Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg


Yeronimo

De musjes kunnen er inderdaad wat van  ;D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Botervlieg

Eekhoorns ook... 'Mijn' vogelvoertaart smaakt blijkbaar goed....

http://waarneming.nl/waarneming/view/73137514





Groetjes, Marleen

Folkert Jan

Vervolg deel 4

Op de terugweg naar de auto krijgen we nog een toegift. Er vliegen 2 raven over.
Als volgende stop doen we de witoogeenden van Alphen aan de Rijn aan. Of ze werkelijk wild zijn zullen we nooit weten. Of ze escape zijn evenmin en daarom gaan ze gewoon op het lijstje. We vinden echter maar 1 van de 2 vogels, maar kunnen deze mooi bekijken. We stappen weer in de auto en rijden richting hoek van holland. Daar aangekomen zijn we wel een beetje zat geworden van het auto rijden en gaan een lekker stukje de benen strekken. Dit kunnen we langer doen dan gehoopt, want we vinden geen huiskraaien. Na een tijdje te hebben rondgelopen besluiten we maar richting het vispaleis te rijden. Ook daar niks. Dan maar weer terug. Onderweg zie ik ineens 4 vogels landen in de boom boven ons. Helaas zit Zugmayeri er niet tussen en die wil ik toch wel graag zien voordat deze eventueel weggevangen wordt. Na nog een poos zoeken staan we weer bij het vispaleis. We besluiten even gebruik te maken van het toilet en Willem besteld een kibbeling. Als ik weer buiten kom is Gijs de inmiddels daar aanwezige huiskraaien aan het voeren met brood wat goed werkt. Wellicht dat we daar hun witte broertje wel mee kunnen lokken bij de spoorwegovergang. Dit lukt inderdaad, maar omdat Willem nog vis zit te eten verzoek ik Gijs de vogel in de gaten te houden terwijl ik Willem ophaal. Als we weer bij de plek zijn sprint Willem de auto uit, maar is Gijs de vogel helaas kwijt geraakt daar deze over het gebouw vlogen waardoor niet te zien was waar ze heen gingen. Ik zie de vogel echter direct weer zitten op een electriciteitskast, maar voordat Willem de vogel ook ziet is de vogel alweer foetsie. Willem heeft het toch niet zo op deze ondersoort (als het al 1 is) en gezien de andere targets gaan we verder. Een korte stop bij blijdorp levert een geringde en een aantal ongeringde kwakken op. Omdat ook hier niet uit te sluiten is dat 1 van de ongeringde kwakken wild is gaat deze gewoon op het lijstje. De discussie dat vogels elders in het land betere papieren hebben vind ik maar dom. Pas als een vogel een ring draagt die hem in een wilde populatie is omgedaan weet je het zeker, maar de vogel ziet er niets anders uit dan de ongeringde blijdorp vogels.

Iets verderop is nog zo'n vogel te vinden waar het laatste woord omtrent escape nog niet over gezegd is. Het is echter wel een hele mooie vogel die Buffelkopeend. Het is echter best te verdedigen dat de vogel wild is en de vogel vertoont geen teken van gevangenschap. Op het lijstje dus. We hebben hiervoor weinig tijd nodig. We komen bijna direct vogelaars tegen die vertellen waar deze zit. Het is wel aan de andere kant van de plas, maar zon buffelkop valt zo op dat het geen moeite kost. Weer bij de auto komen we nog een vogelaar tegen die ons wijst op de patrijzen die iets verderop zitten en inderdaad mooi dicht bij de weg op een grasland zitten 8 bolletjes.

Dan op zoek naar nog zon zwemvlies: de dwerggans. Het begint al een beetje te schemeren dus veel tijd hebben we niet. Veel tijd hebben we echter wel nodig want geen van de honderden ganzen die we bekijken in een dwerggans. Pas als het licht scopen nauwelijks meer toelaat vind ik een groep ganzen waarvan maar 2 zich een beetje laten zien. Als het dwergganzen blijken te zijn doe ik een licht vreugdedansje. Voor de tweede dag op rij hebben we alle targets gezien, al hadden we daar wel meer tijd voor nodig dan gehoopt en kunnen we nog niks in zeeland doen. We eten wat bij de MAC in dordrecht en rijden richting onze slaapplek. Hier wordt waarneming.nl nog even geraadpleegd om te kijken wat voor de volgende dag de beste route is en wat waar te zien valt.

Wordt vervolgd
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GijsB

De ring van de kwak was trouwens groen met witte letters, het is me niet gelukt hem af te lezen maar het enige ringproject dat daaraan voldoet komt van een ringproject uit Polen. Misschien de moeite waard om even af te lezen
Gijs

Margreet Kwh

Vandaag geen enkele smient meer gehoord bij de Meerwijkplas. Is dat een bekend verschijnsel bij vorst? De plas is al gedeeltelijk dichtgevroren.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Vandaag gezien.... 10 mannen in onze gemeenschappelijke tuin, die alle bomen en struiken tot de kale stronken toe kapot snoeien of helemaal omzagen...

Beste vogels, welkom in de vorstperiode, sneeuw is binnen 24u in het land, overwinter maar lekker op het open grasveld   :-\

Het zal vast stom zijn, maar ik baal hier eigenlijk best van. Er zaten zo ontzettend veel vogels in die struiken.... weg.... alles weg....

Zanglijster, koperwieken, kramsvogels, merels, heggenmus, 10-20 huismussen, vinken, roodborst, merels, groenlingen.... echt álle struiken zijn kapot gesnoeid / omgezaagd....

Margreet Kwh

Dat is niet leuk, zeg! Wordt die tuin gemeenschappelijk onderhouden, of is dat uitbesteed?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: MarKoHu op januari 14, 2013, 12:53:32 PM
Dat is niet leuk, zeg! Wordt die tuin gemeenschappelijk onderhouden, of is dat uitbesteed?

We betalen er met z'n alle voor, maar de woningbouw regelt dat het wordt bijgehouden, dat wordt uitbesteed.

Margreet Kwh

En kun je via de woningbouwvereniging of -stichting het beleid beïnvloeden als bewoner?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Niet dat ik weet. Maar het leed is sowieso al geschied, alles is kort en klein....  :(

Folkert Jan

tja alles moet altijd netjes......  :-\
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Botervlieg

Citaat van: rnbflavour op januari 14, 2013, 15:59:46 PM
tja alles moet altijd netjes......  :-\

Het schijnt zo ja.... Al lijkt het erop dat ze nu ook dingen hebben weggehaald die niet goed meer waren. Ik snap het wel en ben gerust niet tegen snoeien of nieuwe planten.
Maar waarom uitgerekend nú. Precies in de vorst en met naderende sneeuw.  Enig geluk dat de berg tuinafval er nog ligt, waar ze nu met de sneeuw nog tussen zouden kunnen gaan zitten...
Weet niet wanneer ze het opruimen... (of wanneer de hangjongeren er een vuurtje bij houden....)

Folkert Jan

Citaat van: M. Baltus op januari 14, 2013, 16:02:19 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 14, 2013, 15:59:46 PM
tja alles moet altijd netjes......  :-\

Het schijnt zo ja.... Al lijkt het erop dat ze nu ook dingen hebben weggehaald die niet goed meer waren. Ik snap het wel en ben gerust niet tegen snoeien of nieuwe planten.
Maar waarom uitgerekend nú. Precies in de vorst en met naderende sneeuw.  Enig geluk dat de berg tuinafval er nog ligt, waar ze nu met de sneeuw nog tussen zouden kunnen gaan zitten...
Weet niet wanneer ze het opruimen... (of wanneer de hangjongeren er een vuurtje bij houden....)

Nu, omdat ze geen rekening hoeven te houden met broedende vogels en die mensen waarschijnlijk geen weet hebben van de gevolgen voor vogels.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Margreet Kwh

Ik zag dat er vanmiddag ook flink gesnoeid werd in de Molenwijk, in de Groningenlaan aan de voet van de flats daar. Daar lagen al enorme takkenhopen klaar. (ook Haarlem). Ik heb niet gekeken welk bedrijf bezig was, maar het is inderdaad geen broedseizoen, dus handig om nu te snoeien.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

Iets anders: ik had net een gele kwikstaart op het garagedak! Ik heb zelfs een vaag bewijsplaatje kunnen maken. Ik ben benieuwd of daar nog iets aan vast te stellen is. Ik zag dat de Grote gele vaker op platte daken fourageert in de winter in de steden.
Linkje: http://waarneming.nl/fotonew/5/4302465.jpg
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Robert V.T

Het is een Grote Gele Kwikstaart, Margreet.
Groeten,

Robert van Tiel

Margreet Kwh

Dank je wel, Robert :duim:
Ik kreeg ook al een bericht van Han Buckx met dezelfde boodschap.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: rnbflavour op januari 14, 2013, 16:25:06 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 14, 2013, 16:02:19 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 14, 2013, 15:59:46 PM
tja alles moet altijd netjes......  :-\

Het schijnt zo ja.... Al lijkt het erop dat ze nu ook dingen hebben weggehaald die niet goed meer waren. Ik snap het wel en ben gerust niet tegen snoeien of nieuwe planten.
Maar waarom uitgerekend nú. Precies in de vorst en met naderende sneeuw.  Enig geluk dat de berg tuinafval er nog ligt, waar ze nu met de sneeuw nog tussen zouden kunnen gaan zitten...
Weet niet wanneer ze het opruimen... (of wanneer de hangjongeren er een vuurtje bij houden....)

Nu, omdat ze geen rekening hoeven te houden met broedende vogels en die mensen waarschijnlijk geen weet hebben van de gevolgen voor vogels.

Je hebt gelijk en ergens snap ik het ook wel. Maarja, ´wij´ weten wel wat voor gevolgen het heeft en daarom vind ik het toch wel een beetje vervelend dat ze het uitgerekend nu hebben gedaan...

Frandalf

Vandaag een bijzondere voeder ontmoeting. In het bos kwam, na wat brood naar de eenden te hebben gegooid, een roodborstje op de tak naast me zitten. Al vragend bekeek hij uitgebreid mijn verschillende soorten voer en vloog naar de grond. Daar bleef hij op nog geen 10cm van mijn schoenen vandaaf zitten. Ben vervolgens gehurkt gaan zitten en het vogeltje bleef steeds tussen de 10 en 100cm van me vandaan zitten, ook al graaide ik in de voerzak en bewoog ik. Toen ik het voer neer had gezet, ging de roodborst op zijn gemak in de zak zitten gluren. Ze zijn in de kille dagen niet heel schuw, maar toch wel erg bijzonder om een roodborst zó dichtbij te zien!
Yours in haste,
Frank Wasmus

http://waarneming.nl/user/view/62141

Folkert Jan

#1700
Na een mislukte actie amerikaanse zee-eend afgelopen zondag en 2 dagen hard werken stond er een vrije dag voor de deur. Mooi weer voorspeld (helder en nauwelijks wind) en leuke vogels aanwezig leverde weer een uitstekende kans op voor een mooi rondje.

Na wat rond whatsappen zouden Jeroen Breidbach, Robert Pater en ik een bezoek brengen aan de recent gevonden zeldzame soorten. Robert Pater moest helaas afzeggen en zo gingen Jeroen en ik vanmorgen op pad.
Om 8.00 (iets te laat vanwege problemen met de carkit en dus navigatie) arriveerde ik op de afgesproken plek in Leeuwarden om Jeroen op te halen.
De eerste stop zou de ringsnaveleend van overijsel zijn. Het was nog even spannend of de plas niet zou zijn dichtgevroren, maar bij aankomst zien we de plas dampen en horen we eenden roepen. Aangezien de navigatie je zo dicht mogelijk bij de pijl van de waarneming probeert te dirigeren staan we op de verkeerde plek. Het lijkt erop dat we een stuk door een weiland moeten lopen. Na wat gezoek op de telefoon lijkt het toch de enige optie dus de auto wordt verlaten en over een bevroren weiland lopen we richting de plas. Hierbij valt Jeroen's oog op 2 blauwe kiekendieven en die van mij op een waterpieper. Later blijken er vele waterpiepers in de weilanden te zitten.
Bij de plas aangekomen is het nogal een gestuntel. We kijken tegen een dijkje aan met riet erop, maar kunnen vanwege een sloot die nog niet genoeg ijs bevat niet op het dijkje komen. Gelukkig lukt het toch om iets van de plas te zien en plots zwemt daar de ringsnaveleend mijn beeld in. Ik laat Jeroen gelijk door mijn scope kijken en zet de vogel in de zijne. Aangezien er nog geen bewijs geleverd is voor dit geval en het toch een indiensoort is besluiten we toch te kijken of er via de andere kant van de plas een mogelijkheid is tot het maken van een foto.
Daar aangekomen blijkt er gewoon een pad te lopen......Terwijl we er naartoe lopen schiet nog een hermelijn/wezen (wit met zwart puntje aan de staart) het pad over. Net als we willen vertrekken komen er nog een 6tal wilde zwanen aangevlogen die eveneens in de plas neerstrijken. Een mooi begin van de dag  :duim:



Het oorspronkelijke idee was om via hier naar de zwarte zeekoet te gaan, dan naar de bruine boszanger en als laatste naar de kleine burgemeester van castricum. Aangezien laatste niet gemeld is wordt besloten eerst naar de bruine boszanger te gaan. Zo hoeven we tijdens het daglicht maar 1 keer met de boot en kunnen we langer op texel blijven.
De bruine boszanger werkt heerlijk mee




Op texel aangekomen rijden we linea recta naar haven oudeschild. Terwijl ik de auto bestuur ziet Jeroen iets onder water duiken. Even later bovengekomen blijkt het de zwarte zeekoet.
We rijden om zodat we de vogel beter kunnen bekijken en een mooi plaatje kunnen maken



Dan wordt besloten om het strand aan de NW kant van texel te checken op leuke meeuwen. Onderweg wordt een groep rotganzen, een groep smienten en een groep rietganzen afgezocht op leuke dingen. Bij de rotganzen is het gelijk raak. Met het blote oog terwijl ik mijn verrekijker probeer te pakken zie ik vooraan een zwarte rotgans lopen.
Tijd om de groep verder af te speuren krijgen we niet als een slechtvalk over de dijk komt jakkeren en alle rotganzen in paniek opvliegen om op de waddenzee te gaan zitten.



Bij de cocksdorp valt mijn oog tijdens het rijden op een witte prop in de rand van de sloot. Ralreiger schiet door mij heen, maar ik corrigeer mijzelf snel tot kleine zilverreiger. Ook een erg leuke soort die ik op texel nog nooit gezien heb. Ik rijd voorzichtig terug, terwijl de zilverreiger besluit uit de slootkant te komen. Wederom kan een leuk plaatje gemaakt worden.



Op het strand vinden we geen spannende meeuwen, maar wel 2 drieteenstrandlopers, 4 paarse strandlopers, een vrouwtje zwarte zee-eend en een zilverplevier. We lopen terug via de tuintjes waar nog een havik overvliegt. In de schemer zoeken we nog naar velduilen maar vinden deze niet. Na deze geslaagde dag eten we wat bij de mac, zet ik Jeroen weer af in Leeuwarden en rij ik moe en voldaan naar huis.

Voor herhaling vatbaar  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Timo Roeke

Ook maar weer een update van de laatste week: witoogeend, ringsnaveleend en parelduiker.
http://slagpen.wordpress.com

Timo Roeke

Momenteel leuke soorten in het binnenland. Verhaal van gemaakt: http://slagpen.wordpress.com/
Ook mooie foto's toegevoegd.

Robertmeer

Citaat van: Timo Roeke op januari 26, 2013, 20:55:40 PM
Momenteel leuke soorten in het binnenland. Verhaal van gemaakt: http://slagpen.wordpress.com/
Ook mooie foto's toegevoegd.
Ik las je berichtje al op Facebook, maar wat een bizarre soorten, erg leuk!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Folkert Jan

Mooi verhaal Timo. Mooi te lezen hoe iedereen zijn of haar herinneringen verzamelt!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jonas D

Vandaag alweer een nieuwe soort op de voederplank : de boomklever  :blink: Gisteren had ik ook al 2 nieuwe soorten : appelvink en gaai.
Het gaat lekker deze winter met soorten als sijs, barmijss,appelvink,gaai,boomklever sperwer,....
Verder ook nog 34 vinken, 4 kepen, koolmezen, pimpels,heggenmus, kraai, roodborst,...
Groeten,
Jonas

Margreet Kwh

Jonas, jouw tuin lijkt wel een natuurreservaat :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Gisteren werd bij mijn broer in de tuin door de lokale vogelwerkgroep de steenuilenkast vervangen. Bij het verwijderen van de oude kwam er een uiltje uit te voorschijn. Erg leuk! Maar wat me sindsdien bezighoudt is dat beide heren die de klus uitvoerden beweerden dat het een mannetje was terwijl ik dacht dat het beestje op uiterlijk niet te seksen valt en ik zoek me suf in mijn boeken en op internet en ik kan niets vinden. Anybody a clue?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Ik meen dat mannen bij Steenuil nu de nestkast wat bezet houden. Overigens zouden ze nu weinig verstoord kunnen worden. Desondanks lijkt het me beter om een kast bij te plaatsen ipv te vervangen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com