Pogonocherus hispidus

Gestart door thijsdegraaf, juni 20, 2011, 17:02:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik kom uit op Pogonocherus hispidus. Wat vinden jullie?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/55229428
Pogonocherus hispidus gezien op 2011-06-20 Bergen (NH)
Foto's:






bij voorbaat dank Thijs de Graaf


beetlestitch

dankzij de mooie foto's kom ik op het zelfde en geen andere mogelijkheid. groeten toon.
Toon Keukelaar

thijsdegraaf

Dank je Toon. Ik had hem nog niet eerder in het echt gezien.

beetlestitch

die moet je zoeken door te kloppen op half dode takken van loofhout. parapluie op zijn kop en met stok in de vegetatie slaan dan kan je soms tientallen van deze kleine boktorretjes te voorschijn zien komen. groeten toon.
Toon Keukelaar

Piet Schuttelaar

Thijs, getand Mantelbaardbokje. Prachtige vondst! gr. Piet

nielsyese

Citaat van: Piet Schuttelaar Stein op juni 21, 2011, 11:21:06 AM
Thijs, getand Mantelbaardbokje. Prachtige vondst! gr. Piet
Heet die echt zo? Pogonocherus hispidus vind ik nog makkelijker.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

thijsdegraaf

#6
Deze wandelde over m'n kasje, dat onder een berkenboom en kastanjeboom staat. Ik heb al heel wat mooie insecten aan dat kasje te danken. (ook een paar mooie cactussen)
http://www.tuin-thijs.com/images/lente/prunus--april-2007.jpg (de berkenboom zie je net door de stuiken achter het kasje. De kastanje staat wat te veel naar rechts voor de foto  :) )


Ik vind de Nederlandse naam ook wel mooi hoor Piet.
Zo nu en dan loop ik wel met een paraplu door de tuin Toon. Ik weet niet wat de buren daar van denken  :-\

Piet Schuttelaar

Thijs is dat een bijzonder kastje?
Piet

thijsdegraaf

#8
Nee een goedkoop plastic dingetje. Maar er komt zo nu en dan wat uit de bomen en struiken en het is lekker warm. Dat trekt ook insecten aan denk ik. Als ik vrij heb, loop ik daar altijd eerst naar toe met de camera.

Piet Schuttelaar

Dank voor de info Thijs.
Mijn hutje ( observatiehutje ) staat in een weiland in het veld. Aan de achterkant heb ik enkele oude ongeverfde planken neergelegd. Zo nu en dan kijk ik er eens onder. Vanmiddag kwam ik er een Schalebijter tegen.
gr. Piet

thijsdegraaf

Het blijft een leuke hobby Piet.

beetlestitch

woonde voorheen ook in de polder nu op een flat. ik had daarook een kasje met cactussen ongeveer 1500 ex. deze bloeiden vaak. het viel mij op dat wanneer de deur open stond wat bij warm weer altijd het geval was en later ook bij minder weer om een nest vliegenvangers van voedsel te voorzien daar de ouders bij slecht weer in de kas de vliegende insecten kwamen vangen. er zaten vaak heel leuke soorten tussen van vlinders zowel als kevers. diptera zijn niet mijn hobby dus deze soorten ken ik niet maar die maakten wel de hoofd moot uit in de kas.  heb nu nog 4 melocactussen en een discocactus.  met groeten toon.
Toon Keukelaar