Hoofdmenu

Zeevogels vandaag

Gestart door laatvlieger, juni 19, 2011, 11:15:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

garryb

#60
Pierre, vanmorgen twee Vale waar we (ervaren waarnemers) ondanks afstand snel unaniem over waren. ik heb de afgelopen dagen (en jaren, in het buitenland) aardig wat Noordse met veel donkere ondervleugeltekening gezien, bruine in plaats van zwarte bovendelen en groezelig witte buiken en vuilwitte onderstaartdekveren. Noordse in gesleten adult kleed kunnen de suggestie wekken van Vale en ik heb ze ook wel als zodanig in boekjes zien verdwijnen op Scheveningen (niet door de vaste tellers, wel door lui die graag een Vale willen scoren maar net zo weinig ervaring met Noordse hebben).

Je ziet zelfs op afstand bij het volgen van zo'n 'bruine' vogel dat het middelste deel van de onderstaartdekveren toch wit(achtig) is, ook al lijkt het van opzij soms wel helemaal donker. Bij Vale is het middengedeelte wel geheel donker, meestal doorlopend tot op de onderbuik. Dat volledig donkere achtereind moet je gezien hebben en sluit Noordse, in combinatie met iets groter formaat, (op afstand) donkere kop en keel en andere vliegwijze (dit laatste is, toegegeven, nogal subjectief) uit. Voor mij is een niet strak zwart-witte vogel waarvan ik de onderstaartdekveren en kop onvoldoende heb gezien resoluut een pijl spec (Noordse/Vale).

EDIT: Rinse was me net voor.

rinsevdvliet

Vast niet Ben, maar osdv gelukkig wel altijd helemaal donker en niet gedeeltelijk donker.
De (vuil)lichte delen op de onderzijde zijn altijd minder licht dan het wit/perzik van Noordse.
Scheiding tussen donkere en lichte delen bij Noordse altijd veel scherper.

En gelukkig is Vale ook nogal anders gebouwd.

Ik zie die lichte(re) expl in NW europa overigens nooit, in Spanje/Portugal ook nauwelijks trouwens (zijn ook gewoon zeldzaam dacht ik)

Ben Wielstra

Ja, ik dacht ook dat die frequentie inderdaad laag zou moeten zijn. Maar gek genoeg werden er vorig (relatief laat) najaar veel lichte Valen gezien. Ik presteer Vale altijd op de meest bizarre manier te missen, dus heb er maar heel weinig, maar je voelt wel meteen dat het iets geks is, is mijn ervaring.

rinsevdvliet

Ben,

Ik heb 't vermoeden dat jij met een "lichte Vale" een donkerdere vogel bedoelt dan dat ik bij een lichte Vale voor ogen heb.
Wil je mij (privé) foto's sturen van vogels die jij als lichte Vale bestempeld.

Rinse


Ben Wielstra

Heb geen foto's van Vale Pijlen. Was ergens in een topic ter sprake gekomen naar aanleiding van de twee Vale Pijlen tijdens een Pterodroma tocht (over bizar missen gesproken, ik stond *^& op die boot en ik zag ze nog niet). En over Pterodroma gesproken, ik ben benieuwd wat voor zeebeesten er nog in de Noordzee rondhangen want volgende week varen we naar de Botney Cut!

MarianneW

Ik zou graag morgen eens willen proberen om wat stormvogels te zien, en andere langstrekkende zeevogels. Ik weet echter nu al, dat dat moeilijk voor mij is want ik heb geen of nauwelijks zeevogel ervaring als 'binnenlander" en niet zulke snelle ogen.
Nu zag ik dat telpost Savoy vij Katwijk wel een goede plek lijkt te zijn, en het is nog een beetje berijdbaar. Mag ik daar zomaar gaan kijken of is dat alleen voor tellers van daar? En lijkt het uberhaupt morgen nog de moeite om te doen, de wind gaat afzwakken.
Graag wat tips van zeevogelkijkers en kenners. Ik hebal getracht wat verschillen te onthouden tussen de hierboven beschreven stormvogels maar ik hoop van harte dat er iemand is die me kan helpen.
Bedankt,

Marianne
Marianne

garryb

#66
Marianne, je kunt het beste gaan als de wind uit het westen tot noordwesten komt, dat wil zeggen met aanlandige wind. En dan bij voorkeur 5 Bft of meer. Bij zuidwestenwind kan er een enkele pijlstormvogel of jager passeren maar in de regel vliegt er dan niet veel
'leuks', zelfs niet als er veel wind staat. Dinsdag vloog er bijvoorbeeld bijna 'niets' ondanks de harde wind, woensdag was de wind gedraaid en was het in een keer leuk met een hoog aantal pijlstormvogels. Voor de windverwachting kun je onder andere kijken op http://www.windfinder.com/forecasts/wind_benelux21.htm In de loop van volgende week zou het wel weer eens leuk kunnen worden, ook bij Savoy, waar dan vast nog wel een plekje is en ervaren vogelaars je de soorten kunnen aanwijzen.

Guus Peterse

Citaat van: garryb op september 09, 2011, 00:58:23 AM
en ervaren vogelaars je de soorten kunnen aanwijzen.
Hoewel dat nog best erg lastig is, want ze zitten natuurlijk niet stil.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Nee, de tellers bij Savoy zijn veel toffer dan bij Scheveningen, je mag er gewoon bij komen staan  ;) .

MarianneW

Citaat van: Ben Wielstra op september 09, 2011, 09:55:47 AM
Nee, de tellers bij Savoy zijn veel toffer dan bij Scheveningen, je mag er gewoon bij komen staan  ;) .
;D Fijn!
En Garry, ook bedankt. Ik zal straks eens kijken wat ik ga doen en anders mss (ook) volgende week proberen.
Guus, dat probleem is mij bekend .... ;-). Het Vizier 2.0 helpt gelukkig om niet stilzittende vogeltjes die langsstormen op te pikken.
Marianne
Marianne

BramtK

Ik ben wel benieuwd naar de functionaliteit van Vizier 2.0 op zee. Ik vrees dat die tegenvalt, meestal pik je de langstrekkende zeevogels op met de telescoop en zie je ze uberhaupt niet met het blote oog. Vaak een goed idee om even te kijken wat er op zee aan herkeningspunten (boeien, boortorens) ligt. Maar dan nog is een vogel zo gemist. Hoe dan ook, met of zonder vizier, als je op je werk zit zie je alleen de meldingen langskomen.  :'(
Groeten,

Bram ter Keurs

garryb

CiteerNee, de tellers bij Savoy zijn veel toffer dan bij Scheveningen, je mag er gewoon bij komen staan  ;) .

Ben, dat eerste is niet waar, dat tweede wel ;)

HPM

Het gaat dan wel niet over zeevogels van vandaag maar toch is hier een plaatje met de uurgemiddelden van Noordse en Grauwe Pijlstormvogels van gisteren.

Herman van der Meer

pwolf

Citaat van: HPM op september 09, 2011, 14:33:09 PM
Het gaat dan wel niet over zeevogels van vandaag maar toch is hier een plaatje met de uurgemiddelden van Noordse en Grauwe Pijlstormvogels van gisteren.

grappig hoor die grens bij de Nieuwe Waterweg. Zeebrugge (stukje zuidelijk van Westkapelle) had aantallen Noordse en Grauwe Pijlen zeer vergelijkbaar met die langs Westkapelle.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

dieterVDH

ik vind deze waarneming van noordse pijl, die al eerder werd aangehaald, toch eigenlijk ook wel heel eigenaardig: http://waarneming.nl/waarneming/view/56650229. Ik weet ook wel dat foto's serieus kunnen bedriegen, maar op die eerste foto (ervan uitgaande dat de eerste 2 foto's dezelfde vogel zijn), lijkt het toch alsof de poten voorbij de staart uitsteken. bovendien lijken de onderstaartdekveren niet helemaal wit. Wij hadden in De Panne die dag toevallig ook zo'n beest. Een noordse pijl, dicht door de branding met donkere osdv en we zouden allemaal gezworen hebben dat de poten uitstaken. Als je zoiets in de Middellandse Zee ziet, maak je er zo een yelkouan van.

HPM

Citaat van: pwolf op september 09, 2011, 19:48:18 PM
Citaat van: HPM op september 09, 2011, 14:33:09 PM
Het gaat dan wel niet over zeevogels van vandaag maar toch is hier een plaatje met de uurgemiddelden van Noordse en Grauwe Pijlstormvogels van gisteren.

grappig hoor die grens bij de Nieuwe Waterweg. Zeebrugge (stukje zuidelijk van Westkapelle) had aantallen Noordse en Grauwe Pijlen zeer vergelijkbaar met die langs Westkapelle.

groeten, pim

Raversijde, nog eens 25 km zuidelijker, had een uurgemiddelde van 17,5 Noordse Pijlen en geen enkele Grauwe. Ook dat is dus ongeveer gelijk aan Westkapelle.
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?taal=1&land=1&site=0&telpost=92

Herman van der Meer

HPM

#76
Ik heb de grafiek uitgebreid met Belgie en noord Frankrijk.


Herman van der Meer

Cornelis Fokker

Is de kans voor pijlen aanstaande woensdag nog groot??
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

jvdlaan

Citaat van: BramtK op september 09, 2011, 10:25:08 AM
Ik ben wel benieuwd naar de functionaliteit van Vizier 2.0 op zee. Ik vrees dat die tegenvalt, meestal pik je de langstrekkende zeevogels op met de telescoop en zie je ze uberhaupt niet met het blote oog. Vaak een goed idee om even te kijken wat er op zee aan herkeningspunten (boeien, boortorens) ligt. Maar dan nog is een vogel zo gemist. Hoe dan ook, met of zonder vizier, als je op je werk zit zie je alleen de meldingen langskomen.  :'(

Doe als ik, schaf een (tweedehands) Zeiss 15x60 aan en je mist aan zee niets meer, sterker nog, je ontdekt ook nog eens een soort!  ;D . Het kijken met twee ogen is superieur aan de vergroting van een telescoop.

HJDT

Citaat van: Cornelis Fokker op september 12, 2011, 13:02:26 PM
Is de kans voor pijlen aanstaande woensdag nog groot??

Je hebt 50% kans: ze vliegen of ze vliegen niet.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Edwin Russer

Citaat van: Cornelis Fokker op september 12, 2011, 13:02:26 PM
Is de kans voor pijlen aanstaande woensdag nog groot??

Als ik b.v. naar Camperduin kijk, dan lijken de omstandigheden in ieder geval gunstig om evt. pijlen te kunnen zien.

http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=48292
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Cornelis Fokker

Citaat van: HJDT op september 12, 2011, 14:48:27 PM
Citaat van: Cornelis Fokker op september 12, 2011, 13:02:26 PM
Is de kans voor pijlen aanstaande woensdag nog groot??

Je hebt 50% kans: ze vliegen of ze vliegen niet.
Oké, maar het is waarschijnlijk wel mijn laatste kans om aantallen pijlen te kunnen zien dit jaar denk ik.
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Maarten Sluijter

Citaat van: Cornelis Fokker op september 12, 2011, 15:02:24 PM
Citaat van: HJDT op september 12, 2011, 14:48:27 PM
Citaat van: Cornelis Fokker op september 12, 2011, 13:02:26 PM
Is de kans voor pijlen aanstaande woensdag nog groot??

Je hebt 50% kans: ze vliegen of ze vliegen niet.
Oké, maar het is waarschijnlijk wel mijn laatste kans om aantallen pijlen te kunnen zien dit jaar denk ik.

Voor Noordse Pijlen is de echte piek geweest, maar er komen er nog genoeg langs bij gunstige wind,, Grauwe Pijlen komen er nog genoeg.
.

JohanvantBosch

Citaat van: Cornelis Fokker op september 12, 2011, 15:02:24 PM
Citaat van: HJDT op september 12, 2011, 14:48:27 PM
Citaat van: Cornelis Fokker op september 12, 2011, 13:02:26 PM
Is de kans voor pijlen aanstaande woensdag nog groot??

Je hebt 50% kans: ze vliegen of ze vliegen niet.
Oké, maar het is waarschijnlijk wel mijn laatste kans om aantallen pijlen te kunnen zien dit jaar denk ik.

als het je laatste kans is, zou ik zeker gaan. Zelfs al is de wind misschien net teveel zuidwest....

laatvlieger

Die wind brengt wel meer leuks mee:
http://waarneming.nl/waarneming/view/56726329

Op Texel dus dat zit wel goed!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

wolbert

Ik ga woensdag t/m zaterdag een aantal dagen naar Texel. Ik logeer dan in de Koog. Kan ik gewoon naar het meest dichtstbijzijnde stukje kust lopen, of kan ik beter naar een bekende plek (bijv. bij Westerslag)? En wat zijn de beste tijden om te zoeken?

Alvast bedankt,
Wolbert
Vriendelijke groet,
Wolbert

Maarten Hotting

Citaat van: Cornelis Fokker op september 12, 2011, 15:02:24 PM
Citaat van: HJDT op september 12, 2011, 14:48:27 PM
Citaat van: Cornelis Fokker op september 12, 2011, 13:02:26 PM
Is de kans voor pijlen aanstaande woensdag nog groot??

Je hebt 50% kans: ze vliegen of ze vliegen niet.
Oké, maar het is waarschijnlijk wel mijn laatste kans om aantallen pijlen te kunnen zien dit jaar denk ik.

Ik heb Noordse Pijlstormvogel ook nog niet op me lijst en heb vorige week geen kans gehad om naar de kust te gaan.
Ik ben van plan om woensdag bij Camperduin te gaan zitten in de hoop nog een Noordse Pijl of andere leuke zeevogels in beeld te krijgen.
Groet,
Maarten

Bas vd Burg

Citaat van: Maarten Sluijter op september 12, 2011, 15:09:41 PM
Voor Noordse Pijlen is de echte piek geweest, maar er komen er nog genoeg langs bij gunstige wind,, Grauwe Pijlen komen er nog genoeg.

De vraag is of dit helemaal klopt (voor wat betreft de piek van Noordse Pijlen). Lijkt mij eerder te maken te hebben met het voorkomen van westerstormen. Als je kijkt naar het overzichtje van dagrecords http://www.trektellen.nl/dagrec.asp?telpostland=1&telpost=-1&soort=14&jaar=&mnd dan zie je dat veel records zijn gevestigd in deze en volgende week.

De pieken in de grafiek laten overigens opvallende gelijkenis zien met eerdere records (piek 7/8 september waarschijnlijk veroorzaakt door 7/8 sept 2011, piek 15/16 september wellicht veroorzaakt door aantallen 15/16 sept 2004 en piek 21 sept waarschijnlijk veroorzaakt door aantallen op 21 sept 2004).


groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

BramtK

Citaat van: wolbert op september 12, 2011, 16:06:41 PM
Ik ga woensdag t/m zaterdag een aantal dagen naar Texel. Ik logeer dan in de Koog. Kan ik gewoon naar het meest dichtstbijzijnde stukje kust lopen, of kan ik beter naar een bekende plek (bijv. bij Westerslag)? En wat zijn de beste tijden om te zoeken?

Alvast bedankt,
Wolbert

Westerslag schijnt de beste plek te zijn, ben daar zelf niet zo vaak geweest en zelden ook echt succes, maar was er dan ook doorgaangs in oktober. Naar het meest dichtbijzijnde stukje kust gaan, ook geen probleem. De ochtend is de beste tijd, maar tussen 3 en 5 in de middag zie je soms ook nog een kleine opleving. Ik denk dat er veel ervarener zeetellers zijn die je hierover kunnen bijpraten.
Groeten,

Bram ter Keurs

Yeronimo

Citaat van: laatvlieger op september 12, 2011, 15:18:25 PM
Die wind brengt wel meer leuks mee:
http://waarneming.nl/waarneming/view/56726329

Op Texel dus dat zit wel goed!

Snap niet waarom ze niet allemaal standaard op escape worden gezet.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden