Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rickschonewille

We zijn al vanaf Mei elke rietrand aan het afturen, helaas nog geen Porseleinhoen.. Vandaag slechts 1 roepende Waterral.

Vincent Hart

Doe maar nog een klein wh dan - als het even kan voor iets minder select gezelschap  >:D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

MarianneW

Citaat van: Vincent Hart op juli 17, 2011, 20:40:47 PM
Doe maar nog een klein wh dan - als het even kan voor iets minder select gezelschap  >:D

Ik dacht dat dit (na)jaar misschien een Soraral een leuk idee zou zijn?
Marianne

firecrest

Citaat van: MarianneW op juli 17, 2011, 23:08:46 PM
Citaat van: Vincent Hart op juli 17, 2011, 20:40:47 PM
Doe maar nog een klein wh dan - als het even kan voor iets minder select gezelschap  >:D

Ik dacht dat dit (na)jaar misschien een Soraral een leuk idee zou zijn?
Klinkt leuk. Als hij zich net zo laat zien als De Kleinst Waterhoentjes 2 jaar geleden, kom ik wel even kijken ;D

Ik heb vandaag volgens mij nog meer regendruppels gezien dan gister. Maar dat is dan wel meteen het enige...

jonas D

Vandaag nog maar eens weggeweest. Naar men vaste natuurgebiedje. Ik hoorde er o.a. zanglijster,tjiftjaf,zwartkop. Aan de rietplas karekieten,meerkoeten,een roepende ijsvogel en een visser. Ik zag ook nog 4 wespendieven overvliegen. Toen zag ik dat de zwaluwen laag vlogen en wilde ik wel proberen wat foto's te nemen ze vlogen de demer in om water in hun bekje te laten. Giertjes,oever,huis,boertjes.

Thuis zag ik nog eens 1 wespendief overvliegen,2 sperwers en 5 boertjes.
Hier de foto's ook.
   
Groeten,
Jonas

firecrest

Vanochtend naar de Zuidpier gefiets om Vale Pijl en andere leuke dingen te proberen. Er vloog helaas niet veel... Wat steltjes, wat meeuwen, een paar Bergeenden en 1 Jan-van-Gent...
Daarna maar het strand gechekt. In het begin zat er een mooie groep sterns en meeuwen, waaronder een prachtige Zwartkopmeeuw.

Helaas werd het als snel drukker op het strand en met de honden, gingen de vogels...
Dus toen maar het Kennemermeer afgestruind. Daar was het erg rustig...
Dus dan maar de haven van IJmuiden checken... Maar de haven was toch een erger doolhof dan ik dacht... Zonder veel te zien duurde het zeker een uur voor ik er weer uit was en in de duinen was.
Daar hoorde ik Staartmezen geluid uit een dennenbosje komen. Even checken of er nog andere soorten tussen zitten, en die zaten er tussen: Kuifmezen, Boomklevers, Boomkruiper, Grote Bonte Specht, Pimpelmezen, Koolmezen, Sijs, Tjiftjaf, Fitis, Braamsluiper, Grasmus, Zwartkop en een Tuinfluiter. Allemaal in 1 mooie groep! Helaas nog wat te vroeg in het jaar voor iets leuks er tussen...
Daarna door gefiets naar het Vogelmeer, waar ik al vrij snel een mooie gans zag zitten: Kleine Rietgans. +1 voor de eeuwige maandlijst!
Ook zaten er maarliefst 10 Geoorde Futen: een paartje met 2 jongen, een paartje met 1 jong, een paartje zonder jongen en een eenzame adulte vogel.

Ook hingen er 2 Witte Kwikstaarten rond de vogelkijkhut. Ze pikten heel handig libellen boven het water weg en brachten deze naar hun jongen, onder de vogelkijkhut.

Volgens mij was dat ongeveer alles wat ik vandaag gezien heb. Geen strandlopertjes met rode keeltjes dus helaas...

Folkert Jan

Vndaag een strandloperdagje

Roodkeel getwitcht
Gestreepte ontdekt
Bonapartes gedipt
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

Vandaag weer eve naar de Groene Jonker geweest, in de hoop een leuke stelt te vinden of om de Steltkluten op te nemen. De laatste lukte prima, ze waren erg luidruchtig vandaag, en ik zag er 6. Ook kwamen ze erg leuk dichtbij. Hier opname 1 en 2.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rickschonewille op juli 20, 2011, 13:28:53 PM
Hier opname 1 en 2.

Mooi  :duim:

Vraagje: (ik had het al eens eerder gepost en beantwoord gekregen, door Jarinka dacht ik, maar kan het niet meer vinden, vermoedelijk staat het in het verloren gegane deel 1 van VG) -> als ik nu een filmpje maak met de i-phone en ik zet dat om mijn Mac. Met welk (Mac-)programma kun je beeld van geluid scheiden en waar kun je dit down-loaden (liefst gratis, chratisj izj chroet  ;) ).

Alvast bedankt!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rickschonewille

Ik gebruik deze : Xilisoft 3g video converter 6. Als het goed is kan je dan Video's omzetten in alleen geluid in MP3 formaat. Ik gebruik dit alleen nooit, omdat ik natuurlijk alleen geluidsopnames heb. Dus gebruik ik de WAV -> MP3 functie alleen. Ik heb gewoon dat bestand gedownload zonder iets te betalen, dan geeft hij wel elke keer als je dat programma opstart een melding van 'Je moet nog betalen' ofzo, maar als ik op 'x' klik dan doet 't programmatje 't nog gewoon.

willemxd

IK heb vandaag m`n telescoop uitgeprobeerd  :lol:  op een stilzittende torenvalk om 20 meter  :lol: een jagende wespendief een mooi poserende wittekwik, en een albino witte kwik   , heb ook scope op huizwaluw nest gericht en dan blijven kijken tot mams eten komt gevehtbij gehaaldn  :duim: en ik begon ook al meteen op vliegen en vlinders te scope :P en ik heb ook nog gewoon andere vogels gezien :d

Robertmeer

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 20, 2011, 14:20:52 PM
Citaat van: Rickschonewille op juli 20, 2011, 13:28:53 PM
Hier opname 1 en 2.

Mooi  :duim:

Vraagje: (ik had het al eens eerder gepost en beantwoord gekregen, door Jarinka dacht ik, maar kan het niet meer vinden, vermoedelijk staat het in het verloren gegane deel 1 van VG) -> als ik nu een filmpje maak met de i-phone en ik zet dat om mijn Mac. Met welk (Mac-)programma kun je beeld van geluid scheiden en waar kun je dit down-loaden (liefst gratis, chratisj izj chroet  ;) ).

Alvast bedankt!
Ik gebruik altijd SUPER Converter om te converteren en Audacity om te bewerken.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Bart van Hoogstraten

#192
Citaat van: willemxd op juli 20, 2011, 17:03:04 PM
IK heb vandaag m`n telescoop uitgeprobeerd  :lol:  op een stilzittende torenvalk om 20 meter  :lol: een jagende wespendief een mooi poserende wittekwik, en een albino witte kwik   , heb ook scope op huizwaluw nest gericht en dan blijven kijken tot mams eten komt gevehtbij gehaaldn  :duim: en ik begon ook al meteen op vliegen en vlinders te scope :P en ik heb ook nog gewoon andere vogels gezien :d

No hope without a scope!  ;) Leuk voor je Willem! Ga ervoor!
Ik heb vandaag een tweedehands topkoffer op de kop getikt waar mijn scope/camera/verrekijker/ANWB en andere toebehoren in kunnen. Nou moet ik alleen nog iets verzinnen om het statief erbovenop vast te maken. Vrijdag gooi ik mijn fiets achter in de camper en dan toer ik ermee naar de Pyreneeën in Aragon om Gieren te zoeken (met hoop op leuke bijvangsten zoals Rotskruiper etc.).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Lonnie Bregman

Citaat van: Robertmeer op juli 20, 2011, 17:09:49 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 20, 2011, 14:20:52 PM
Citaat van: Rickschonewille op juli 20, 2011, 13:28:53 PM
Hier opname 1 en 2.

Mooi  :duim:

Vraagje: (ik had het al eens eerder gepost en beantwoord gekregen, door Jarinka dacht ik, maar kan het niet meer vinden, vermoedelijk staat het in het verloren gegane deel 1 van VG) -> als ik nu een filmpje maak met de i-phone en ik zet dat om mijn Mac. Met welk (Mac-)programma kun je beeld van geluid scheiden en waar kun je dit down-loaden (liefst gratis, chratisj izj chroet  ;) ).

Alvast bedankt!
Ik gebruik altijd SUPER Converter om te converteren en Audacity om te bewerken.

Als je het filmpje afspeelt kun je met Audacity ook meteen (gelijktijdig) opnemen, hoef je niet te converten. Zo doe ik het.
Groeten, Lonnie Bregman

Botervlieg

Vandaag gezien... gehoord/geconstateerd...

Iemand vertelde mij vorig jaar een keer, dat als vogels lekker bezig zijn en aan het zingen zijn en het wordt 'opeens' stil, dat er gevaar boven ze zit. En als ze héél druk worden en druk herrie gaan maken, dat er gevaar onder de vogels is.

Tijdens het koken hoorde ik ineens luid gekrijs van zeker 20 kauwen. Deze opmerking schoot mij te binnen, dus ik ging gelijk naar buiten om te kijken. En jawel... een kat hield een kauw onder zijn poot geklemd.

De kat leek nogal verbaast van de paniek die onder de vogels uitbrak en zat zo om zich heen te kijken dat hij de vogel onder z'n poot haast vergat. De vogel wist te ontsnappen en het gekrijs was gelijk over. De kat wist de vogel een tweede keer te grijpen, weer opnieuw gekrijs. De vogel wist nu wonder boven wonder weer te ontsnappen. Kat ging er weer achteraan maar de vogel was te snel.

Vond het wel bijzonder om dat eens mee te maken.

willemxd

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 20, 2011, 18:08:08 PM
Citaat van: willemxd op juli 20, 2011, 17:03:04 PM
IK heb vandaag m`n telescoop uitgeprobeerd  :lol:  op een stilzittende torenvalk om 20 meter  :lol: een jagende wespendief een mooi poserende wittekwik, en een albino witte kwik   , heb ook scope op huizwaluw nest gericht en dan blijven kijken tot mams eten komt gevehtbij gehaaldn  :duim: en ik begon ook al meteen op vliegen en vlinders te scope :P en ik heb ook nog gewoon andere vogels gezien :d

No hope without a scope!  ;) Leuk voor je Willem! Ga ervoor!
Ik heb vandaag een tweedehands topkoffer op de kop getikt waar mijn scope/camera/verrekijker/ANWB en andere toebehoren in kunnen. Nou moet ik alleen nog iets verzinnen om het statief erbovenop vast te maken. Vrijdag gooi ik mijn fiets achter in de camper en dan toer ik ermee naar de Pyreneeën in Aragon om Gieren te zoeken (met hoop op leuke bijvangsten zoals Rotskruiper etc.).


Cool ding om er mee rond te rijden :duim:

Rickschonewille

Net een Snor in het Zaans Rietveld. Voor Alphen aan den Rijn een goeie soort!

Yeronimo

In drie dagen, drie topsoorten gezien. De 19de, Roodkeelstrandloper. De 20ste, Kuifkoekoek. De 21ste, Slangenarend. Allemaal nieuw voor me.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankmeer

#198
Citaat van: Rickschonewille op juli 20, 2011, 20:47:56 PM
Net een Snor in het Zaans Rietveld. Voor Alphen aan den Rijn een goeie soort!

Grappig, gisteren zat er ook een Snor bij de Natuurplas Breeveld, ook al een zeer ongebruikelijke locatie voor die soort en uberhaupt een moeilijke voor de gem. Woerden (voor ons een nieuwe Woerden- en zelfs Utrechtsoort)! Ook zie ik waarnemingen van de laatste paar dagen van Haastrecht en de Amerongse Bovenpolder, waar ze normaal ook niet echt vaak zitten. Zal misschien allemaal doortrek zijn van vogels (van Nieuwkoop/GJ wellicht?) die een paar dagen in zo'n gebiedje verblijven, daarbij af en toe zingen en dan weer verder trekken?
Frank van der Meer

Rickschonewille

Leuk Frank! Er is in Alphen ook al minimaal 5 jaar geen Snor gehoord/gezien, dus hier is het echt een goede soort. Apart dat ze nu dan op veel ongebruikelijke plekken zitten.. Deze Snor in het Zaans Rietveld zingt trouwens erg veel, gisteren zong hij ongeveer 20 minuten van het uur dat ik er was, dat vond ik zelf erg veel voor juli..

frankmeer

#200
Is ook veel; de onze heb ik gisteren ca. 2 sec. gehoord...
Maar het geeft hoop dat de vogel in Alphen nu nog zo fanatiek zingt, misschien dat die in Woerden vanavond wat beter z'n best doet als-ie er nog zit.
Overigens zong de Sprinkhaanzanger die er ook zat gister wel continu, is ook laat in het jaar (evenaring van mijn laatste datum voor een zingende SHZ).
Frank van der Meer

Harm058

Citaat van: Yeronimo op juli 22, 2011, 00:23:00 AM
In drie dagen, drie topsoorten gezien. De 19de, Roodkeelstrandloper. De 20ste, Kuifkoekoek. De 21ste, Slangenarend. Allemaal nieuw voor me.

Klasse Jeroen! ik ben een weekje met vakantie...en wat dacht je? maar even een paar knallers pakken? ;) :duim:
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Yeronimo

Citaat van: Harm058 op juli 22, 2011, 13:26:42 PM
Citaat van: Yeronimo op juli 22, 2011, 00:23:00 AM
In drie dagen, drie topsoorten gezien. De 19de, Roodkeelstrandloper. De 20ste, Kuifkoekoek. De 21ste, Slangenarend. Allemaal nieuw voor me.

Klasse Jeroen! ik ben een weekje met vakantie...en wat dacht je? maar even een paar knallers pakken? ;) :duim:

Moest een paar soortjes terugpakken he  ;D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Robert V.T

Vandaag weer eens geprobeerd om de kwak wat beter te zien te krijgen. Maar blijkbaar mogen die beesten me niet, want deze keer lieten ze zich helemaal niet zien :((inmiddels al drie keer geweest, 2 keer gezien, maar niet echt waarnemingen waar je blij van wordt :P). Wel nog een zwarte wouw, 2 visdieven, 1 boomvalk, 1 bever(prachtig kunnen bekijken op minder dan 10 meter afstand!) en nog een grote zillie.
Groeten,

Robert van Tiel

Wouter van der Ham

Net terug van een weekje kamp in zuid limburg :) , even een paar soortjes van de vele:
- Geelbuikvuurpad
- Muurhagedis
- Zwart weeskind (Nachtvlinder komt alleen in het geuldal voor en daar zaten wij)
- Kalkdoorntje(Krekelachtige)
- Vroedmeesterpad
- Grote Bosmuis
- Hazelmuis
- Keizersmantel(Dagvlinder)
- Zinkviooltje(plant)
- Essenspanner (nachtvlinder)
- Betonie(plant)
- Alpenandoorn(Plant is waarschijnlijk nieuw voor NL)
- of zie : http://waarneming.nl/user/view/49386?q=&g=0&from=2010-07-23&to=2011-07-23&prov=0&z=4&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&q=&from=2010-07-23&g=0&to=2011-07-23&prov=0&z=3&m=K&zeker=O&month=0


Dus al met al super vet!! :duim:
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Robert V.T

Citaat van: wouteren3 op juli 23, 2011, 17:41:24 PM
Net terug van een weekje kamp in zuid limburg :) , even een paar soortjes van de vele:
- Geelbuikvuurpad
- Muurhagedis
- Zwart weeskind (Nachtvlinder komt alleen in het geuldal voor en daar zaten wij)
- Kalkdoorntje(Krekelachtige)
- Vroedmeesterpad
- Grote Bosmuis
- Hazelmuis
- Keizersmantel(Dagvlinder)
- Zinkviooltje(plant)
- Essenspanner (nachtvlinder)
- Betonie(plant)
- Alpenandoorn(Plant is waarschijnlijk nieuw voor NL)
- of zie : http://waarneming.nl/user/view/49386?q=&g=0&from=2010-07-23&to=2011-07-23&prov=0&z=4&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&q=&from=2010-07-23&g=0&to=2011-07-23&prov=0&z=3&m=K&zeker=O&month=0


Dus al met al super vet!! :duim:

Leuk! Volgens mij heb ik jullie nog ergens zien fietsen, in de buurt van Gulpen ofzo.
Groeten,

Robert van Tiel

willemxd

 :rolleye: leuk lijstje en nieuwe plant voor nl :duim: ook veel andere zeldzaamheden :duim:

Wouter van der Ham

Citaat van: Robert V.T op juli 23, 2011, 17:47:49 PM
Citaat van: wouteren3 op juli 23, 2011, 17:41:24 PM
Net terug van een weekje kamp in zuid limburg :) , even een paar soortjes van de vele:
- Geelbuikvuurpad
- Muurhagedis
- Zwart weeskind (Nachtvlinder komt alleen in het geuldal voor en daar zaten wij)
- Kalkdoorntje(Krekelachtige)
- Vroedmeesterpad
- Grote Bosmuis
- Hazelmuis
- Keizersmantel(Dagvlinder)
- Zinkviooltje(plant)
- Essenspanner (nachtvlinder)
- Betonie(plant)
- Alpenandoorn(Plant is waarschijnlijk nieuw voor NL)
- of zie : http://waarneming.nl/user/view/49386?q=&g=0&from=2010-07-23&to=2011-07-23&prov=0&z=4&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&q=&from=2010-07-23&g=0&to=2011-07-23&prov=0&z=3&m=K&zeker=O&month=0


Dus al met al super vet!! :duim:

Leuk! Volgens mij heb ik jullie nog ergens zien fietsen, in de buurt van Gulpen ofzo.
Dat zou idd goed kunnen !
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jan vH

Heel leuke soorten!  :duim:

Helemaal nieuw voor Nederland zou de Alpenandoorn niet zijn, volgens Heukels' Flora van Nederland is de plant 'recent' (voor 2005) gevonden in Zuid-Limburg.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Vandaag ben ik trouwens weer naar landgoed De Schaffelaar geweest. Weer vier nieuwe soorten: Watertorkruid, Gewone engelwortel, Tijmereprijs en Mesttrechterzwam. M'n levenslijst is nu over de 900 soorten gegaan. Binnenkort (misschien morgen) zal ik ook een kort verslagje schrijven over m'n vakantie in Zeeland.
Jan van Harten
Validator Plantengallen