Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

erikwouda

#480
Citaat van: frankcoenjaerts op september 02, 2011, 13:33:43 PM
Citaat van: erikwouda op september 02, 2011, 11:23:07 AM
Dat was een lucratief rondje vanochtend.
Zwarte Roodstaart 4 (eerste dit jaar), Gele kwik overvliegend, Witte Kwikstaart 12 (of meer), Tapuit 2. En als klap op de vuurpijl 2 Paapjes. Sinds m'n jeugd niet meer gezien.

Jahoe!

Ai Eric - een uur of wat later had ik er nog een Draaihals bij daar - zit er vast nog !
Vanmiddag zat ik vast in de speeltuin. Ik zag het aantal waarnemers via de telefoon oplopen terwijl ik me zat te verbijten.
Kan er pas om half 7 zijn...
Benieuwd of ik hem/haar nog kan zien. Ik voel een stevige dip aankomen  :angry:
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Robert V.T

Citaat van: Maarten Sluijter op september 02, 2011, 16:57:45 PM
Citaat van: Robert V.T op september 02, 2011, 07:42:02 AM
Citaat van: firecrest op september 01, 2011, 22:18:06 PM

Gelukkig werd het langzaam beter en vlogen de Heggenmussen en zwaluwen leuk door.


Vlogen de heggenmussen echt over of kwamen ze al struiktrekkend langs?
Vanochtend zag ik namelijk een waarschijnlijke heggenmus vrij hoog overvliegen, maar wist niet zeker of ze wel eens zo hoog overvlogen(beetje onhandige vlieger).

Ze kunnen relatief hoog vliegen, bij mijn telpost vliegen ze meestal op zo'n 30 meter hoogte over de duindoorns over.

Ok, bedankt. Het was overigens zeker weten een heggenmus, ik heb even het geluid vergelijkt op waarneming.nl en die komt overeen met wat ik vanochtend hoorde.
Groeten,

Robert van Tiel

HPM

Citaat van: Robert V.T op september 02, 2011, 18:16:03 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op september 02, 2011, 16:57:45 PM
Citaat van: Robert V.T op september 02, 2011, 07:42:02 AM
Citaat van: firecrest op september 01, 2011, 22:18:06 PM

Gelukkig werd het langzaam beter en vlogen de Heggenmussen en zwaluwen leuk door.


Vlogen de heggenmussen echt over of kwamen ze al struiktrekkend langs?
Vanochtend zag ik namelijk een waarschijnlijke heggenmus vrij hoog overvliegen, maar wist niet zeker of ze wel eens zo hoog overvlogen(beetje onhandige vlieger).

Ze kunnen relatief hoog vliegen, bij mijn telpost vliegen ze meestal op zo'n 30 meter hoogte over de duindoorns over.

Ok, bedankt. Het was overigens zeker weten een heggenmus, ik heb even het geluid vergelijkt op waarneming.nl en die komt overeen met wat ik vanochtend hoorde.

Dit is het gebruikelijke trekgeluid, hoewel het niet beperkt is tot de trek. http://waarneming.nl/sound/4/10554.mp3
(Dit was trouwens een groepje van minstens 5 waarschijnlijke struiktrekkers.)

Herman van der Meer

Maarten Sluijter

Citaat van: HPM op september 02, 2011, 19:31:18 PM
Citaat van: Robert V.T op september 02, 2011, 18:16:03 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op september 02, 2011, 16:57:45 PM
Citaat van: Robert V.T op september 02, 2011, 07:42:02 AM
Citaat van: firecrest op september 01, 2011, 22:18:06 PM

Gelukkig werd het langzaam beter en vlogen de Heggenmussen en zwaluwen leuk door.


Vlogen de heggenmussen echt over of kwamen ze al struiktrekkend langs?
Vanochtend zag ik namelijk een waarschijnlijke heggenmus vrij hoog overvliegen, maar wist niet zeker of ze wel eens zo hoog overvlogen(beetje onhandige vlieger).

Ze kunnen relatief hoog vliegen, bij mijn telpost vliegen ze meestal op zo'n 30 meter hoogte over de duindoorns over.

Ok, bedankt. Het was overigens zeker weten een heggenmus, ik heb even het geluid vergelijkt op waarneming.nl en die komt overeen met wat ik vanochtend hoorde.

Dit is het gebruikelijke trekgeluid, hoewel het niet beperkt is tot de trek. http://waarneming.nl/sound/4/10554.mp3
(Dit was trouwens een groepje van minstens 5 waarschijnlijke struiktrekkers.)

Inderdaad, maar als je dat een hele ochtend lang aan hoort wordt je er wel een beetje gek van..  ;)
.

Robert V.T

Citaat van: HPM op september 02, 2011, 19:31:18 PM
Citaat van: Robert V.T op september 02, 2011, 18:16:03 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op september 02, 2011, 16:57:45 PM
Citaat van: Robert V.T op september 02, 2011, 07:42:02 AM
Citaat van: firecrest op september 01, 2011, 22:18:06 PM

Gelukkig werd het langzaam beter en vlogen de Heggenmussen en zwaluwen leuk door.


Vlogen de heggenmussen echt over of kwamen ze al struiktrekkend langs?
Vanochtend zag ik namelijk een waarschijnlijke heggenmus vrij hoog overvliegen, maar wist niet zeker of ze wel eens zo hoog overvlogen(beetje onhandige vlieger).

Ze kunnen relatief hoog vliegen, bij mijn telpost vliegen ze meestal op zo'n 30 meter hoogte over de duindoorns over.

Ok, bedankt. Het was overigens zeker weten een heggenmus, ik heb even het geluid vergelijkt op waarneming.nl en die komt overeen met wat ik vanochtend hoorde.

Dit is het gebruikelijke trekgeluid, hoewel het niet beperkt is tot de trek. http://waarneming.nl/sound/4/10554.mp3
(Dit was trouwens een groepje van minstens 5 waarschijnlijke struiktrekkers.)

Ja, dat geluid was het ook.
Groeten,

Robert van Tiel

erikwouda

Citaat van: erikwouda op september 02, 2011, 17:06:56 PM
Citaat van: frankcoenjaerts op september 02, 2011, 13:33:43 PMAi Eric - een uur of wat later had ik er nog een Draaihals bij daar - zit er vast nog !
Vanmiddag zat ik vast in de speeltuin. Ik zag het aantal waarnemers via de telefoon oplopen terwijl ik me zat te verbijten.
Kan er pas om half 7 zijn...
Benieuwd of ik hem/haar nog kan zien. Ik voel een stevige dip aankomen  :angry:
Jeetje, wat een geluksdag! Prachtige Tapuiten en Paapjes gezien, uitstekend nazomerweer en dan ook nog een glimp van die Draaihals daarnet!
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

JandJ

Vanmorgen een draaihals op 1,5km van huis. En nu rij ik weg bij de kleine trap. Wat een mooi beest!!!
2 lifers: kleine trap natuurlijk, en hazelworm (mn 1e slangachtige...)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: jandj op september 03, 2011, 14:52:29 PM
Vanmorgen een draaihals op 1,5km van huis. En nu rij ik weg bij de kleine trap. Wat een mooi beest!!!
2 lifers: kleine trap natuurlijk, en hazelworm (mn 1e slangachtige...)

Sorry Jan, die eerste slangachtige moet je schrappen, is namelijk een hagedis.  :rolleyes:
Maar evengoed wel een mooie vondst!!!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

#488
Vandaag gezien (tenminste, dat denk ik) dat ook vogels het warm kunnen hebben. Een blauwe reiger en een kauw in de zon, met de bek geopend.
Die reiger ging nog prachtig in een heraldische houding staan, met zijn of haar vleugels wijd, net als aalscholvers soms doen om te drogen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

JandJ

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 03, 2011, 15:04:09 PM
Citaat van: jandj op september 03, 2011, 14:52:29 PM
Vanmorgen een draaihals op 1,5km van huis. En nu rij ik weg bij de kleine trap. Wat een mooi beest!!!
 2 lifers: kleine trap natuurlijk, en hazelworm (mn 1e slangachtige...)

Sorry Jan, die eerste slangachtige moet je schrappen, is namelijk een hagedis.
Maar evengoed wel een mooie vondst!!!

Shit, nouja, dan hou ik die gewoon tegoed! ;)
Maar het is wel m'n 1e hazelworm.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Vincent Hart

Felicitaties voor de kleine trappers  :duim:

Had zelf een lekker ochtendje Texel met roodmus, sperwergrasmus en grauwe klauwier. Omdat het spannend vogelen was en degene met wie ik was kleine trap al had, uiteindelijk pas om 14u de boot van het eiland af genomen. En dat bleek te laat ...

Grauwe klauwier liet zich nog wel even erg mooi zien (geschoten met Lumix!)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

willemxd

leuk!, ik heb vandaag minder leuk dagje  :( vanmorge vroeg,( voor mij dan  :wacko: half 7....) naar de waterzuivering geweest niks bijzonders gezien, alleen wat kieviten en 1 aalscholver,blauwe reiger en nog wat meer , maar het leuke was toch wel 3 onbekende strandlopers die overvlogen, maar dat was nog niet het saaiste van me dag :(, want ik heb me linker pols gekneust met voetbal!, nu kan ik ff niet rond met de camara en kijker  :-[

Robertmeer

Leuk Vincent, gave foto! En aan die trap heb je niet bijster veel gemist hoor.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

JaapHennevanger

Afgelopen Donderdag samen met Willem Wind, naar Fochteloerveen, Diependal en een plek in Groningen voor Grauwe Gors geweest. In het F-veen vanuit de uitkijktoren al snel 2 Kraanvogels die zich leuk lieten bekijken en horen, uiteindelijk zo'n 6 exemplaren gezien. In totaal 2 Slangenarenden gezien, 1 juveniele Wespendief, Boomvalk en een Klapekster op zo'n 1 km afstand (het was een prachtig licht stipje..)
Vervolgens door naar Diependal om te kijken of de Roodhalsfuten er nog zaten, niet bij de hut maar wel op het vloeimeer, een erg leuk stukje met veel vogels waaronder een groep van 19 Lepelaars, 3 Grote Zilverreigers, 1 juveniele Temmicks Strandloper, 1 juveniele Roodhalsfuut, Zomertaling en vele andere eenden soorten.

Vandaag toen ik net begon met werken, gelukkig vaak tot half 2, kreeg ik een belletje dat er een Kleine Trap op de Veluwe zat en of ik mee wilde. Tuurlijk wilde ik mee, maar werk ging voor. Uiteindelijk een half uur sneller gelopen dan normaal (bezorg de post) en een vogelende buurman die wel wilde rijden. De vogel leuk kunnen bekijken, wel op redelijke afstand.. en daar heb je zoveel moeite voor gedaan in Spanje 4 weken geleden 8)
Jaap Hennevanger



Vincent Hart

Citaat van: Robertmeer op september 03, 2011, 19:31:28 PM
Leuk Vincent, gave foto! En aan die trap heb je niet bijster veel gemist hoor.
Nja, heb ze veel mooier gezien, maar het is een goede soort voor NL ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marije

Citaat van: willemxd op september 03, 2011, 18:59:19 PM
leuk!, ik heb vandaag minder leuk dagje  :( vanmorge vroeg,( voor mij dan  :wacko: half 7....) naar de waterzuivering geweest niks bijzonders gezien, alleen wat kieviten en 1 aalscholver,blauwe reiger en nog wat meer , maar het leuke was toch wel 3 onbekende strandlopers die overvlogen, maar dat was nog niet het saaiste van me dag :(, want ik heb me linker pols gekneust met voetbal!, nu kan ik ff niet rond met de camara en kijker  :-[

Balen willem.

Tip van deze ehbo-instructeur: Lekker regelmatig koelen, daarmee slinkt de zwelling en ook de pijn. (niet ijs rechtstreeks op de huid doen hoor, dan kun je last krijgen van huidbevriezing)
En de eerste dagen niet te veel mee doen, want dan ga je de boel forceren en dan zal het langdurig een zwakke pijnlijke plek blijven.

Beterschap ermee.

Maarten Sluijter

Vandaag zelf ook nog wat van het zeevogelgeweld meegepakt; na school nog een paar mooie Noordse Pijlen!
.

Margreet Kwh

Vandaag in de regen de eerste roodborst horen "tikken". Herfst!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Fabian Meijer

Na 3 dagen van non-stop regen vandaag eindelijk weer droog weer in de States! We hadden een mooie vangochtend met als leukste een Northern Flicker, een erg mooie spechtensoort! Verder ook mijn eerste White-eyed en Blue-headed Vireos. Ook de eerste echte flock warblers gezien. Een groep van 30+ warblers trok langs, erg gaaf!


Vanmiddag gevogeld bij een erg mooi meer waar we onder andere een Amerikaanse Zeearend zagen. Vandaag 5 nieuwe soorten, geen verkeerde score.


Voor foto's zie m'n weblog: http://www.fabianmeijer.blogspot.com


Groeten,
Fabian

stefanhageman

Citaat van: Fabian Meijer op september 08, 2011, 03:43:46 AM
Na 3 dagen van non-stop regen vandaag eindelijk weer droog weer in de States! We hadden een mooie vangochtend met als leukste een Northern Flicker, een erg mooie spechtensoort! Verder ook mijn eerste White-eyed en Blue-headed Vireos. Ook de eerste echte flock warblers gezien. Een groep van 30+ warblers trok langs, erg gaaf!


Vanmiddag gevogeld bij een erg mooi meer waar we onder andere een Amerikaanse Zeearend zagen. Vandaag 5 nieuwe soorten, geen verkeerde score.


Voor foto's zie m'n weblog: http://www.fabianmeijer.blogspot.com


Groeten,
Fabian

Jaloersmakend! Lijkt mij een leuke ervaring om te mogen ringen in de USA en je LIFERS gelijk zo mooi te kunnen zien.
Niks bijzonders gezien vandaag maar net wel een aardbeving gevoeld!
Stefan Hageman


JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

frankw

Citeernet wel een aardbeving gevoeld!
Ik vond het ook wel vreemd dat de planten spontaan begonnen te bewegen.. Wel apart, niet eerder bewust mee gemaakt.


JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

firecrest

Gister weer wezen tellen op Parnassia.
Pim de Nobel en Hans Groot stonden er al, dus met zijn drieën stonden we klaar voor de grote hoeveelheid vogels die over zou moeten komen...
Het weer was perfect, na een paar dagen storm was de wind gedraaid naar ZZO 3.
Helaas kwam er niet heel veel langs. Leukste was een Bosruiter en een paar Grote Gele Kwikken.
Al snel ging iedereen weer, maar ik bleef staan, misschien zou er toch nog wat leuks langskomen...
Het begon langzaam op te klaren en er begonnen wat zwaluwen te vliegen.
Er vloog nog steeds niet echt veel, maar wel wat rovers waaronder een Bruine Kiek en een Wespendief.
Iets later kwam er toch nog een soort langs die de telling leuk maakte: een Draaihals!
De vogel vloog vlak langs de telpost, laag over het duin.
Ook kwamen er nog een Paapje en een Smelleken langs.
Toen kwam er een melding van een mogelijke Ross' Meeuw langs Castricum.
Snel naar Bloemendaal aan Zee gefietst om over zee te kijken.
2 uur gezeten maar helaas niets spannends gezien...


Robert V.T

Vandaag een effectief ochtendje met 3 duinpiepers(waaronder één recht over de tuin!), 2 grote gele kwikken, 1 appelvink en wat kramsvogels.
Groeten,

Robert van Tiel

willemxd

Ik ben afgelopen Zondag op zee weesten vissen, maar door schoolkamp deze week nog niet mijn foto`s kunnen uploaden
Maar hier zijn er een paar http://waarneming.nl/waarneming/view/56698104?_popup=1

en hier ben ik met een geep  ;) ]]

Vincent Hart

Vanochtend op Camperduin gestaan, na een lekker eerste uur stortte het vrij snel en vrij volledig in.

Krenten: 1 1ekj kleinste jager (pas m'n 2e), 1 noordse pijl, 3 grauwe pijlen en 3 nosto's.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JandJ

En ik stond met Cornelis Fokker op Katwijk. De school had toestemming gegeven om met deze 'speciale' wind ALLEEN 's ochtends vrijaf te zijn. De eerste grauwe pijl miste ik, omdat ik m'n spullen nog niet opgezet stonden/in mijn fietstas zaten. De tweede (mijn eerste dus) heb ik door de scoop van een ander gezien +1. En daarna zag ik ze niet bijster goed meer... Combinatie van ver weg en slechte (reserve)scoop.

Maar voordat ik een grauw pijl zag, kwam er al een noordse pijl net achter de branding voorbij. Prachtig te zien +1! Later volgen er nog meer. De een wat verder weg dan de ander, maar soms ook weer wat dichter bij.
Toen kwam werd een 3e lifer voor mij rondgeroepen: Vaal stormvogeltje. Niet heel dichtbij. Ik zoeken en zoeken, maar ik kon niets vinden. Wel de indicatiepunten waar het beest ongeveer zou vliegen. De frustratie steeg te top. Na enkele minuten had ik hem nog steeds niet gezien. Zoiets kon ik mezelf niet aandoen. Gelukkig bood mijn buurman even aan om door zijn scoop te kijken. En met succes. Het vaaltje was veel kleiner dan ik had verwacht. Even later zag ik ook de witte stuit +1.
Het beessie was gewoon té ver weg en té klein om hem door mijn Vanguard (sorry voor het vloeken) te zien.

In de eerste 5 minuten dus 2 lifers, en even later dus de 3e. Dat maak ik niet vaak meer mee. 330 was het streven vandaag, maar Vincent belde zijn kleinste jager niet door >:D en Scheveningen stuurde zijn vale pijl niet terug naar Katwijk. >:( 

Het oppikken van vogels werd mij erg bemoeilijkt door het feit dat er op onverklaarbare wijze enkele pantoffeldiertjes zich in mijn oculair heben gevestigd, omring door vele stofjes (niet de vogel). De pantoffeldiertjes zijn dood, maar nog helemaal intact. Tijdens het scopen zie ik ze constant (en helemaal scherp) meebewegen. Het leid af als er in je ooghoeken iets in je scoopbeeld meevliegt. >:(
De oorzaak dat ik deze scoop gebruik in plaats van mijn vertrouwde Leica Televid 77, is dat die met zijn maatje, Manfrotto Statief genaamd, is ontvreemd. Meer wil ik er niet over kwijt, het gaat mij aan het hard :'(

Een voorbijvliegende alk was mijn 2e alk ooit. Maar het voelde niet zo bijzonder omdat ik deze alk thuis op de schoorsteen heb staan. Alken zijn dus dagelijkse kost voor me ;D

Het was even genieten toen er een prachtige kleine jager een tijd lang rond een noordse pijl hing, beide langzaam afzakkend naar zuid. Continue in één scoopbeeld. Ook de jan-van-genten door de branding, graspieper uit zee en een boomvalk die een vogeltje sloeg niet vergeten te vermelden.
Iets over elven vertrokken we weer om de laatste 2 lesuurtjes op school bij te wonen. De treinreis was hectisch vanwege storingen en aanrijding met persoon. Dat is altijd minder...
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Cornelis Fokker

Je vergeet de grote jagers, ook nog een jaarsoort voor je!
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/