Zeldzaamheid-status naar regio

Gestart door redmar_woudstra, juni 14, 2011, 13:55:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

Allen,

Weet niet of dit eerder langs gekomen is, maar ik vroeg me af of er niet, net als bij Cetti's Zanger en Breedbekstrandloper, onderscheid gemaakt kan worden bij meer soorten in zeldzaamheid. De Zeearenden van de Oostvaardersplassen kan je lastig een zeldzaamheid noemen, net als de Kraanvogels van het Fochtelooërveen. Er zijn vast meer voorbeelden te bedenken (ik denk aan de Eurokans van Lottum, Mibo's van sommige delen van het land). Dat zou de voorpagina wellicht ook wat overzichtelijker kunnen maken?
groet,
Redmar

HPM

Citaat van: redmar_woudstra op juni 14, 2011, 13:55:25 PM
Allen,

Weet niet of dit eerder langs gekomen is, maar ik vroeg me af of er niet, net als bij Cetti's Zanger en Breedbekstrandloper, onderscheid gemaakt kan worden bij meer soorten in zeldzaamheid. De Zeearenden van de Oostvaardersplassen kan je lastig een zeldzaamheid noemen, net als de Kraanvogels van het Fochtelooërveen. Er zijn vast meer voorbeelden te bedenken (ik denk aan de Eurokans van Lottum, Mibo's van sommige delen van het land). Dat zou de voorpagina wellicht ook wat overzichtelijker kunnen maken?

Ik denk niet dat je aparte zeldzaamheid moet gaan vaststellen voor zulke kleine gebieden als Oostvaardersplassen en Fochtelooërveen. Aan de andere kant zouden provinciale zeldzaamheden ook niet bepaald moeten worden door het algemeen voorkomen in een beperkt gebied. Het voorbeeld van Cetti's Zanger in de Biesbosch met zijn invloed op Noord- Brabant en Zuid-Holland heb ik al eens genoemd.

Herman van der Meer

redmar_woudstra

Dat kan ik best met je eens zijn, Herman, maar waarom de uitzonderingspositie voor Cetti's Zanger en niet voor Limburgse Mibo's? Of mis ik nu iets?
groet,
Redmar