Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 15, 2013, 18:32:48 PM
Ik meen dat mannen bij Steenuil nu de nestkast wat bezet houden. Overigens zouden ze nu weinig verstoord kunnen worden. Desondanks lijkt het me beter om een kast bij te plaatsen ipv te vervangen...

Ah! Dan is de sekse dus alleen maar bepaald middels het gegeven dat mannetjes nu in de kast zitten. Helder!
Vervangen/verwijderen zat ik me dus ook al af te vragen! -> ze hebben de oude verwijderd en een nieuwe geplaatst aan de andere kant van de stam (de oude had kunnen blijven zitten). Het beest wordt dus wel even van zijn pot gerukt op deze manier en moet nu abrupt gaan wennen aan een nieuwe situatie. Maar goed, het is daar Steenuilencountry -> als ik er overnacht hoor ik ze 's ochtendsvroeg uit twee richtingen tegen elkaar aan roepen (achter het dijkhuis op het land zitten er gelijktijdig 2 te roepen met een stel in de uiterwaarden aan de andere kant (ik hoor daar dus soms 4 uiltjes tegelijk). Wel erg leuk om mee op te staan overigens -> ik wordt er wakker van voordat de wekker afgaat en het is zooooveel aangenamer dan die k*dtwekker!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Laten we het er maar op houden dat ze blij was om me te zien vanochtend....

http://waarneming.nl/waarneming/view/73932947



augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Botervlieg

Ze wilden eerst niets van me weten (partner van deze kletskop is geringd). Ze liepen gewoon door en gingen gras eten.
Tot ik brood ging gooien, toen kwamen ze op me af gerend.

Deze Nijl had blijkbaar erg trek, want ze stond zo dichtbij dat deze foto zonder zoom gemaakt kon worden.
Ze heeft zelfs het brood letterlijk uit mijn hand getrokken.

Op de foto staat ze met haar mond open om aan te geven dat er nog wel wat in past, denk ik :)

Timo Roeke

Al een tijdje niets meer gepost maar ik was druk om alle nieuwe informatie op mijn blog te krijgen: http://slagpen.wordpress.com - de site is vernieuwd!
Laatste verslag is van mijn de drie fraters die ik in het binnenland zag. Een knaller!

Margreet Kwh

Vandaag een prachtige morgen gezien met veel vogelzang. Gelukkig is hij nog niet voorbij.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Tom1980

Kraanvogels B)
Circa 150 (eindelijk zie ik ze in nederland)
Had er vorig jaar in 1 dag rond de 50.000 gezien,maar dat was in duitsland.
Toch een goede afsluiter van de dag,
me mountainbike was vanmorgen gejat,Had hem bij een zandweg, in het bos tegen een boom aangezet en op slot :angry:
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

renee

Rond een uur of 16.00 enige duizenden zien overtrekken in de buurt van Duesseldorp.
Renee

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

Margreet Kwh

#1719
Citaat van: renee44@t-online.de op maart 04, 2013, 19:05:03 PM
Rond een uur of 16.00 enige duizenden zien overtrekken in de buurt van Duesseldorp.
Renee
Citaat van: Robert V.T op maart 04, 2013, 19:11:26 PM
WAANZINNIG !!
Geweldige waarnemingen, zoveel kraanvogels!
En wel 22 pagina's foto's, van soms heel grillige patronen in de lucht.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Tom1980

Vandaag gezien, 1 kleine hond die achter ganzen aanging,
Niet 1 x  maar 2 x ......
Toen zei ik hardop  als je 1 van hun pakt dan vlieg je erin....
Vrouw keek al raar om,maar liep door met hond.

Ben ik weer vogels en ganzen aan het bekijken,
Komt er een stel aangelopen met 2 van die kleine rakkers,
Staat ze stil bij de waterkant waar de ganzen zitten....
Roept ze de hond kom eens.....Kijk eens beesie pak dan.....
Nou breekt me klomp :angry:
Dus ik zeg tegen haar...... die zullen we maar gewoon laten zitten,denk je ook niet.
Zegt ze hij vindt er niks aan,Ik zeg is maar goed ook...
Toen zei ik snap niet dat sommige mensen met Honden zo dom kunnen zijn ;D
En toen liep ik weg heeft verder toch geen doel,....ze keken me trouwens wel scheef aan ;D
SCHANDALIG :angry: :angry:
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 15, 2013, 18:32:48 PM
Ik meen dat mannen bij Steenuil nu de nestkast wat bezet houden. Overigens zouden ze nu weinig verstoord kunnen worden. Desondanks lijkt het me beter om een kast bij te plaatsen ipv te vervangen...

En warempel... sinds de nieuwe kast geplaatst is en de oude verwijderd heb ik het uiltje niet meer gezien. Ik heb hem van de week wel nog een keertje gehoord maar uit de verte (terwijl hij voordien dagelijks van nabij te horen en vaak ook te zien was). Ze hadden de oude makkelijk kunnen laten hangen want die hing aan de andere kant van de boom... Dit soort voorvallen roepen inderdaad wel om een ander beleid!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: Tom1980 op maart 07, 2013, 17:17:18 PM
Vandaag gezien, 1 kleine hond die achter ganzen aanging,
Niet 1 x  maar 2 x ......
Toen zei ik hardop  als je 1 van hun pakt dan vlieg je erin....
Vrouw keek al raar om,maar liep door met hond.

Ben ik weer vogels en ganzen aan het bekijken,
Komt er een stel aangelopen met 2 van die kleine rakkers,
Staat ze stil bij de waterkant waar de ganzen zitten....
Roept ze de hond kom eens.....Kijk eens beesie pak dan.....
Nou breekt me klomp :angry:
Dus ik zeg tegen haar...... die zullen we maar gewoon laten zitten,denk je ook niet.
Zegt ze hij vindt er niks aan,Ik zeg is maar goed ook...
Toen zei ik snap niet dat sommige mensen met Honden zo dom kunnen zijn ;D
En toen liep ik weg heeft verder toch geen doel,....ze keken me trouwens wel scheef aan ;D
SCHANDALIG :angry: :angry:

Kwam een keer tijdens het waarnemen een man tegen en we hadden het over die (in mijn ogen) prachtige knobbelzwaan in het water.

"Pas maar op, ze zijn gevaarlijk" 
:huh: "Gevaarlijk? Hoezo dan meneer?"
"Ja, mijn hond was aan het zwemmen verderop in de sloot en de knobbelzwaan sloeg hem met z'n vleugels zowat dood!"
*zucht* "En terecht! Meneer, pardon, maar wat had u verwacht? Een zwaan snapt toch helemaal niet wat een hond komt doen in de sloot? Honden horen daar niet...."
"Ja maar die knobbelzwaan....   .... En de hond was alleen maar rustig aan het zwemmen...."

Ja dag!!!


Oenanthe

Knobbelzwanen gevaarlijk. Ik hoor het verhaal al van kinds af aan. Iedereen zegt het: met een klap van de vleugel kan hij je arm breken. Maar nog nooit heb ik iemand gesproken die vertelde dat hij een klap met de vleugel van een zwaan heeft gehad. Fabeltjes zijn het. Of is er hier iemand die me uit eigen ervaring van mijn ongelijk kan overtuigen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Margreet Kwh

Ik heb geen ervaring met knobbelzwanen, maar ik ben wel een keertje gevlucht toen ik en mijn dochtertje in de wandelwagen belaagd werden door een groep soepganzen in een park. Die beesten waren gewend om op die plek gevoerd te worden, vandaar.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Tom1980


Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/74229309

Door het raam geknipt met weinig licht,
Laatste foto lijkt ie haast een Gremlin :o








_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Botervlieg

Citaat van: Margreet Kwh op maart 09, 2013, 16:16:08 PM
Ik heb geen ervaring met knobbelzwanen, maar ik ben wel een keertje gevlucht toen ik en mijn dochtertje in de wandelwagen belaagd werden door een groep soepganzen in een park. Die beesten waren gewend om op die plek gevoerd te worden, vandaar.

Bij de Schotersingel komen parkganzen ook vaak naar je toe. Omdat mensen dan weglopen, komt de parkgans weer naar de mensen toe. Maar als jij naar de parkgans loopt, gaan ze van je weg. Dat moet je niet te wild doen, dan kunnen ze schrikken, maar in principe als je het gewoon op normale manier doet. Werkt met knobbelzwaan vaak ook. En dan leren ze wel hoe dichtbij ze bij je mogen komen. De parkganzen bij Schotersingel weten dat als ze zowat op mijn tenen staan ik ze "wegstuur".

KorHaan

Citaat van: Oenanthe op maart 09, 2013, 12:29:25 PM
Knobbelzwanen gevaarlijk. Ik hoor het verhaal al van kinds af aan. Iedereen zegt het: met een klap van de vleugel kan hij je arm breken. Maar nog nooit heb ik iemand gesproken die vertelde dat hij een klap met de vleugel van een zwaan heeft gehad. Fabeltjes zijn het. Of is er hier iemand die me uit eigen ervaring van mijn ongelijk kan overtuigen?


Hoi Maarten,

Carla Holzenspies, die jarenlang een vogelopvangcentrum bij haar thuis had in de jaren zestig- zeventig van de vorige eeuw, heeft me verteld dat ze een Knobbelzwaan in de opvang had, die haar een mep tegen haar hoofd gaf met een vleugel. Daarna had ze drie dagen hoofdpijn, en in het vervolg ging ze met een helm op het verblijf in.

Carla was iemand, die kostelijk kon vertellen over vogels in haar opvang. Ze is jaren terug overleden, maar wat ze heeft meegemaakt in haar vogelopvangjaren, echoot nog altijd door in haar boek "Alweer een vogel aan de deur". Ze heeft jarenlang les gegeven in ons team van de vogelherkenningscursus, en smakelijk verteld over haar ervaringen. Het leek wel cabaret, het waren vrolijke avonden en ik mis haar inbreng nu nog steeds. Van Kauwen wist ze meer dan wie ook, met uitzondering misschien van Achilles Cools.
Ze kon vertellen hoe een gezonde Kauw rook, en hoe een zieke Kauw rook. Ze heeft parasieten van Porseleinhoenders ontdekt, die nog niet bekend waren. Ze heeft de 'pedaalemmermethode' ontdekt, waarmee ze een Mereljong kon voeren dat weigerde zijn snavel open te doen. Konrad Lorenz was opgetogen toen hij daarvan hoorde, want het was voor het eerst dat zijn theorie in de praktijk bewezen werd. Carla heeft me de correspondentie laten zien die ze met deze grote gedragsdeskundige heeft gevoerd.
Haar kennis van vogels had ze uit eigen hand. Ze heeft zelfs meegedaan aan de tv-quiz 'Tel uit je winst' van Theo Eerdmans in de zestiger jaren om de hoofdprijs - 1000 gulden - in de wacht te slepen om een nieuw buitenverblijf te kunnen bekostigen voor de opvang van watervogels. Uiteraard heeft ze die 1000 gulden gewonnen.

Carla Holzenspies was een leuk en deskundig mens, dus ik neem zonder meer aan, dat dat verhaal van die Knobbelzwaan waar is.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


Oenanthe

Hoi Ronald,

het zou kinderachtig van me zijn om nu te roepen dat we nog niemand hebben die zelf een mep heeft gekregen. Tweemaal heb ik zelf een knobbelzwaan dicht genaderd, een keer om hem de weg af te jagen (wat verder niemand durfde), een keer om hem tussen de struiken waar hij terecht was gekomen, op te rapen en naar open water te dragen. Toen deinsde ook iedereen die me ermee zag een stap achteruit maar beide zwanen lieten het bij wat gesis en hebben niet eens een vleugel gespreid. Ik deel de angst voor zwanen daarom niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Oenanthe op maart 09, 2013, 12:29:25 PM
Knobbelzwanen gevaarlijk. Ik hoor het verhaal al van kinds af aan. Iedereen zegt het: met een klap van de vleugel kan hij je arm breken. Maar nog nooit heb ik iemand gesproken die vertelde dat hij een klap met de vleugel van een zwaan heeft gehad. Fabeltjes zijn het. Of is er hier iemand die me uit eigen ervaring van mijn ongelijk kan overtuigen?
Ik heb toch al een enkele maal klappen gehad... Dat was dan wel tijdens het ringen van de jongen van een paar...
Maar in normale situaties zal je niets gebeuren.

Overigens is het denk ik helemaal niet verkeerd dat er een beetje angst voor is...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Jeroen en ik zijn allebei ringer en dus neem ik aan dat ook Jeroen op uitgebreide schaal is gepikt, gebeten, bescheten en gekrabd door gevangen vogels. Dat risico loopt iedereen die vogels hanteert, ook als je ze in huis opneemt. Niet leuk, maar een vogel, hoe groot en sterk ook, is altijd nog stukken kleiner en zwakker dan een mens. Als in Afrika een zebra, kaapse buffel, leeuw of welk groot zoogdier dan ook op me afkomt ben ik wel bang, want die zijn allemaal veel sterker dan ik en in staat om mij ernstig letsel toe te brengen. Maar een zwaan of gans in Nederland echt niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

KorHaan

Citaat van: Oenanthe op maart 09, 2013, 22:13:20 PM
Hoi Ronald,

het zou kinderachtig van me zijn om nu te roepen dat we nog niemand hebben die zelf een mep heeft gekregen. Tweemaal heb ik zelf een knobbelzwaan dicht genaderd, een keer om hem de weg af te jagen (wat verder niemand durfde), een keer om hem tussen de struiken waar hij terecht was gekomen, op te rapen en naar open water te dragen. Toen deinsde ook iedereen die me ermee zag een stap achteruit maar beide zwanen lieten het bij wat gesis en hebben niet eens een vleugel gespreid. Ik deel de angst voor zwanen daarom niet.


Hoi Maarten,

Fair enough; ik heb zelf helaas geen ervaring met klappen  ;D


Ronald

Tom1980

http://waarneming.nl/waarneming/view/74282552

Nieuwe soort ontdekt is dit een hybride :huh: ;D
Wit /grijze borst 2 snavels 3 poten en 2 staartuiteindes B)


_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Michiel en Milka

Volgens mij een eenlijvige tweeling.  :)
Groet, Michiel

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Michiel en Milka op maart 11, 2013, 21:36:37 PM
Volgens mij een eenlijvige tweeling.  :)

Eerder een twee-eiige eenling  ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Tom1980

_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Margreet Kwh

Vandaag gezien hoe eerst door de vorst frommelige bloemen van krokus ook bij -2 gr. C. in de zon weer opbollen en bloeien.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bastiaan van de Wetering

Ook de Narcissen stonden gisteren bij ons (alblasserdam)
Nog niet open maar vandaag was het heel de dag bewolkt en zijn toch opengegaan.
M.v.g. Bastiaan van de Wetering

Levenslijst
Vogels: 293
Nachtvlinder 340
Dagvlinders: 43
Libellen: 52

KorHaan

Eindelijk!

Mijn langverwachte tuinsoort is binnen. Na 18 jaar staat de Zeearend op mijn tuinlijst.

Ik stond in mijn tuin in de Hilversumse Meent, toen om 12.55 uur een zwart, hoekig silhouet over het dak verscheen; één blik door de kijker was voldoende, een subadulte Zeearend! Cirkelend in gezelschap van een Buizerd kalm door naar Z.O.

Soort nummer 112 (gisteren al Krakeenden overvliegend, die had ik ook nog niet).


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Vincent Hart

Mooi Ronald! Moet ik nog in NH, hier slechts 4 rovers op de 'tuin'lijst.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers