Hoofdmenu

Kniptor

Gestart door zuilim, juni 15, 2011, 20:30:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Deze kever gevonden op Pastinaak in bloemrijke tuin. Ik heb het idee dat het een Kniptor is. Zo te zien is het beestje behoorlijk behaard, zowel op halsschild als dekschild.
Zou het Dicronychus cinereus kunnen zijn?

Groeten,
Karel Brussee.

jan cuppen

Hemicrepidius cf niger. Wil je bij een eventuele volgende keer ook de vindplaats noemen?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

zuilim

De vindplaats is de oostelijke rand van Leiden (Oostvlietpolder).

cf begrijp ik als keverleek niet. Conform neem ik aan; het meest gelijkend op Hemicrepidius niger. Bij invoer op die naam als onzeker aan te merken.

Welke kenmerken ontbreken op de foto om de kever met zekerheid op naam te kunnen brengen?

Bij voorbaat dank voor een aanvullende reactie.

Vriendelijke groet,
Karel Brussee.

Maico Weites

Citaat van: zuilim op juni 16, 2011, 13:48:57 PM

cf begrijp ik als keverleek niet. Conform neem ik aan; het meest gelijkend op Hemicrepidius niger. Bij invoer op die naam als onzeker aan te merken.


:duim:
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

jan cuppen

Citaat van: zuilim op juni 16, 2011, 13:48:57 PM

Welke kenmerken ontbreken op de foto om de kever met zekerheid op naam te kunnen brengen?

Bij voorbaat dank voor een aanvullende reactie.

Vriendelijke groet,
Karel Brussee.

Een kenmerk wat bijna niet te fotograferen (en ook bijna niet uit te leggen) is: Het prosternum tussen de voorpoten loopt uit in een stekel. In zijaanzicht buigt deze stekel (het prosternum) naar het einde toe naar binnen. Bij H. niger begint de buiging midden tussen de voorpoten, bij H. hirtus pas verder naar het uiteinde.

Bijna niet te fotograferen bij levende dieren omdat de pootjes bijna altijd in de weg zullen zitten.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

zuilim

Deze uitleg is duidelijk. Alleen bij een gedood exemplaar te zien als je weet waar je naar kijken moet. Dat weet ik nu. Mijn dank.

Vriendelijke groet,
Karel Brussee.