Zeeprik in eendenkooi waargenomen?

Gestart door wtamis, juni 22, 2011, 16:55:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

wtamis

Beste vissenkenners

In een eendenkooi in het noorden van de provincie Zuid-Holland is de onderstaande foto genomen door een toevallige bezoeker, die hem ook geidentificeerd heeft als zeeprik. Gaarne bevestiging.

Met vriendelijke groeten

Wil Tamis

evertdirks

#1
Door anderen uit te sluiten is de kans inderdaad erg groot.
Een paling heeft niet dat patroon op zijn lijf.
De kwabaal zou kunnen maar heeft een ander postuur.
de enige die roet in het eten kan gooien is een meerval maar ook dan zou ik een ander beeld verwachten.

Dus een waarschijnlijke zeeprik.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Danny katerbarg

ik denk dat paling niet uitgesloten kan worden. sterker nog volgens mij is het een paling. dat patroon komt volgens mij toch door eendenkroos? dan klopt de hele vorm en patroon bij de paling. en volgens mij zie ik zelfs zijn vin zitten maar ik kan het verkeerd hebben. ik zeg paling
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

hans parlevliet

Twijfel zeer, verkeerde habitat dunkt me.
mvg
Hans

HPM

Herman van der Meer

frankw

"Volgens biologen is het de eerste keer dat een Zeeprik in Nederland wordt gevonden"

Ff terug naar school voor een update? 8)

evertdirks

#6
Citaat van: dannytheanimalman op juni 23, 2011, 01:06:29 AM
dat patroon komt volgens mij toch door eendenkroos?
@dannytheanimalman

Waar zie jij eendenkroos??

@wtamis

Is er een verbinding met open water naar die eendenkooi?
En kun je duiden waar die eendenkooi ligt.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Danny katerbarg

ik denk een vin te zien. ook de kop lijkt mij niet te kloppen. deze lijkt mij ook meer paling achtiger. en volgens mij drijft er toch echt kroos over hem heen. of iets anders van troep. ik heb het even aangegeven met rood. en ook de stukjes troep die om hem heen drijven die heel erg op de troep boven hem lijken. de foto is van slechte kwaliteit waardoor het misschien lijkt of het kroos is of dat het juist lijkt dat het een patroon op de vis is. ik kan het ook mis hebben hoor. het is alleen wat ik denk.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

evertdirks

 ;D  Danny ik kan het net zo goed mis hebben daar niet van en de foto is inderdaad niet van super kwaliteit.
Maar het lijkt of het riet duidelijk over de vis valt en het patroon daar onder door loopt.
We zullen het wel nooit met zekerheid weten.
Behalve als er geen directe verbinding is met open water want dan is een zeeprik uitgesloten.

Het is inderdaad wel een bijzondere locatie voor een zeeprik.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

tekenaar

het gemarmerde kleurpatroon klopt uitstekend met zeeprik, bouw ook. Zo'n gevlekte paling heb ik nooit gezien.

M.a.w. ik denk dat de determinatie klopt. Het enige wat me doet twijfelen is dat ik zelf alleen geconserveerde zeeprikken en foto's van zeeprikken ken, maar er nog geen levend in handen heb gehad. Er gaat toch niets boven eigen praktijkervaring om soorten te leren kennen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

WillemV

Bij een zeeprik zou je toch de kieuwopeningen heel prominent moeten zien? Lijkt mij een prima paling, waarbij de vlektekening inderdaad veroorzaakt wordt door kroos of iets dergelijks.
Have a nice day!

Willem Vergoossen

hans parlevliet

Citaat van: tekenaar op juni 23, 2011, 18:05:50 PM
het gemarmerde kleurpatroon klopt uitstekend met zeeprik, bouw ook. Zo'n gevlekte paling heb ik nooit gezien.

M.a.w. ik denk dat de determinatie klopt. Het enige wat me doet twijfelen is dat ik zelf alleen geconserveerde zeeprikken en foto's van zeeprikken ken, maar er nog geen levend in handen heb gehad. Er gaat toch niets boven eigen praktijkervaring om soorten te leren kennen.
Ik wordt ernstig verward nav de foto, het wijst inderdaad op een zeeprik, echter hoe raakt ie daar verzeild. Een zeeprik is een vis van de grote rivieren en de hoger gelegen stromen om te paaien. Zelfs als deze eendenkooi met een toegang is verbonden met een groter systeem kunnen we hem niet anders bestempelen als een zeer ernstige dwaalgast...
mvg
Hans

wtamis

Beste mensen,

Het gaat om de Eendenkooi Warmond. Er wordt continu water in de eendenkooi ingelaten om het water in de kooiplas te verversen. Het water komt uit de Kagerplassen (relatief dichtbij Noordzeekanaal?).

Ik heb de waarneming uit tweede hand, maar ga nu achter de originele foto aan. Wellicht dat daarop meer details te zien zijn.

Wil Tamis

HPM

De Kaag staat in directe verbinding met de Oude Rijn. Katwijk is veel dichterbij dan IJmuiden, maar ik weet eigenlijk niet of er in Katwijk vis naar binnen kan.

Herman van der Meer

MLANG

Citaat van: HPM op juni 23, 2011, 22:49:53 PM
maar ik weet eigenlijk niet of er in Katwijk vis naar binnen kan.

Zeehonden hebben er in ieder geval geen probleem mee http://www.youtube.com/watch?v=-h464wJMyxg   Gr. M.

HPM

Citaat van: MLANG op juni 24, 2011, 01:04:02 AM
Citaat van: HPM op juni 23, 2011, 22:49:53 PM
maar ik weet eigenlijk niet of er in Katwijk vis naar binnen kan.

Zeehonden hebben er in ieder geval geen probleem mee http://www.youtube.com/watch?v=-h464wJMyxg   Gr. M.

Ja, wonderlijk geval. Maar die moet zich dan wel tegen de stroom in door het gemaal in Katwijk hebben geperst.
Herman van der Meer

wtamis

Hier de reactie van Willie van Emmerik van Sportvisserij Nederland

------------------------------------------

Hallo Wil,
Het is geen duidelijk foto en de kenmerkende eigenschap (bek) staat er niet op en de grootte is ook niet duidelijk.
Maar het lijkt een zeeprik te zijn. De andere soorten waarom het zou kunnen gaan zijn de aal en de rivierprik (max. 50 cm) maar die hebben niet een dergelijk vlekkenpatroon.
Zie ook http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/vissoorten/default.asp?t=2&vissoort=zeeprik\
Zeeprikken worden wel meer op vreemde plekken gevangen, zie bijv. http://datakal.blogspot.com/2011/05/zeeprik.html
Vriendelijke groet,
Willie van Emmerik
------------------------------------------------------------------------------------

dmsoes

Het oog is wat aan de grote kant voor een zeeprik en de overgang boven-onder doet me eerder denken aan paling dan aan zeeprik. De vlekkerige tekening tekening kan naar mijn smaak iets te veel door de kwaliteit van de opname zijn veroorzaakt.

Verder zou iemand als Willem (die de soort wel kent uit de praktijk) meer twijfel moeten hebben als het een zeeprik zou kunnen zijn.

De locatie is erg bijzonder wat noodzaak geeft tot goede documentatie. M.a.w. is deze waarneming niet te aanvaarden als zeker.

De foto (of beter foto's) opvragen lijkt me de enige weg om misschien toch nog bij zeeprik uit te komen.

Groet,

Menno

WillemV

Op de foto van Wil Tamis kun je het oog goed zien. Dan zouden de 7 grote kieuwopeningen daarachter ook duidelijk zichtbaar moeten zijn. Misschien dat bijgevoegd plaatje dit wat duidelijker maakt.
Have a nice day!

Willem Vergoossen

hans parlevliet

Gezien de locatie, eendenkooi Warmond lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat hier sprake is van een zeeprik.
mvg
Hans

wtamis

Beste mensen,

Ik heb de oorspronkelijke waarnemer, Bert van Leeuwen, en de rest van de foto's te pakken gekregen. Zijn relaas en de foto's volgen hieronder. De vis is niet waargenomen in de eendenkooi, maar in de kooisloot naast de eendenkooi die in open verbinding staat met de Kagerplassen.

-----------------------------------------------------------------------------------

Ik heb de zeeprik woensdag  4 Mei 2011 staan fotograveren van  10.30 uur tot  11.17.uur  Toen vertrok hij weer rustig richting Ringsloot  Botersloot .Het was heel bijzonder om te zien ,eerst angstig omdat ik dacht dat het een slang was ,daar mijn dochter ooit is gebeten en 3 dagen in Frankrijk in een ziekenhuis heb gelegen.Thuis gekomen ben ik gelijk gaan zoeken ik kwam ik uit bij een zeeprik ,teven een e mail gestuurd naar naturalis rotterdam ,de anderen dag kreeg ik de bevestiging dat het inderdaad om een zeeprik ging .Het hele verhaal ben ik kwijt geraakt ,daar de P.C. kuren had.maar voor hun was het 100% .Ik zal je alle 20 foto,s in etappes sturen .de meeste zekerheid haalde ze uit de rugvin . Met vriendelijke groet  Bert van Leeuwen

de foto's in twee berichten





wtamis

en hier de resterende foto's


hans parlevliet

Alles wijst op een zeeprik, echter volkomen omgegrijpelijk hoe ie hier terecht gekomen is..je zou haast zeggen dat opzet in het spel is.
mvg
Hans

WillemV

Geen enkele twijfel meer mogelijk. Op verschillende foto's zijn de 7 kieuwopeningen goed te zien.
Have a nice day!

Willem Vergoossen

HPM

Citaat van: hans parlevliet op juni 27, 2011, 23:30:35 PM
Alles wijst op een zeeprik, echter volkomen omgegrijpelijk hoe ie hier terecht gekomen is..je zou haast zeggen dat opzet in het spel is.

Ik las dat ze vroeger ook in de Friese meren voorkwamen dus dan zijn de Kagerplassen niet zo raar. Als ze in Katwijk naar binnen kunnen is het ook helemaal niet ver, en vanaf IJmuiden moet het ook te doen zijn.
Herman van der Meer

Danny katerbarg

Oke zat ik dus fout. prachtige waarneming!
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Johan Helmus

Citaat van: HPM op juni 28, 2011, 12:38:38 PM
Citaat van: hans parlevliet op juni 27, 2011, 23:30:35 PM
Alles wijst op een zeeprik, echter volkomen omgegrijpelijk hoe ie hier terecht gekomen is..je zou haast zeggen dat opzet in het spel is.

Ik las dat ze vroeger ook in de Friese meren voorkwamen dus dan zijn de Kagerplassen niet zo raar. Als ze in Katwijk naar binnen kunnen is het ook helemaal niet ver, en vanaf IJmuiden moet het ook te doen zijn.
Toevallig ben ik er gisteren eentje bij de friese meren tegen gekomen, tijdens een rondje varen met het warme weer. http://waarneming.nl/waarneming/view/55377402

Mogelijk en afgepaaide vis?!  :blink:
Groeten, Johan Helmus

HPM

Citaat van: Johan Helmus op juni 29, 2011, 20:17:49 PM
Citaat van: HPM op juni 28, 2011, 12:38:38 PM
Citaat van: hans parlevliet op juni 27, 2011, 23:30:35 PM
Alles wijst op een zeeprik, echter volkomen omgegrijpelijk hoe ie hier terecht gekomen is..je zou haast zeggen dat opzet in het spel is.

Ik las dat ze vroeger ook in de Friese meren voorkwamen dus dan zijn de Kagerplassen niet zo raar. Als ze in Katwijk naar binnen kunnen is het ook helemaal niet ver, en vanaf IJmuiden moet het ook te doen zijn.
Toevallig ben ik er gisteren eentje bij de friese meren tegen gekomen, tijdens een rondje varen met het warme weer. http://waarneming.nl/waarneming/view/55377402

Mogelijk en afgepaaide vis?!  :)

Nou, dat is dus goed nieuws. Overigens zag ik dat er in 2006 een waarneming uit Drachten is.
Nu moet ook die van Warmond nog ingevoerd worden.
Gisteren zag ik de sluis van Scheveningen op een kier staan en toen bedacht ik dat dat nog dichterbij Warmond is dan IJmuiden.

Herman van der Meer

wtamis

Prima om de zeeprik uit Warmond in te voeren, maar hoe voer je een waarneming van een derde in? Voor de Eendenkooi Warmond gebruik ik een groepsaccount, waarmee ik waarnemingen uit de eendenkooi van derden invoer? Gaarne advies

Wil Tamis

HPM

Citaat van: wtamis op juni 29, 2011, 21:15:06 PM
Prima om de zeeprik uit Warmond in te voeren, maar hoe voer je een waarneming van een derde in? Voor de Eendenkooi Warmond gebruik ik een groepsaccount, waarmee ik waarnemingen uit de eendenkooi van derden invoer? Gaarne advies

Wil Tamis

Waarneming aanmaken en dan een mailtje naar info@waarneming.nl met het verzoek om hem op 'externe bron' te zetten.
Herman van der Meer