Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

snwja3

Citaat van: Vincent Hart op januari 04, 2012, 16:06:04 PM
Citaat van: snwja3 op januari 04, 2012, 13:29:47 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 04, 2012, 11:52:06 AM
Citaat van: Martijn Bot op januari 04, 2012, 10:46:14 AM
Volgens mij niet. Je zou Rommert kunnen vragen zijn lijst openbaar te maken, of te kijken of er mogelijkheden geschapen kunnen worden om dit soort lijstjes ook in de rubriek "ranglijstjes" op www.lauwersmeer.com te nemen. Mail 'm even zou ik zeggen, en anders is de opdracht in eerste instantie simpel: minimaal 290 (liefst geverifieerde en gedocumenteerde) soorten zien, maakt niet uit welke!


Had Rommert al eerder gesproken. Hij denkt dat er niet heel veel animo zou zijn, maar wie weet verandert dat nog.


je kan 'm altijd (voorlopig) hier bijhouden.
Iedereen moet 'm natuurlijk gewoon hier bijhouden  :angel: ;)

Whatever, als we maar gezellig mee kunnen kijken en beleven.
Wietze Janse

Folkert Jan

#931
Ivm zeetrek komende dagen even langs de vrijbuiter voor viskrukje en regenbroek. Nog even kort tijd om het mensinge bos in te gaan. Dit leverde goudvink, matkop en goudhaan op als nieuwe jaarsoorten. De weg naar huis leidde mij langs kaap hoorn alwaar de alom bekende 2kj geelpoot op de allervoorste paal zat.



Vervolgens kon ik kleine mantel en pontische meeuw ook bijschrijven als jaarsoorten.




Omdat ik een 2kj zilver vond die al een kleine en middelste dekveer had geruid, nagenoeg geheel bruine tertials, een mooie zwarte snavel en witte kop met oogmaskertje had maar even een foto gemaakt.









De oude dekveren hadden voor een geelpoot toch teveel wit en de buitenste tertial leek toch iets van karteling te hebben dus ik reed een stukje terug naar een medevogelaar (naam vergeten....) om uitsluitsel te krijgen. Deze vogelaar wees mij op een opvallend donkere zilvermeeuw, maar eigenlijk was het meer een lichte kleine mantel (mantelkleur iets donkerder als stormmeeuw). Vogel was klein en slank met een slanke snavel die aan de basis meer witgeel dan geel was. Daarnaast leken poten wat flets roze/geel. Omdat we graag een foto wilden van open vleugels wat brood gegooid. Hier reageerden de meeuwen goed op door er op te gaan foerageren, echter bleef de bewuste meeuw zitten. Net toen we heel even niet opletten doordat we in gesprek waren vloog de vogel weg....weg kans om een foto te maken. Opvallend op grote afstand was dat de meeuw makkelijk te volgens was door de lange en smalle vleugels.

Het bleek dat Rik Winters deze vogelaar de vorige dag al had geattendeerd en even viel het woord heuglins. Ik heb nog gevraagd of hij de gemaakte foto's hier wilde plaatsen, maar om in mijn ogen goede redenen ziet hij hiervan af. Foto's worden aan Rik doorgestuurd en mocht het echt iets leuks zijn horen we dat vast snel genoeg.

Jaarlijst staat nu op 88

Morgen zeerukken @ lauwersoog.
Zou mooi zijn om deze week nog op 100 soorten te komen.
Met soorten als waterhoen, zanglijster, koperwiek, kramsvogel, dodaars, grote canadese gans etc op de lijst moet dat vast mogelijk zijn!


Ook nog een 3kj zilvermeeuw met gele poten (niet goed te zien op de foto, maar zie:  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=172773.0 )


"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Maarten Sluijter

Vandaag met een dagje zeetrek de Schouwen-jaarlijst verhoogd naar 105!
.

JandJ

Wat een jaarlijsters allemaal, een ware hype.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Maarten Sluijter

Citaat van: JandJ op januari 04, 2012, 18:20:21 PM
Wat een jaarlijsters allemaal, een ware hype.

Als je het op je eigen eiland doet, is het best leuk hoor  :blink:
.

Robert V.T

Vandaag nog even meegeteld op de zeetrektelpost van Westkapelle, wat nog een middelste jager(nieuwe soort voor mij!), jan-van-genten, alk/zeekoeten, roodkeelduikers, grote zaagbekken en veel drieteenmeeuwen opleverde.

Jaarlijst staat nu op 72 soorten en ik mis nog steeds heggenmus en huismus ;D
Groeten,

Robert van Tiel

KorHaan

Vanmiddag door het Spanderswoud gefietst, tussen Bussum en Hilversum, hoor ik de twee Raven die daar vaak rondhangen (broedvogels); ik stop, om af te wachten tot ik ze zie, komt er ineens een 2e kj Havik aanvliegen die kennelijk ook door het gekrok wordt aangetrokken. Eén van de Raven begint een aanval op de Havik, er speels omheen dartelend. De Havik draait de zaken om en gaat achter de Raaf aan, die hem moeiteloos ontwijkt, en die vervolgens weer achter de Havik aan gaat. De tweede Raaf komt ook eens kijken, en al krokkend jaagt het Ravenpaartje de Havik het bos uit. Aan het grootteverschil met de Raven te zien was de Havik een mannetje; ik vraag me af of ze dit bij een vrouwtje ook zouden flikken.

Een mooi moment; de twee wandelaars die ook waren blijven staan reageerden niet op mijn enthousiasme ( want hoe vaak zie je zo iets?) en liepen door.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

JandJ

Mooie ervaring! Er zijn boeken vol te schrijven over passanten, wat ze zeggen, hoe ze (niet) reageren en wat ze zouden denken. :rolleye:  Daarover is een topic bij Praat Maar Raak meen ik me te herinneren.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

fkdeboer

Citaat van: JandJ op januari 04, 2012, 19:36:48 PM
Mooie ervaring! Er zijn boeken vol te schrijven over passanten, wat ze zeggen, hoe ze (niet) reageren en wat ze zouden denken. :rolleye:  Daarover is een topic bij Praat Maar Raak meen ik me te herinneren.

Mij wordt opvallend vaak gevraagd of ik het "als werk, of voor mijn plezier doe"  8)

Of de vraag of er iets bijzonders/zeldzaams te zien is. Dan probeer ik altijd, omdat er meestal niet zoiets spectaculairs als de confrontatie tussen 2 raven en een havik voor handen is, het meest normale vogeltje aan te wijzen en te zeggen dat het juist zo bijzonders is dat veel voorkomende vogels zo prachtig kunnen zijn en dat mensen dat toch vaak niet zien. Dat wordt gelukkig meestal beaamd ;) .
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Jan vH

Citaat van: Robert V.T op januari 04, 2012, 18:53:26 PM
Vandaag nog even meegeteld op de zeetrektelpost van Westkapelle, wat nog een middelste jager(nieuwe soort voor mij!), jan-van-genten, alk/zeekoeten, roodkeelduikers, grote zaagbekken en veel drieteenmeeuwen opleverde.

Ik was vandaag ook even op de telpost. Blijkbaar op een andere tijd. Ik had maar liefst vijf nieuwe soorten voor mijn Nederlandlijst: Dwergmeeuw, Drieteenmeeuw, Zeekoet (had ik al wel dood in NL), Noordse Stormvogel en Grote Jager. Het lijkt me wel duidelijk dat het mijn eerste keer zeetrektellen was.  ;D

Daarna ben ik nog even wezen zoeken naar de Zwartkopmeeuw bij Oost-Souburg. Die heb ik natuurlijk niet gezien... Wat een vervelende vogels zijn dat, ik heb de soort nog steeds niet gezien... De zoektocht leverde wel gallen op van de Rozenknolgalwesp, een nieuwe soort voor mij.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

GijsB

Ik leef nog :D
Maar als Theo er niet was geweest was ik nu nog onderweg naar middelburg, nogmaals bedankt Theo  :)
Heb ik weer, een lekke band en een kapotte fietspomp midden op de oosterscheldekering...
Tussen collijnsplaat en de oosterscheldekering ben ik trouwens met de auto gebracht door vogelaar die ook bij de geelpoot was :D

Mijn doelsoorten zijn in ieder geval binnen, Grote geelpootruiter en Grote burgemeester :D
Gijs

JandJ

Wat een avontuur! Leuk hè, treinen?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Folkert Jan

Citaat van: dralion13 op januari 05, 2012, 01:08:59 AM
Ik leef nog :D
Maar als Theo er niet was geweest was ik nu nog onderweg naar middelburg, nogmaals bedankt Theo  :)
Heb ik weer, een lekke band en een kapotte fietspomp midden op de oosterscheldekering...
Tussen collijnsplaat en de oosterscheldekering ben ik trouwens met de auto gebracht door vogelaar die ook bij de geelpoot was :D

Mijn doelsoorten zijn in ieder geval binnen, Grote geelpootruiter en Grote burgemeester :D

Had jij even geluk dat ik het nummer van Theo voor je had! Wat is er met de fiets gebeurd?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jarinka

Wat een avontuur, Gijs. Had je niet beter met Theo kunnen gaan vogelen? ;)

Gisteren ben ik de hele dag wezen vogelen in de polder en 's avonds in het bos. De Bosuilen lieten zich niet horen en in de polder was het ook vrij rustig. Er vloog een compleet witte Graspieper rond, dat was een heel vreemd beest om te zien. En negen soorten eenden op een dag was leuk.
Groeten, Jarinka Heijink

Botervlieg

Citaat van: JandJ op januari 04, 2012, 19:36:48 PM
Mooie ervaring! Er zijn boeken vol te schrijven over passanten, wat ze zeggen, hoe ze (niet) reageren en wat ze zouden denken. :rolleye:  Daarover is een topic bij Praat Maar Raak meen ik me te herinneren.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=36461.0

Folkert Jan

En daar is al de piep van de heuglins. (zie mijn post van gister)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JandJ

Nu zijn we toch benieuwd naar de foto's
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Theovanv

Citaat van: dralion13 op januari 05, 2012, 01:08:59 AM
Ik leef nog :D
Maar als Theo er niet was geweest was ik nu nog onderweg naar middelburg, nogmaals bedankt Theo  :)
Heb ik weer, een lekke band en een kapotte fietspomp midden op de oosterscheldekering...
Tussen collijnsplaat en de oosterscheldekering ben ik trouwens met de auto gebracht door vogelaar die ook bij de geelpoot was :D

Mijn doelsoorten zijn in ieder geval binnen, Grote geelpootruiter en Grote burgemeester :D
Graag gedaan, Gijs ;) Als je fiets achterin had gepast had ik je wel ff naar Middelburg gebracht. Hoe laat was je uiteindelijk thuis?
Theo van Veenendaal

GijsB

Uiteindelijk was ik om half 1 thuis
Kon in Middelburg ook nog een half uur wachten omdat ik 2 minuten te laat was.

Vandaag zag ik in eens een houtsnip boven de stad vliegen vanuit mijn kamer :D
Gijs

JaapHennevanger

Zo naar Groningen, om vervolgens morgen naar Ameland te gaan! Kijken of er wat gaat vliegen O0 (en aan de jaarlijst te werken, want zit volgens mij niet eens boven de 30 :angel: )
Jaap Hennevanger



Folkert Jan

#950
Kan nog gezellig worden op Ameland heb ik zo het idee!


Vandaag dagje Lauwersoog.







Eerst zeerukken, maar behalve een dwergmeeuw en later een groepje toppers vloog er niets noemenswaardig.












Een eerste poging daarna om de eerder gemelde mogelijke baltische mantelmeeuw te vinden mislukte.
Toen maar wat andere jaarlijstsoorten proberen binnen te halen. Doelsoorten waren houtsnip en ijsvogel.
We vonden:


dodaars
zanglijster
koperwiek
kramsvogel
gaai


en voor Willem nog een torenvalk als nieuwe jaarsoorten.


Daarna weer terug naar de haven om nog een poging baltische mantelmeeuw en paarse strandloper te doen.
De meeuw werd snel gevonden aan de overkant. Op de weg ernaar toe nog even langs de telpost aangezien Willem dacht zijn agenda te zijn verloren. Deze vond hij niet, maar wel een adulte jan van gent. Een leuke soort voor lauwersoog en weer een jaarsoort erbij. Na de meeuw te vinden en op foto te kunnen zetten.





Nog maar weer even terug naar de telpost. Hier kwam een drieteenmeeuw op een meter of 3 langs waardoor weer een soort op de jaarlijst kon worden bijgeschreven.
Hierna zijn we nog even naar holwerd en ternaard gegaan, maar werd er (mogelijk vanwege het hoge water) niks nieuws gevonden.


Jaarlijst nu 99 soorten!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Maarten Sluijter

Vandaag een stukje over de Kraanvogel in dé krant van Zeeland; de PZC, http://www.pzc.nl/regio/schouwen-duiveland/10198594/Kraanvogel-strijkt-neer-in-BurghHaamstede.ece met een foto van mij.
.

JandJ

Dus hij is echt hersteld?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Maarten Sluijter op januari 05, 2012, 22:19:33 PM
Vandaag een stukje over de Kraanvogel in dé krant van Zeeland; de PZC, http://www.pzc.nl/regio/schouwen-duiveland/10198594/Kraanvogel-strijkt-neer-in-BurghHaamstede.ece met een foto van mij.

Leuk! (mooie foto ook Maarten!  :duim: ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Theovanv

Leuk! Die heb ik gister ook gezien ;) Mn eerste Kraanvogel ooit aan de grond.
Theo van Veenendaal

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

Citaat van: Vincent Hart op januari 04, 2012, 16:06:04 PM
Citaat van: snwja3 op januari 04, 2012, 13:29:47 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 04, 2012, 11:52:06 AM
Citaat van: Martijn Bot op januari 04, 2012, 10:46:14 AM
Volgens mij niet. Je zou Rommert kunnen vragen zijn lijst openbaar te maken, of te kijken of er mogelijkheden geschapen kunnen worden om dit soort lijstjes ook in de rubriek "ranglijstjes" op www.lauwersmeer.com te nemen. Mail 'm even zou ik zeggen, en anders is de opdracht in eerste instantie simpel: minimaal 290 (liefst geverifieerde en gedocumenteerde) soorten zien, maakt niet uit welke!


Had Rommert al eerder gesproken. Hij denkt dat er niet heel veel animo zou zijn, maar wie weet verandert dat nog.

je kan 'm altijd (voorlopig) hier bijhouden.
Iedereen moet 'm natuurlijk gewoon hier bijhouden  :angel: ;)
Dit vind ik helemaal knap: Teunis IJlstra, http://toh.waarneming.nl/ranks.php?jaar=2012&diergroep=0&s[]=S&exoot=0
Die maakt zijn naam waar. ;)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Theovanv

Ik was dus gister ook in Zeeland om vogels te kijken. Ik wilde beginnen in Stellendam voor de steltjes. Onderweg zag ik een groep Knobbelzwanen zitten met 1 andere zwaan erbij, teruggereden en het bleek een Wilde Zwaan te zijn!

Bij Stellendam had ik al heel snel de Kleine Burgemeester gevonden en ik kon zelfs nog wat leuke foto's maken. Toen ik de pier trotseerde tegen de wind in en er overheen keek was het zeer teleurstellend dat het hoog water bleek te zijn! Ik ben al 3 keer bij Stellendam geweest de laatste jaren, en het is eigenlijk altijd laag water, met een heel breed stuk zand waar altijd veel steltjes zaten, dus ik had me helemaal niet gerealiseerd dat het ook wel eens onder water kon staan. Hierdoor miste ik soorten als Rosse Grutto, Zilverplevier, Kanoet, Bonte Strandloper etc voor de jaarlijst.



Dan maar snel terug naar de Brouwersdam en eventueel later nog terug. Bij de Brouwersdam was het ook al niet hoopvol. Met wind uit zee waren de golf erg hoog en als je een vogel op het water ontdekte, want het was rustig, verdween ie steeds tussen de golven. Hierdoor geen IJseend, Roodhalsfuut of Grote Zee-eend en zelfs geen Zwarte Zee-eend of Eider! Dit was weer een tegenvaller voor de jaarlijst, maar er vlogen ver weg wel twee Zeekoeten langs en later zat er eentje vlak voor de kust op het water, dat was erg gaaf! Grappig was alleen dat ik er later thuis via de foto achterkwam dat die Zeekoet die dichtbij dreef eigenlijk een Alk was! Om de een of andere reden had ik in mn hoofd zitten dat een Alk een stuk kleiner was dan Zeekoet, maar dat valt natuurlijk heel erg mee. Alk is zelfs nog een lifer voor mij, Zeekoet is dat niet. Alleen vallen de twee eerder langsvliegende Zeekoeten daardoor af, dat hadden namelijk ook Alken kunnen zijn.



Op de stenen langs het water zitten altijd wel Kanoeten en Paarse Strandlopers, maar ook die kon ik niet vinden. Gelukkig ontdekte ik tussen alle meeuwen een heel kleine meeuwtje met zwarte strepen op zn rug, een Dwergmeeuw! Daarnaast zag ik nog een Roodkeelduiker vliegen en er liepen twee Bontbekplevieren op de dam. Op het water zaten een paar Middelste Zaagbekken en bij de spuisluis zag ik mn eerste Stormmeeuw van het jaar.

Maar de meest opvallende waarneming was misschien nog wel de enorm grote groep Drieteenstrandlopers. Het waren er misschien wel 200 en ze zaten allemaal dicht tegen elkaar aangepakt, als de pinguins op de zuidpool en af en toe wisselden ze van positie. De meesten zaten met de snavel in de veren en ik heb ook hier leuke foto's kunnen maken. Ik twijfelde of ik nog langer ging zoeken of meteen door zou gaan en besloot verder te gaan, want ik had nog veel bestemmingen op het programma staan.







De volgende bestemming was wat ruimer, namelijk Schouwen-Duiveland, daar waren meerdere interessante plekken waar ik naartoe wilde. Langs de weg zat een grote groep Rotganzen, maar na lang zoeken kon ik er geen Zwarte of Witbuik uithalen. Bij het maisveldje onder Burgh-Haamstede heb ik gezocht naar de Kraanvogel. Die zat daar niet, maar na even zoeken vond ik hem een stuk verderop, gaaf! Mijn eerste Kraanvogel aan de grond, heel indrukwekkend! Verderop zat nog een groepje Holenduiven en er vloog een groepje Goudplevieren over.



Bij de inlagen zaten Tureluurs, Bergeenden, Zwarte Ruiters, Kluten, Torenvalken die zich aardig lieten fotograferen, maar ik kon zo snel geen Watersnip vinden en ook de Ruigpootbuizerd liet zich niet zien. Maar er was wel een Blauwe Kiekendief aan het jagen. Toen kwam er een middelgrote dikke, plompe bruine vogel een bosje uitvliegen, ik dacht, yes, Velduil! Maar toen ik zn kop zag wanneer hij ging zitten bleek het een Havik te zijn! heel apart. Bij Prunje zat een hele grote groep met tientallen Goudplevieren, een paar Lepelaars, langs de randen een aantal Kleine Zilverreigers, mn 2e Slechtvalk van het jaar en er vlak naast een grote groep Kemphanen. Ik besloot niet meer verderop te gaan zoeken naar Kleine Zwanen, maar verder Zuidwaarts te gaan, want de tijd begon te dringen.





Bij de Oosterscheldekering heb ik gezocht naar Kuifaalscholvers, er waren er laatst nog 7! gezien, maar dit keer helaas geeneen. Wel weer een meeuwtje met de typerende zwarten lijnen op de vleugels, maar nu ongeveer net zo groot als een Kokmeeuw, een Drieteenmeeuw! Mn derde lifer van de dag (na de Kleine Burgemeester en Alk). En toen kwam er ineens een Grote Jager pontificaal langsvliegen, erg gaaf!



Ik wilde eerst even snel naar de Veerse dam en dan weer terug naar Stellendam en de grote geelpoot laten zitten, maar ik besloot toch eerst naar de grote geelpoot te gaan. Het was dan maar 1 soort ipv een handvol bij Stellendam, maar toch een zeldzaamheid en die steltjes kan je veel vaker tegenkomen. De Grote geelpoot liet zich makkelijk vinden en het was racen naar het Veerse Meer.

De zon was intussen onder en ik begon snel het Veerse meer te checken. Ik vond er vrij snel een Geoorde fuut, maar een Kuifduiker kon ik zo snel niet vinden en ook geen spoor van de IJsduiker, maar ik nam ook niet lang de tijd om te zoeken. Later zag ik ook dat ie weer van de zijkant was gezien en niet langs de dam. Ik racede terug naar de Oosterscheldekering om bij het laatste licht nog 1 poging te doen bij de Kuifali's en om Gijs uit de brand te helpen. Onderweg zag ik een Buizerd vliegen, ik dacht, ff checken, en ja hoor, dit keer was het raak, een Ruigpootbuizerd! De tweede poging Oosterscheldekering leverde ook geen Kuifali's of andere nieuwe soorten meer op, maar al met al was het een geslaagde dag, veel goede soorten erbij, maar ook best wat soorten gemist.

De jaarlijst staat nu op 79 en ik moet nog soorten als Winterkoning, Heggenmus, Roek, Grote Canadese gans, Goudhaan, Kuifmees, Matkop, Glanskop, Putter, Kneu, Bonte Strandloper, Rietgors, Geelgors, Sperwer, Eider, Zwarte Zee-eend, Veldleeuwerik, Graspieper, Witte kwikstaart, Zanglijster, Koperwiek, Boomkruiper, Sijs,

Dit weekend als het goed is met Folkert Jan een dagje Top of Holland en mss dit weekend nog even naar bos en hei en dan hoop ik over de 100 soorten te zitten.
Theo van Veenendaal

Bart van Hoogstraten

Theo... dit soort posts heten op internet "demotivationals". (Maar hoe dan ook indrukwekkend!  :duim: )
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Theovanv

#959
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 05, 2012, 23:47:53 PM
Theo... dit soort posts heten op internet "demotivationals". (Maar hoe dan ook indrukwekkend!  :duim: )
In welke zin van het woord?
Theo van Veenendaal