Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rickschonewille

Gisteren een leuk ochtendje op de Zuidpier doorgebracht. Daar samen met Charles en Maurits Martens alle Alk/Zeekoetjes afgekeken die langsvlogen om een Alk te zien, is voor mij namelijk nog een schaamsoort. Helaas wel tig Zeekoeten, zo'n 60 overvliegend, waarvan we er zo'n 40 van zeker als Zeekoet konden bestempelen. Helaas geen enkele Alk. Ook een erg mooi groepje van 5 Grote Zee-eenden gezien, waaronder 1 erg fraaie man. Ik schrok me rot toen ik vermorgen een piep binnen kreeg met mogelijke Pacifische Grote Zee-eend. Na de link te hebben geopend bleek het precies hetzelfde groepje te zijn dat ik gezien had samen met Maurits en Charles Martens had gezien. Later bleek het toch een Grote Zee-eend te zijn. Het was ook eigenlijk te mooi om waar te zijn. Helaas...

Fabian Meijer

Leuk hoor, jammer van die Gr. Zee-eend! Ik was afgelopen zaterdag ook op de Zuidpier and het was weer eens erg leuk vogelen. Het was alweer 2,5 jaar geleden dat ik er voor het laatst geweest was! Dus, dat werd natuurlijk weer eens tijd.


Een verslagje met een hoop foto's (van oa. Middelste Jager) staat op m'n blog:
http://www.fabianmeijer.blogspot.com

JandJ

Citaat van: Rickschonewille op november 14, 2011, 17:11:12 PM
Helaas geen enkele Alk.
Jammer, met zoveel az'tjes had je ene grote kans...

Nu een roepende bosuil in de tuin (het is nog amper donker :rolleye: )
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Vincent Hart

Ik had er vanaf de Noordpier 1, tussen zeker 60 zeekoeten en nog veel meer AZ'tjes ... Ook de afgelopen weken best een aantal uur over zee gekeken en nauwelijks alken tussen de determineerbare alk/zeekoeten.

Trektellen meldt sinds 1 oktober j.l.
828 Zeekoet
6441 A/Z
129 Alken
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rickschonewille

Citaat van: Fabian Meijer op november 14, 2011, 17:29:32 PM
Een verslagje met een hoop foto's (van oa. Middelste Jager) staat op m'n blog:
http://www.fabianmeijer.blogspot.com

Mooie foto's van die Middelste Jager! Ook die Paarse Strandloper & de serie van de Sneeuwgorzen zijn erg leuk. De Sneeuwgorzen waren helaas gisteren niet te vinden .. 

Robertmeer

Citaat van: jandj op november 14, 2011, 18:00:35 PM
Citaat van: Rickschonewille op november 14, 2011, 17:11:12 PM
Helaas geen enkele Alk.
Jammer, met zoveel az'tjes had je ene grote kans...

Nu een roepende bosuil in de tuin (het is nog amper donker :rolleye: )
Jan, wat voor een tuin heb jij?
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

JandJ

Een niet-onderhouden stukje park 8)
Er staat een rij hoge elzen, een rij jarenlang niet-geknotte knotwilgen, diverse grote struiken en nog een paar grote coniferen. Het was privégebied en nu dus nog steeds alleen via ons huis toegankelijk. In 2005 opgekocht door de gemeente omdat er een nieuwbouwwijk zou komen (dit laat voorlopig nog op zich wachten :D ). Omdat het eigenlijk niet van ons is, doen wij er niets aan; de vorige bewoners waren elk weekend bezig met het onderhoud, dat hou ik nog niet eens een halve zaterdag vol 8) . 1x per jaar maait de gemeente het gras. Ik heb er ongeveer 25 kippen lopen en die hebben het naar hun zin. Genoeg begroeiing om onder te schuilen als er weer eens een sperwer voorbijschiet of om stiekem 20 eieren uit te broeden :) . Je moet het je voorstellen als overwoekerd parkje waar bramen en brandnetels de strijd met het gemilimeterde gazon hebben gewonnen. Als je een paar centimeters graaft, kom je soms een tegelpad tegen  :angel: .
Oja, er staan ook nog verschillende (stoof)peren-, appel- en pruimenbomen. Dat is wel lekker 's zomers en in het najaar. Én interresant voor lijsters. Het is ongeveer 60x120m groot.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Margreet Kwh

Dat klinkt als de ideale vogeltuin :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

Vandaag zijn de daken voor het eerst wit hier in Haarlem. Op het moment vriest het nog 1,2 graad C, maar de halsbandparkiet laat zich al weer horen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Timo Roeke


Mijn uitgebreide verslag van afgelopen weekend staat online: http://slagpen.wordpress.com/
Zeeland was goed voor ons met o.a. woestijntapuit, zwarte zeekoet, bruine boszanger en Amerikaanse smient.

Robertmeer

Citaat van: Timo Roeke op november 16, 2011, 19:09:22 PM

Mijn uitgebreide verslag van afgelopen weekend staat online: http://slagpen.wordpress.com/
Zeeland was goed voor ons met o.a. woestijntapuit, zwarte zeekoet, bruine boszanger en Amerikaanse smient.
Leuk verslag Timo!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

JandJ

Alleen uit belangstelling hoor: hoe had je die geelgors? TP/overvliegend?  lijkt me best gaaf voor de brouwers!
Jammer van die steppekiek!
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Maarten Sluijter

Ik ben ook wel benieuwd naar die Geelgors, die heb ik nog niet dit jaar op Schouwen.
Heb 'm ook nog niet langs zien komen op de site.

Verder een leuk verslag uit mijn provincie!
.

Timo Roeke

De geelgors hadden we vlakbij de slaapplaats van de kleine zilverreigers. Niet zo heel ver van de woestijntapuit. In de duinen erachter stikte het van de vogels en er vloog een geelgors over. Voor mij praktisch een tuinsoort dus ben meer dan bekend met de vogel. Ik zal hem nog invoeren voor de statistieken. Ik heb eigenlijk alleen nog maar de rode soorten ingevoerd.

Maarten Sluijter

Citaat van: Timo Roeke op november 17, 2011, 07:45:49 AM
De geelgors hadden we vlakbij de slaapplaats van de kleine zilverreigers. Niet zo heel ver van de woestijntapuit. In de duinen erachter stikte het van de vogels en er vloog een geelgors over. Voor mij praktisch een tuinsoort dus ben meer dan bekend met de vogel. Ik zal hem nog invoeren voor de statistieken. Ik heb eigenlijk alleen nog maar de rode soorten ingevoerd.

Oke, dan weet ik al waar je 'm hebt gehoord. Dat is aan het oosten van de Stolpweg, langs een klein plasje dat wij altijd 'de proefkwekerij' noemen. Leuk!
.

Timo Roeke

@Maarten - Dat komt mij inderdaad erg bekend voor. Het was eigenlijk precies in het duinenstuk tussen de dijk en de zoetwaterplas. Leuk stuk. In Nederland nog nooit zoveel kleine zilvers bij elkaar gezien.

Net nog wat foto's toegevoegd aan het verslag van kleine jager, sneeuwgors, grijze zeehond en grote geelpootruiter.

Theovanv

Vandaag gezien, nou bar weinig vogels, had een aardig stuk gereden naar een aantal plassen, maar boven de plassen was het zo ontzettend mistig dat je alleen de vogels langs de rand kon zien, beetje jammer :rolleye: Misschien dit weekend beter :)
Theo van Veenendaal

Margreet Kwh

Vandaag ondanks de mist 6 halsbandparkieten gezien. Ook al zijn het exoten, ik word er blij van. ;)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

JandJ

Ik had er zeven vanuit school, gebeurt niet vaak. En ik werd er niet blij van :police:
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Margreet Kwh

Vandaag zie ik de zon strijden met de mist.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jarinka

Citaat van: MarKoHu op november 18, 2011, 10:58:31 AM
Vandaag zie ik de zon strijden met de mist.
Hier geen mist. Vanochtend wat schapenwolken, maar inmiddels is de lucht wolkvrij. Zometeen ga ik het mooie weer trotseren in Den Treek, eens kijken of ik een Klapekster kan vinden :)
Groeten, Jarinka Heijink

Margreet Kwh

#771
Vandaag twee beroemde vogels gezien: de dominomus en de traumameeuw (pas op, geen leuke foto). Samen met de McFlurry-egel, in het Rotterdams natuurmuseum.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Vincent Sanders

2 Goudhaantjes en verder heel veel watervogels. En als afsluiter een bever
Ook mist gehad, toen ik weer thuis kwam was het weer klaar helder  :rolleye:
Gr,
Vincent Sanders

stefanhageman

Vandaag ondanks de mist naar park Sonsbeek in Arnhem geweest om ringen af te lezen. Met als resultaat heel wat Mandarijneenden(18), waarvan door de mist helaas niet de kleurringen af kunnen lezen, Nijlganzen (3), Grauwe ganzen(4), Parkganzen(1) en Kokmeeuwen(5) met ringen. Verder ook nog een Dodaars en een Grote gele kwikstaart als noemenswaardige vogels.
Stefan Hageman


Maarten Sluijter

Citaat van: stefanhageman op november 20, 2011, 15:31:51 PM
Vandaag ondanks de mist naar park Sonsbeek in Arnhem geweest om ringen af te lezen. Met als resultaat heel wat Mandarijneenden(18), waarvan door de mist helaas niet de kleurringen af kunnen lezen, Nijlganzen (3), Grauwe ganzen(4), Parkganzen(1) en Kokmeeuwen(5) met ringen. Verder ook nog een Dodaars en een Grote gele kwikstaart als noemenswaardige vogels.

Zo, dat zijn er heel wat! Nog avonturiers ertussen?
.

wolbert

Gisteren weer naar de Zuidpier gegaan met wat mannen uit de omgeving.
Bij aankomst al meteen een nieuwe soort, namelijk Kleine rietgans. Grote groep overvliegend, bij het eindpunt nog een klein clubje die beter te zien waren. In de baai vrij veel duikers en we konden zelfs 3 Parelduikers ontdekken! Erg fijn om ze rustig te kunnen determineren met vergelijkingsmateriaal in de vorm van meerdere Roodkeelduikers in de buurt.
Tijdens de wandeling op de pier viel mijn oog op een ali die wel erg overdreven het water steeds indook, na een tijdje bleek het toch een gewone Aalscholver te zijn. Verder in de baai 4 Grote zee-eenden, Zwarte zee-eenden, paar Zeekoeten en wat Toppers. Goed gevuld vonden wij. In de bocht een groepje steltlopers, dit bleken Steenlopers, 7 Paarse strandlopers en Scholeksters te zijn. Aan de buitenzijde van de pier dobberden Drieteenmeeuwen rond, ook een prachtige juveniel. Bij de punt aangekomen ook weer vrij veel Zeekoeten en ook meerdere Bruinvissen.
Op de terugweg weinig nieuws. Hierna rond het Kennemermeer gelopen, dit leverde ook weinig op behalve een paar Toppers die erg mooi te bekijken waren.
Vriendelijke groet,
Wolbert

stefanhageman

Citaat van: Maarten Sluijter op november 20, 2011, 16:22:47 PM
Citaat van: stefanhageman op november 20, 2011, 15:31:51 PM
Vandaag ondanks de mist naar park Sonsbeek in Arnhem geweest om ringen af te lezen. Met als resultaat heel wat Mandarijneenden(18), waarvan door de mist helaas niet de kleurringen af kunnen lezen, Nijlganzen (3), Grauwe ganzen(4), Parkganzen(1) en Kokmeeuwen(5) met ringen. Verder ook nog een Dodaars en een Grote gele kwikstaart als noemenswaardige vogels.

Zo, dat zijn er heel wat! Nog avonturiers ertussen?


Nog geen respons van Frank M., dat zal wel niet zo lang duren omdat Frank meestal binnen één of twee dagen beantwoord.
Ze zijn in ieder geval allemaal in Nederland geringd.
Stefan Hageman


Robert V.T

Vanmiddag even gekeken bij de Pietersplas. Er was niet heel veel te zien, maar de eerste brilduikers van het seizoen(voor mij) waren wel leuk. Na een aantal maal de plas gescand te hebben, hoorde ik opeens het geroep van een bosuil! Eerst dacht ik dat het verbeelding was, maar daarna hoorde ik het nog 3 keer. Komt dat vaker voor, dat bosuilen overdag roepen?
Groeten,

Robert van Tiel

Vincent Hart

Heb er ook wel eens 1 overdag gehoord.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet Kwh

Vandaag even wat vogelvoer opgehangen en neergelegd, en meteen met succes. De vetbollen van het buurtwinkeltje trekken meteen de wijkkauwen, maar ook een koolmees komt een hapje nemen. De silo met duivenvoer wordt door dezelfde koolmees bezocht. Dat is trouwens een knap agressief vrouwtje: een pimpelmeesje wordt steeds weggejaagd.
De heggenmus wacht tot het wat rustiger is en kijkt de kat uit de boom, maar hipt ook parmantig over de rand van de garage, alsof hij of zij wil zeggen: dit is mijn terrein.
De kauwen melden zich vaak luidruchtig, houden contact met hun groepsgenoten, ook of zeker als er wat te eten is.
De halsbandparkieten zijn bij mij nog nooit op het tuinvoer gekomen, tenminste niet dat ik het gezien heb. Bij andere mensen in de wijk wel, zag ik op waarneming.nl. Maar de tuin is betrekkelijk klein en stenig en in de wijk zijn veel vogelvoerders actief, dat scheelt waarschijnlijk.
Het valt me wel op dat ik sinds een tijdje in de tuin geen huismus meer heb gezien. Ik hoor ze ook weinig in mijn wijk, de laatste tijd.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven