leeftijd bepalen bij Krombekstrandloper

Gestart door laatvlieger, juni 14, 2011, 17:27:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Even een vraagje, uit nieuwsgierigheid. Bij de Terekruiter in Friesland liepen ook twee Krombekstrandlopers. Eén exemplaar was helemaal rood zoals je ze nu wellicht zou verwachten. De andere vogel was bleek, tegen het bleek oranje aan. Of er ook nog andere tekening aanwezig was heb ik niet goed kunnen zien. Iemand enig idee wat voor kleed dit kan zijn geweest?

Ik weet ook niet hoe lang een Krombek er over doet om het volwassen kleed te verkrijgen. Ik ging er altijd van uit dat dit in één jaar was. Is het mogelijk dat dit wellicht een 2kj vogel was?

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

#1
Leeftijd en/of sexe zijn bepalend voor de kleur: volgens het oude (1986), vertrouwde 'Shorebirds': "One-year old birds do not gain a full breeding plumage." en "Females tend to have paler chestnut underparts with more white feathers admixed and more brown barring."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Zelf deze vogels ook gezien gister (ook met weinig detail). Lijkt me dat Wouters vermoeden van een 2ekj vogel dan juist is. Leuk, dank aan Frank voor de info.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Ik denk dat het uitkleuren ook iets met de conditie van een vogel te maken heeft. Een vogel die bleekrood of slechts gedeeltelijk rood is, hoeft dan niet perse een 2kj te zijn. Denk ik...
Groeten,

Bram ter Keurs

Bas vd Burg

zou het verschil in "vers zomerkleed" (veertjes onderdelen hebben dan lichtere toppen daardoor kleur minder rood) en "zomerkleed" (gesleten veertoppen daardoor rode kleur veel beter zichtbaar) nog een verklaring kunnen zijn?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

laatvlieger

Bedankt. Ik zie net in de Prater, dat deze vogels te herkennen zijn aan een contrast in de handpennen en armpennen (buitenste pennen nieuw, binnenste oud). Ik zie ook dat die 1e zomer vogels vaak ten zuiden van de broedgebieden blijven (in Afrika?). Ik kan me ook niet herinneren dit kleed eerder gezien te hebben, zou best wel eens zeldzaam kunnen zijn?

Wat betreft slechte conditie of vrouwtje... zou je dan niet verwachten dat er toch een paar veren veel roder zouden zijn? En het uiterlijk rommeliger zou overkomen? Ik denk toch sterk aan een 2kj.   
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bas vd Burg

@Wouter, ik heb dat gisteren ook ergens gelezen dat 1e zomervogels in de overwinteringsgebieden blijven (volgens mij in "The Shorebird Guide" van Richard Crossley).
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

BramtK

Citaat van: laatvlieger op juni 15, 2011, 07:53:37 AM
Wat betreft slechte conditie of vrouwtje... zou je dan niet verwachten dat er toch een paar veren veel roder zouden zijn? En het uiterlijk rommeliger zou overkomen? Ik denk toch sterk aan een 2kj.

Sorry Wouter, heb ik een link naar een foto gemist!? Ik wist niet dat dat bij de beschrijving hoorde.
Groeten,

Bram ter Keurs

laatvlieger

Citaat van: BramtK op juni 15, 2011, 19:27:54 PM
Citaat van: laatvlieger op juni 15, 2011, 07:53:37 AM
Wat betreft slechte conditie of vrouwtje... zou je dan niet verwachten dat er toch een paar veren veel roder zouden zijn? En het uiterlijk rommeliger zou overkomen? Ik denk toch sterk aan een 2kj.

Sorry Wouter, heb ik een link naar een foto gemist!? Ik wist niet dat dat bij de beschrijving hoorde.

Hoi Bram,

Nee hoor, ik putte uit eigen observaties, jij kon natuurlijk niet weten dat de vogel vooral oranje gekleurd was, van een afstand behoorlijk egaal, althans bleek richting wit neigend en oranje, maar geen rode veren er tussen of een rommelig rood/ witte indruk. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er misschien mensen wel foto's hebben gemaakt?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BramtK

Dat zo handig zijn. Kan het met je eens zijn dat een slechte conditie tot incidentele rui en een meer vlekkerig kleed zou leiden.
Groeten,

Bram ter Keurs

laatvlieger

Kon zo gauw helaas niks vinden. Wel even de andere foto's doorgescrolld, maar oioioi wat zijn ze variabel... pffff Beesten in volledig zomerkleed en beesten in winterkleed in dezelfde periode. Vrijwel helemaal rode vogels, maar ook vlekkerig wit. Amai!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/