Hoofdmenu

Viegend hert?

Gestart door hermankoek, juni 11, 2011, 18:47:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

hermankoek

Bij het verplaatsen van een stoeptegel kwam deze larve bloot te liggen. Is dit een vliegend hert?
Omgeving Hoog Soeren, Veluwe
Met vriendelijke groet
Herman Koek

beetlestitch

lijkt wel een grote kop te hebben naar verhouding het zou dus best kunnen want dit is in het gebied van vliegende herten. het lijkt ook wel zaagsel onder de tegel dus neushoorhkever is ook mogelijk zelfs meikever, maar ik kan dit niet bevestigen daar ik geen verstand heb van larven van deze soorten. groeten toon.
Toon Keukelaar

hermankoek

Was in het zand en de larve was ongeveer 7cm lang
Met vriendelijke groet
Herman Koek

beetlestitch

bij 7 gemeten cm. valt meikever af dus nog 2 te gaan. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

#4
Ik vind de foto te onduidelijk. Let op de vorm van de stigma's, behaaring op kont, lengte poten, rimpeligheid lichaamssegmenten, kleur en gladheid kop .... ziet er allemaal wat tegenstrijdig uit als ik het bijvoorbeeld hiermee vergelijk:
http://www.naturalis.nl//naturalis.nl/naturalis.nl/i000969.html
http://maria.fremlin.de/stagbeetles/larva-guide/index.html

Hoe zeker is die 7cm ?

Zou een Neushoornkever niet in (Eiken)Houtkompost zitten en Vliegendhert gewoon in een rotte stam? Ik vind het beest nogal wat weghebben van een Meikever, maar is ook niet echt de tijd voor zo'n grote, toch?

Weten we hoe de larve van de Julikever eruit ziet?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


beetlestitch

julie kever valt af buiten verspreidings gebied. ik kan zelf niet zeggen het verschil tussen de larven onderling daar ik er niets van weet. vliegendhert larven zitten in hout of snippers daarvan waar een bepaald soort witrot schimmel in zit. neushoornkevers zitten in een grotere variatie van organisch materiaal. meikevers leven van ondergronds levende wortelsystemen. groeten toon.
Toon Keukelaar

hermankoek

Ik heb natuurlijk meerdere foto's gemaakt, Hier zijn er enkele,
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

#8
Hier nog 2 foto's
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

#9
Even ter correctie, 7 cm is waarschijnlijk wel erg groot maar richting de 5 cm toch zeker. Door middel van bovenvermeldde links e.e.a. vergeleken. Ik denk dat meikever waarschijnlijker is. Een paar dagen geleden wel op een paar meter er vandaan een vrouwelijk vliegend hert waargenomen. Heb ook bij mensen in de buurt navraag gedaan en die hadden deze larven wel vaker gezien. Maar vonden deze exemplaren wel groot. Dus in mijn voorzichtige conclusie toch een meikever larve.

Met vriendelijke groet
Herman Koek

beetlestitch

5 cm. is voor meikever laatste stadium mogelijk en verpopt dan in augustus. groeten toon.
Toon Keukelaar