TIPS GEVRAAGD NACHTVLINDERS LOKKEN

Gestart door maartenwielstra, augustus 16, 2008, 17:10:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

geachte nachtvlinderforumbezoekers,

ik wil graag met een lamp en een doek nachtvlinders lokken. Hoe pak ik dit aan? Ik begrijp dat van de volgende link de 160 W en 250 W geschikt zijn?

http://firstlight.nl/index.html?lang=nl&ta...d468.html#p1646

Heb ik dan nog een voorschakelapparaat nodig? Zo ja, welke? Enz.

Graag tips gevraagd. Ik ben benieuwd hoe anderen hun installatie hebben gemaakt.


Gerard Troost

#1

Licht is leuk! mijn eerste stapjes....

opstelling

lampgebruik

vraag over accu

marruh, doe maar niet hoor, nachtvlinders kijken is echt niet leuk (wel dus, kost alleen veel slaap ;))
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

#2
Mijn lamp doe ik sinds kort wel eens in een looplamp (omdat iedereen dat doet), maar ik vind mijn statief oplossing tot nu toe nog het beste werken (plankje met een fitting er in, statiefplaatje vastschroeven aan het plankje en klaar is Kees).

wat betreft mijn opstelling, ik heb pas bij de Hema een 2 persoons laken gekocht voor 10 euro of zo, bij een kampeer winkel een paar tentstokken en een dwarslegger, 4 scheerlijnen, vrouw-lief lief aangekeken en een mooi systeem gemaakt, maar natuurlijk is dat niet percé nodig, je komt met een touw ook al een heel eind.

ik gebruik eigenlijk altijd de 250 watt lamp (heb het gevoel dat daar het meeste op komt), behalve in de val (kun je ook zelf maken), want daar past de 250 niet in.

Gr
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

niekl

Citeergeachte nachtvlinderforumbezoekers,

ik wil graag met een lamp en een doek nachtvlinders lokken. Hoe pak ik dit aan? Ik begrijp dat van de volgende link de 160 W en 250 W geschikt zijn?

http://firstlight.nl/index.html?lang=nl&ta...d468.html#p1646

Heb ik dan nog een voorschakelapparaat nodig? Zo ja, welke? Enz.

Graag tips gevraagd. Ik ben benieuwd hoe anderen hun installatie hebben gemaakt.
Voor "ML" menglichtlampen heb je geen voorschakelapparaat(ballast) nodig, deze zit al in de lamp ingebouwd.

mvrgr
Niek
mvrgr.
Niek Louwers

maartenwielstra

Allen hartelijk dank!

We hebben een Phillips ML van maarliefst 20 jaar oud, 228 mm geloof ik, 250 W, E27 fitting aangeschaft voor 33 euro (incl. BTW) in een lampenspeciaalzaak. In die zaak waren ze ervan overtuigd dat  zonder voorschakelaar de lamp het zou begeven. In een andere lampenspeciaalzaak (waar ze ze niet op voorraad hadden) had ik ik echter vernomen dat dit alleen voor HPL geldt, zo ook via dit forum. Daarom ook maar bij die fijne speciaalzaak een gepaste fitting gehaald; porselein (tegen de enorme hitte) E27. Ik ga graag nog eens langs bij die speciaalzaak die beweerde dat het zonder voorschakelaar niet kon, ook na heftig debateren; om te laten zien hoe mooi het ding brand!. Ze gunnen het me daar echt niet! De man uit mijn inmiddels favoriete lampenspeciaalzaak (helaas wel een kartier verder rijden), wees me ook op een langere levensduur wanneer men de lamp in een horizontaal vlak plaatst, dawel in een hoek van minder dan 45 graden verticaler dan dat. 'Brandafstand' noemde hij dat geloof ik. Hij waarschuwde me ook voor het grote gevaar van regen voor de lamp.

Afijn, een gat geboord in een groot stuk plexiglas (doorzichtig, laat licht door) en de fitting erin bevestigd, het plexiglas vastgeklemt op een grote schildersezel, wit laken erbij en hupsaké! Rond 22u s'avonds 10 minuutjes naast de voordeur gezet en al vrijwel direct first contact met allerlei gemot. Huismoeders, nog wat macro's; ondanks behoorlijke wind en vrij lage temperatuur was het al heel spannend! Nu maar afwachten op een mooie zwoele zomernacht. Wel vervelend is dat er nu allerlei motten het huis in zijn gevlogen, maar ook wel gezellig.

Ik ben niet bang voor wat minder slaap Gerard, ik ben toch vooral s'nachts actief (ook heb ik alleen overdag maatschappelijke verplichtingen helaas). Ik heb lang gefantaseerd over een nachtvlinderlamp in eigen tuin dus ik ben dolgelukkig! Al met wat verlengsnoeren berekend dat ik de tuin van het restaurant aan de overkant kan gebruiken. Deze hebben namelijk veel ruimte en natuur, en een goed zonnescherm tegen de regen en mooie zitbanken! Laatst zag ik al een pijlstaart spec. in de tuin rondvliegen dus ik heb goede hoop op leuk vlinderleven hier! We keep in touch!

niekl

mvrgr.
Niek Louwers

Tinok

groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

maartenwielstra

Behalve nachtvlinders kwam er op de 2e avond nog meer uit de lucht: straf! Waarschijnlijk omdat ik nachtvlinders aan ongewenste crematie blootgaf! Ik liet de stelling in mijn enthousiasme uit elkaar kletteren toen ik hem wilde verplaatsen in mijn onbevredigbare honger naar grotere gevleugelden. De vernieuwde versie zit op een vrachtwagen en is maandag op zijn vroegst in mijn handen!

vuurvlinder

CiteerDe vernieuwde versie zit op een vrachtwagen en is maandag op zijn vroegst in mijn handen!
Gelukkig op tijd voor de NNN!  :grin:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Sifco

#9
Maarten, nu dan echt officieel aant nachtvlinderen geslagen? :P


:lol:  B)
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


maartenwielstra

CiteerMaarten, nu dan echt officieel aant nachtvlinderen geslagen? :P


:lol:  B)
Ik ben bang van wel Sifra...ik ben bang van wel...Sifra....bang. Maarja het past wel beter in mijn schema dan vogels twitchen enzo eigenlijk!

Elachista

Op een gegeven moment ben je daar ook wel op uitgekeken natuurlijk  B)  
Groet,
Tymo

Kees van Bochove

groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

maartenwielstra

Citeer
CiteerDe vernieuwde versie zit op een vrachtwagen en is maandag op zijn vroegst in mijn handen!
Gelukkig op tijd voor de NNN!  :grin:
Let's kick some ass!

Kees van Bochove

Ik zit te kijken of het niet te doen is om met een accu te nachtvlinderen in plaats het gedoe en de herrie met een aggregaat.

Als je een accu zou gebruiken van http://www.daveco.nl/. Bijv die van eem amperage van 100 kost dat 137 euro. Dat is goed te betalen.
Daarmee kan je makkelijk een nacht nachtvlinderen als je een 125 HPL lamp gebruikt.

Als je ML lamp gebruikt heb je een inverter nodig. Bijv: http://www.twenga.nl/prijs/10430797.html.
Maar dan heb je een verlies van 10- 30%. (bronnen spreken elkaar tegen). Maar dat is dus ook een mogelijkheid.

Ik heb beide lampen. Maar ik vraag me dus af wat het verschil is in vangst tussen ML en HPL. ML schijnt meer UV uit te stralen; betekent dit ook dat je meer vangt.
En merk je duidelijke verschillen in vangsten tussen een 125 of 250 volt?
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Eddy Clerx

Nadat ik drie stuks ML 250 gemold heb,  bijna mijn oren verbrand
, :huh:, toch maar een energie zuinige oplossing gezocht die tegen een spatje water kan.

Feestverlichting tl in acryl* buis (*=uv doorlatend!) , ingebouwd electronisch voorschakel app, op voetje, wit en blacklight,  2x20 watt:  (samen 45 euro). Een omvormertje van 20 euro van de aldi, een oude accu (of die van de auto) goed voor urenlang je gezondheid geweld aan doen.

Voordeel: Goedkoop, 40watt ipv 250watt, gescheiden van het net-> veilig, spatwater bestendig,  en geen verbrandde oren en vlinders.

Nadeel: ernstig slaap tekort, bleek en suf, concentratie stoornissen op je werk,  te weinig aandacht voor je lieftallige wederhelft en de honden. (ben ik nu verslaafd?)

Maar dan, als die spaansevlag dan op bumper van de auto landt, tja, dan is je koppijn  over.

...duidelijk verslavings verschijnselen.

frankvb

heej! dat is een heel aardige opstelling. om de een of andere reden lijkt een witte en een blacklight TL naast elkaar veel beter te werken dan elk apart, en zeker beter dan spaarlampen, al dan niet blacklight. Als iemand een idee heeft waarom, ik ben best benieuwd.


Verder zie ik op je foto dat er niet echt veel behuizing om je lampen zit, zodat je geheel rondom straalt, best wel handig eigenlijk. kan je me verklappen waar ik dit soort lampen kan halen? ;-)
Frank

Eddy Clerx

Sorry hoor dat ik deze thread even vergeten heb.
De lampen heb ik uit een  disco/fun verlichtings winkel in venlo.  (www.baur.nl)
Deze lampen zijn m.i. IDEAAL! en ze zijn goedkoop

frankvb

ah! ik heb ze nu ook hier gevonden :-) alleen niet van 20W, wel van 36 en 58 W (145 en 165 cm)

bedankt!
Frank

Eddy Clerx

Citeerah! ik heb ze nu ook hier gevonden :-) alleen niet van 20W, wel van 36 en 58 W (145 en 165 cm)

bedankt!
oeps....tuurlijk 36/58w