zo goed als zeker
275 - kleine zilverreiger
276 - sneeuwgors
277 - grote zee-eend
278 - grauwe pijlstormvogel
279 - noordse pijlstormvogel
280 - grauwe franjepoot
281 - dwerggans
282 - bladkoning
283 - kleine jager
zou toch ook moeten lukken
284 - vorkstaartmeeuw
285 - kleinste jager
286 - rosse franjepoot
287 - kleine vliegenvanger
288 - pallas' boszanger
289 - grote pieper
290 - ijseend
En dan is het record gebroken.
Enkele missers kunnen nog gecompenseerd worden met bijvoorbeeld:
1 dwerggors
2 roodmus
3 hop
4 kuifaalscholver
5 papegaaiduiker
6 stormvogeltje
7 roze spreeuw
8 blonde ruiter
9 grote grijze snip
10 woestijntapuit
11 sperwergrasmus
12 ortolaan
13 roodkeelpieper
14 vale pijlstormvogel
15 bruine/raddes/noordse boszanger
16 roodpootvalk
17 aziatische roodborsttapuit (kaspische)
18 siberische boompieper
19 ijsduiker
20 petsjorapieper
Even weer kort (uitgebreid verslag volgt nog in TOH nieuwsbrief)
Tijdens DT2 werd kaspische roodborsttapuit bijgeschreven, maar door duindoorns lukte grote pieper niet meer en miste ik vale pijl doordat ik op zondag niet kon zeerukken op ameland terwijl ik wel een plekje had gereserveerd op de watertaxi. Desondanks werkte dwerggans goed mee, vonden Lazar Brinkhuizen en Alwin van Lubeck de zoveelste goeie jaarsoort voor de TOH dit jaar: kuifaalscholver en deed DT3 een heel goede duit in het zakje. Op vrijdag kon ik een lifer aanschouwen in de vorm van siberische boompieper (3vogels). Op zaterdag had ik eerst een eenmanswaarneming grote pieper overvliegend, maar later merkte Ernst (achternaam kwijt) er nog 1 op toen ik samen met hem en Alwin van Lubeck net de dwerggors had gezien. Even later deden we veel moeite voor een raddes boszanger (ook lifer) wat uiteindelijk lukte.
Hierna ging ik taart halen bij de spar voor de politieagenten en bij het terugfietsen naar lange paal wilde ik toch ook even de andere raddes bekijken. De zoekpoging werd abrupt onderbroken doordat er mensen naar boven begonnen te rennen. Er werd geroepen: waarom rennen we? Antwoord: Marijn heeft gekke pieper. Dat was genoeg om de raddes te laten voor wat het was en ook snel naar boven te lopen. Onderweg verloren we een aantal mensen waardoor we iets later met een select groepje op de bewuste plek stonden. Lars Buckx kwamen we snel tegen en de opnames werden beluisterd. Ik liep iets verderop om Marijn te zoeken en te vragen wat hij had gezien. Op dat moment begint een vogel een rondje boven het bos te vliegen en luid te roepen. De recorder was gelukkig al stand-by en zo kon een goede opname gemaakt worden. Er werd door iemand: warbler?? geroepen, maar Marijn en Lars hadden een pieper gezien en dachten aan petsjora. Snel werden mensen gebeld en gewhatsappt dat ze direct moesten komen. Tevergeefs werd er nog door tientallen mensen gezocht tot het donker was.
http://toh.waarneming.nl/waarneming/view/71791297Vandaag de hele dag besteed aan de raddes (kort gezien) en de petsjora (kort gehoord) en geen nieuwe jaarsoorten gezien. Bij aankomst op de camping bleek dat er een ijsduiker tp zat/zit op de noordzee bij het posthuys. Deze waarneming had ik door gebrek aan bereik gemist: zuur!
Er even van uitgaande dat de petsjora geaccepteerd wordt sta ik voor de TOH jaarlijst op 298 (en het record? is dan inmiddels ook dik verbroken)