nog een hommeltje

Gestart door huysse, oktober 06, 2006, 21:47:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Is deze te determineren?

Groet,
Marijke

huysse

Nog een poging!
Welk hommeltje is dit?

Groet,
Marijke

gardensafari

Ik durf het niet aan. Het is een dar. En die zijn niet alleen erg variabel, ze lijken vaak ook sterk op andere darren. Een akkerhommel ligt nog het meest voor de hand, maar aan de andere kant lijkt hij daarvoor net teveel gekleurd. Maar dat hoeft niet, want, zoals gezegd: darren zijn uiterst variabel. Daarom durf ik slechts één ding met zekerheid te zeggen: dit is een hommelman. Maar ja, daar heb jij niet zoveel an. En dat rijmt  -_-  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Ik weet al meer dan toen ik hem op het forum zette!
Hoe zie je dat het een dar is?

Marijke

gardensafari

Dat is het gemakkelijkst te zien aan de beharing. Vrouwtjes hebben een net kapsel over het gehele lichaam. De haren lijken vaak wel geschoren. Mannetjes hebben altijd een heel ruig kapsel. De haren zijn meestal ook veel langer. Ook zijn ze veel meer behaard dan de wijfjes. Vaak, maar niet altijd, zijn ze kleurrijker. Daarnaast hebben ze meestal iets andere ogen en natuurlijk geen pollenverzamelding aan de poten. Pasja's werken immers niet. Kijk maar naar de twee foto's hieronder. Ook zonder toelichting zie je meteen wat ik bedoel. Het betreft hier een dar en een vrouwtje (koningin) van de weidehommel.

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse