere koptekening heeft.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

APellemans

Ik heb Bram op het verkeerde been gezet door uit te gaan van een sperwer. Dan is de stap naar een vrouwtje havik qua afmetingen wel meteen groot. Ik heb nu dus mijn vijfde havik gezien, en nog wist ik niet zeker dat het een havik was. kortom, ik moet nog heel wat jaartjes vogels kijken.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Vandaag ook nog, naast deze buizerd en havik, een boomvalk uitgebreid kunnen bewonderen en een torenvalk zien bidden, en dat allemaal op de ackerdijkse plassen. Er zijn dagen dat ik minder roofvogels zie.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

BramtK

Frank, de markante koptekening komt met de jaren. Ik zou dat dus niet te gemakkelijk gebruiken voor geslachtsbepaling. De hoek waaronder we de vogel zien, is niet bepaald optimaal voor zowel grootte als silhouet. Ik denk nog steeds man, maar ben ook tevreden met onbeslist. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

(99%) 3 KJ havikvrouw (local patch)
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

APellemans

Arjan,

betekent "local patch" dat je ook al een naam voor haar hebt ?  B)
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

ahjoon

Díe uitdaging durf ik dan weer niet aan, Albert...  ;)




Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

APellemans

Albert ?? geeft niks hoor Karel.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

ahjoon

Citaat van: APellemans op juni 24, 2011, 20:50:53 PM
Albert ?? geeft niks hoor Karel.

Haha, natuurlijk Alfred, mijn excuses. Ik haal de heren 3sprong en Pellemans soms door elkaar! :rolleye:
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

ahjoon

Nog even on-topic.

Het lijkt er overigens op dat de vogel de 5 binnenste handpennen heeft geruid . Dit zou mooi passen in het ruipatroon van een broedende havikvrouw (die vanaf de eileg binnen enkele weken de binnenste handpennen zeer snel verwisseld, maar vervolgens - zodra de vogel zelf weer gaat jagen - de rui uitstelt totdat de jongen zijn uitgevlogen. 
Havikmannetjes van succesvolle broedparen in de regio (met prooi in de poten richting nestbos!)  vliegen op dit moment zonder uitzondering met ontbrekende, of halfvolgroeide binnenste handpennen, dit omdat de rui in de regel wat achter loopt bij de dames en veel meer geleidelijk is.

Toegegeven, ik ga er hierbij wél vanuit dat de vogel op de foto jongen heeft. De waarneming van Alfred lijkt dat overigens te bevestigen (achtervolging van Buizerd).

Ach, zomaar een hypothese..

Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Helemaal geen gekke hypothese, Arjan.
Groeten,

Bram ter Keurs

APellemans

En wat betekent 'local patch' ?
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

ahjoon

#16
Citaat van: APellemans op juni 25, 2011, 10:32:45 AM
En wat betekent 'local patch' ?

Vrij vertaald; "thuisgebied". In dit geval (ongeveer) het gebied van de VWG Delft  ;)
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147