Klein Waterhoen(?) Wageningen

Gestart door Adri Clements, juni 13, 2011, 22:18:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

Citaat van: jelmerpoelstra op juni 14, 2011, 17:40:07 PM
Citaat van: Edwin Russer op juni 14, 2011, 17:09:38 PM
Little Crake / Klein Waterhoen
Porzana parva 36,12,1
17 May, Harderbroek, Zeewolde, Flevoland, male, sound-recorded (D Kok, J van den Berg, H Brinks et al).
This bird was only heard and seen (!) with certainty on the first evening and night. Subsequent reports until 20 May have not been accepted, since a neighbouring Water Rail Rallus aquaticus was making almost the same sound.
Die Waterral klonk als een normale Waterral, dus 'almost the same sound' is een opmerkelijke bewering. En J van den Berg en H Brinks zijn nou juist personen die hem na de eerste nacht hadden, volgens waarneming.nl...

Natuurlijk klonk die Waterral als een normale Waterral, maar ik kan me ook herinneren dat er ná 17 mei toch discussie ontstond en er (veel) mensen waren die claimden het Klein waterhoen te hebben gehoord en dit probeerden te bewijzen met opnamen. Op die opnamen was een Waterral te horen. Van het Klein Waterhoen is na 17 mei geen bewijs meer vastgelegd, voor zover ik weet, of het is in elk geval niet bij de CDNA ingediend, de waarneming van Jos en Hans ten spijt. Die nuance zit hem in de woordjes 'with certainty'.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

diederikkok

Wat betreft de Harderbroek vogel van toch al weer heel wat jaartjes geleden: dat er een waterral zat die een gelijkend (/verwarrend) geluid maakte is nieuw voor mij. Zijn daar opnames van?

groet Diederik

Bas vd Burg

In het geluidenoverzicht van deze site staan wel 2 opnames van Waterral van 20 mei 2007 Harderbroek:
http://waarneming.nl/waarneming/view/2438975 (ik heb ze nog niet beluisterd eigenlijk)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op juni 15, 2011, 08:07:52 AM
In het geluidenoverzicht van deze site staan wel 2 opnames van Waterral van 20 mei 2007 Harderbroek:
http://waarneming.nl/waarneming/view/2438975 (ik heb ze nog niet beluisterd eigenlijk)

Dat is twee keer dezelfde opname, en het wil mij maar niet lukken er iets anders op te ontdekken dan groene kikkers. Toch is de waarneming goedgekeurd.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: HPM op juni 15, 2011, 10:29:43 AM
Citaat van: Bas vd Burg op juni 15, 2011, 08:07:52 AM
In het geluidenoverzicht van deze site staan wel 2 opnames van Waterral van 20 mei 2007 Harderbroek:
http://waarneming.nl/waarneming/view/2438975 (ik heb ze nog niet beluisterd eigenlijk)

Dat is twee keer dezelfde opname, en het wil mij maar niet lukken er iets anders op te ontdekken dan groene kikkers. Toch is de waarneming goedgekeurd.

In het topic over het Harderbroekgeval las ik waar ik moet luisteren/kijken (na 38 sec). Daar staat inderdaad iets wat op Waterral lijkt. Overigens zou Herman Bouman op de 21e ook opnamen hebben gemaakt http://waarneming.nl/waarneming/view/2445045

Herman van der Meer

Vincent Hart

Zie mijn commentaar bij Hermans waarneming.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jelmerpoelstra

Citaat van: HPM op juni 15, 2011, 11:32:09 AM
In het topic over het Harderbroekgeval las ik waar ik moet luisteren/kijken (na 38 sec). Daar staat inderdaad iets wat op Waterral lijkt. Overigens zou Herman Bouman op de 21e ook opnamen hebben gemaakt http://waarneming.nl/waarneming/view/2445045


Op de gehele opname is Waterral te horen, maar aan het eind (na 38 sec) versnelt ie.

Steven Wytema

Hartstikke leuk dat het nu (weer) over het Harderbroek geval gaat... maar hadden we het in 1e instantie niet over het Wageningen geval? :angel:
Daar zie ik bij het commentaar namelijk nog niks staan over eventueel mogelijke verwarring met Waterral..


Steven Wytema


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marco van Reenen

Gisteravond wezen luisteren. Geen klein waterhoen gehoord. Wel een kluut die in zijn roepjes eenzelfde soort versnelling liet horen als klein waterhoen doet, al is het dan met een totaal andere klank. Mogelijk is de waarnemer hierdoor in verwarring geraakt...
Groeten,

Marco van Reenen

j.steenbergen

Wellicht ten overvloede, maar nu pas weer de beschikking over pc, dus toch nog even een reactie: ja, ik bedoelde inderdaad Harderbroek (niet Kamperhoek) en ja Edwin, de vogel versnelde. Maar dat was niet het belangrijkste, klank vind/vond ik veel belangrijker: duidelijk kwek-kwek-kwok, heel anders dan kiep-kiep van Waterral. Herman verwoordde dat al prima.
Jeroen Steenbergen

HPM

Het verschil in klank tussen Klein Waterhoen en Waterral is niet alleen te horen maar ook heel goed te zien. Hierbij een paar spectrogrammen. Het gaat hier dus niet om het verschil in ritme.


Herman van der Meer

Edwin Russer

Citaat van: j.steenbergen op juni 16, 2011, 11:04:30 AM
Wellicht ten overvloede, maar nu pas weer de beschikking over pc, dus toch nog even een reactie: ja, ik bedoelde inderdaad Harderbroek (niet Kamperhoek) en ja Edwin, de vogel versnelde. Maar dat was niet het belangrijkste, klank vind/vond ik veel belangrijker: duidelijk kwek-kwek-kwok, heel anders dan kiep-kiep van Waterral. Herman verwoordde dat al prima.

Jeroen, ik geloof je zonder meer, alleen zat ik je een beetje te stangen en dat voortbordurend op de discussie/verwarring die in eerste instantie ontstond vanwege die versnelling. Maar dat had je waarschijnlijk al wel door met mijn geplaatse emoticon ;) Je hebt alleen pech dat de vogel alleen op de 17e is aanvaard en dat vervolgens een Waterrral roet in het eten gooide. Alleen met overtuigende geluidsopnamen zul je nog een kans bij het CDNA maken.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

j.steenbergen

Dat snap ik Edwin. Heb toen nog contact gehad met Richard Houtman, we stonden betreffende avond samen te luisteren en hij wilde ´m destijds wel indienen. Ik zag daar een paar dagen later al geen heil in, gezien de verwarring die er ondertussen al was, en we geen opname hadden. Maar mij maakt het eerlijk gezegd niet zo veel uit, op mijn lijst staat ie en blijft ie, en voor de officiele lijst speel ik toch geen rol van betekenis ;)
Jeroen Steenbergen

Bram Rijksen

" Het beschrijven van geluid is altijd moeilijk. Probeer de zang van bijvoorbeeld een Merel maar eens 'verstaanbaar' uit te leggen, of het gekwaak van een Wilde Eend.

Hier de verwarrende geluiden (neem ik aan)
Klein Waterhoen (Patrick Aberg)   
Waterral (Niels Krabbe)

Totaal anders van karakter, maar vang dat maar eens in woorden."


WR heeft duidelijk een 'k' als medeklinker en 'ie' als klinker in het roepje, en klinkt daardoor feller, vinniger, agressiever.
KW heeft duidelijk een 'w' als medeklinker en 'i' als klinker in het roepje, en klinkt daardoor veel grappiger, leuker, bijna donald duck-achtig.

Zoiets?

wumizusume

#45
Citaat van: HPM op juni 15, 2011, 10:29:43 AM
Citaat van: Bas vd Burg op juni 15, 2011, 08:07:52 AM
In het geluidenoverzicht van deze site staan wel 2 opnames van Waterral van 20 mei 2007 Harderbroek:
http://waarneming.nl/waarneming/view/2438975 (ik heb ze nog niet beluisterd eigenlijk)

Dat is twee keer dezelfde opname, en het wil mij maar niet lukken er iets anders op te ontdekken dan groene kikkers. Toch is de waarneming goedgekeurd.
Zelfs op mijn prutlaptop met plastic minispeakertjes hoor ik hier onmiddellijk een Waterral. En hij versnelt. Maar het blijft een Waterral!
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)