schietmot vraag.

Gestart door harry60, juni 14, 2011, 07:51:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

De vraag is:

Als ik alle fotos van schietmotten even bekijk die ik afgelopen week heb voorbij zien komen
dan valt mij op de 90% misschien zelfs meer, een lelijke of kale plek vlak achter de kop hebben.
Is dat misschien een aanwijzing dat het om een schietmot gaat, want vele zo als ik hebben al
problemen om een schietmot van een micro of nachtvlinder te onderscheiden ?
Of zeg ik nu iets onzinnigs ?

BVD voor reactie
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

John Bouwmans

Hoi Harry,
Schietmotten hebben lange antennes, meestal zo lang als het lijf. Dan weet je meteen dat je niet met een nachtvlinder of micro te maken hebt. (Ja, je hebt langsprietmotten, maar daarvan zijn bij de mannetjes de antennes een paar keer de lichaamslengte.  ;) )
Had vandaag ook weer een schietmot en die had ook een kale of zwartgrijze plek achter op de kop. Was me niet eerder opgevallen. Voeg vast een plaatje bij. Ga morgen verder met invoeren van waarnemingen. Weer een hele vracht van vandaag.
Groeten,
John
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

David Tempelman

schietmotten hebben geen roltong, nachtvlinders wel. verder hebben schietmotten haren op de vleugels ipv schubben. beide hebben sporen op de poten zitten, op de zelfde plekken zelfs; zo af en toe (gisteren nog) tuin ik er ook in terwijl ik ze onder de binoc heb !
de kale plek- is dit de bovenkant van het borststuk? de eventueel aanwezige haren gaan er bij schietmotten makkelijk af als ze tegen de lamp lopen  :-\
de lengte van de antennen varieert bij schietmotten nogal: bij de familie Leptoceridae zijn de antennen veeel langer dan 't lichaam, bij de Limnephilidae ong. even lang en bij de kleine Hydroptilidae kan dan 't lichaam.
met vriendelijke groet,
David

harry60

Die bedoel ik de kale plek bovenkant borststuk.

Maar bedankt voor de uitleg met de verschillen David.
We komen er wel uit met een beetje puzzelen.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning