Witte met platte hoed

Gestart door xenion, oktober 18, 2006, 22:38:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Dit is weer een onbekende voor mij. Hij stond in een gemengd bos met op dat stuk hoofdzakelijk naaldbomen en beuken, hij groeide niet zichtbaar op hout.
Opvallend vind ik de hoed die middenop vrij plat is en aan de rand ineens afloopt.
Is hier een naam aan te geven?
Groeten,
Martin

xenion

En een gedeeltelijke onderkant:
Groeten,
Martin

feel4nature

#2
jammer van de foto van de onderkant...die is vaak crusiaal.......
in dit geval had ik graag de steel wat beter gezien
het lijkt in ieder geval op een collybia, misschien de
scherpe collibia?(Collybia peronata)
maar dit is absoluut NIET zeker!
natuurlijk met groet, Ali.

knabenkraut

De scherpe Collybia is mi veel donkerder van kleur, maatr wat het wel is eet ik ook niet , helaas.
groetjes,
Dini

xenion

#4
Ik denk toch dat Ali me in de goede richting heeft gestuurd. Ik heb even de foto's op waarneming bekeken van de Collybia, en het lijkt op de roestvlekkenzwam. Helemaal zeker ben ik natuurlijk niet.
Ik zal morgen of van het weekend even kijken of hij er nog staat en ik betere foto's kan maken. Ik zal meteen controleren of hij roodbruin vlekt als ik hem beschadig, dat moet hij namelijk doen volgens de paddenstoelen encyclopedie.
Bedankt zover!
Groeten,
Martin

wim veraghtert

De Roestvlekkenzwam heeft ook een kruidige (ietwat curry-achtige) geur.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

xenion

Als hij er nog staat zal ik hem ook even besnuffelen  :D  
Groeten,
Martin

feel4nature

niet vergeten te proeven...als het de scherpe is merk je dat snel genoeg!
maar ik denk ook dat het de roestvlekkenzwam is...
natuurlijk met groet, Ali.

xenion

Hij stond er nog, maar het leek er op dat hij wel aan het aftakelen was. De hoed had er in ieder geval ook nog wat bruine vlekken bij gekregen. Toen ik er een stukje afhaalde ontdekte ik geen verkleuringen. Ik heb er ook nog even aan geroken maar dit leek mij meer een 'gewone' paddenstoelen geur... Heb ook nog 1 foto van de steel kunnen maken, maar toen moest ik weg omdat het steeds harder begon te regenen...
Misschien later nog een update.
Groeten,
Martin