.
Ik had geen zin om de Pestvogel achter mijn tuin in de Hilversumse Meent te gaan bekijken. Ik heb hem al op mijn tuinlijst op nieuwjaarsdag 2006, zo'n beetje op dezelfde plek als waar hij nu zit. Maar deze kan ik vanuit mijn tuin niet zien.
Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo
Luxeprobleem, Ronald? 

Daar vraag je me wat...
't Is maar hoe je het bekijkt. Ik kan hem vanuit mijn tuin misschien WEL zien, als ik op mijn picknicktafel ga staan. Dan sta ik een meter hoger en zou ik beter zicht hebben op de struiken die ik nu niet kan zien omdat mijn schutting mij belemmert in mijn uitzicht. Staande op mijn picknicktafel zou ik ook kunnen zwaaien naar de zoekers langs de Hilversumse Meentweg, en als ze terugzwaaien en wijzen, kan ik waarschijnlijk de vogel wel vinden. Toch klim ik niet op mijn picknicktafel. En dat raakt de kernvraag: ben ik nou wel of geen twitcher? Je zou kunnen concluderen dat ik geen twitcher ben, want ik klim niet op mijn picknicktafel om een vogel te zien, die door anderen is ontdekt. Maar in dit geval zou ik, door juist WEL op mijn pn-tafel te klimmen, mogelijk mijn tweede Pestvogel op mijn tuinlijst kunnen bijschrijven. Ik moest denken aan het verhaal dat ik las over een Engelsman, die een huis kocht grenzend aan een natuurgebied. Vanwege gebrek aan uitzicht vanuit zijn tuin maakte hij een gat in het dak om op de achterliggende plassen te kunnen kijken, en zo kon hij verscheidene soorten bijschrijven die in de loop der jaren op die plassen te zien waren. Die man had alles over voor zijn huis- en tuinlijst, blijkbaar. Zo ver wil ik niet gaan. De conclusie in mijn geval zou kunnen zijn, dat ik een luie vogelaar ben. In ieder geval zie ik het ontdekken van een spannende vogelsoort als het betreden van ongerepte sneeuw, een maagdelijk wit tapijt waarin nog niemand een voetstap heeft achtergelaten. Dat zijn de omstandigheden waar IK naar uitzie. Een Pestvogel is natuurlijk erg mooi, maar 'it's just a bird'. Ik heb een jaar of wat terug, toen ik thuiskwam van een tamelijk saaie fietstocht, in het laatste licht 11 Pestvogels zien zitten in een boom op de kruising Noordermeent - Hilversumse Meentweg. ( Letterlijk op een steenworp van de huidige Pestvogel!) Toen heb ik wel een vogelmaat gebeld. Als ik iets leuks zie, ga ik wel bellen. Maar een pur-sang twitcher ben ik niet, en zal ik denk ik ook niet worden.
Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo
EDIT: misschien past dit verhaal beter in een topic "Vandaag NIET gezien"