Hoofdmenu

Meeuwtjes,

Gestart door Jeroen Nagtegaal, oktober 20, 2006, 14:23:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Ik had de Zwartkopgors wel weer genoeg gezien en ging eens wat meeuwtjes probreen, Kunnen julie bij deze 9 de namen aan plakken??
1.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

#6
7.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Steven Wytema

ik ben geen meeuwenexpert dus heb vast niet alles goed maar ik denk het volgende:

1. Kleine Mantelmeeuw 2e kj (vanwege het grijs op de mantel)
2. Zilvermeeuw ad winter
3. Zilvermeeuw ad winter (misschien 3e kj)
4. lijkt op juv Geelpoot door snavel/gonys, lange poten en lange vleugels, maar tertials hebben veel wit..
5. Zilermeeuw juv
6. Zilvermeeuw 3e kj
7. Kleine Mantel 1e kj
8&9. Pontisch? ver in de rui, donkere vlek op de flank, donkere buitenste grote dekveren en lange poten
Steven Wytema


RWester

Ik zou zeggen, probeer zelf eens te plakken Jeroen

Meeuwensite Ruud Altenburg
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


teunvankessel

Jeroen,
welkom in de wereld van de meeuwen  :wacko:
groet teun :P
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Ies Meulmeester

#12
4, 8&9 lijken mij ook gewoon Zilvermeeuwen.

5 vind ik wel een interresante vogel door klein licht venster in handvleugel(zou pleitten voor geelpoot) maar bijv. de staartband is weer niet echt voor geelpoot(zou taps moeten aflopen, is niet echt zo op de foto) ben benieuwt naar wat anderen van deze vogel maken.

Groeten, Ies

Jeroen Nagtegaal

Mischien is het makelijk om te zeggen maar 8 & 9 zijn de zelfde beesten, Verder kan ikw el foto's kijken maar dan blijven de vragen komen, en aangezien er zo veel kleden zijn, zal hettoch veel vragen worden en dan dat ik zelf de kenmerken er in ga zien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

maartenwielstra

#14
Citeer5 vind ik wel een interresante vogel door klein licht venster in handvleugel(zou pleitten voor geelpoot) maar bijv. de staartband is weer niet echt voor geelpoot(zou taps moeten aflopen, is niet echt zo op de foto) ben benieuwt naar wat anderen van deze vogel maken.

Groeten, Ies
Ik vindt deze vogel niet interessant. Het lcihte venster is te groot, Beide vlaggen (een veer heeft een binnen- en een buitenvlag, de delen naast de schacht - buiten is naar de vleugelpunt toe) zijn licht. Bij Geelpootmeeuw is dit 2-kleurig; buitenvlag donker, binnenvlag licht- hierdoor ontstaat een onopvallend licht venster. Kleine Mantelmeeuw heeft doorgaans geen licht venster (donkere binnen- en buitenvlag). Pont sluit aan bij Geelpootmeeuw, maar met nog lichtere binnenvlag.

Het handvleugelkenmerk is een heel goed kenmerk om Kleine Mantelmeeuw en zilvermeeuw uit elkaar te halen (maar door variatie is een combi van kenmerken nodig voor determinatie). Geelpootmeeuw is op deze foto ook 'uit te sluiten' door het grote lichte venster. Het is dan ook een Zilvermeeuw 1KJ.

Ik denk:
1. Zilvermeeuw 2KJ
2. Zilvermeeuw adult
3. Kleine Mantelmeeuw subadult (bruin op tertials)
4. Zilvermeeuw 1KJ
5. Zilvermeeuw 1KJ
6. Zilvermeeuw subadult
7. Kleine Mantelmeeuw 1KJ
8/9 Zilvermeeuw 2KJ

Uit eigen ervaring weet ik dat je geen reet opschiet met het ontvangen van naampjes als kenmerken niet worden uitgelegd. Bij meeuwen althans.

Jeroen Nagtegaal

#15
CiteerUit eigen ervaring weet ik dat je geen reet opschiet met het ontvangen van naampjes als kenmerken niet worden uitgelegd. Bij meeuwen althans.
Ik merk iig wel dat het helpt bij geluiden, ik heb er zeker afgelopen 10 leren herkenen, omdat ik vaak de naam heb horen roepen, Allen alvast bedankt.
Het viel me op dat de nsavel telkens anders was, dit zegt neem ik aan ookiets over de leeftijd maar wat?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

theomuusse

1 tm 7 zijn zilvermeeuwen, behalve 3, dat is een ad kleine mantel.

Theo

theomuusse

CiteerIk had de Zwartkopgors wel weer genoeg gezien en ging eens wat meeuwtjes probreen, Kunnen julie bij deze 9 de namen aan plakken??
1.
1 is veruit de meest aparte, met zo weinig zwart in de staart en armpennen voor zo een jonge zilver (2cy).
Zeker als je ziet dat de ondervleugeldekveren relatief donker zijn.

Theo

De kleine mantel heeft veel rood op de snavel en geen of heel weinig zwart op de snavel, dus ad of iig ouder dan 4e jaar.


Jeroen Nagtegaal

ik kreeg nog de volgende suggestie's
1. kleine mantel.
2. Zilvermeeuw.
3. kleine mantel.
4. Pont/zilver
5. zilver
6. pont
7. zilver
8/9 zilver
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Antonie Blom

Zowel 4 als 6 zijn gewoon Zilvermeeuwen, door de dunne snavels lijken ze misschien wel op Pontische meeuwen, maar beide vogels vallen gewoon binnen de variatie van de Zilvermeeuw en er is niets anders wat echt op Pontische meeuw wijst.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Jeroen Nagtegaal

Hij zei dat het door de platte kop en het zawrte oog waarschijnlijk pont was.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

maartenwielstra

#22
http://www.xs4all.nl/~daarruud/cachinnans1l.html

Neem deze link van dezelfde Pontische Meeuw en vergelijk hem met Zilvermeeuw 4:

-Wel degelijk slankere, langere snavel
-wittere ondergrondkleur van kop en onderdelen

-Tertials vertonen uitgebreid donker centrum, slechts aan de top en zijkant, maar niet totaan de basis van de veer.

-Beste kenmerk is het patroon op de vleugel wat mij betreft; bij deze vogel niet heel extreem, maar een dubbele lichte baan met ertussen donker (toppen van middelste dekveren en toppen van grote dekveren vormen 2 lichte banen, daartussen - de grote dekveerbasis- is donker. Zilvermeeuw 4 heeft heel veel 'wit' in de gehele vleugel, de lichte veerranden zijn namelijk breed en behoorlijk intact nog (weinig slijt). De roodbruine en egaal bruin ogende vleugel is goed voor Pontische, Geelpoot en een aantal nu ook al gesleten ex. van de gewone soorten.

'alle' Ponten hebben een gesleten vleugel, sommige zilvers ook. Nummer 4 niet. Daarnaast heeft nummer 4 erg grote donkere plekken in de nieuwe schouderveren. Dit is ongebruikelijk voor Pont.

-De algehele jizz van Zilver 4 is kort, log, lomp enz. De Pont van Ruud Altenburg is lang, slank en rijp voor de Catwalk  

Antonie Blom

Het gebeurt regelmatig dat een Zilvermeeuw zwarte ogen heeft (en soms slachts een zwart oog). De vorm van de kop is bij Zilvermeeuw erg variabel en hangt sterk af van het geslacht en formaat van de vogel. Dit beide zijn niet bepaald goede kenmerken om een meeuw als Pontische meeuw te determineren.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

ruud_altenburg

#24
De Pontische Meeuw in het voorbeeld van Maarten is misschien niet het meest duidelijke exemplaar, hoewel de tekening van de grote dekveren natuurlijk opvallend is.

Bij deze typische 1kj Pontische Meeuw op mijn site heb ik uitgelegd op welke kenmerken je moet letten.

Maar wellicht beter is het om de de meeuwenspecial even te downloaden. Daarin wordt uitgebreid uitgelegd waarop je moet letten en met pijltjes aangegeven waar zich welke veerpartijen bevinden. Makkelijker kunnen we het niet maken vrees ik, de rest moet je met vallen en opstaan in het veld leren...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

eline1234

(even off-topic) complimenten aan de makers van die meeuwenspecial, errug duidelijk! ik begin het licht nu toch een beetje te zien ;)  
Eline