vissen uit vijver > Kroeskarpers?

Gestart door Robert Heemskerk, september 18, 2011, 21:49:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi Vissenforum,

Vanmiddag vissen gevangen in onze vijver.
Volgens mij zijn het een soort Kroeskarpers? maar niet helemaal zeker ben ik er van.

Een aantal kleinere zijn wat lichter dan de grotere die mooi bronsachtig zijn.
Het zijn prachtige visjes om te zien.

Kent iemand deze soort?
Is het een kweekvorm misschien?

groeten Robert

Johan Helmus

#1
Volgens mij is het een giebel. Een giebel kun je herkennen aan het aantal schubben langs de zijlijn (28-31), waar een kroeskarper er 33-36 heeft. Verder heeft een giebel een holle rugvin, waar deze bij een kroeskarper bol is.

edit: Foutje aangepast, alleen rugvin is bol bij kroeskarper, aarsvin niet
Groeten, Johan Helmus

Robert Heemskerk

Ok, Johan ik ga ze tellen als ik er vandaag tijd voor heb.

En het zouden evt. twee soorten kunnen zijn natuurlijk.

Die tweede(foto) leek me zo een Kroeskarper.

Deze okergekleurde vissen(3) waren ook een stuk forser dan de andere.

Kleur zegt waarschijnlijk niet zoveel dus.

groeten Robert

Johan Helmus

Die tweede heeft wel een duidelijk andere kleur inderdaad. Even letten op de schubben en de vorm van de vinnen.

Volgens de ravon website hebben giebels een zilverachtige kleur.
Groeten, Johan Helmus

Norman

Ik gok zomaar dat het goudvissen zijn, maar dan is het wel belangrijk om de rug en aarsvin zien.
Ook mag je schubben tellen op de zijlijn. (ik heb er geen zin in en je eigen foto's hebben vast een hogere resolutie).

Robert Heemskerk

Ik zal een foto maken waarbij de vinnen er wel op staan.
De onderste vis kan ik qua schub ook niet goed tellen.
Die eerste heeft een schublijn van +-/30 schubben (Giebel?)

Als ik tijd heb laat ik het nog even weten.

Alvast bedankt voor de reacties

Robert

Norman

+/- is niet voldoende Kroeskarper is vanaf 33 schubben, Goudvis of Giebel tot 29 respectievelijk k 31 schubben.
Kroeskarper is doorgaans ook hoger van bouw, tot bijna rond.

Giebel en Goudvis kunnen beide erg donker bronskleurig zijn. Vaak is helder, donker water hier debet aan.

Misschien is het mogelijk te maken van de vis in een cuvette.



tekenaar

De kans dat giebel en kroeskarper ongezien in je vijver zijn gekomen is nogal klein, tenzij je planten uit een slootje/stadsvijver hebt gehaalt.

De kans op goudvis is daarentegen nogal groot, vooral als je oranje goudvissen (of kleurvarianten shubunkins en sarassa's) in je vijver hebt gedaan. Jonge goudvissen zijn het eerste jaar bruin gekleurd, pas later verkleuren ze naar oranje, afhankelijk van de watertemperatuur.

Met 30 schubben op de zijlijn (heb ik niet nageteld) en andere kenmerken niet zichtbaar op de foto's (vorm staartvin, vorm rugvin), zou ik het toch maar gewoon op goudvis houden, met een minimale onzekerheid.

p.s. kleur is m.i. niet zilverig genoeg voor giebel.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Robert Heemskerk

Ik heb geen idee hoe de vissen in de vijver zijn gekomen.
Het meest logische is dat de vorige bewoner ze gekocht heeft en in de vijver gedaan.
Maar ze kunnen er ook in zijn gekomen misschien, de vijver staat al een paar jaar op non-actief qua onderhoud en misschien heeft de vorige bewoner er planten uit de sloot in gedaan of zelf de vissen gevangen.

Moeilijk die schubben tellen, ik kom tot 28/29 schubben tot het staartstuk dat moeilijk zichtbaar is en ik weet niet of daar nog veel schubben (kleinere) zitten.

Goed idee om ze even in een glas te fotograferen, ik hoop dat ik er toe kom.
Ben wel nieuwsgierig geworden en leuk om te weten waar je nu op moet letten.

groeten Robert

tekenaar

Op de eerste foto zijn de schubben goed te tellen. Er is een kleine onregelmatigheid in de zijlijn (negeer die) en op de staartwortel ontbreekt de laatste schub, mogelijk verloren tijdens het vangen (tel die erbij op). Er is niet zoiets als kleinere schubben op de staartwortel bij deze vissen. Totaal kom ik op 29 schubben. Dat sluit kroeskarper uit.

Over blijven goudvis en giebel. Die zijn op grond van getalsmatige kenmerken (vinstralen, schubben) niet te onderscheiden. Ook kleur is bar lastig, over het geheel is giebel vaak wat zilveriger.

Goudvissen zijn gekweekte vissen, terwijl giebels een wildvorm zijn. Hierdoor is er bij goudvissen nogal wat variatie in lichaamsbouw, soms ook in vinlengte. Bij giebels is deze variatie veel kleiner en komt in hoofdzaak door verschillende leefonstandigheden. In 1 vijver zien alle giebels er dus hetzelfde uit. Heb je afwijkend gebouwde vissen ertussen: dan zijn het goudvissen. Een heel aantal vissen vangen en op een gestandardiseerde manier fotograferen helpt hierbij.

Er is nog een aanwijzing, maar da's een lastigere. Ik heb een sterk vermoeden dat de vis op de foto een mannetje is, vanwege de relatief grote borst- en buikvinnen en de totaalindruk (maar een foto van de vis onder water helpt om een langvinnig exemplaar uit te sluiten, waarbij alle vinnen langer dan normaal zijn - langvinnigheid sluit giebel overigens ook uit). Bij giebels zijn mannetjes erg zeldzaam: het zijn allemaal vrouwtjes die zich ongeslachtelijk voortplanten. M.a.w., hoe je het ook went of keert, de relatief lange borst- en buikvinnen wijzen sterk richting goudvis; niet giebel.

Conclusie: goudvis.

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Norman

Citaat van: tekenaar op september 20, 2011, 09:09:52 AM
Op de eerste foto zijn de schubben goed te tellen. Er is een kleine onregelmatigheid in de zijlijn (negeer die) en op de staartwortel ontbreekt de laatste schub, mogelijk verloren tijdens het vangen (tel die erbij op). Er is niet zoiets als kleinere schubben op de staartwortel bij deze vissen. Totaal kom ik op 29 schubben. Dat sluit kroeskarper uit.

Over blijven goudvis en giebel. Die zijn op grond van getalsmatige kenmerken (vinstralen, schubben) niet te onderscheiden. Ook kleur is bar lastig, over het geheel is giebel vaak wat zilveriger.

Goudvissen zijn gekweekte vissen, terwijl giebels een wildvorm zijn. Hierdoor is er bij goudvissen nogal wat variatie in lichaamsbouw, soms ook in vinlengte. Bij giebels is deze variatie veel kleiner en komt in hoofdzaak door verschillende leefonstandigheden. In 1 vijver zien alle giebels er dus hetzelfde uit. Heb je afwijkend gebouwde vissen ertussen: dan zijn het goudvissen. Een heel aantal vissen vangen en op een gestandardiseerde manier fotograferen helpt hierbij.

Er is nog een aanwijzing, maar da's een lastigere. Ik heb een sterk vermoeden dat de vis op de foto een mannetje is, vanwege de relatief grote borst- en buikvinnen en de totaalindruk (maar een foto van de vis onder water helpt om een langvinnig exemplaar uit te sluiten, waarbij alle vinnen langer dan normaal zijn - langvinnigheid sluit giebel overigens ook uit). Bij giebels zijn mannetjes erg zeldzaam: het zijn allemaal vrouwtjes die zich ongeslachtelijk voortplanten. M.a.w., hoe je het ook went of keert, de relatief lange borst- en buikvinnen wijzen sterk richting goudvis; niet giebel.

Conclusie: goudvis.

Eens, Goudvis.

Danny katerbarg

Inderdaad giebel(goudvis is de zelfde soort alleen de goudkleurige variant) ik tel ook 29 schubben op de zijlijn. dus dat is goed genoeg voor giebel. en zoals al aan gegeven is een kroeskarper meestal hoger gebouwd. en inderdaad is de kans klein dat je kroeskarpers in je vijver zult aantreffen. maar niet ondenkbaar. maar we houden het maar op goudvis/giebel
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Norman

Citaat van: dannytheanimalman op september 21, 2011, 21:17:21 PM
goudvis is de zelfde soort alleen de goudkleurige variant

Het is een wijdverbreid misverstand dat de Goudvis en de europese Giebel één soort vertegenwoordigen. Dat is niiet juist, ze zijn wel sterk verwant aan elkaar.

Meer informatie;

Ravon
Fishbase

Johan Helmus

Citaat van: Norman op september 21, 2011, 22:35:38 PM

Het is een wijdverbreid misverstand dat de Goudvis en de europese Giebel één soort vertegenwoordigen. Dat is niiet juist, ze zijn wel sterk verwant aan elkaar.

Meer informatie;

Ravon
Fishbase
Ik was ook in de waan dat de giebel de wilde vorm van de goudvis was. Weer iets geleerd!  :blink:
Groeten, Johan Helmus

Robert Heemskerk

#14
Ik heb nog een foto gemaakt van de vissen onder water zodat je de vinnen beter kunt zien.
De eerste is een van de grotere vissen;

Verder nog twee foto's van ook de kleinere.

Norman

Duidelijk Goudvissen, vooral op de laatste foto kun je duidelijk de vergrote vinlobben zien die kenmerkend kunnen zijn voor de kweekvarianten van de Goudvis.

Robert Heemskerk

#16
Ok, wat betreft die kleinere was ik al overtuigd maar ik twijfelde nog wat over de grotere(bronskleurige)
Dat zijn dus ook goudvissen..

Daarvan zijn de rug- en staartvinnen dus ook te groot?

En ik zal zijn schubben ook nog even tellen  ;)

..., ja! dat zijn er 28.

En hierbij nog een foto waar je een soort sierstaart kunt zien (te lang voor karper en andere)

Bedankt voor de visles  :duim:

Norman


Robert Heemskerk

Ook van Kroeskarper?

Ik dacht even aan Kroeskarper vanwege het ontbreken van de bekdraden.
Maar goed, ik ben helemaal geïnformeerd nu hoor.

Leuk om te weten.

tekenaar

Van kroeskarper bestaan ook langvinnige varianten, maar doe worden niet gekweekt en zijn in de natuur uiterst zeldzaam. Schubbenaantal sluit deze soort uit (en vorm van de vinnen nu ook).

Goudvis met 100% zekerheid, dus.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Robert Heemskerk

dag Paul,

Bedankt voor de toevoeging.
Mooie vissen, ik wist niet van dit soort (goud)vissen af  :)

Ik heb een nieuwe eigenaar voor de vissen gevonden overigens.

groeten Robert

tekenaar

Als je ze bij kamertemperatuur houdt worden ze oranje. Kan een paar maandjes duren, en eenmaal oranje blijven ze oranje (al wordt een minderheid later helemaal wit!). Bij lagere temperaturen, zoals in de vijver, blijven ze vaak lang bruin, al worden er een paar ook in de vijver wel oranje.

Genetisch zijn deze bruine vissen dus precies hetzelfde als de oranje uit de winkel: alleen bij wat lagere temperatuur opgegroeid en daardoor (nog) niet van kleur veranderd.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/