Klein Waterhoen(?) Wageningen

Gestart door Adri Clements, juni 13, 2011, 22:18:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Adri Clements

Ik mag hopen dat deze http://waarneming.nl/soort/view/276?from=2011-06-12&to=2011-06-12 vanavond/vannacht wordt gecheckt?
Klein waterhoen, Wageningen - nevengeul
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

HPM

Citaat van: Adri Clements op juni 13, 2011, 22:18:15 PM
Ik mag hopen dat deze http://waarneming.nl/soort/view/276?from=2011-06-12&to=2011-06-12 vanavond/vannacht wordt gecheckt?
Klein waterhoen, Wageningen - nevengeul

Als dan maar niet iedereen zijn waarneming drie keer invoert.
Herman van der Meer

GertJ

Citaat van: Adri Clements op juni 13, 2011, 22:18:15 PM
Ik mag hopen dat deze http://waarneming.nl/soort/view/276?from=2011-06-12&to=2011-06-12 vanavond/vannacht wordt gecheckt?
Klein waterhoen, Wageningen - nevengeul


tot circa 0.00 uur met z'n drieën geluisterd. Helaas niks anders dan roepende kluut / waterral gehoord. Het is dan natuurlijk nog niet bewezen dat-ie er niet zit natuurlijk...
Groet Gert Jager

Rutger

Citaat van: GertJ op juni 14, 2011, 00:16:16 AM
Citaat van: Adri Clements op juni 13, 2011, 22:18:15 PM
Ik mag hopen dat deze http://waarneming.nl/soort/view/276?from=2011-06-12&to=2011-06-12 vanavond/vannacht wordt gecheckt?
Klein waterhoen, Wageningen - nevengeul


tot circa 0.00 uur met z'n drieën geluisterd. Helaas niks anders dan roepende kluut / waterral gehoord. Het is dan natuurlijk nog niet bewezen dat-ie er niet zit natuurlijk...

Ik heb er tussen 10.15 en 11.15 ook gestaan. Ook niets gehoord.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 14, 2011, 08:47:48 AM
[...] M.b.t. dat klein waterhoen: Waterral heeft natuurlijk een geluidje dat nogal op de zang van klein waterhoen lijkt ...

Ja, dat wordt altijd gezegd, maar dat iemand eens een Waterral heeft aangehoord voor een Klein Waterhoen wil niet zeggen dat ze nogal op elkaar lijken.

Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: HPM op juni 14, 2011, 10:43:03 AM
Citaat van: Vincent Hart op juni 14, 2011, 08:47:48 AM
[...] M.b.t. dat klein waterhoen: Waterral heeft natuurlijk een geluidje dat nogal op de zang van klein waterhoen lijkt ...

Ja, dat wordt altijd gezegd, maar dat iemand eens een Waterral heeft aangehoord voor een Klein Waterhoen wil niet zeggen dat ze nogal op elkaar lijken.
Dan zal het voor de waarnemer geen probleem zijn uit te leggen waarom wat hij gehoord heeft, niet het door mij bedoelde geluid van waterral was.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 14, 2011, 11:50:58 AM
Citaat van: HPM op juni 14, 2011, 10:43:03 AM
Citaat van: Vincent Hart op juni 14, 2011, 08:47:48 AM
[...] M.b.t. dat klein waterhoen: Waterral heeft natuurlijk een geluidje dat nogal op de zang van klein waterhoen lijkt ...

Ja, dat wordt altijd gezegd, maar dat iemand eens een Waterral heeft aangehoord voor een Klein Waterhoen wil niet zeggen dat ze nogal op elkaar lijken.
Dan zal het voor de waarnemer geen probleem zijn uit te leggen waarom wat hij gehoord heeft, niet het door mij bedoelde geluid van waterral was.

Het beschrijven van geluid is altijd moeilijk. Probeer de zang van bijvoorbeeld een Merel maar eens 'verstaanbaar' uit te leggen, of het gekwaak van een Wilde Eend.

Hier de verwarrende geluiden (neem ik aan)
Klein Waterhoen (Patrick Aberg)   
Waterral (Niels Krabbe)

Totaal anders van karakter, maar vang dat maar eens in woorden.

Herman van der Meer

Vincent Hart

Zal vanavond even luisteren of ik die bedoelde; m.b.t. de waarneming, laten we even kijken wat de waarnemer te zeggen heeft.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

De essentie is natuurlijk die versnelling. Die hoor ik op deze opname van klein waterhoen niet goed terug. Natuurlijk klinkt het heel anders, maar toch blijken mensen zich daar vaak in te vergissen. En helemaal onbegrijpelijk is dat ook weer niet: in de praktijk buiten, met wind, ruissend riet en kwakende kikkers en vaak ook nog ver weg, klinkt het meestal niet zo helder als op deze opnames.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

En je moet het betreffende geluid van waterral natuurlijk kennen, en niet iedereen kent dat.

EDIT Discussie even afgesplitst van Zeldzaamheden in Nederland.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: guusp op juni 14, 2011, 12:34:15 PM
De essentie is natuurlijk die versnelling. Die hoor ik op deze opname van klein waterhoen niet goed terug. Natuurlijk klinkt het heel anders, maar toch blijken mensen zich daar vaak in te vergissen. En helemaal onbegrijpelijk is dat ook weer niet: in de praktijk buiten, met wind, ruissend riet en kwakende kikkers en vaak ook nog ver weg, klinkt het meestal niet zo helder als op deze opnames.


Maar die versnelling (en verzwakking) laat Klein Waterhoen niet altijd horen en een Waterral blijft ook niet altijd in een constant tempo roepen. In het veld zijn het natuurlijk niet altijd ideale omstandigheden maar ik heb nooit moeite gehad om van grote afstand die roep van Waterral te herkennen.

Citaat van: Vincent Hart op juni 14, 2011, 12:37:50 PM
En je moet het betreffende geluid van waterral natuurlijk kennen, en niet iedereen kent dat.


Nee, maar zoals ik al zei is dat geen reden om te zeggen dat ze nogal op elkaar lijken.

Herman van der Meer

frankmeer

Citaat van: Rutger op juni 14, 2011, 10:41:31 AM
Citaat van: GertJ op juni 14, 2011, 00:16:16 AM
Citaat van: Adri Clements op juni 13, 2011, 22:18:15 PM
Ik mag hopen dat deze http://waarneming.nl/soort/view/276?from=2011-06-12&to=2011-06-12 vanavond/vannacht wordt gecheckt?
Klein waterhoen, Wageningen - nevengeul


tot circa 0.00 uur met z'n drieën geluisterd. Helaas niks anders dan roepende kluut / waterral gehoord. Het is dan natuurlijk nog niet bewezen dat-ie er niet zit natuurlijk...

Ik heb er tussen 10.15 en 11.15 ook gestaan. Ook niets gehoord.

Uit het toegevoegde commentaar van de waarnemer blijkt dat de pijl niet helemaal correct aangegeven staat. Dit is volgens mij de bedoelde locatie.

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=51.964287008654985,+5.669480805227863&aq=&sll=51.964802,5.669568&sspn=0.010061,0.01929&ie=UTF8&ll=51.963985,5.668983&spn=0.002515,0.004823&t=h&z=18
Frank van der Meer

Certhia

Citaat van: frankmeer op juni 14, 2011, 12:54:21 PM
Citaat van: Rutger op juni 14, 2011, 10:41:31 AM
Citaat van: GertJ op juni 14, 2011, 00:16:16 AM
Citaat van: Adri Clements op juni 13, 2011, 22:18:15 PM
Ik mag hopen dat deze http://waarneming.nl/soort/view/276?from=2011-06-12&to=2011-06-12 vanavond/vannacht wordt gecheckt?
Klein waterhoen, Wageningen - nevengeul


tot circa 0.00 uur met z'n drieën geluisterd. Helaas niks anders dan roepende kluut / waterral gehoord. Het is dan natuurlijk nog niet bewezen dat-ie er niet zit natuurlijk...

Ik heb er tussen 10.15 en 11.15 ook gestaan. Ook niets gehoord.

Uit het toegevoegde commentaar van de waarnemer blijkt dat de pijl niet helemaal correct aangegeven staat. Dit is volgens mij de bedoelde locatie.

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=51.964287008654985,+5.669480805227863&aq=&sll=51.964802,5.669568&sspn=0.010061,0.01929&ie=UTF8&ll=51.963985,5.668983&spn=0.002515,0.004823&t=h&z=18




De sloot daar zo is een bekende waterral plek iig. Dus weet dat je die daar zeker kunt gaan horen als men daar gaat luisteren.

Guus Peterse

Citaat van: HPM op juni 14, 2011, 12:52:04 PMMaar die versnelling (en verzwakking) laat Klein Waterhoen niet altijd horen en een Waterral blijft ook niet altijd in een constant tempo roepen. In het veld zijn het natuurlijk niet altijd ideale omstandigheden maar ik heb nooit moeite gehad om van grote afstand die roep van Waterral te herkennen.
Jij niet. Ik ook niet (nou ja, heb ook nog nooit klein waterhoen gehoord). Maar sommige mensen blijkbaar wel. Dat klein waterhoen het niet altijd laat horen doet er niet toe: hij staat erom bekend dat-ie het wel laat horen dus een waterral die diezelfde versnelling laat horen kan tot verwarring leiden.
En dat een waterral niet altijd in een constant tempo blijft roepen is juist het punt: doordat die af en toe  diezelfde versnelling laat horen, ontstaat bovengenoemde verwarring.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jelmerpoelstra

Citaat van: guusp op juni 14, 2011, 12:34:15 PM
De essentie is natuurlijk die versnelling. 
Citaat van: guusp op juni 14, 2011, 13:08:35 PM
Jij niet. Ik ook niet (nou ja, heb ook nog nooit klein waterhoen gehoord). Maar sommige mensen blijkbaar wel. Dat klein waterhoen het niet altijd laat horen doet er niet toe: hij staat erom bekend dat-ie het wel laat horen dus een waterral die diezelfde versnelling laat horen kan tot verwarring leiden.
En dat een waterral niet altijd in een constant tempo blijft roepen is juist het punt: doordat die af en toe  diezelfde versnelling laat horen, ontstaat bovengenoemde verwarring.

Zo maak je het er niet duidelijker op Guus. Zoals Herman al aangeeft, die versnelling is dus niet de 'essentie', en dat Klein Waterhoen veelal niet versnelt, doet er juist wel toe. Mede daardoor wordt de kwaliteit van de roep, die geheel anders is tussen Waterral en Klein Waterhoen, het primaire kenmerk. Wanneer Klein Waterhoen een mooie versnellende en in toonhoogte dalende serie doet, is dit inderdaad ook erg typerend (op deze opname van mij staat zo'n serie -- maar het is zacht, alleen fatsoenlijk te horen met oordopjes op luid volume). Maar zoals gezegd doen ze dat slechts onregelmatig, meestal roepen ze op constante snelheid.

HPM

#15
Citaat van: guusp op juni 14, 2011, 13:08:35 PM
Citaat van: HPM op juni 14, 2011, 12:52:04 PMMaar die versnelling (en verzwakking) laat Klein Waterhoen niet altijd horen en een Waterral blijft ook niet altijd in een constant tempo roepen. In het veld zijn het natuurlijk niet altijd ideale omstandigheden maar ik heb nooit moeite gehad om van grote afstand die roep van Waterral te herkennen.
Jij niet. Ik ook niet (nou ja, heb ook nog nooit klein waterhoen gehoord). Maar sommige mensen blijkbaar wel. Dat klein waterhoen het niet altijd laat horen doet er niet toe: hij staat erom bekend dat-ie het wel laat horen dus een waterral die diezelfde versnelling laat horen kan tot verwarring leiden.
En dat een waterral niet altijd in een constant tempo blijft roepen is juist het punt: doordat die af en toe  diezelfde versnelling laat horen, ontstaat bovengenoemde verwarring.

Maar er is meer dan alleen het ritme. Als mensen alleen daarop letten kunnen ze het ook wel met bepaald geluid van Waterhoen verwarren.
Als je de twee geluidsvoorbeelden die ik eerder gaf tegelijk opent is duidelijk te horen dat ze totaal verschillend van karakter zijn. Dat 'kwek' van KW is toch onmiskenbaar. WR komt daar niet in de buurt.
Ik heb wel eens een Klein Waterhoen in levende lijve gehoord maar dat kan ik door de problemen met geluidsbeschrijving nooit hard maken.

PS. Ook/zelfs op de opname van Jelmer is de kwek duidelijk te horen.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Maar jongens: Stel je kent het bedoelde, immers minder vaak voorgebrachte, geluid van waterral niet. Je hoort dat geluid in het veld, gaat wat geluidsopnames van rallen luisteren (redelijke kans dat je van waterral dan alleen biggen/kuupen te horen krijgt) en komt een opname van de zang van klein waterhoen tegen. Kan me (afhankelijk van je ervaring) goed voorstellen dat je daar intuint. Dat wij dat niet zullen doen is dan niet heel interessant ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GertJ

Vincent, zou je overigens na willen vragen of de pijl op de exacte locatie gezet kan worden.
Er is wat verwarring welke plek nu precies bedoelt wordt (zie boven).
Alvast bedankt!
(Het is nl bij mij om de hoek...)
Groet Gert Jager

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 14, 2011, 13:54:47 PM
Maar jongens: Stel je kent het bedoelde, immers minder vaak voorgebrachte, geluid van waterral niet. Je hoort dat geluid in het veld, gaat wat geluidsopnames van rallen luisteren (redelijke kans dat je van waterral dan alleen biggen/kuupen te horen krijgt) en komt een opname van de zang van klein waterhoen tegen. Kan me (afhankelijk van je ervaring) goed voorstellen dat je daar intuint. Dat wij dat niet zullen doen is dan niet heel interessant ...

Mm. Het kan natuurlijk aan mijn ervaring liggen maar volgens mij is die roep van Waterral toch wat je het allermeest van ze hoort. Ontzettend veel vaker dan die big en ook (vooral?) buiten het broedseizoen. Een beetje moerasvogelaar moet het wel kennen.
Het probleem zit uiteraard (vooral) bij onervaren vogelaars, maar nogmaals: dat is geen reden om te zeggen dat de geluiden nogal op elkaar lijken.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Citaat van: jelmerpoelstra op juni 14, 2011, 13:33:19 PMZo maak je het er niet duidelijker op Guus. Zoals Herman al aangeeft, die versnelling is dus niet de 'essentie', en dat Klein Waterhoen veelal niet versnelt, doet er juist wel toe.
Ik weet niet meer wie nou eigenlijk wat wil bewijzen hier. Ik ben de laatste om te beweren dat klein waterhoen en waterral op elkaar lijken. Maar feit is dat die twee nogal eens met elkaar verward worden. Heel wat meldingen van klein waterhoen bleken bij nader inzien waterral te betreffen. Dat ontkennen lijkt me zinloos. En in die verwarring is bij mijn weten die versnelling wel de essentie. Want die versnelling die wel degelijk bekend is van klein waterhoen, leidt tot verwarring als een waterral diezelfde versnelling laat horen, hoewel met een heel andere klank. Dat zowel waterral als klein waterhoen die versnelling ook vaak genoeg niet laten horen (van waterral ken ik dat, klein waterhoen ken ik alleen van geluidsopnames en daarop is meestal die versnelling wel te horen, vandaar de verwarring denk ik), doet er in dit verband dus niet toe. Het zijn namelijk juist die gevallen waar waterral wel de versnelling laat horen, waar de verwarring optreedt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Citaat van: GertJ op juni 14, 2011, 14:07:45 PM
Vincent, zou je overigens na willen vragen of de pijl op de exacte locatie gezet kan worden.
Er is wat verwarring welke plek nu precies bedoelt wordt (zie boven).
Alvast bedankt!
(Het is nl bij mij om de hoek...)
Done! Kun jij 'm dan ff terugvinden? Alvast bedankt  ;)

Overigens bedoelde ik aan het begin van de discussie (inderdaad) dat de geluiden vaker met elkaar verward worden, niet (wat ik schreef) dat ze - voor een geoefend oor - erg op elkaar lijken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jelmerpoelstra

Citaat van: guusp op juni 14, 2011, 12:34:15 PM
De essentie is natuurlijk die versnelling. Die hoor ik op deze opname van klein waterhoen niet goed terug.
Ik denk dat Herman en ik dit, mijns inziens logischerwijs, interpreteerden als in dat de versnelling de essentie voor herkenning zou zijn (waar we het niet mee eens waren). Maar je lijkt nu te bedoelen dat het de primaire bron van verwarring zou zijn. Dat zou kunnen en in dat geval hebben we lekker langs elkaar heen grepraat.

Dat KW en Waterral dikwijls verward worden en niet alleen door beginnende vogelaars, heb ik zelf ook wel eens meegemaakt: bij de KW van Harderbroek 2007, op de 2e avond, begonnen de meeste aanwezigen onmiddelijk vreugdkreten en -gebaren te maken toen een waterral begon te roepen. (De KW is die avond niet meer gehoord, maar werd op de 19e wel weer gemeld, zonder opnamen. Ook de 20e stond ik er voor niks.)

Guus Peterse

Citaat van: jelmerpoelstra op juni 14, 2011, 14:40:26 PMMaar je lijkt nu te bedoelen dat het de primaire bron van verwarring zou zijn.
Inderdaad. En ik zie nu dat ik daarin niet erg duidelijk was. Excuses.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

j.steenbergen

En ik blijf overeind houden in de Kamperhoek, op de 19e, wel degelijk een Klein Waterhoen gehoord te hebben. Maar ach, die verwarring lossen we toch niet meer op... :'(
Jeroen Steenbergen

snwja3

Helaas blijkt (of je het nu wel of niet op elkaar vind lijken) dat >90% van de gemelde Klein Waterhoenders, zingende Waterrallen blijken te zijn.
Toch veel mensen die alleen de roep (kwiet en varkensgegil) van de Waterral kennen, maar de zang niet.

Een van de laatste Klein Waterhoenders bij Harderbroek was na 1(-2) nachten ook weg en vervangen door een zingende Waterral en hadden we moeite genoeg om iedereen (die te laat kwam en alleen een Waterral mocht bijschrijven) daarvan te overtuigen. Gelukkig waren van de eerste nacht wel opnames, anders hadden we nog een melkpakschandaal erbij gehad!  ;)
Wietze Janse

j.steenbergen

Dat zeg ik dus Wietze, wel degelijk een Klein Waterhoen na die eerste nacht. En ook na zoveel tijd, met alle bereidheid een vergissing in te zien, twijfel ik geen seconde. Maar dat zijn oude koeien.
Jeroen Steenbergen

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

Citaat van: j.steenbergen op juni 14, 2011, 16:39:56 PM
Dat zeg ik dus Wietze, wel degelijk een Klein Waterhoen na die eerste nacht. En ook na zoveel tijd, met alle bereidheid een vergissing in te zien, twijfel ik geen seconde. Maar dat zijn oude koeien.

Jeroen, was het nu wel of geen versnellend roepje 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

Even een tip voor de admins. Ik zie wel een hele rits waarnemingen na de 17e op goedgekeurd, tevens ingediend en geaccepteerd CDNA staan.

http://waarneming.nl/soort/view/276?from=2001-06-14&to=2011-06-14&species=soort+276&prov=0&maand=0&os=0&prov_wg=0&page=2

Little Crake / Klein Waterhoen
Porzana parva 36,12,1
17 May, Harderbroek, Zeewolde, Flevoland, male, sound-recorded (D Kok, J van den Berg, H Brinks et al).
This bird was only heard and seen (!) with certainty on the first evening and night. Subsequent reports until 20 May have not been accepted, since a neighbouring Water Rail Rallus aquaticus was making almost the same sound. There are now 49 individuals accepted (including five fledglings of the only confirmed breeding record back in 1951), of which 36 are from before 1980. Since then, Little Crakes have been recorded less than annually with 13 in 1980-2007 of which four at the (site of the) Harderbroek reserve (in 1980, 1985, 1996 and 2007). However, historically, the best place for this species is Kampereiland, Kampen, Overijssel, where a total of 21 individuals has been recorded in 1955-69.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jelmerpoelstra

Citaat van: Edwin Russer op juni 14, 2011, 17:09:38 PM
Little Crake / Klein Waterhoen
Porzana parva 36,12,1
17 May, Harderbroek, Zeewolde, Flevoland, male, sound-recorded (D Kok, J van den Berg, H Brinks et al).
This bird was only heard and seen (!) with certainty on the first evening and night. Subsequent reports until 20 May have not been accepted, since a neighbouring Water Rail Rallus aquaticus was making almost the same sound.
Die Waterral klonk als een normale Waterral, dus 'almost the same sound' is een opmerkelijke bewering. En J van den Berg en H Brinks zijn nou juist personen die hem na de eerste nacht hadden, volgens waarneming.nl...