Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

jonas D

Was ie alweer weg? Nu heb je hem wel op de Nederlandse lijst maar niet op de Belgische?
Groeten,
Jonas

Rickschonewille

Zonde Simon.. Je hebt hem iig voor je Benelux lijst  :duim:

JandJ

#302
Ik heb in totaal al 15 hele uren gespendeerd aan het zoeken naar kuifkoekoeken die blijkbaar al weg waren. Een waar trauma. 3 van de 15 uur zijn vandaag over de balk gegooid.

De eerste kuifkoekoek die op mijn pad komt zal zijn soortgenoten wel heel goed moeten vertegenwoordigen (fotogeniek, groepje van 2, in een straal van 10km van huis en zelf ontdekt), wil ik de voorgaande piep-beesten vergeten!

Maar goed, ik was behoorlijk slecht gehumeurd omdat ik na een grondige speurtoch in heel de omgeving tussen Alphen a/d Rhijn en Leiden niet verder kwam dan een bosruiter.

Vooral omdat mijn mobiel zonder te gebruiken, hij was volledig opgeladen, na enkele uren geen levensteken toonde. Ik heb hem in een boekwinkel in Leiden opgeladen en 2 uur lang al lezend gewacht. Daar gaat je tijd..
Toen zette ik hem aan, en zag zoals verwacht dat Rick die ochtend een waterrietzanger in Lentevreugd had. Het kon ook niet anders, want ik had hem niet op de plek van de KKKK gezien. Helemaal niemand trouwens. Dan is de kans heel groot dat een local patcher even naar de waterrieten gaat.

Ik was toch al onderweg naar Lentevreugd, dus fietste ik nog even door. Daar aangekomen hoor ik dat er 2 waterrieten zitten! Precies als ik er 1 helemaal vrij bovenin het topje van een duindoorn heb, komt Luuk Punt aangelopen. Even later staan we samen met open mond door onze scopen te kijken. Want wat is er geschied? Beide waterrietzangers hadden blijkbaar in een zeer goed humeur, want (misschien liefkozend?) bekeken ze elkaar een tijdje lang. Er zat een afstandje van maximaal 100 milimeter tussen deze juweeltjes! Wij stonden op een kleine 15 meter afstand met een scoop ertussen. Beeld je dan eens in wat je ziet!

Even later zijn de vogeltjes wat slechter te zien en zelfs een tijd uit beeld. Daarom begin ik aan de terugweg. Ik heb nog even door de gaten van de hut bij Starrevaart gegluurd: 12 gehalsbande grauwe ganzen, geoorde fuut en wat gewoon grut.

Via via (geheimpie, en dat moet het blijven ook) naar Blijdorp. Daar zie ik twee zuivere wilde adulte kwakken. De één nog beter verscholen dan de ander. Leuk hè?! ;D

Ach, het komt allemaal door het slechte weer. 's Middags begon het een paar keer te HOZEN! (Het zicht verminderde tot ongeveer 30 meter en mijn regenjas bezweek voor de eerste keer. Tussen de buien door straalde de zon. Ook fietste ik een tijdje nét naast de bui. 4 meter links van me vielen grote druppels naar beneden.) Boven het feit dat de graszanger, die Jan Mudde bij Bergschenhoek had gevonden, niet meer gezien was, ben ik er vanwege het weer niet heen gegaan. Dan maak je geen schijn van kans. Vandaar die kwakken.

Dikke 150km, zware dag die ik in de categorie 'Absoluut Geslaagd' plaats.
(Kuifkoekoek? Nooit van gehoord! ???    :) )
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

jonas D

Ik heb eindelijk mijn ANWB gids  ;D ;D ;)
Groeten,
Jonas

Guus Peterse

Citaat van: jandj op augustus 06, 2011, 21:42:38 PMDe eerste kuifkoekoek die op mijn pad komt zal zijn soortgenoten wel heel goed moeten vertegenwoordigen (fotogeniek, groepje van 2, in een straal van 10km van huis en zelf ontdekt), wil ik de voorgaande piep-beesten vergeten!
Ik denk toch dat één willekeurige kuifkoekoek toereikend zal zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

smoely

Ik heb vandaag een hele middag rietkragen afgekeken naar waterrietzangers. Helaas zonder succes. Ik zag vandaag wel water  :blink:.
Tijdens het afscannen hoorde ik een kwarteltje roepen en zag ik een jagende sperwer.

firecrest

Na het ringen (foto's staan inmiddels bij het verslag) doorgereden naar de Steppekievit.
Zeker een uur gezocht zonder resultaat. Slechts 100-en Kieviten en Goudplevieren...
Toen zag ik een vreemde libel vliegen.
Een heidelibel met zwarte banden over zijn vleugels: dat moet een Bandheidelibel zijn!
Mijn eerste in Nederland en zo te zien ook erg zeldzaam in Flevoland.

Terwijl ik en Peter het dier/insect aan het fotograferen waren zag mijn vader de Steppekievit vliegen!
Helaas zat de vogel erg ver weg, maar door de scoop goed te zien.
Mijn 2e alweer in Nederland.

Als je alleen vage vlekjes en veegjes ziet op de foto ligt dat niet aan je ogen maar aan de foto...

Daarna door naar de melding van een Kuifkoekoek in Wieringen.
Daar aangekomen barste er een wolkbreuk los en was er niemand meer aan het zoeken.
We hebben de hele dijk afgelopen zonder resultaat.
Nouja, wel 50 Gele Kwikken, 4 Oeverlopers en een mooie Zwarte Stern.
Toen we verder reden bleek dat de Koekoek een stuk zuidelijker zat en gezien was terwijl wij over de dijk aan het lopen waren...
Helaas niets meer kunnen vinden op de meest recente plek en toen het opnieuw begon te regenen maar naar huis gegaan...

Folkert Jan

Gister een dikke kakdag.

Na mijn werk naar de makkumerzuidwaard gereden.
2 uur vanaf de bult gekeken, maar geen waterrietzanger waardoor ik Rommert maar eens belde voor nadere plekinfo. Bleek dat ik totaal verkeerd stond te kijken. Toen nog 1,5 uur op de goeie plek gezocht, maar ook hier niks.
Dan maar naar de zwarte ooievaar van de wijk die er al 3 dagen zit en een uur geleden nog gezien is.
Als ik aankomen blijken er nog maar 5 witte en 0 zwarte ooievaars te zitten. Dip nummer 2. Dan zie ik 2 zwarte ooievaars bij de veenhuizerstukken. Op de weg die kant op begeeft mijn telefoonbattery het, waardoor ik niet meer mee krijg dat de vogels een stukje zijn gevlogen en net even ergens anders zijn gaan zitten. Later blijk ik daar nog vlak langs gereden te zijn, maar was door de bomen geen zwarte ooievaar te zien. Dip nummer 3.

Wanneer ga ik nu een een waterrietzanger of zwarte ooievaar zien??? Nu respectievelijk 5 en 12 keer gedipt.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

Dan rij je toch gewoon ff naar Lentevreugd, Folkert Jan  ;D 

Vincent Hart

Citaat van: rnbflavour op augustus 07, 2011, 08:03:36 AMDan zie ik 2 zwarte ooievaars bij de veenhuizerstukken.
Deze waarneming zag je dus? Troost je: Ik heb het tot 3 weken terug 23 jaar vogelen in NL zonder zwooi gedaan. Toen vijf in oostelijk Brabant. Vorig weekend 1 in oostelijk Brabant. Gisteren zag ik er vijf achter de lachsternen-plek omhoog thermieken (daar in de buurt ook nog de streep en 3 ad lachsterns), zodat ze ook op het zelfontdek- en provincielijstje kunnen. Toen ik terugliep naar de bushalte, kreeg ik de wolkbreuk die je noemt in volle hevigheid over me heen. Volgens mij druipt de bus nog steeds ;)

Gisterochtend al de waterrieten bij Petten gedipt, waar ik er bij een stuk of 8 pogingen nu 1x (vorig jaar) 1 redelijk ruk gezien heb. Die vogels van Lentevreugd laten zich prima bekijken, en da's bij waterrieten lang niet altijd zo - zeker niet overdag. Wil je dus snel de soort op je lijstje met een mooie waarneming, zou ik Ricks advies opvolgen. Omdat ze elk jaar op diverse plekken in Nederland zitten (inderdaad ook dichter bij jou in de buurt), kun je er ook lekker zelf 1 gaan zoeken  :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Ik zag de waarneming....de vogels dus niet ;)
Ik was laatst op lentevreugd (dag van amoelo) en hoorde er de hele tijd 1 roepen. Helaas kwam net op die plek een gewone rietzanger bovenin het riet zitten.

Tja gaf mij toch geen goed gevoel omdat ikde waterriet zelf
Niet heb gezien. Helaas pindakaas.
Misschien vanmiddag nog naar lentevreugd als ik vrij ben ???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Ben Gaxiola

Zou ik niet doen. Waterrietzanger en met name Zwarte Ooievaar zijn soorten die je zelf binnen nu en en paar jaar kan vinden.
Zwarte ooievaar door vooral veel buiten te zijn en goed op te letten. Waterrietzanger door vooral in de eerste 2 weken van augustus de juiste biotopen te bezoeken.
Ben Gaxiola

Robert V.T

Net terug van een prachtige porseleinhoen bij Stevensweert, die zich prachtig liet bekijken. Was nog een nieuwe soort voor mij :blink: Verder daar nog 1 kleine zilverreiger, 1 witgat en 1 bosruiter.
Groeten,

Robert van Tiel

HPM

Citaat van: Ben Gaxiola op augustus 07, 2011, 10:07:15 AM
Zou ik niet doen. Waterrietzanger en met name Zwarte Ooievaar zijn soorten die je zelf binnen nu en en paar jaar kan vinden.
Zwarte ooievaar door vooral veel buiten te zijn en goed op te letten. Waterrietzanger door vooral in de eerste 2 weken van augustus de juiste biotopen te bezoeken.

Bovendien is het aan de kust nogal buiig.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: Ben Gaxiola op augustus 07, 2011, 10:07:15 AM
Zou ik niet doen. Waterrietzanger en met name Zwarte Ooievaar zijn soorten die je zelf binnen nu en en paar jaar kan vinden.
Zwarte ooievaar door vooral veel buiten te zijn en goed op te letten. Waterrietzanger door vooral in de eerste 2 weken van augustus de juiste biotopen te bezoeken.

Heb je absoluut gelijk in!
Heeft enigzins te maken met dat ik als doel had gesteld 350 soorten aan het eind van het jaar te hebben gezien en iedereen zei dat het niet haalbaar zou zijn. Nu wil ik het tegendeel bewijzen :p
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Robert V.T

Even een vraagje tussendoor; waar kunnen we het beste parkeren en welk pad moeten we nemen om bij de Waterrietzangers van Lentevreugd te komen?
Groeten,

Robert van Tiel

Wouter van der Ham

bij het zuidwesten van het gebied is een rotonde en vanaf die rotonde moet je richting het gebied rijden en daar is een parkeerplaats en vanaf daar gewoon doorlopen en dan wijst het zich vanzelf.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel


JaapHennevanger

Citaat van: rnbflavour op augustus 07, 2011, 12:03:46 PM
Citaat van: Ben Gaxiola op augustus 07, 2011, 10:07:15 AM
Zou ik niet doen. Waterrietzanger en met name Zwarte Ooievaar zijn soorten die je zelf binnen nu en en paar jaar kan vinden.
Zwarte ooievaar door vooral veel buiten te zijn en goed op te letten. Waterrietzanger door vooral in de eerste 2 weken van augustus de juiste biotopen te bezoeken.

Heb je absoluut gelijk in!
Heeft enigzins te maken met dat ik als doel had gesteld 350 soorten aan het eind van het jaar te hebben gezien en iedereen zei dat het niet haalbaar zou zijn. Nu wil ik het tegendeel bewijzen :p

Niet helemaal waar Folkert, je zei dit:
"tja ik heb eigen auto dus kan twitchen wat ik wil:P

in theorie is 340 soorten in een jaar te doen, maar ik heb al aardig wat goeie soorten die niet jaarlijks zijn, dus als ik zie wat ik nog niet hebt moet ik in theorie op 360-370 uit kunnen komen!"

Dus we zeiden dat de 360-370 niet zou halen :P

Maar net terug uit iets minder als 4 weken vogelen in Spanje (238 soorten) hierbij de leukste;
Lammer- en Ruppels Gier, Spaanse Kiezerarend, Grijze Wouw, Klein Waterhoen, Vorkstaartplevier, Purperkoet, Grote- en Kleine Trap, Dunbek- en Audouins Meeuw, Zwart- en Witbuikzandhoen, Kaffer- en Huisgierzwaluw, DUPONTS LEEUWERIK, Zwarte Tapuit, Westelijke Blonde Tapuit, Blauwe- en Rode Rotslijster, Westelijke Orpheusgrasmus, Citroenkanarie, Westelijke Vale Spotvogel, Marmer- en Witkopeend, BENGAALSE STERN, Rosse Waaierstaart, KLeine Flamingo! en nog vele andere leuke soorten, verslagje gaat volgen.
Jaap Hennevanger



firecrest

Citaat van: JaapHennevanger op augustus 07, 2011, 21:05:40 PM
Maar net terug uit iets minder als 4 weken vogelen in Spanje (238 soorten) hierbij de leukste;
Lammer- en Ruppels Gier, Spaanse Kiezerarend, Grijze Wouw, Klein Waterhoen, Vorkstaartplevier, Purperkoet, Grote- en Kleine Trap, Dunbek- en Audouins Meeuw, Zwart- en Witbuikzandhoen, Kaffer- en Huisgierzwaluw, DUPONTS LEEUWERIK, Zwarte Tapuit, Westelijke Blonde Tapuit, Blauwe- en Rode Rotslijster, Westelijke Orpheusgrasmus, Citroenkanarie, Westelijke Vale Spotvogel, Marmer- en Witkopeend, BENGAALSE STERN, Rosse Waaierstaart, KLeine Flamingo! en nog vele andere leuke soorten, verslagje gaat volgen.
Gave soorten! Ben benieuwd naar het verhaal en de foto's ;)

Jorrit Vlot

Gaaf Jaap! Ben erg benieuwd naar je verhalen/verslag! Nog wat vd trek meegekregen bij Tarifa?


Grtz!

JaapHennevanger

#322
Citaat van: Jorrit Vlot op augustus 07, 2011, 21:08:10 PM
Gaaf Jaap! Ben erg benieuwd naar je verhalen/verslag! Nog wat vd trek meegekregen bij Tarifa?


Grtz!

Nou bij Tarifa helaas niks, we zijn hier ook niet lang gebleven, omdat we beetje in tijdnood kwamen te zitten. Op Gibraltar zagen we 's middags in een keer 100den wouwen vliegen, hierna snel de rots opgegaan (duur geintje) en hier zo'n 1,5 uur gezeten en geprobeerd deze te tellen en het hoogste aantal Zwarte Wouwen in een kwartier was ruim 3700 op de tikker, maar waren er veeeel en veel meer. We gokte dat we in zo'n 2 uur 20.000 Zwarte Wouwen hebben gezien en zo'n 100.000 Gierzwaluwen!

Ohja qua zoogdieren ook nog een topper, namelijk 1 Iberische Lynx!

We moesten wel even slikken toen we jullie foto van die Visuil zagen wat een beest! en zo te zien hebben jullie het ook niet slecht gehad O0
Jaap Hennevanger



Jan vH

Vandaag twee Muurhagedissen gezien op een geheime plek (worden automatisch vervaagd  :police: ). Gisteren een paar exemplaren van de Grote wolfsklauw ontdekt, een soort die al een hele tijd (meer dan 10 jaar) niet meer in de omgeving van Barneveld was waargenomen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

smoely

Vandaag, mn 3de dag gezocht naar waterrietzanger. Helaas had ik weer geen succes. Morgen probeer ik het eens 's morgens vroeg.

Jorrit Vlot

Nice! Klinkt ook als een topvakantie! Binnenkort maar een x bijpraten (vlieland dit najaar?  ;) )


Wij hebben het idd niet slecht gehad! Alle doelsoorten gehaald met als klapper natuurlijk de Bruine Visuil. Zal binnenkort ook ff een verslagje tikken voor op de site. Het 'echte' reisverslag is al wel af: http://www.travellingbirder.com/tripreports/reports/110807120344_birding_trip_report.pdf
En foto's zijn hier te vinden: http://www.pbase.com/ruben_jorrit/turkey_2011

Bas vd Burg

#326
De Waterrietzangers van Lentevreugd laten zich wel subliem bekijken, het is wel een kwestie van geluk hebben (alhoewel ik sinds 27 juli 4x Waterrietzangers heb gezien tijdens 6 bezoeken). Er zijn 2 plekken waar de vogels tot nu toe (sinds 2008) het meeste worden waargenomen:
1) het einde van het dijkje
2) langs het pad met de rode paaltjes en dan in de biezenvegetatie langs de oever van de plas

Ad 1)
Vanaf parkeerplaats het gebied in, pad volgen, nadat je een eenzame kastanjeboom bent gepasseerd zie je een grote plas liggen. Aan de zuidkant van deze plas heb je een "paadje" naar links die loopt over, juist ja, een dijkje. Dit dijkje is vrij toegankelijk tot aan de 3 paaltjes (loopt trouwens dood). Vanaf het einde heb je goed uitzicht over het rietveld

Ad 2)
Vanaf parkeerplaats het gebied in, pad volgen langs de oever van de plas en dan links aanhouden (je krijgt een pad naar rechts hier niet ingaan). In het rietveld langs de westoever van de plas zie je wat duindoorntjes staan met aan de waterkant biezenvegetatie. De vogels houden zich voornamelijk op in deze vegetatie.

En als iemand verdere info wil, stuur maar een PM

Wel het vriendelijke doch dringende verzoek: blijf op de paden en ga niet het rietveld in! De vogels laten zich prima zien vanaf de openbare paden dus er is geen reden om het rietveld te betreden (is ook niet toegestaan). De terreinbeheerder vindt dit niet echt heel leuk en wij (de locals) willen graag enige credit houden voor het geval er echt een keer iets heftigs opduikt (en dat gaat een keer gebeuren)  ;D ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

jonas D

Mooie platen Joris!!!!! :o :o
Groeten,
Jonas

firecrest

Vandaag weer een dagje Zuidpier. Dit keer met Jeroen.
Bij aankomst bleek de Zuidpier echter afgesloten...
Daarom eerst het Kennemerstrand gechekt.
Voor wie dat niet kent, het ziet er zo uit:

Meeuwen en stern op de voorgrond, toeristen die de meeuwen en sterns wegjagen op de achtergrond...
Tussen de meeuwen 2 ringen af kunnen lezen.
Verder zat er niet veel bijzonders, behalve deze Zilvermeeuw met jeuk op zijn kop ;D

Daarna naar het Kennemermeer om te zoeken naar Waterrietzangers.
Helaas geen rietzangerachtigen gevonden, maar wel 2 Baardmannetjes!

Om 10 uur werd de Zuidpier geopend en konden we alsnog proberen wat zeevogels te zien.
Op de pier zat een groepje steltjes met 20 Steenlopers, een Rosse Grutto, een Bontbek en wat Bontjes, waaronder deze:

Op het einde van de Zuidpier zochten we een mooi plekje. Hier zaten we zo'n 10 minuten lekker, totdat het water zich terugtrok.
Ik zei nog tegen Jeroen dat het een grote golf zou worden, een hele grote zelfs. 2 seconden later kregen we de volle laag en waren we doorweekt...
Ook deze Aalscholver had problemen met de golven.

Gelukkig waren we vrij snel weer droog en konden we verder genieten van de leuke soorten die langskwamen, zoals deze Drieteenmeeuw:

Daarna via de Kennemerduinen teruggefietst. Door de harde wind was het helaas erg rustig in het duin.
Ook op het Vogelmeer was het stil: slechts 3 Geoorde Futen...
De weersvoorspelling was trouwens ook niet zo best. Het zou een regenachtige dag worden, maar we zaten heerlijk in het zonnetje :blink: En toch werden we nat... :P

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink