Welke determinatie gids?

Gestart door fsoet, juni 15, 2011, 11:45:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

fsoet

Na lange tijd het vogelen weer een beetje aan het oppakken.
Dat betekent ook een nieuwe vogelgids aanschaffen.
Ik had Peterson maar zag nu ook een mooie ANWB gids liggen? Of toch Larssons? Of hoe ze ook allemaal heten.


Wie oh wie helpt mij door het woud van gidsen?
Wat zijn jullie ervaringen?


Alvast dank

Oenanthe

Als je geen beginneling meer bent is de ANWB gids de beste keus. Zo handzaam en slijtvast als de Peterson is hij niet maar de illustraties en teksten zijn het beste dat er te krijgen is. Maar op Lars Jonsson is ook niets aan te merken, behalve dat je voor determinatie vaak een grote lap tekst moet doorworstelen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op juni 15, 2011, 11:48:28 AM
Als je geen beginneling meer bent is de ANWB gids de beste keus. Zo handzaam en slijtvast als de Peterson is hij niet maar de illustraties en teksten zijn het beste dat er te krijgen is. Maar op Lars Jonsson is ook niets aan te merken, behalve dat je voor determinatie vaak een grote lap tekst moet doorworstelen.

De Jonsson is een prima gids voor mensen die geen behoefte hebben aan duizend meeuwen in tienduizend kleden, plus nog eens vijfentwintigduizend uiterst zeldzame soorten die een normale vogelaar nooit tegenkomt. Daarnaast is hij ook zeer geschikt voor mensen die niet (meer) zo goed ter oog zijn.

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op juni 15, 2011, 11:55:00 AM
De Jonsson is een prima gids voor mensen die geen behoefte hebben aan duizend meeuwen in tienduizend kleden, plus nog eens vijfentwintigduizend uiterst zeldzame soorten die een normale vogelaar nooit tegenkomt. Daarnaast is hij ook zeer geschikt voor mensen die niet (meer) zo goed ter oog zijn.

Klopt! De ANWB is zeer volledig voor geheel Europa, Noord-Afrika en Midden Oosten. Zeer goede tekeningen en beschrijvingen! Maar om dat allemaal in 1 handzaam boek te krijgen hebben ze dus corps 5 of 6 gepakt (ter vergelijking: zetletter krant is corps 8 ) (dat had dus niemand mij verteld voordat ik hem via internet bestelde). Ik moet de bril op het puntje van neus zetten om het te kunnen lezen en bij de cursieve letters moet ik hem zelfs afzetten en als loep gebruiken terwijl ik het boek onder de lamp of in de zon houd!  :rolleye:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Norman

De ANWB is de meest complete veldgids, maar zoals HPM al zei, het hoeft niet altijd zo compleet.
Van de week kwam ik een boekje tegen dat ik erg handig vond om tijdens excursies te gebruiken, maar ook voor dagelijks algemeen erg geschikt is. De Zakgids Vogels van Nederland. http://www.knnvuitgeverij.nl/NL/webwinkel/vogels/0/7422 voor € 16,95 heb je echt een heel bruikbaar gidsje.

j.steenbergen

Toch vind ik het nadeel van diverse gidsjes dat niet alle soorten er in staan. Zie je een keer wat bizonders, zoek je je een ongeluk en denk je dat ie op deze of die lijkt, en dan blijkt dat wat je ziet er simpelweg niet in staat. Dan is volledigheid misschien soms wat veel, maar vaak onmisbaar. Dit probleem heb ik bijv. met het blauwe gidsje van Hayman, op zich een prachtig boekje, dat dan weer wel.
Jeroen Steenbergen

Norman

Het voordeel van dat nadeel is dat je minder te sjouwen hebt.
En voor die zeldzame gevallen, die ik overigens maar hoogst zelden tegenkom.  ;)

Een losbladig systeem zou aardig zijn. De meeste vogelaars zullen soorten als een Roodborst, Pimpelmees, Wilde Eend, etc. niet mee hoeven sjouwen.

Of nog mooier een weersbestendige en betaalbare e-reader die offline een plaatje, tekst en geluid combineert!! Zodra deze uitkomt ren ik naar de winkel.

Met een smartphone cq. tablet werkt het gewoon nog niet echt lekker. Vaak online toepassingen, anderstalig, te klein scherm (smartphone) of juist te groot (tablet).
Ook met een lekkere regenbui werkt dit niet feilloos. Een paar druppels om mijn gids veeg ik wel weg, maar een paar druppels op je smartphone/tablet kunnen fataal zijn.

snwja3

Citaat van: Norman op juni 16, 2011, 08:46:23 AM
Ook met een lekkere regenbui werkt dit niet feilloos. Een paar druppels om mijn gids veeg ik wel weg, maar een paar druppels op je smartphone/tablet kunnen fataal zijn.

In de regen met je vogelboek is ook niet ideaal, hoor, zeker niet voor het lange meegaan.  ;)
Wietze Janse