Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Fabian Meijer

Citaat van: laatvlieger op oktober 13, 2011, 13:08:17 PM
Citaat van: Fabian Meijer op oktober 01, 2011, 00:13:01 AM
Inmiddels zit ik nu een maand in de USA, en het bevalt nog steeds goed! De maand September is voorbij, ben benieuwd wat Oktober in petto heeft! De laatste dag van September goed afgesloten met de beste dag tot nu toe: 227 vogels verspreid over 39 soorten!

Dit was de leukste soort (tevens een nieuwe) vandaag:

Juist, een Black-billed Cuckoo!


Voor meer foto's zie: http://fabianmeijer.blogspot.com/2011/09/excellent-ending-of-month-september.html !


Groeten,
Fabian
Fantastisch! Ben ook al een hoop fraaie foto's van je tegengekomen op Observado! Er zijn er overigens nog tientallen welkom hoor !!!
;)

een aantal staan inmiddels ook al in de soortoverzichten op Observado! Binnenkort ga ik weer een rondje v.s. valideren, dus wellicht dat er wel weer een aantal bij komen. Deze is overigens wel heel erg stoer zeg!


Haha dankjewel! Ik zal er binnenkort dan maar weer eens een aantal uploaden!


De reden waarom ik hier zit is vrij simpel... om vogels te ringen! Ben afgelopen schooljaar geslaagd en heb een tussenjaar genomen omdat ik naar het buitenland wilde om vogels te ringen (wat ik nu dus aan het doen ben!).

Jan vH

Ik heb vandaag weer geteld op mijn telpost. Doel was vooral wat leuke soorten te zien voor mijn Barneveldlijst. Dat is gelukt: er trokken een groepje Rotganzen en een IJsgors over. Verder niet heel veel bijzonders.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

JandJ

@Jan: rotganzen zijn volgens mij nog leuker dan een ijsgors daar! Gaaf.
@Timo: Als ik de 400 in 2011 haal, trakteer ik ieder lid van waarneming.nl op een 2-weekse vakantie naar Texel.
@Jarinka: ik ben van school naar huis gefietst, toen 3km van die route nog een keer op en neer gefietst. 6km. oke, oke... Ik heb geen ijsvogels Grmbl...
En ik ga niet naar schier, behalve als er natuurlijk iets leuks (understatement) zit.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Vincent Hart

Citaat van: jandj op oktober 13, 2011, 20:31:15 PM
Volgende week vakantie! Dat wordt nog wat.
Bijspijkercursusje Nederlands?  >:D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JandJ

Hè?! Hoezo?
(ik denk het dus wel ja ;D )
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jan vH

Citaat van: jandj op oktober 13, 2011, 20:46:15 PM
@Jan: rotganzen zijn volgens mij nog leuker dan een ijsgors daar! Gaaf.

Verschilt niet heel veel. Zowel Rotgans als IJsgors worden jaarlijks in kleine aantallen gezien in de regio.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

JandJ

Citaat van: jandj op oktober 13, 2011, 20:31:15 PM
Ondanks de baggerkwaliteit (letterlij!) reed ik ...
Gaat het toevallig om dat enne k'tje? Tjonge... Dan heb je nog wat de verbeteren bij de info bij de waarnemingen op de site ;D  Zal ik helpen? >:D
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Robert V.T

Net met de telescoop naar de maan gekeken, dacht niks van lijsters voor de maan te gaan zien, want ik hoorde er geen een overvliegen, maar niets bleek minder waar, om de halve minuut vloog er een lijster spec. door het beeld. Gek genoeg hoorde ik in dat kwartiertje geen één lijster overvliegen.
Groeten,

Robert van Tiel

JandJ

Er vliegt dus veel meer dan we horen. Ik heb een keer ergens een linkje gekregen van een 'vogelradar'. Daar zie je per 20km-hok (of groter) aan de kleurindicatie hoeveel er boven europa vliegt. Weet iemand die link nog?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jarinka

Citaat van: jandj op oktober 13, 2011, 21:19:58 PM
Er vliegt dus veel meer dan we horen. Ik heb een keer ergens een linkje gekregen van een 'vogelradar'. Daar zie je per 20km-hok (of groter) aan de kleurindicatie hoeveel er boven europa vliegt. Weet iemand die link nog?
Deze site? Ik kende die alleen van deze grafiek, maar er staat dus nog meer op die site.
Groeten, Jarinka Heijink

JandJ

Nee, nog veel handiger. Een kaart van westeuropa, verdeeld in vierkanten (volgens mij rechthoekig) van ongeveer 50x100km denk ik. de 20km-hok wat ik eerst zei, is veel te klein, zeker als heel westeuropa erop staat.
Die blokken geven de intensiteit van de vogels op een hoogte van 1000-4000m (dacht ik) weer.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

JandJ

De blokken vierkanten wit, geel, oranje of roodgekleurd.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

JandJ

ff een berichtje tussendoor:
Citaat van: Robert V.T op oktober 13, 2011, 21:14:22 PM
Net met de telescoop naar de maan gekeken, dacht niks van lijsters voor de maan te gaan zien, want ik hoorde er geen een overvliegen, maar niets bleek minder waar, om de halve minuut vloog er een lijster spec. door het beeld. Gek genoeg hoorde ik in dat kwartiertje geen één lijster overvliegen.
Je bent niet de enige: http://waarneming.nl/waarneming/view/61218951, ik ga ook maar eens naar de maan kijken! (maar of die 101 alleen maar koperwieken zijn geweest... zanglijsters vliegen er ook tussen.)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Lonnie Bregman

Citaat van: jandj op oktober 14, 2011, 05:50:53 AM
ff een berichtje tussendoor:
Citaat van: Robert V.T op oktober 13, 2011, 21:14:22 PM
Net met de telescoop naar de maan gekeken, dacht niks van lijsters voor de maan te gaan zien, want ik hoorde er geen een overvliegen, maar niets bleek minder waar, om de halve minuut vloog er een lijster spec. door het beeld. Gek genoeg hoorde ik in dat kwartiertje geen één lijster overvliegen.
Je bent niet de enige: http://waarneming.nl/waarneming/view/61218951, ik ga ook maar eens naar de maan kijken! (maar of die 101 alleen maar koperwieken zijn geweest... zanglijsters vliegen er ook tussen.)

Ik heb het ook gedaan, werkte best goed. Had zelfs een groepje reigers (denk ik, het gaat snel) door de maan!
Groeten, Lonnie Bregman

Wouter van der Ham

#614
Ik heb een nieuw gebiedje 'ondekt' Vlak bij mijn huis en op route naar school. Ben er donderdag voor het eerst geweest. Toen al een ijsvogel en veel andere bosvogels gezien. Vandaag er nog een keer heen gegaan en dat leverde geen ijsvogel op maar 2 Vuurgoudhaantjes! Ze zaten erg dichtbij zeker toen ik het geluid afspeelde.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

HPM

Citaat van: Jarinka op oktober 13, 2011, 21:30:09 PM
Citaat van: jandj op oktober 13, 2011, 21:19:58 PM
Er vliegt dus veel meer dan we horen. Ik heb een keer ergens een linkje gekregen van een 'vogelradar'. Daar zie je per 20km-hok (of groter) aan de kleurindicatie hoeveel er boven europa vliegt. Weet iemand die link nog?
Deze site? Ik kende die alleen van deze grafiek, maar er staat dus nog meer op die site.

Het is me niet duidelijk wat de pagina waar je naar linkt heeft te betekenen. Het gaat om een Bird Avoidance Model, maar vliegtuigen moeten toch wel heel erg laag vliegen willen ze last hebben van doortrekkende Patrijzen. Toch is daarvan een drukbezette kaart te zien.
Herman van der Meer

Jarinka

Citaat van: HPM op oktober 14, 2011, 18:57:14 PM
Citaat van: Jarinka op oktober 13, 2011, 21:30:09 PM
Citaat van: jandj op oktober 13, 2011, 21:19:58 PM
Er vliegt dus veel meer dan we horen. Ik heb een keer ergens een linkje gekregen van een 'vogelradar'. Daar zie je per 20km-hok (of groter) aan de kleurindicatie hoeveel er boven europa vliegt. Weet iemand die link nog?
Deze site? Ik kende die alleen van deze grafiek, maar er staat dus nog meer op die site.

Het is me niet duidelijk wat de pagina waar je naar linkt heeft te betekenen. Het gaat om een Bird Avoidance Model, maar vliegtuigen moeten toch wel heel erg laag vliegen willen ze last hebben van doortrekkende Patrijzen. Toch is daarvan een drukbezette kaart te zien.
Wat het nut is voor de vliegtuigen, weet ik niet. Maar voor het bekijken van de vogeltrek (en bijvoorbeeld ook de hoogte per soort) is het wel erg mooi :)
Groeten, Jarinka Heijink

JandJ

#617
Hebbes: even wat heen en weer gemaild.
https://www.notams.faa.gov/common/birdtam.html
(misschien vind ik de andere radar wel handiger, daar zit ook forecast op)

Tegelijkertijd nog even een verhaaltje van vandaag.
Ik liep met Cornelis en het eerste licht weer in de polder waar de grote pieper gisteren zat.
Om het kort te houden: veel leeuwerikken, nog meer grspiepers. Ook veel trek, maar erg hoog.
3 bokjes opgestoten en treurmaina (chinese spreeuw) gezien.
Ik zei nog tegen Cornelis: het zou leuk zijn als straks een velduil zó met zijn koppie boven dat randje uitsteekt, hè?
Nuja, ik moest later naar school dan Cornelis, en Cornelis was al weg. Er stonden 3 onbekende vogelaars in de polder, te ver weg om te gebaren/schreeuwen en een bekende vogelaar die net bij mij vandaan wegfietste. Toen vloog er een velduil boven de polder. Wat een heerlijk moment. :rolleye: Na 3 minuten was de vogel al achter de stedelijke bebouwing verdwenen, veel te snel.
Hoe dan ook: wéér een ontwitchbare ontdekking. Dat heb ik weer... Gelukkig zag die ene vogelaar hem nog wel en gelukkig kon ik hem vastleggen. De vwg zit zich al aardig te verbijten de laatste tijd. Het voelt ook voor mij niet helemaal lekker zo, zeker als keer op keer zoiets gebeurt.

Maar misschien brengt de komende week daar verandering in :)

's middags nog even naar een local patch geweest. Daar werd ik gebeld dat er 2 zeearenden in aantocht waren. Vanuit Oudekerk a/d IJssel pal naar zuid, aldus de mededeling. De lucht werd natuurlijk direct bespied als nooit tevoren. Later zag ik de waarneming: een uur eerder voordat het mij ter ore kwam naar zuidWEST. Alle hoop voor niets. Toch nog 7 buizerds over zien vliegen, dat maakte het een beetje goed. Daarna nog een escape getwiched: hawaiigans. Hij zit al jaar en dag in Ambacht, en hij ligt op een route die ik bijna elke dag fiets. Cornelis had hem nog niet gezien, toen hij hem zag ging hij compleet flippen zo'n gaaf beest vindt hij het. (grapje)

Net nog even naar de maan gekeken. tijdens het scherpstellen van de scoop al 1 van linksonder naar rechtsboven. Toen mijn broertje mocht kijken, zag hij er 3 vrij kort achter elkaar. Later had ik er nog 3. Tja, niets anders dan aves indet. Wel heel gaaf om het te zien. Ondertussen liep er een egel rond te scharrelen en had ik enkele eksters wakker gemaakt.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jan vH

Vanmorgen trek geteld bij het Hazewater (Leusden). Leuk waren tientallen Buizerds en een Rode Wouw. Vanmiddag bij Dordrecht een Zeearend vanaf de snelweg, een nieuwe zelfontdeksoort. En net ontdekte ik een groepje Strandleeuweriken bij Middelburg. Leuke dag dus!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

jesse zwart

Vanmorgen op de boot begon het al leuk met veel Roodkeelduikers, Zeekoeten en lijsters.
Net van de boot af besloten we de oost te gaan doen.
Na een paar meter lopen hadden we al 100 Roodborsten en 50 Zwartkoppen.
Veel verder kwamen we niet, want Jaap Eerdmans had een Bruine Boszanger ontdekt!
Binnen 10 minuten waren we tp en zat hij open en bloot voor ons!
Mijn 2e, de eerste had ik op precies dezelfde plek.
De vogel was ook luid aan het roepen en even later kreeg ik hem nog leuk op de foto.
Daarna weer snel verder vogelen. Ook stortemelk zat overvol met vogels.
Zo veel vogels dat het moeilijk was om er iets leuks tussenuit te halen.
Een deel besloot bij de Witbandkruisbek te gaan zitten, ik besloot op het vuurboetsduin te gaan zitten.
Dat was een goede keus, want binnen een uurtje had ik o.a. 10 Ruigpootbuizerden, een Slechtvalk, een Smelleken en een Appelvink. Ook een overvliegende Kleine Rietgans was leuk. Daarna door naar Lange Paal. De bosjes zaten te vol om goed te kunnen vogelen. Al snel stonden we weer op een duintop vanwege een ringtail. Toen we boven stonden bleek het een groep van 6 kieken en 2 Ruigpootbuizerden. De 6 kieken waren 5 ringtail Blauwe en 1 adult Blauwe Kiek. Ook begonnen 2 Slechtvalken met elkaar te vechten boven ons hoofd en kwamen er zo'n 20 Sperwers langs in een uurtje.
Het is erg gaaf vogelen, maar eigenlijk zijn er gewoon te veel vogels. Ik heb nog nooit zo veel vogels gezien op t eiland!
Morgen maar eens op de Vliehors kijken.


Tot morgen iedereen ;)


Groetjes,
Lars en Jesse
Jesse Zwart

GijsB

Jammer eerste boot zat vol dus we (Folkert Jan en ik) gaan alleen maandag. Morgen maar de eemshaven onveilig maken
Gijs

Timo Roeke

#621
Ik heb ook weer een verhaaltje van de afgelopen twee dagen gemaakt. Het gaat over 10 uur trektellen op meerdere lokaties en mijn bezoek van vandaag aan Lauwers.
http://slagpen.wordpress.com

Met foto's van Ruigpootbuizerd, slechtvalk en blauwe kiek.

Enjoy :)

Robert V.T

Net een succesvol uur getrekteld (hier) met o.a. 3 grote zillie's, 1 slechtvalk en 11 kraanvogels!
Groeten,

Robert van Tiel

willemxd

ik heb gister ook naar de maan gekeken met scoop,!, dat is leuk :duim: er vlogen 2 vogels over

HPM

Citaat van: willemxd op oktober 16, 2011, 10:53:33 AM

ik heb gister ook naar de maan gekeken met scoop,!, dat is leuk :duim: er vlogen 2 vogels over

Over de maan of over de scoop?
Herman van der Meer

willemxd

ze vlogen door mijn beeld van de scoop ;)

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Vincent Hart

Pff, wat een  :-X , Jan ... Maar hopen dat je er iets van terugziet  >:(
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JandJ

ja, elke dag op 2e handssites ed kijken + aangifte doen. Wat vinden jullie van mn nieuwe avatar? :P
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Vincent Hart

In elk geval goed dat je er nog een beetje om kunt lachen  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers