Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: KorHaan op maart 30, 2013, 18:02:54 PM
Eindelijk!

Mijn langverwachte tuinsoort is binnen. Na 18 jaar staat de Zeearend op mijn tuinlijst.

Ik stond in mijn tuin in de Hilversumse Meent, toen om 12.55 uur een zwart, hoekig silhouet over het dak verscheen; één blik door de kijker was voldoende, een subadulte Zeearend! Cirkelend in gezelschap van een Buizerd kalm door naar Z.O.

Soort nummer 112 (gisteren al Krakeenden overvliegend, die had ik ook nog niet).


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Overvliegend telt niet als tuinsoort!  :police:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Guus Peterse

Dat mag iedereen zelf uitmaken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: Vincent Hart op maart 30, 2013, 19:30:04 PM
.. hier slechts 4 rovers op de 'tuin'lijst.


Ik heb er minstens 7 op de canapélijst, waaronder Oehoe en broedende Slechtvalk.
Herman van der Meer

Margreet Kwh

Leuk, een canapélijst! Wat mij betreft het woord van vandaag. :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: Margreet Kwh op maart 31, 2013, 10:18:51 AM
Leuk, een canapélijst! Wat mij betreft het woord van vandaag. :duim:

We zouden er eens een praat maar raakje van moeten maken.
Met woorden, bedacht door waarnemers. En dan bedoel ik niet de afkortingen van vogels die in de vogelwereld al bekend zijn.
Maar echt nou ja zoals dit...

Bart van Hoogstraten

#1745
Citaat van: guusp op maart 31, 2013, 00:27:50 AM
Dat mag iedereen zelf uitmaken.

Behalve bij de tuinvogeltelling van vogelbescherming -> voorbijvliegend mag je dan niet tellen, alleen soorten die je in je tuin ziet. Op mijn huidige tuinsoortenlijst staan alleen soorten die contact maken met bodem, constructie of vegetatie binnen mijn perceel. Ik heb daarom slechts 1 raptor (Sperwer) op mijn lijst (van 36).
Goed woord trouwens -> "canapélijst" (die houden we erin  :duim: ). Helaas nooit bijgehouden maar qua raptors komen er dan Buizerd, Slechtvalk en Tova bij. Qua zeldzaamheden kan ik Kraanvogel dan ook toevoegen  :blink: . Op oude canapélijsten (vorige woningen) staan ook de Velduil, Steenuil (broedend) en Ransuil bij de raptors.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op maart 31, 2013, 11:33:49 AM
Citaat van: guusp op maart 31, 2013, 00:27:50 AM
Dat mag iedereen zelf uitmaken.

Behalve bij de tuinvogeltelling van vogelbescherming -> voorbijvliegend mag je dan niet tellen, alleen soorten die je in je tuin ziet. Op mijn huidige tuinsoortenlijst staan alleen soorten die contact maken met bodem, constructie of vegetatie binnen mijn perceel. Ik heb daarom slechts 1 raptor (Sperwer) op mijn lijst (van 36).
Goed woord trouwens -> "canapélijst" (die houden we erin  :duim: ). Helaas nooit bijgehouden maar qua raptors komen er dan Buizerd, Slechtvalk en Tova bij. Qua zeldzaamheden kan ik Kraanvogel dan ook toevoegen  :) . Op oude canapélijsten (vorige woningen) staan ook de Velduil, Steenuil (broedend) en Ransuil bij de raptors.

Gelukkig is er geen Nationale Canapévogeltelling, zodat ik alles mee kan rekenen wat ik zie of hoor (Oehoe is alleen op gehoor)
Als ik een balkonlijst bij zou houden zou ik wel alleen maar soorten meerekenen die er daadwerkelijk zaten.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op maart 31, 2013, 13:13:31 PM
Gelukkig is er geen Nationale Canapévogeltelling,

Dat lijkt me nu eens een leuk initiatief: De Nationale Canapévogeltelling van waarneming.nl. Een uur lang alle vogelsoorten tellen die je vanuit je huis ziet en/of hoort. Welke datum zullen we prikken? (Morgen?  B) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op maart 31, 2013, 13:35:07 PM
Citaat van: HPM op maart 31, 2013, 13:13:31 PM
Gelukkig is er geen Nationale Canapévogeltelling,

Dat lijkt me nu eens een leuk initiatief: De Nationale Canapévogeltelling van waarneming.nl. Een uur lang alle vogelsoorten tellen die je vanuit je huis ziet en/of hoort. Welke datum zullen we prikken? (Morgen?  8) ).

Dan ga ik wel mijn bank op blokken zetten want anders moet ik telkens opstaan om beneden in de gracht kunnen kijken.
Herman van der Meer

Margreet Kwh

Doe wel voorzichtig, Herman, we kunnen je nog niet missen ;)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Bart van Hoogstraten op maart 31, 2013, 13:35:07 PM
Citaat van: HPM op maart 31, 2013, 13:13:31 PM
Gelukkig is er geen Nationale Canapévogeltelling,

Dat lijkt me nu eens een leuk initiatief: De Nationale Canapévogeltelling van waarneming.nl. Een uur lang alle vogelsoorten tellen die je vanuit je huis ziet en/of hoort. Welke datum zullen we prikken? (Morgen?  B) ).

Oeps, morgen is al bezet door MUS (geen grap): http://www.sovon.nl/nl/node/3047
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Margreet Kwh op maart 31, 2013, 15:05:03 PM
Doe wel voorzichtig, Herman, we kunnen je nog niet missen ;)

Geef maar een seintje als het zover is.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op maart 31, 2013, 15:21:35 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op maart 31, 2013, 13:35:07 PM
Citaat van: HPM op maart 31, 2013, 13:13:31 PM
Gelukkig is er geen Nationale Canapévogeltelling,

Dat lijkt me nu eens een leuk initiatief: De Nationale Canapévogeltelling van waarneming.nl. Een uur lang alle vogelsoorten tellen die je vanuit je huis ziet en/of hoort. Welke datum zullen we prikken? (Morgen?  8) ).

Oeps, morgen is al bezet door MUS (geen grap): http://www.sovon.nl/nl/node/3047

En de rest moet naar de meubelboulevard om een nieuwe canapé te kopen.
Herman van der Meer

Botervlieg

Leuk idee Bart! Vind het ook wel grappig, als ik kan doe ik mee.

KorHaan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op maart 31, 2013, 11:33:49 AM
Citaat van: guusp op maart 31, 2013, 00:27:50 AM
Dat mag iedereen zelf uitmaken.

Behalve bij de tuinvogeltelling van vogelbescherming -> voorbijvliegend mag je dan niet tellen, alleen soorten die je in je tuin ziet. Op mijn huidige tuinsoortenlijst staan alleen soorten die contact maken met bodem, constructie of vegetatie binnen mijn perceel. Ik heb daarom slechts 1 raptor (Sperwer) op mijn lijst (van 36).
Goed woord trouwens -> "canapélijst" (die houden we erin  :duim: ). Helaas nooit bijgehouden maar qua raptors komen er dan Buizerd, Slechtvalk en Tova bij. Qua zeldzaamheden kan ik Kraanvogel dan ook toevoegen  :) . Op oude canapélijsten (vorige woningen) staan ook de Velduil, Steenuil (broedend) en Ransuil bij de raptors.


Die tuinvogeltelling van Vogelbescherming, daar heb ik geen boodschap aan.
Ik wil zoveel mogelijk vogels op mijn lijst, dus ik tel alles wat ik vanuit huis en vanuit mijn tuin zie, of hoor. Overvliegende vogels tellen dus ook mee, volgens mijn regels.

Het is toch heerlijk om uren in je tuin te staan, in afwachting van wat er ook maar opduikt? Ik woon nu 18 jaar in de Meent, en ik begon mijn 'tuinlijst' toen ik nog behang stond af te krabben in een kaal, leeg huis in februari 1995, en ik een groepje Kleine Zwanen zag overvliegen. Ik heb nu 11 soorten roofvogels en 3 soorten uilen op mijn lijst.
De mooiste is een Alpengierzwaluw op 13 mei 2000; ingediend en aanvaard door de CDNA.
De meest bizarre een Pauw. Die liep door de straat toen iemand kennelijk het hek van de dierenweide had laten openstaan. Die tel ik ook mee, want elke soort is een tik.  ;D


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Margreet Kwh

En nog even over het woord canapé, ik kwam vandaag het artikel over Dylan Verheul en waarneming.nl tegen in de Bright van maart 2011. Het begint met de prachtige zin:
CiteerZelfs vanaf de canapé in de woonkamer praktiseert hij zijn hobby. Met een Leica verrekijker spot hij de vogels die zijn tuin aandoen. Om vervolgens hun bezoekje met de rest van de wereld te delen. ...
Bron: Bright.nl, feb/mrt 2011, blz. 45.

Wie benieuwd is naar het hele artikel, zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=135405.0
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Timo Roeke

Gisteren de waterspreeuw bij Deventer bezocht: http://slagpen.wordpress.com/

Vincent Hart

Vandaag eindelijk (maar niet veel buiten geweest) m'n eerste zingende tjif van 2013.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet Kwh

Gisteren mijn eerste Tjiftjaf gehoord (Haarlem) en vandaag op Marken mijn eerste Grutto van 2013! Het wordt nu echt voorjaar!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Michiel en Milka

Zo te lezen was ik vroeg dit jaar. Eerste grutto's op 31 maart en eerste Tjiftjaf op 7 april (vorig jaar 16 maart!). Op 6 maart dit jaar heeft trouwens iemand een zingende Tjif gehoord op een paar honderd meter van mijn huis, dus helemaal aan het weer ligt het niet.  ;)
Maar nu hoor ik ze echt weer overal.
Groet, Michiel

Guus Peterse

OP 6 maart was het nog heerlijk lenteachtig. Dat ze daarna wekenlang nauwelijks gezongen hebben, dat lag echt aan het weer.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Sophie Keizer

Zojuist de slechtvalk op de Onze Lieve Vrouwe toren gezien. Gaaf beest.
Sophie Keizer

Timo Roeke

Slechtvalken zijn inderdaad mooie vogels Sophie.

Zelf had ik ook een goede dag met pestvogels, beflijsters, groenpootruiters, raven en mijn eerste fitis, boompieper en geoorde futen:
http://slagpen.wordpress.com/

Nu ook met video's.

Botervlieg

Euh....



Voor wie het leuk vind, staat bij de waarneming als (externe) link een link naar het filmpje op facebook.

BramtK

Citaat van: Michiel en Milka op april 11, 2013, 22:57:11 PM
Zo te lezen was ik vroeg dit jaar. Eerste grutto's op 31 maart en eerste Tjiftjaf op 7 april (vorig jaar 16 maart!). Op 6 maart dit jaar heeft trouwens iemand een zingende Tjif gehoord op een paar honderd meter van mijn huis, dus helemaal aan het weer ligt het niet.  ;)
Maar nu hoor ik ze echt weer overal.

Tjiftjaffen die in Nederland overwinteren zoals deze (op 1 januari 2013) zingen op de eerste de beste dag dat het lenteachtig is. En dat ze dat de afgelopen 5 weken niet hebben gedaan, dat ligt toch echt wel aan het weer hoor.
Groeten,

Bram ter Keurs

Michiel en Milka

Citaat van: BramtK op april 17, 2013, 16:01:50 PM
Citaat van: Michiel en Milka op april 11, 2013, 22:57:11 PM
Zo te lezen was ik vroeg dit jaar. Eerste grutto's op 31 maart en eerste Tjiftjaf op 7 april (vorig jaar 16 maart!). Op 6 maart dit jaar heeft trouwens iemand een zingende Tjif gehoord op een paar honderd meter van mijn huis, dus helemaal aan het weer ligt het niet.  ;)
Maar nu hoor ik ze echt weer overal.

Tjiftjaffen die in Nederland overwinteren zoals deze (op 1 januari 2013) zingen op de eerste de beste dag dat het lenteachtig is. En dat ze dat de afgelopen 5 weken niet hebben gedaan, dat ligt toch echt wel aan het weer hoor.
Citaat van: guusp op april 11, 2013, 22:58:48 PM
OP 6 maart was het nog heerlijk lenteachtig. Dat ze daarna wekenlang nauwelijks gezongen hebben, dat lag echt aan het weer.
Na twee dezelfde reacties toch maar even reageren.  :) Dat ze vijf weken stil zijn geweest, lag zeker aan het weer. Maar als ik op 6 maart iets meer geluk had gehad, dan had ik hem op die dag 'gehad'. Hij was tenslotte in de buurt.  :)
Inmiddels ook de eerste Boerenzwaluw (afgelopen zaterdag) en toen ook op verschillende plekken Geelgors.
Groet, Michiel

Timo Roeke

Gisteren een mooie dag met Poelruiter, dwergmeeuw, visdief, zwarte stern en zingende Euroknar. http://slagpen.wordpress.com

Sophie Keizer

Vandaag naar Breezanddijk geweest voor de grote burgemeester maar die heeft zich niet laten zien... Gelukkig wel 2 nieuwe soorten: topper en geoorde fuut.
Sophie Keizer

Robertmeer

Citaat van: SophieKeizer op april 21, 2013, 17:39:29 PM
Vandaag naar Breezanddijk geweest voor de grote burgemeester maar die heeft zich niet laten zien... Gelukkig wel 2 nieuwe soorten: topper en geoorde fuut.
Tussen 4 en 5 uur zat de vogel 'gelukkig' wel in het haventje. Hij was wel redelijk vliegerig.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

pia zz

ook hier vandaag weer het geoorde futenpaartje gezien, als het net zo gaat als voorgaande jaren, kunnen we binnenkort gezinsuitbreiding verwachten :)
  groet Pia.