Historische waarneming Bronslibel....

Gestart door JohanvantBosch, juni 06, 2011, 21:47:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Marcel Wasscher heeft zijn waarneming met foto van Bronslibel uit 1976 ingevoerd.... wel het vermelden waard dacht ik zo. Ikzelf had foto's nog nooit eerder gezien.

http://waarneming.nl/waarneming/view/54950148

Overigens lijkt dit mij (en met mij anderen) het ideale libellenjaar om een goed naar Bronslibel te gaan zoeken in Brabant en Limburg.... alles kan dit jaar!!! O0

Andre321

#1
Hij zat in elk geval al wel in de ardennen afgelopen weekend (als ik het goed heb, zag hem helaas alleen vliegen en op LCD schermpjes in een gloeiende zon) net als de nodige bronlibellen. ZO te zien zijn alle waarnemingen van 6-13 juni.

ArjenDrost †


Gaaf! Leuk dat zulke oude waarnemingen hier nu ook nog bij komen. Wordt het overzicht steeds completer. Zelfs met foto's erbij  :duim:

Gelukkig staat de waarneming vervaagd. Anders waren we natuurlijk met z'n allen direct naar die plek toegegaan om te kijken of hij daar nog zou zitten! ;)


(nee, dit is absoluut niet bedoeld om een discussie te starten mbt. het vervagen van waarnemingen)

JohanvantBosch

Citaat van: ArjenDrost op juni 06, 2011, 22:02:39 PM

Gelukkig staat de waarneming vervaagd. Anders waren we natuurlijk met z'n allen direct naar die plek toegegaan om te kijken of hij daar nog zou zitten! ;)


ja.... Marcel maakte ook al een opmerking over die vervaging. Van mij mag ie er af...

Andre321

 :rolleye: Ik zeg niets
alleen dat de populatie waarschijnlijk nog steeds bestaat en het een van de weinige vliegende libellen was afgelopen weekend (Veel pruimepages en veel ijsvogelvlinders)


Citeer
In Duitsland zijn alleen waarnemingen bij Bonn bekend uit de periode 1940 tot 1943. In 1999 werd een populatie ontdekt langs de Our op de grens van Duitsland en Luxemburg. Dit betrof de eerste vondst in Duitsland in 56 jaar en de eerste in Luxemburg ooit (Vos & Van Werven 1999). In België zijn uitsluitend waarnemingen uit de Ardennen bekend: in 1900 bij de rivier de Lesse en in 1976 werd een populatie ontdekt bij de rivier de Ourthe (Dumont 1977a). Deze populatie op ongeveer 50 km van de Nederlandse grens bestaat nog steeds.
Verspreiding in Nederland

De bronslibel is een zeldzame verschijning in Nederland. De eerste Nederlandse waarneming betrof een jong mannetje dat op 13 juni 1925 bij de Stille Wamberg (Berlicum) werd verzameld (Lieftinck 1926b). Later bleek dit individu waarschijnlijk afkomstig van de nabijgelegen Aa. Hierna werd de soort jaarlijks tot 1928 in de omgeving van de Aa waargenomen tussen de Stille Wamberg en Middelrode (vier kilometer zuidelijker). In 1928 werd hier een zeer jong individu waargenomen, maar ondanks gericht zoeken werden geen larvenhuidjes gevonden (Geijskes 1932).

In de hete zomer van 1976 werd op 6 juni in de Collse Zeggen (Eindhoven) een tamelijk vers mannetje gevangen en gefotografeerd (Wasscher 1979, 1983). Dit was bij de dode arm van de Kleine Dommel, tegen het Eindhovensch kanaal aan. Het mannetje werd gevangen op een struik. Later werd daar af en toe nog een exemplaar gezien, die echter mogelijk behoorden tot de daar ook voorkomende Somatochlorametallica. Voortplanting ligt niet voor de hand, gezien de matige waterkwaliteit in de Kleine Dommel. Waarschijnlijk is het dier van een Franse of Belgische populatie afkomstig.

De laatste Nederlandse waarneming stamt uit de warme zomer van 1982. Bij De Hoght (Eindhoven) werden bij een bomenrij op een klein stukje hei in de omgeving van de Dommel een mannetje en een vrouwtje gevangen en gefotografeerd. De waterkwaliteit van de Dommel was in die jaren goed, maar voortplanting kon niet worden aangetoond. Een jaar later werd op dezelfde plek vergeefs naar de soort gezocht.

Bertusvr

Citaat van: JohanvantBosch op juni 06, 2011, 21:47:29 PM
Overigens lijkt dit mij (en met mij anderen) het ideale libellenjaar om een goed naar Bronslibel te gaan zoeken in Brabant en Limburg.... alles kan dit jaar!!! O0
Afgelopen zomer had ik hem als tuinsoort op een camping in Barvaux sur Ourthe. Een kleine 100 km van Maastricht vandaan.

Gert Veurink

#6
ontzettend gaaf! Ik had die foto's ook nog niet gezien.

Overigens wordt Bronslibel dit jaar ook in NL gevonden. Ik weet zelfs al door wie, waar en wanneer  ;) .

En twijfel niet, want ik had mercuur en sierlijke ook voorspeld voor dit jaar.  8)
Dat is wel de laatste dit jaar, maar binnen 5 jaar gaat de 70e soort ook vallen O0
groet!
Gert Veurink




Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



ronald

echt leuk deze waarneming, wie rekent daar nou nog op  :duim:
groeten, Ronald van Seijen

marcel123

#10
Citaat van: Gert Veurink op juni 06, 2011, 22:32:03 PM
En twijfel niet, want ik had mercuur en sierlijke ook voorspeld voor dit jaar.  8)
Wat viel er te voorspellen aan die sierlijke?


Mars Muusse

Over twee weken staat iedereen weer aan de oever van de Swalm inderdaad. Hoewel de Roer ook een goede plek is. Op die dag zal er toevallig ook net een Boyeria langs komen trouwens, zit die 70 ook wat sneller goed.
Overigens is Oxygastra een apart beest in het buitenland. Zowel in Belgie (Ourthe) als in de Dordogne (lokatie met 100+ huidjes) is de waterkwaliteit helemaal niet zo geweldig vond ik. Veel van die stroompjes gaan door dorpen en stadjes en de riolering is niet je-van-het. Beetje bruinig, ondoorzichtig water, dat redelijk stroomt, natuurlijk wel altijd met de vertrouwde uitstekende boomwortels langs de oever. Vermesting door landbouw speelt waarschijnlijk weer nauwelijks een rol op zulke plaatsen, misschien is dat de crux?

Marcel_Wasscher

Leuk dat jullie zo enthousiast zijn. De excursie waar het allemaal gebeurde: een klunsje kwam ermee aan gelopen, wij determineren. O, dat is wel aardig Oxygastra curtisii (de Nederlandse namen zijn pas uit 1982). Er stond bij, zeer zeldzaam. Foto maken en weer laten vliegen: leuk hoor. Het was fiks heet die dag en hij eindigde in het Eindhovens kanaal. De locatie is verder geen geheim: de kruizing van de Kleine Dommel met het Eindhovens kanaal. Voortplanting had gekund (je ziet de zachte vleugels), maar heel misschien was het ook wel een zwerver die voor onweer naar het noorden was gekomen.

Groet,
Marcel

ronald

leuk die achtergrond info erbij, in die tijd hield ik volgens mij net mijn broek droog, good times! maar jullie hadden dus maar nauwelijks door hoe leuk die waarneming toen was (o dat is wel aardig... ;D )?
groeten, Ronald van Seijen

Anne Hueber †

En je bent nog geen spat veranderd Marcel... ;D 8) O0

frankneijts

Citaat van: Mars Muusse op juni 06, 2011, 23:36:43 PM
Over twee weken staat iedereen weer aan de oever van de Swalm inderdaad. Hoewel de Roer ook een goede plek is. Op die dag zal er toevallig ook net een Boyeria langs komen trouwens, zit die 70 ook wat sneller goed.
Overigens is Oxygastra een apart beest in het buitenland. Zowel in Belgie (Ourthe) als in de Dordogne (lokatie met 100+ huidjes) is de waterkwaliteit helemaal niet zo geweldig vond ik. Veel van die stroompjes gaan door dorpen en stadjes en de riolering is niet je-van-het. Beetje bruinig, ondoorzichtig water, dat redelijk stroomt, natuurlijk wel altijd met de vertrouwde uitstekende boomwortels langs de oever. Vermesting door landbouw speelt waarschijnlijk weer nauwelijks een rol op zulke plaatsen, misschien is dat de crux?

En vlak de Dommel niet uit natuurlijk waarbij ik de trajecten stroomop- en stroomafwaarts van de Volmolen (tussen Waalre en Veldhoven), daar waar zoveel Beekrombouten zitten, hoog aansla: de waarnemingsplaats van 1982 is daar dichtbij...... Maar vanaf de N/B-grens zijn er meer Dommel-trajecten die er goed uitzien voor Oxygastra: bijv. ter hoogte van de Plateaux en, iets noordelijker, de Malpiebeemden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

leuk met die foto erbij!
Terugkeer past ook goed in de hele eightiesrevival. Zwaar retro die Bronslibel.
groet!
Gert Veurink



ronald

Citaat van: Gert Veurink op juni 07, 2011, 08:06:21 AM
Citaat van: optilete op juni 06, 2011, 23:28:41 PM
Wat viel er te voorspellen aan die sierlijke?


dat er een populatie zat
dat was al duidelijk toch? dit jaar werd alleen (veel) meer duidelijk over hoe en wat.
groeten, Ronald van Seijen

hiskodevries

Citaat van: JohanvantBosch op juni 06, 2011, 21:47:29 PM
Marcel Wasscher heeft zijn waarneming met foto van Bronslibel uit 1976 ingevoerd.... wel het vermelden waard dacht ik zo. Ikzelf had foto's nog nooit eerder gezien.

http://waarneming.nl/waarneming/view/54950148

Overigens lijkt dit mij (en met mij anderen) het ideale libellenjaar om een goed naar Bronslibel te gaan zoeken in Brabant en Limburg.... alles kan dit jaar!!! O0
daar zie ik er graag meer van
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

#20
Ik weet niet precies waar je graag meer van ziet, maar Marcel heeft (op verzoek) ook een oude L. albifrons ingevoerd met foto... leuk!

http://waarneming.nl/waarneming/view/54958271

ronald

goh, de oude doos staat wijd open zie ik, weer erg leuk!  :)
groeten, Ronald van Seijen

Weia

Ik vertelde Marcel dat ik van alle soorten mijn allereerste waarneming hier ingevoerd had, van alles had ik datum en plaats. Leek hem ook wel wat. Dus dan krijg je dit soort superwaarnemingen!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

Citaat van: ronald op juni 07, 2011, 09:23:10 AM
Citaat van: Gert Veurink op juni 07, 2011, 08:06:21 AM
Citaat van: optilete op juni 06, 2011, 23:28:41 PM
Wat viel er te voorspellen aan die sierlijke?


dat er een populatie zat
dat was al duidelijk toch? dit jaar werd alleen (veel) meer duidelijk over hoe en wat.
Tuurlijk ik klets maar wat
groet!
Gert Veurink



Taka

Las ik net een "millenium interview" met Marcel Wasscher, 62 soorten in Nederland gezien te hebben, dat was toen de top.
(Sybe)

theomuusse

En hoeveel heeft Marcel er nu?

Theo (met 68)...,.

JohanvantBosch

Citaat van: theomuusse op juni 07, 2011, 16:39:10 PM
En hoeveel heeft Marcel er nu?

Theo (met 68)...,.

Hij schreef gisteren dat ie ging proberen "weer gelijk met jou te komen...." (met een knipoog...) door het zien van caudalis... Zal dus 67 zijn, denk ik. Volgens mij heeft hij Kleine Tanglibel nooit in NL gezein.

theomuusse

Ook met een knipoog, zag hij mercuur (ook nog) niet of een andere?

Theo

Weia

Moet ie eigenlijk zelf vertellen, maar hij heeft tang niet (net als ik) en gisteren had ie caudalis nog niet, vandaag durf ik niet te zeggen.
Grappig dat interview uit 1997. Dat is veertien jaar geleden en zeven soorten minder, oftewel er komt gemiddeld elke twee jaar een soort bij/terug.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Marcel_Wasscher

#29
Inderdaad zit ik nu op 68, het zelfde aantal als Theo. Met Kleine tang nog niet gezien en de Bronslibel al wel.

Marcel

PS Het hier boven genoemde interview was trouwens ook al met een knipoog en de datum staat verkeerd onderaan de NVL Nieuwsbriefpagina's: moet zijn 1999: Het artikel: Bos, Frank, 1999. Een millennium interview (met Marcel Wasscher). NVL Nieuwsbrief 3(3): 8-9.