langpootmug Tipula subcuntans

Gestart door Louis.Boumans, oktober 15, 2006, 13:57:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Louis.Boumans

In verband met een moleculair onderzoekje ben ik op zoek naar de langpootmug Tipula (Tipula) subcuntans, voorheen bekend onder de naam T. czizeki.

Deze soort lijkt erg op T. oleracea en T. paludosa. T paludosa

Oleracea vliegt grofweg in mei/juni en september; T. paludosa in september en T. subcuntans in oktober/november.

T. olereacea en T. subcuntans hebben 13 antenneleedjes, T. paludosa 14 (- voorbij de 3e het makkelijkst te tellen aan de kransen borsteltjes op ieder lid).

Het zijn ordinaire soorten waarvan de larven (emelten) leven van wortels van gras en andere planten. Omdat ze soms massaal optreden, kunnen ze schade aanrichten aan gewassen en aan grasvelden zoals golfbanen  :o  . Daarom worden ze bij hoge dichtheid bestreden.
De larven zijn moeilijk of niet te onderscheiden, daarom zou een simpele DNA-test nuttig zijn.

Mijn probleem is nu dat ik de soort T. subcuntans tot nog toe niet heb kunnen vinden. Ik vind ook geen recente exemplaren in de collectie van het Zoologisch Museum in A'dam, waarschijnlijk omdat niemand deze alledaagse beesten verzamelt. Op internet vind je er evemin iets over, maar dat komt denk ik doordat hij verward wordt met de twee andere soorten. Maar misschien ook is hij toch niet zo algemeen, of alleen in sommige jaren.

Kortom: wie kan me helpen aan een paar exemplaren, of weet een vindplaats? Als je nu een oleracea/paludosa-achtig beest ziet vliegen, heb je grote kans dat het subcuntans is. Ze komen ook op licht af.

Iedere hulp wordt zeer gewaardeerd! Louis


ps: bekende oude vindplaatsen zijn:

Hoorn
Valkenswaard
Amsterdam, Stadhouderskade
Amsterdam, Amstelveenseweg
Heemstede
Hilversum
Botshol
Leeuwarden
Oostkapelle
Koedijk
Terschelling, Bosplaat
Amsterdam, Stadhouderskade
Amsterdam, Diemerzeedijk