Hoofdmenu

Zeevogels vandaag

Gestart door laatvlieger, juni 19, 2011, 11:15:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Kan het nog wat worden met de aantallen zeevogels langs de kust met die harde westenwind die we gaan krijgen?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rickschonewille

Vannochtend een Vale Pijl langs Katwijk. Ben benieuwd of morgen nog wat leuks opleverd met de W-Wind in de ochtend. http://www.windfinder.com/forecast/katwijk_aan_zee&wf_cmp=7

frankw

Vandaag iig al 2 Vale Pijlen langs Savoy.

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

Ben Wielstra

In ieder geval veel pijlengeweld langs Katwijk, van andere posten nog geen nieuws.


Ben Wielstra

Inmiddels 4-5 Vale Pijlen langs Katwijk en een nieuw telpostrecord Noren. Scheveningen en Westkapelle doen het beter qua aantal pijlen (maar minder Valen).

Rickschonewille




Albert de Jong

#40
Vraagje. Wat is de precieze zitplek op de pretpier van Scheveningen en is deze om 7:00u al open?
Zit er nog meer bemanning morgen?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Cornelis Fokker

Citaat van: Albert de Jong op september 07, 2011, 19:19:04 PM
Vraagje. Wat is de precieze zitplek op de pretpier van Scheveningen en is deze om 7:00u al open? Ik twijfel voor morgenochtend tussen Katwijk en Scheveningen....

Ben je ook morgen vrij?? Zou je dat ook voor mij kunnen regelen :rolleye: :rolleye:
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Albert de Jong

Citaat van: Cornelis Fokker op september 07, 2011, 19:24:17 PM
Citaat van: Albert de Jong op september 07, 2011, 19:19:04 PM
Vraagje. Wat is de precieze zitplek op de pretpier van Scheveningen en is deze om 7:00u al open? Ik twijfel voor morgenochtend tussen Katwijk en Scheveningen....

Ben je ook morgen vrij?? Zou je dat ook voor mij kunnen regelen :rolleye: :rolleye:

Tja Cornelis, verschil tussen leerling en docent moet er blijven ;-).
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

smoely

Vandaag in De Panne maar liefst 14 vale pijlstormvogels! Ook 98 Noordse pijlen en 17 grauwe.


Gerjon Gelling

Citaat van: Albert de Jong op september 07, 2011, 19:19:04 PM
Vraagje. Wat is de precieze zitplek op de pretpier van Scheveningen en is deze om 7:00u al open?
Zit er nog meer bemanning morgen?

Uit naam van de coordinator van de telpost Scheveningen; Rinse vd Vliet (die zelf nog aan het tellen is): De pretpier gaat dagelijks om 10.00 uur open. De telpost is voor 10 uur alleen toegankelijk voor vaste tellers met vergunning.

MLANG

Daarnaast zijn er op de Pretpier sinds de visring niet meer toegankelijk is nog maar een 3 a 4 plekken waar
je uit de wind kunt zitten. Na tienen arriveren (de pier is voor die tijd met een hek afgesloten) >> In de wind
en regen zitten. Gr. M.

Had Scheveningen vandaag pardoes bijna meer Noordse Pijlen dan Porto Moniz  :rolleye:

jameslidster


Thijs Fijen

Citaat van: jameslidster op september 07, 2011, 23:25:39 PM
http://waarneming.nl/fotonew/2/2585232.jpg

echt een Noordse? of alleen slecht licht?

Groet

James
Schijnt door de olie te komen.. (http://waarneming.nl/waarneming/view/56650229#) Maar ik vind em er ook spannend uit zien (geen duidelijke witte inkeping bij de hals, geen duidelijke flankvlek (noem ik het zo juist?) en vrij grijszwart..)
Thijs Fijen

pwolf

Citaat van: jameslidster op september 07, 2011, 23:25:39 PM
http://waarneming.nl/fotonew/2/2585232.jpg

echt een Noordse? of alleen slecht licht?

Groet

James

allebei, die halsinkeping kan bij sommige (jonge?) vogels soms erg onopvallend zijn, hij zit er wel maar is niet zo erg duidelijk. Groezelige nekken en een wat perzikkleurige onderzijde bij minstens 15 vogels van de 35 Noordse Pijlen die ik vanmidag bij Westkapelle zag langsvliegen. Deze vogel vloog op max 100 meter uit de kust en Peter maakte de foto van bovenop de dijk met zijn 400mm. Soms zijn dat soort foto's alleen maar onhandig...

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

jameslidster

Thijs en Pim bedankt,

Voor mij ging het niet echt over 'geen halsband' maar meer over de kleur, lijkt mij geen olie te zijn maar dat ie echt een bruin/grijs vogel was, zonder dat echt zwart/wit gevoel bij een Noordse.

Maar Pim heeft helemaal gelijk soms is zo een foto niet handig, neem aan dat het makkelijker in het veld was.

Groetjes

James

Yeronimo

Heerlijk om precies de goeie dag uit te hebben gekozen om te zeetrektellen!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Cornelis Fokker

Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Thijs Fijen

Citaat van: pwolf op september 07, 2011, 23:57:06 PM
Citaat van: jameslidster op september 07, 2011, 23:25:39 PM
http://waarneming.nl/fotonew/2/2585232.jpg

echt een Noordse? of alleen slecht licht?

Groet

James

allebei, die halsinkeping kan bij sommige (jonge?) vogels soms erg onopvallend zijn, hij zit er wel maar is niet zo erg duidelijk. Groezelige nekken en een wat perzikkleurige onderzijde bij minstens 15 vogels van de 35 Noordse Pijlen die ik vanmidag bij Westkapelle zag langsvliegen. Deze vogel vloog op max 100 meter uit de kust en Peter maakte de foto van bovenop de dijk met zijn 400mm. Soms zijn dat soort foto's alleen maar onhandig...

groeten, pim
Dank je voor de uitleg Pim :)
Thijs Fijen

Jaap Dijkhuizen

Albert de Jong zit op dit moment (alleen...) te genieten van de vele Noordse Pijlen langs Westkappelle. Allen heel dichtbij!!!
Jaap Dijkhuizen

garryb

De eerste twee Vale pijlen bij Scheveningen vanmorgen niet heel dichtbij maar wel lang in beeld en in hetzelfde 'baantje' als de meeste Noordse. Groezelige Noordse hebben altijd witte onderstaartdekveren en dat zie je op meer dan een kilometer.

PieWie

Garry,

je hebt gelijk maar waar leg je de grens? 1,5 uur na een mooie klassieke vale had ik gisteren een tweede pijl net achter de branding bij Petten. Dus op minder dan 500 meter. Qua bovendelen misschien iets lichter dan de noordse die eerder voorbij kwamen (maar nu wel onder zonniger omstandigheden). Een klein beetje tekening in de oksels maar wel duidelijke de diagonale tekening op de ondervleugel. Daarnaast een klein beetje tekening op de onderstaartdekveren. Geen bruin/donker vlak zoals bij veel vale maar zeker niet zuiver wit zoals bij noordse pijlen. Hij staat als noordse in mijn notitieboekje maar hoe kun je vale bij dit soort beesten uitsluiten? 

groeten,

Pierre (die nu ook liever aan zee zat...)

rinsevdvliet

Dag Pierre,

Die grens is keihard, Mauretanicus lijkt niet eens op Noordse (itt Yelkouan, dat is een heel ander verhaal).

Het (tweede) bruine dier dat jij beschrijft klinkt als een klassieke gesleten adulte Noordse (m.u.v. het kleine beetje tekening op de osdv, dat heb ik bij Noordse nog nooit gezien, achterflanken, onderstaart en de poten zijn natuurlijk wel donker... ). Maar omdat je zo stellig bent: was 't geen vuil (olie)?
Zowel vandaag als vooral gisteren vlogen er vele "bruine" (adulte) Noordse Pijlen langs Scheveningen, vergelijkbaar met de wreck van 2004.

Mauretanicus op (vrij grote) afstand: volledige onderdelelen (en bovendelen uiteraard) helemaal bruin, pas bij ingespannen kijken blijkt er dan iets van een ronde buikvlek te zien te zijn itt tot Noordse die ook op aanzienlijke afstand op nagenoeg de gehele onderdelen altijd licht (dichterbij soms wat perzikachtig) tonen. Het licht op ondervleugel en keel is bij Mauretanicus op (vrij grote) afstand vaak moeilijk (niet!) te zien.

Hoe beide pijlen er van dichtbij uitzien is, naar ik aanneem, bekend?

Bij twijfel: Noordse.

Mvg,
Rinse van der Vliet





Ben Wielstra

Ook de lichtste Vale Pijlen zo donker op afstand Rinse?

PieWie

Hoi Rinse,

Van dichtbij zijn ze aardig bekend hoor, maak je maar geen zorgen. En je misinterpreteerd wat. Ik had het niet over een bruine vogel maar een iets lichtere dan de gebruikelijke zeer donkere noordse. Waar het mij vooral om ging was de tekening op de oksels en ondervleugel (die beide wel vaker bij noordse voorkomen) en de onderstaartdekveren. Maar je suggestie van olie oid is best zinnig.

Groeten,

Pierre