Zuidelijke boomsprinkhaan

Gestart door Theo Aaldijk, juni 14, 2011, 00:34:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theo Aaldijk

Gisteren de eerste nimf van de Meconema meridionale gezien.


Ieder jaar zitten er een tiental in de tuin.  De M. thalassinum heb ik hier nog nooit gezien vandaar mijn overtuiging dat het een manlijke nimf van de M. meridionale is.


Kan ik deze nimf als waarneming invoeren of heeft dat geen nut?
Groet, Theo Aaldijk

harry60

#1
Het is in iedergeval een boomsprinkhaan, te zien aan de lichte (witte) streep aan de bovenkant over het lichaam.
Alleen is het moeilijk te zien of het een zuidelijke is of niet.
De zuidelijke heeft namelijk in het nimf stadium vleugel vorming en de boomsprinkhaan niet.

Dus ik denk dat dit een boomsprinkhaan spec. zal worden.

Ze zullen me wel corrigeren als ik het fout heb.

En het heeft altijd nut om deze in te voeren.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Wim Bakker

CiteerDe zuidelijke heeft namelijk in het nimf stadium vleugel vorming en de boomsprinkhaan niet.

Nou, dat dacht ik ook. Maar het blijkt niet te kloppen. Ook bij de zuidelijke nimfjes zijn de vleugeltjes wel te zien.

Dus toch maar boomsprinkhaan spec. tot er een goede tabel voor nimfjes boomsprinkhanen verschijnt.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

harry60

Citaat van: wimpeltje op juni 14, 2011, 08:43:00 AM
CiteerOok bij de zuidelijke nimfjes zijn de vleugeltjes wel te zien.


Dat zeg ik bij de zuidelijke is vleugel aanleg zichtbaar.
Maar ik ga er vanuit dat beide soorten dat toch hebben ?  ;D

Gr harry

Leuk dat quote maar werkt nog niet helemaal lekker hier.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Wim Bakker

Euh. Laat ik nou gedacht hebben dat je het omgekeerd zei. 't Is weer eens zo'n dinsdag na een lang weekend...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

harry60

Maar goe even recapulerend, <--- (das fout geschreven  ;D) hebben beide nu vleugel aanleg bij de nimf of alleen de zuidelijke ?

Ik kom vanavond ook nog met een paar nimf boomsprinkhanen, dit keer iets groter dan een paar weken terug.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Wim Bakker

Beide.

Dus de vraag blijft: wat onderscheidt de nimfjes van beide soorten?

Dus, wie kweekt ze op en maakt een foto-serie?   ::)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

harry60

Heb helemaal geen kaas gegeten van het opkweken van sprinkhanen, eten deze bomen ?

Even de 1e foto van de nimf boomsprinkhaan, volgens mij zie ik nog niets wat van vleugelvorming maar
ik ben geen sprinkhaan expert.

BVD voor reactie
Harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Theo Aaldijk

Ik moet even melden dat de nimf op mijn foto heel,heel erg klein is, maar omdat hij zo mooi bleef zitten kon ik hem best scherp krijgen.


Verder blijf ik bij mijn standpunt dat het een zuidelijke is gezien de ervaring van de laatste jaren dat op deze plaats er elk jaar een tiental rondhuppelen.


Ik ga van af nu deze nimfjes elke dag volgen en kijken of ik de groei kan vastleggen op de foto.
Groet, Theo Aaldijk

harry60

Ze kunnen nog kleiner Theo  ;D
Paar weken terug: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=145984.0;attach=398659;image
Ik dacht eerst dat het een bladluis was  :rolleye:

Ik ga het ook proberen te volgen, vorig jaar had ik ook zuidelijke hier in Barendrecht

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Wim Bakker

Citaat van: TheoIk ga van af nu deze nimfjes elke dag volgen en kijken of ik de groei kan vastleggen op de foto.

Citaat van: HarryIk ga het ook proberen te volgen ...

Dat horen wij graag.   ;D

Ben benieuwd!
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Theo Aaldijk

Gisteren avond (08 juli) deze jongeman even apart gezet in een potje en vandaag even op de foto.


Bij redelijk weer en als de buitenlamp in de tuin aangaat altijd wel een paar nimfen aan het rondscharrelen, woensdag een dame apart genomen maar die wilde even niet op de foto.


Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen rond mijn zuidelijke vriendjes.
Groet, Theo Aaldijk

Theo Aaldijk

Vandaag ( 26 juli) even een dame in wording apart genomen, volgens mij is ze al weer een beetje gegroeid.
Groet, Theo Aaldijk