Veelkleurig Aziatisch LHB veroorzaakt achteruitgang inheemse lieveheersbeestjes

Gestart door Wim Bakker, februari 07, 2012, 16:32:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Bakker

Invasive alien predator leading to rapid declines of European ladybirds
http://www.ceh.ac.uk/news/news_archive/Harlequin-predator-rapid-ladybirds-decline_2012_10.html

Volgens dit onderzoek ging in de 5 jaar na aankomst van de aziaat vooral het tweestippelig lieveheersbeestje dramatisch achteruit (-30% in België en -44% in Groot-Brittannië).
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gerrian

Interessant artikel en het komt in grote lijnen overeen met wat ik zelf hier in de omgeving zie. Ik heb alleen zelf de indruk dat het aantal Aziaten terugloopt en dat dit mogelijk zal leiden tot een (heel voorzichtig) herstel van de tweestip.
In 2006 vond ik in mijn huis tientallen overwinterende aziaten en een stuk of tien tweestippen. In de zomers van 2006 en 2007 zag ik in mijn tuin ook veel van deze beide soorten. Daarna nam het aantal tweestippen dat ik zag sterk af. In mijn tuin en in mijn huis heb ik ze de afgelopen jaren niet meer gezien. In 2010 zag ik geen enkele tweestip, maar vorig jaar wel weer een paar op verschillende locaties in Nederland.
Maar ik heb dus de indruk dat ik ook minder Aziaten zie. Dit kan vertekening zijn, doordat je meer op de zeldzame dan op de algemene soorten let, maar ik hoor het ook van anderen.
In ieder geval constateer ik dat ik in huis deze winter vrijwel geen Aziaten aantref. Wel af en toe een vloeivlek en vanmorgen een (dode) tweestip. Het gaat hier natuurlijk om veel te weinig waarnemingen om wat voor conclusie dan ook uit te trekken, maar ik vind het wel opvallend. Ik ben in ieder geval van plan dit jaar weer eens al mijn waarnemingen (met aantallen) van lieveheersbeestjes te noteren.

Gerrian

Enkele dagen nadat ik schreef dat ik minder aziaten in huis aantref dook er weer eentje op, zie waarneming. Er groeit schimmel uit de dekschilden, mogelijk Hesperomyces virescens, waarover in de nieuwe velddeterminatietabel gesproken wordt? Deze schijnt niet dodelijk te zijn, maar het beestje zag toch ook niet echt fit uit. Weet iemand of deze schimmel meer dan een paar jaar geleden wordt aangetroffen op aziaten? Zou dit een achteruitgang van Harmonia axyridis kunnen veroorzaken?