Tracking Cuckoos into Africa

Gestart door HPM, juni 07, 2011, 21:50:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 03, 2012, 18:46:37 PM
Geweldig! Lyster is terug op exacte locatie van vertrek en Chris bijna/min of meer! Echt bijzonder fascinerend!

Heb je die animated map gezien? http://www.bto.org/science/migration/tracking-studies/cuckoo-tracking/lyster/animated-map

Toch jammer dat ze op de kaarten voor de terugweg geen andere kleur hebben gebruikt.
Martin zit in Spanje, dus die heeft een lus gemaakt.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Ze hebben Lyster inmiddels zelfs al met het blote oog waargenomen. Op tien mijl van de plek van vertrek!

Phil Atkinson, head of international research at the BTO spotted the cuckoo in the Norfolk Broads on Tuesday.
"We saw him flying past - you can see the wire antenna poking out [from his tag], so it was definitely him," he told BBC Nature.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Ze hebben de kaarten eindelijk aangepast. Stippellijn voor het voorjaar. Veel duidelijker zo.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

#93
Helaas... Ze hebben, net als Clement, Martin nu ook opgegeven en voor Kasper vrezen ze ook het ergste... Als dit (40% terugkerend) representatief is voor de Koekoeken in het algemeen moeten ze als soort behoorlijk wat nakomelingen genereren. Toch?

edit -> ik begrijp dat 60% normaal is. Op zo'n klein aantal van 5 kan er makkelijk eentje meer of minder zijn.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankw

Op basis van 5 individuen kan je natuurlijk geen conclusies trekken idd.

Jeroen Nagtegaal

Wel appart dat allen in het laatste deel uitvallen, en niet op bijvoorbeeld de heenreis...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

In het voorjaar zal er minder voedsel zijn, ze hebben meer haast en er is meer kans op slecht weer.
Herman van der Meer

egilio

Misschien dat de paar gram van de zender ze dan toch net nekt...Bij pinguins bleken ook wingclips een invloed te hebben op de overlevingskans.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 10, 2012, 19:01:00 PM
Wel appart dat allen in het laatste deel uitvallen, en niet op bijvoorbeeld de heenreis...

Clement niet, die is tijdens zijn verblijf in Congo gesneuveld.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rikstar

ik denk het niet. anders waren ze  op de heenreis wel gesneuveld.

Citaat van: egilio op mei 11, 2012, 10:02:09 AM
Misschien dat de paar gram van de zender ze dan toch net nekt...Bij pinguins bleken ook wingclips een invloed te hebben op de overlevingskans.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Vincent Hart

Er kan tussen het vertrek naar de overwinteringsgebieden en de terugtrek nog wel het een en ander gebeuren dat de conditie van een vogel - en dus zijn overlevingskansen - tijdens de terugtrek beinvloedt, Rik.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rikstar

maar hoeft geen betrekking te hebben tot een zender.  er kunnen verschillende factoren meespelen zoals weer.
Als een afgepeigerde koekoek de oversteek in het najaar naar Afrika maakt, dan nog de hele winter doorkomt en in het voorjaar opeens niks laat horen lijkt het mij niet door de zender te komen maar lijkt het mij eerder aan andere factoren te liggen.

Citaat van: Vincent Hart op mei 11, 2012, 11:57:40 AM
Er kan tussen het vertrek naar de overwinteringsgebieden en de terugtrek nog wel het een en ander gebeuren dat de conditie van een vogel - en dus zijn overlevingskansen - tijdens de terugtrek beinvloedt, Rik.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Citaat van: Rikstar op mei 11, 2012, 12:22:25 PM
maar hoeft geen betrekking te hebben tot een zender.  er kunnen verschillende factoren meespelen zoals weer.
Als een afgepeigerde koekoek de oversteek in het najaar naar Afrika maakt, dan nog de hele winter doorkomt en in het voorjaar opeens niks laat horen lijkt het mij niet door de zender te komen maar lijkt het mij eerder aan andere factoren te liggen.


Tenzij juist in het voedselarme voorjaar die zender teveel is, of door de lange ononderbroken vluchten in het voorjaar.
Maar vooralsnog zijn de doodsoorzaken niet bekend. Misschien zijn ze wel geschoten, gevangen, tegen een ruit gevlogen, in een windturbiune terecht gekomen, ...

Herman van der Meer

Rikstar

Ik denk ook dat er bijna niet achter te komen valt tenzij de vogel/zender wordt gevonden.

Citaat van: HPM op mei 11, 2012, 12:29:24 PM
Citaat van: Rikstar op mei 11, 2012, 12:22:25 PM
maar hoeft geen betrekking te hebben tot een zender.  er kunnen verschillende factoren meespelen zoals weer.
Als een afgepeigerde koekoek de oversteek in het najaar naar Afrika maakt, dan nog de hele winter doorkomt en in het voorjaar opeens niks laat horen lijkt het mij niet door de zender te komen maar lijkt het mij eerder aan andere factoren te liggen.


Tenzij juist in het voedselarme voorjaar die zender teveel is, of door de lange ononderbroken vluchten in het voorjaar.
Maar vooralsnog zijn de doodsoorzaken niet bekend. Misschien zijn ze wel geschoten, gevangen, tegen een ruit gevlogen, in een windturbiune terecht gekomen, ...
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Na zes weken Engeland  heeft Chris  er alweer genoeg van en is hij weer op weg naar Afrika.
Ook vorig jaar was hij de eerste.
http://www.bto.org/science/migration/tracking-studies/cuckoo-tracking

Herman van der Meer

egilio

Internet hier (=Zambia) is nogal langzaam dus het lukt me niet om de kaartjes uitgebreid te bestuderen. Maar wat was de gemiddelde trekduur van Engeland naar het overwinteringsgebied in Afrika en andersom? Verloopt de trek naar de broedgebieden over het algemeen niet sneller dan de trek naar de broedgebieden?

Zenderen is leuk en levert veel waardevolle data op, maar de invloed op het dier moet altijd goed overwogen worden! Gisteren heb ik nog een zender van een luipaard afgehaald. Dit dier was 4 jaar geleden ongeveer 80km noordelijker in een ander nationaal park gezenderd. Het project daar was afgelopen, de onderzoekster terug naar Europa, terwijl de luipaard doorgroeide. Weinig moeite werd gedaan door de onderzoekster om de zender eraf te halen want die 'zou toch wel afvallen'. Niet dus. Wij hebben samen met een andere organisatie nu een paar duizend dollar uitgegeven om dit dier te helpen, de zender zat zo strak inmiddels dat hij tot in het vlees in zijn keel sneed.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Klaas van Dijk

hoi Egil,

Nou. die rekening van een paar duizend dollar moet natuurlijk door de onderzoekster worden betaald (en/of het instituut waarvoor ze het onderzoek heeft uitgevoerd). Gewoon een rekening sturen.

Daarnaast is openbaarheid één van de kernbegrippen van wetenschappelijk onderzoek. Dus wie (naam, huidige functie) was deze onderzoekster? Wetenschappelijk onderzoek aan wilde dieren (vogels en zoogdieren, maakt niet uit) moet voldoen aan strenge criteria qua omgang etc. en dan moet je als onderzoekster geen 'duikgedrag' vertonen (=ook na 10 jaar open zijn voor de negatieve gevolgen).

Bij het lopende zenderonderzoek aan Grutto's zijn ook wel zaken misgegaan, maar daar communiceren de onderzoekers gewoon openlijk over.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

PS: vermoedelijk is het nu nog te vroeg om meer inzicht te hebben in zaken als gemiddelde trekduur van zuid naar noord en van noord naar zuid. Dergelijke info komt -hopelijk- t.z.t. in een publicatie als bv http://www.arctictern.info/carsten/pdf/egevang_arte-migration_pnas.full.pdf (Noordse Stern uitgerust met dataloggers, zie tabel 1 en tabel 2 voor antwoorden op een aantal van je vragen).



Rikstar

#107
mijn ervaring in Schotland is dat koekoeken sowieso sneller wegtrekken dan in Nederland.
Mijn ervaring van 2 broedseizoenen Schotland is tot nu to dat de piek van roepende koekoeken in mei ligt. en mijn laatste zichtwaarneming was vorig jaar bijvoorbeeld al eind juni en dit betrof een jong exemplaar.
Nu is koekoek in Schotland sowieso niet zo algemeen.
Ik zal eens kijken in de schotse literatuur wanneer koekoeken precies wegtrekken.
Edit: nagekeken in Schotse literatuur en ook hier schijnen ze rond augustus te vertrekken terug naar Afrika. Toch heb ik die ervaring dus niet....
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Er zijn dit jaar een heleboel nieuwe koekoeken gezenderd en een daarvan (Iolo) zit nu in Nederland, in het zuidwesten van Friesland.
http://www.bto.org/science/migration/tracking-studies/cuckoo-tracking/wales/iolo
Herman van der Meer

Marcel van kammen

Kom je helemaal uit Wales vliegen en dan ga je bij Koudum zitten...das nou niet echt n inspirerend stukje wereld..

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op juni 20, 2012, 23:56:13 PM
Er zijn dit jaar een heleboel nieuwe koekoeken gezenderd en een daarvan (Iolo) zit nu in Nederland, in het zuidwesten van Friesland.
http://www.bto.org/science/migration/tracking-studies/cuckoo-tracking/wales/iolo

Spannend, een "landen-competitie" deze keer! (wel zielig voor Chris en Lyster dat ze nog een jaar moeten zeulen met dat ding op de rug) (en die cijfers ipv namen maken het niet bepaald overzichtelijker). Maar ik ga het met veel belangstelling weer volgen dit jaar! Echt boeiend!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rick van der Weijde

Kwestie van wat centen over maken Bart, dan kun je een van die koekoeken "Bart" noemen... ;-)
Opvallend trouwens dat geen van de koekoeken gezenderd in Wales nog aan hun zijde van Het Kanaal verblijft.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

HPM

Ik vraag me af hoeveel Engelse Koekoeken er momenteel in Nederland zitten.
Onze eigen Koekoeken zijn zeker nog niet allemaal weg.
Herman van der Meer

egilio

Citaat van: Klaas van Dijk op juni 14, 2012, 09:08:31 AM
hoi Egil,

Nou. die rekening van een paar duizend dollar moet natuurlijk door de onderzoekster worden betaald (en/of het instituut waarvoor ze het onderzoek heeft uitgevoerd). Gewoon een rekening sturen.

Daarnaast is openbaarheid één van de kernbegrippen van wetenschappelijk onderzoek. Dus wie (naam, huidige functie) was deze onderzoekster? Wetenschappelijk onderzoek aan wilde dieren (vogels en zoogdieren, maakt niet uit) moet voldoen aan strenge criteria qua omgang etc. en dan moet je als onderzoekster geen 'duikgedrag' vertonen (=ook na 10 jaar open zijn voor de negatieve gevolgen).

Bij het lopende zenderonderzoek aan Grutto's zijn ook wel zaken misgegaan, maar daar communiceren de onderzoekers gewoon openlijk over.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

PS: vermoedelijk is het nu nog te vroeg om meer inzicht te hebben in zaken als gemiddelde trekduur van zuid naar noord en van noord naar zuid. Dergelijke info komt -hopelijk- t.z.t. in een publicatie als bv http://www.arctictern.info/carsten/pdf/egevang_arte-migration_pnas.full.pdf (Noordse Stern uitgerust met dataloggers, zie tabel 1 en tabel 2 voor antwoorden op een aantal van je vragen).

Die rekening heeft ze inmiddels ontvangen. En ik weet hoe gevoelig het zenderen van dieren ligt, we werken in een van de bekendste Nationale Parken in Afrika en hebben daar wilde honden, leeuwen en hyaenas gezenderd. Het heeft veel werk gekost om iedereen ervan te overtuigen van het nut ervan en dat het geen negatieve invloed op die dieren heeft. Maar wij werden er dus op aangekeken ivm dit dier :S. Tot wij ons regelmatig (=wekelijks) de beschikking hebben over een vliegtuig om dieren te kunne tracken vanuit de lucht (hopelijk is dat binnen enkele weken rond) zullen wij bijvoorbeeld geen subadulte leeuwen mannetjes zenderen voordat ze dispersen, hoe graag we ook willen weten hoe ver ze dispersen. En zelfs als we de beschikking hebben over het vliegtuig zullen we er heel goed over nadenken en alleen zenderen met zenders die of expandable zijn, of waarbij we erop kunnen vertrouwen dat ze na een vooraf bepaalde periode automatisch afvallen.

Hier een link naar het eindrapport van bovengenoemd luipaard project: http://hss.ulb.uni-bonn.de/2011/2751/2751.htm
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Bart van Hoogstraten

#114
Citaat van: Rick van der Weijde op juni 21, 2012, 16:49:52 PM
Kwestie van wat centen over maken Bart, dan kun je een van die koekoeken "Bart" noemen... ;-)

Hallo dan, dat kost dus 3000 pounds!!! Voor dat geld vliegt Bart liever zelf naar Congo!  ;D (ik hou het voorlopig bij mijn jaarlijkse € 35,- voor waarneming en observado...  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Ben benieuwd wat Reacher gaat doen; non-stop-flight across the sea of Island-hopping naar Afrika. Ook interessant deze keer de jongens die behoorlijk oostelijk gaan; ben benieuwd naar hun vervolgroute en de eindbestemming (misschien zijn dat de Koekoeken van Egilio wel?).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Dat is inderdaad behoorlijk oostelijk.
Ik vraag me telkens weer af wat het voordeel van dat soort dingen is. Maar misschien heeft het helemaal geen voordeel.

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Het ziet er allemaal wat "random-achtiger" uit nu met dat grotere deelnemersveld. Maar als alle UK-Koekoeken dit jaar weer allemaal op een kluitje belanden in Congo heb ik meer vragen dan ooit! Waar zitten de Koekoeken van Egil tijdens onze Lente? Waar oriënteren die dieren zich op tijdens de schijnbaar willekeurige tocht? Hoe komen ze tot hun route? Daarmee samenhangend ben ik dan ook benieuwd naar de route van de veteranen; is die min of meer gelijk aan die van vorig jaar? (ik snap het kaartje van Chris trouwens nu al niet meer...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM


Ja, daar was ik op deze manier van weergeven al bang voor.
Maar hij zit in het noorden van Belgie en heeft daarvandaan even een uitstapje van 700 km naar het zuiden gemaak. Vreemd.
Ze schrijven trouwens dat hij in hetzelfde gebied zit als Caspar vorig jaar maar als ik mij goed herinner heeft die een poos in het havengebied van Antwerpen gezeten.
Maar hoe dan ook gaat dit allenmaal voorlopig ontzettend meer vragen oproepen dan beantwoorden.

Herman van der Meer

Marcel van kammen

Wat ik opvallend vind is: des te westelijker ze geringd zijn,des te oostelijker de trekroute zo lijkt het; De vogels uit oost engeland houden de westelijke route aan, de vogels uit schotland en wales gaan veel meer oostelijk. Apart.