Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

jonas D

Neen die niet, die zullen nog wel eens passeren ;) Ik wacht op pestvogel :wacko:
Groeten,
Jonas

lennartv

Vandaag gezocht naar de roodhalsganzen die gemeld waren bij Katseveer (Bevelanden, Zeeland). Na lang zoeken uiteindelijk het hele gezin mooi gezien. De grootste groep ooit in Zeeland en mijn eerste roodhalsganzen aan grond, hiervoor had ik nog maar één waarneming van een langsvliegende op zee.
Zie hier het verslag en de waarneming


Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Robertmeer

Citaat van: lennartv op december 04, 2012, 19:18:48 PM
Vandaag gezocht naar de roodhalsganzen die gemeld waren bij Katseveer (Bevelanden, Zeeland). Na lang zoeken uiteindelijk het hele gezin mooi gezien. De grootste groep ooit in Zeeland en mijn eerste roodhalsganzen aan grond, hiervoor had ik nog maar één waarneming van een langsvliegende op zee.
Zie hier het verslag en de waarneming



Gaaf Lennart! Prachtige soort en dan ook nog een groepje van 6.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: lennartv op december 04, 2012, 19:18:48 PM
Na lang zoeken uiteindelijk het hele gezin mooi gezien.

Gave waarneming Lennart  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ArjanH

#1654
Wat ik persoonlijk een hele gave soort vind is de Raaf. De soort is bepaald niet algemeen maar met name op de Veluwe heeft de Raaf nog wel bolwerkjes. Zo ook aan de rand van het Oud-Reemsterveld waar vandaag maar liefst 36 exemplaren onder luid geroep met elkaar aan het donderjagen waren. Een geweldig schouwspel.

erikwouda

Een handvol keren naar op zoek geweest afgelopen jaar: de Vuurgoudhaan.
Had 'm dit jaar nog niet.
Vanmiddag langdurig in de tuin van de buren mogen bekijken.
Vloog over m'n eigen tuin: ook nwe tuinsoort.
:duim:
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Botervlieg


Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Tom1980

#1658
2 nieuwe tuinsoorten vandaag.
Kokmeeuw en deze gave stormmeeuw B)
En stormmeeuw is nieuwe op de lijst,
En dan zie je hem 1 x in de achtertuin,
Waar je hem totaal niet verwacht,






_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Margreet Kwh

Leuke waarneming, Tom!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Folkert Jan

#1660
In 2013 ga ik een blog bijhouden, maar omdat de site nog niet helemaal klaar is hier het eerste gedeelte. Plaatjes komen later nog. Na deze drukke vogelweek nog geen tijd voor gehad:


     Een nieuw jaar begint inmiddels traditiegetrouw met een "big day" in het lauwersmeer en omstreken. Dit jaar voor de derde maal. In 2011 haalde ik 65 soorten. In 2012 67 en daar zou ik dit jaar toch overheen moeten kunnen. Inmiddels kijk ik alweer zo'n 4 jaar vogels met daarvoor een half jaar wat aanprutsen en ik merk dat alles steeds makkelijker gaat. De gebieden zijn me steeds bekender en ik heb de afgelopen jaren veel geleerd over waar je bepaalde soorten moet zoeken en hoe je ze moet vinden. Ook wat betreft de herkenning gaat het steeds sneller, omdat veel meer kenmerken in het hoofd zitten en het vogelboek er eigenlijk nauwelijks meer aan te pas hoeft te komen. Daarnaast ben ik ook een stuk geduldiger geworden. Soms lijkt het erop alsof een soort er niet zit, maar blijkt deze er na een aardige tijd stug doorzoeken toch te zitten. Dit geduld heb ik vooral opgebouwd tijdens de TOH "big year" die ik vorig jaar heb gedaan. Doordat het missen van een soort veel meer een klotegevoel gaf als normal bleef ik veel langer doorzoeken. Hierdoor vond ik uiteindelijk soorten als grote burgemeester, amerikaanse smient, terekruiter en waterrietzanger na soms uren zoeken alsnog terug. Dit resulteert in een aanzienlijk minder aantal dips en dat heb ik tijdens deze eerste week van 2013 ook goed gemerkt. Later meer daarover, eerst terug naar 01-01-2013.


Ik startte de dag bij holwerd met soorten als steenloper, paarse strandloper, kanoet, grutto, kluut, bonte strandloper, oeverpieper en blauwe kiekendief. Bij het checken van een groep rotganzen vind ik tot grote vreugde een groep van 7 witbuikrotganzen. De volgende stop is Ternaard, waar ik strandleeuwerikken en sneeuwgorzen vind. Ook komt er een slechtvalk aangevlogen die op de dam gaat zitten. Via de kolken (wilde zwaan, kolgans etc) kom ik aan bij uitkijkbult de pomp. Als ik naar de bult loopt vliegt er voor mij een havik op. Verder vind ik nonnetjes en zie ik vanaf de bult dat er bij de ezumakeeg veel kievitten en goudplevieren rondvliegen. Nadat ik de ezumakeeg heb gecheckt (alleen wat eenden, waaronder tafeleend, pijlstaart, slobeend en krakeend), rijd ik naar de bantpolder. Hier vliegt een mooie ruigpootbuizerd. In de haven zoek en vind ik de middelste zaagbek. Een rondje robbenoort levert onder andere ringmus op waarna ik op zoek ga naar de kuifduiker. Vanaf de plek waar die vaak gezien wordt zie ik niks en ik besluit naar de overkant te rijden richting "het boze wijf". Voordat ik de kuifduiker vind vliegt er een roerdomp over het meer. Bij het oude robbengat vind ik kleine zwanen en bij het jaap deensgat roepen baardmannetjes. Via de kustweg rijd ik naar het zuidwalbos. Hier waren leuke dingen gezien als ijsvogel, kleine zilverreiger en houtsnip, maar van dit alles vind ik niks. Wel dodaars. Ik sluit er de dag af met waterhoen wat 83 soorten maakt. Een enorme verbetering van 2012, maar er zit zeker meer in. Wie weet volgend jaar gaat brengen...
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

erikwouda

Dagje om je vingers bij af te likken, FJ.
:duim:
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Timo Roeke

Dat is een prima begin van het jaar FJ.

Ik zit de laatste tijd wat meer gebonden aan het thuisfront dus de avonturen door het land zijn wat dun. Toch een aantal verslagen gemaakt van de afgelopen tijd.
http://slagpen.wordpress.com

Margreet Kwh

#1663
Gisteren gezien hoe een zoetwatermossel zichzelf kan repareren. Voor foto's, zie bij de waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/73061993
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Folkert Jan

     deel 2
2 januari is de enige werkdag van de eerste week van 2013, maar ook op deze enige werkdag stelt het niet veel voor met een dienst van 15.30 tot 20.00. Tijd dus om een rondje Groningen te doen. Ik begin met het zoeken naar de humes bladkoning en vind deze na een tijdje zoeken op roep terug in een denneboom waarin een aantal schoenen zijn opgehangen. Het zal tot op heden het laatste zijn wat we van hem of haar horen. Vervolgens rijd ik richting helpman voor pestvogels. Deze zijn even voordat ik aankom nog gezien, maar ik zie niets. Ik wacht een tijd, maar nog steeds niets. Ook hoor ik nergens een belletje rinkelen dus ik besluit een rondje door de wijk te rijden. Een vrouw heeft pech met haar auto en zo'n wagen van de anwb staat midden op de weg de gehele straat te blokkeren wat als voordeel heeft dat ik hier tijdens het stilstaan 6 pestvogels zie overvliegen richting de garageboxen waar ze eerder waren gemeld. Bij de garageboxen zitten inderdaad 6 vogels in exact dezelfde boom als waar ze die ochtend zijn gefotgrafeerd.
Hierna wil ik een kijkje nemen in blauwe stad om wat grote zee-eenden te zien (gemist in 2012 voor de TOH jaarlijst), maar hoe ik ook zoek ik vind ze niet. De dollardkwleders zijn een goede plek om bonte kraai te zien en ook dit jaar zit een vogel op nagenoeg hetzelfde paaltje als de voorgaande jaren. Ook zie ik hier een enorme groep putters en een klein groepje fraters. Uit het ambonzenbosje klinken ook de eerste kramsvogels van 2013. In de breedbaartpolder kijk ik wat steltjes, maar zie niets bijzonders en rijd door naar de eemshaven. Hier is het doel om snippen te zoeken die era an het einde van de najaarstrek veelvuldig aanwezig waren. Ik vind ze echter niet, maar wel een koperwiek. Even meen ik het smakkende roepje van een bruine boszanger te horen, maar hierna blijft het stil en ook op playback wordt niet gereageerd. Dit vaststellend is het alweer 14.00 geweest en ga ik richting huis.

Voor 3 januari heb ik met Gijs afgesproken om via een mooi aantal vogelplekken ons langzaam naar het zuiden te begeven voor een weekend vogels kijken in het zuiden des lands. Uiteindelijk wordt besloten om via texel te gaan, om de zwarte zeekoet te zoeken en indien tijd over te zoeken naar de europese kanaries in flevoland. Z over zal het echter niet komen, want alles verloopt zeer moeizaam. Zo wilde ik even een omweggetje maken voor kleine rietgans in ZW friesland, maar dit werd zon 3 kwartier zoeken wat uiteindelijk 1 vogel opleverde in een gemengde groep ganzen. Op kronwerderzand kunnen we geen topper vinden, maar wel een mooie roodkeelduiker en veel zaagbekken. Breezanddijk is zoals zovaak saai, maar bij den oever fleurt het op. We vinden toppers, voor ons vliegt een watersnip op en na enig zoeken zien we de ijseend. Uiteindelijk nemen we de boot van half 3 naar texel en is ons duidelijk geworden dat de dag op texel gaat eindigen. We zoeken de hele haven van oudeschild af, maar vinden geen zwarte zeekoet. Zal hij dan weer terug zijn in de NIOZ haven? Nee ook niet. Mokbaai dan? Verdorie weer niet. Wel kunnen drieteenstrandloper, rosse grotto, zilverplevier en bontbekplevier aan de jaarlijst worden toegevoegd. We rijden via de petten en via waal en burg (kemphanen, maar geen casarca's voor ons) weer naar de haven van oudeschild. Nogmaals keren we de hele haven binneste buiten, maar van de zwarte zeekoet ontbreekt ieder spoor. De frustratie wordt vergroot als het inmiddels donker is en we voor de rij staan van de boot als er dan toch ineens een melding komt van een zwarte zeekoet die die middag rond 14.00 al gezien was bij oudeschild. Ag je kan niet alles hebben en met een voldaan gevoel rijden we richting Gelderland. Ik zet Gijs af in wageningen en rijd zelf door naar Velp om bij willem bosma de nacht door te brengen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

H.Valkema

Leuk verslag opnieuw! Het lijkt er op dat je Alwin dit jaar probeert te verbeteren?
Groeten,
Haije Valkema

Timo Roeke

Alleen de poging is al dapper :).

Ik deed het vandaag met zeven nieuwe soorten voor de jaarlijst OV.
http://slagpen.wordpress.com

Folkert Jan

Citaat van: H.Valkema op januari 09, 2013, 16:38:06 PM
Leuk verslag opnieuw! Het lijkt er op dat je Alwin dit jaar probeert te verbeteren?

Dan moet er nog wel heel wat gebeuren en had ik vandaag in vlaardingen moeten staan.
Ik ga zeker jaarlijsten, maar denk niet dat ik het in me heb een record te vestigen. Ik heb niet de tijd en het geld om voor elke soort bijvoorbeeld naar zeeland te scheuren. Daarnaast zal ik de niet al te zeldzame soorten gewoon in de TOH proberen. Vorig jaar was een heel goed jaar in de TOH, maar dat zou dit jaar best anders kunnen zijn. Ik zou best bijvoorbeeld een roodpootvalk op de veluwe kunnen laten schieten in de hoop dat er een in de TOH te zien is zoals vorig jaar. Als alles meezit is er van alles mogelijk, maar voor nu hoeft Alwin niet bang te zijn. Mocht 1 subzeldzaamheid niet in de TOH zitten zou ik mogelijk al iets missen.
De bonapartes strandloper en kleine klapekster van vorig jaar zou ik ook nooit gehaald hebben. 

Als laatste hadden Jan en Alwin beide een goede start in januari (6 donkerrode soorten en de beide burry's + waterspreeuw), maar is er op dit moment weinig doorgekomen vanuit 2012

Misschien moet Alwin eerder voor pieter uitkijken die het wellicht nog een keer gaat proberen  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

#1668
Deel 3

In 2012 hadden Theo van Veenendaal, Willem Bosma, Gijs baller en ik het idee om in het eerste weekend van 2013 alle op dat moment aanwezige zeldzaamheden in het zuiden van het land te zien. Theo besloot op het laatste moment niet mee te gaan vanwege jaarlijsstdoelen in de regio. Uiteindelijk lukte het mij om in de eerste week van januari wat dagen vrij te krijgen waardoor we ipv 2 dagen 3 dagen de tijd zouden hebben. Voor de vrijdag stond limburg en eventueel een stukje brabant op het programma en het weekend zouden we dan in zeeland verblijven en daar ook overnachten in een bed and breakfast.

In eerste instantie zou het de bedoeling zijn om bij het eerste licht in het bos te staan om zo zo zuidelijk mogelijk te beginnen. Dat werd om het laatste moment omgezet, omdat de grauwe gorzen bij sittard waarschijnlijk beter te doen zouden zijn als die bij sibbe en op deze manier zouden we ook wat langer in het bed kunnen blijven liggen. Ook hebben we dan eventueel nog sibbe achter de hand mocht sittard niet lukken.

We hebben om 8.00 afgesproken met Gijs op station Arnhem en mooi op tijd arriveren in venlo. Het is net licht geworden en we kunnen gaan zoeken naar de kuifleeuwerikken. Ik besluit eerst even een ontbijt te fixen (lees brood smeren) en de andere jongens gaan alvast zoeken. Als ik mijn broodje pindakaas op heb zet ik mijn verrekijker eens aan mijn hoofd en zie direct een kuifleeuwerik bij de burgerking scharrelen. Ik kijk om mij heen, maar Gijs en Willem zijn nergens te bekennen. Ik roep wat, maar geen gehoor. Ik loop een rondje om het tankstation en kijk de shop in, maar nog steeds geen spoor. Ik besluit dan om maar in de auto rond te rijden en de jongens te zoeken. Op dat moment zie ik Gijs voor de tankshop staan. Ik zeg dat hij in moeten stappen en zet hem af bij de burger king. Gelijk weer beide vogels in beeld en verzoek gijs de vogels in de gaten te houden totdat ik willem heb gevonden. Die blijkt volgens Gijs aan het zoeken te zijn op het grote parkeerterein. Ik rijd erheen, zwaai de autodeur open en roep naar Willem dat ik de vogels heb. die komt snel mijn kant op en we zetten weer koers naar de burger king. Daar aangekomen blijken de vogels naar de andere kant te zijn gevlogen. We lopen om en ik zie gelijk de vogels. Willem niet. De vogels vliegen weer naar de andere kant van de burgerking. Wij er weer achteraan (op gepaste afstand natuurlijk, want we weten dat ze schuw zijn). Ik zie de vogels gelijk weer zitten en evenlater willem ook. Foto's maken zal niks worden gezien het nog matige licht en de minimale afstand die je tussen de vogels moet hebben om ze niet te verstoren dus zetten we koers naar sittard.

Een half uur later (ik rijd rustig dat spaart veel geld) komen we aan op de bewuste plek, stappen de auto uit en horen gelijk overal grauwe gorzen roepen, maar kunnen er niet 1 in beeld krijgen. Even later wordt het stil en besluiten we de bomen en struiken naast de akker af te speuren. Ook hier geen gorzen. Leuk is wel een boomklever en een mannetje sperwer die zich mooi laat bekijken. We lopen nog iets verder richting het oosten en plots vliegt er een grauwe gors voor mij op en roepend over ons heen richting het westen. Eindelijk 1 gezien en we gaan verder richting Vaals. De wegen beginnen hier al mooi op en neer te gaan en dat is voor een groninger toch altijd weer leuk. Af en toe voel je wat druk op je oren en ik merk dat mijn 1.1 liter auto bergopwaarts er af en toe moeite mee heeft. Al met al een mooie belevenis. Direct bij het eerste stuk bos zetten we de auto aan de kant en gaan we kijken wat er zoal te beleven is. Ik zie gelijk iets door het bos vliegen wat tegen een boom aan blijft plakken. Kijker erop: specht, rode kruin, wit gezicht, roze anaalstreek en wat gelige buik met dunne streepjes: Middelste bonte specht! De specht laat zich werkelijk fanatastisch bekijken en trekt zich niets van ons aan. Het lukt Willem om met zijn telefoon door zijn verrekeijker een plaatje te maken. Andere leuke soorten zijn Sijs, kuifmees, glanskop, een zingende grote lijster en als kers op de taart een roepende kortsnavelboomkruiper. We kunnen het srriee roepje mooi vergelijken met de foerageerroepjes van de gewone boomkruiper. Leuk was ook dat we constant boomkruipers hoorden roepen, maar toen deze begon te roepen we alle 3 gelijk ons hoofd die kant op richtten en door hadden dat het een kortsnavel was. Even na deze mooie ervaring volgt er weer 1. Een grote groep van tientallen pimpelmezen komt langs en foerageren zowat als boomkruipers door tegen de stam aan te zitten en van boom tot boom te vliegen. We houden het hier voor gezien en kijken wat er in de rest van het bos te beleven is. Conclusie: niet veel. Door de mist wordt het wel een mooie verschijning en Willem schiet weer wat plaatjes.

Dan door naar maastricht. We parkeren de auto bij de eerste parkeerplek nabij het restaurant zodat we een mooi stukje kunnen lopen. Wel zo fijn na zoveel in de auto zitten. Onderweg worden herinneringen aan de rotszwaluw (door ons allen niet gezien) en de rotskruiper (door ons allen wel gezien) opgehaald. Bij de groeve zijn we blij verrast door het mooie uitkijkscherm, maar komen we tot de conclusie dat de kijker die er staat niet voldoende is om de oehoe mooi mee te kunnen bekijken. We gebruiken dus gewoon onze eigen scope. Na een paar keer al langs de bewuste plek te hebben gekeken met mijn scope zie ik nog steeds niet of het de oehoe nou wel is of niet. Met de verrekijker blijkt het een stuk makkelijker als willem de vogel bevestigd en ik zelf door de verrekijker ook de oehoe vind. Ik maak met mijn telefoon een plaatje door de scope



We doen nog een ultieme poging voor rotskruiper, maar vinden niets wat er op lijkt.

De volgende zeldzaamheid moet ijsduiker worden, maar verderop zitten ook casarca's. Een leuke soort die ik in januari nog nooit heb gezien. Voor deze soort hoeven we alleen de grote weg maar even af. Aangekomen op de gemelde plek vinden we niets. De navigatie stuurt ons op een gegeven moment een soort grindpad op wat nog redelijk begint, maar als snel veranderd in een soort kanaal. Om te voorkomen dat ik vast kom te zitten besluit ik te keren. Niet slim, want hierdoor komen we vast te zitten. Willem en Gijs duwen even en we kunnen onze weg vervolgen. Verderop zien we een grote groep ganzen en 2 vogelaars. Tussen de ganzen zien we niets bijzonders, maar Gijs ziet de 2 vogelaars wenken en naar de grond wijzen. We rijden naar hun toe en het blijkt dat er eerder die dag een roodhalsgans gevonden is. We vallen met onze neus in de boter.



De casarca's zijn echter net opgevlogen dus die moeten we elders zoeken, wat gelukkig lukt.

Weer terug op de grote weg rijden we richting de ijsduiker. Ik richt mijn scoop willekeurig op een stuk van de plas en zie direct 3 krooneenden in beeld. Gijs doet hetzelfde, maar richt zijn scoop op de ijsduiker die helaas wel erg ver weg zit dit keer. Ik zoek de meeuwen nog even af en vind een mooie derde kalenderjaar geelpootmeeuw

Een stuk verderop zouden nog grote zee-eenden te zien zijn en ook die worden door Willem direct bij het uitstappen van de auto gevonden. Heerlijk zon dag waarin alles lukt  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

erikwouda

Citaat van: rnbflavour op januari 09, 2013, 18:33:24 PMHeerlijk zon dag waarin alles lukt

Dan kun je me vast de Oehoe wel even aanwijzen op je foto.
:angel:
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Robertmeer

Het is niet de beste foto, maar zo lastig te vinden is ie toch ook weer niet?
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Folkert Jan

bij deze
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

erikwouda

Als jij zegt dat het een Oehoe is, is het een Oehoe.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Timo Roeke

Ik vond het eigenlijk meteen en herkende hem ook als zodanig. Het is inmiddels de klassieke oehoe foto uit het zuiden.

augustvansteensel

gezien de locatie denk ik wel dat het oehoe is. ;)
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Robert V.T

#1676
Redelijk herkenbaar toch? Ik heb slechtere foto's gezien... ;)
Groeten,

Robert van Tiel

Folkert Jan

#1677
Deel 4

De vijfde dag van het nieuwe jaar gaat er weer flink gevogeld worden. Aangezien het de afgelopen 2 dagen niet gelukt was om langs de kanaries te gaan zouden we daar vandaag beginnen. Het was ook niet al te ver van wageningen wat weer voor wat extra nachtrust zorgde. Rond een uur of 9 waren we dan ook ter plaatse op het parkeerterein bij het Jan van de bos pad. Voor ons zien we een groep vogelaars waarvan ik in ieder geval Liewe van Welie herken. (mij bekend uit het hoge noorden). Met zen allen lopen we het fietspad af naar de uitkijkbult. Nog geen kanaries helaas, maar op de uitkijkbult wordt met zoveel man het 1 en ander gevonden. Ik hoor een witte kwikstaart en Willem bevestigt dit. Ook vind ik een pontische meeuw die er ook al eerder was gemeld en worden er soorten als kemphaan, wilde zwaan, matkop en havik gevonden. Ik besluit dan om via het pad tussen het riet terug te lopen alwaar ik nog een Waterpieper vind, maar helaas hier ook geen kanaries. Dan maar het bos in. Het is behoorlijk drassig in het bos, maar het lukt ons droge voeten te houden. In het bos veel zangvogels aanwezig waaronder veel lijsters, vinkachtigen, mezen en spreeuwen. Op een gegeven moment herken ik de roep van de europese kanarie die fanatiek aan het roepen is. Als Gijs en Willem gearriveerd zijn het natuurlijk weer stil. We wachten even en horen er dan 2 roepen en mogelijk nog een derde. De vogels zijn vliegerig en het in de kijker krijgen lukt niet. Na 10 frustrerende minuten van horen, maar niet zien besluiten de kanaries dat het mooi geweest is en vliegen naar de rand van het bos alwaar wat "muren" van houten balken gebouwd zijn. Hier sluiten ze zich aan bij een flinke groep sijzen, putters, vinken en kepen. Even later komen ook de andere vogelaars aangelopen, maar vliegt de hele groep in zuidelijke richting. Normaalgesproken blijf ik zoeken tot iedereen een vogel heeft gezien, maar in dit geval werd toch besloten door te gaan vanwege de vele plekken die we nog moesten bezoeken en de geringe uurtjes licht op een winterse dag.

later meer
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

erikwouda

Citaat van: Robert V.T op januari 10, 2013, 22:01:23 PM
Redelijk herkenbaar toch? Ik heb slechtere foto's gezien... ;)
Plots zag ik 'm ook.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

erikwouda

@FJ: ga door, ga door!
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl