Mercuurwaterjuffer ontdekt!

Gestart door JohanvantBosch, juni 01, 2011, 13:04:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Weia

Citaat van: Weia op juni 04, 2011, 12:03:08 PM
Deze was eerder dan mijn videobeeldje in hetzelfde slootje maar niet precies dezelfde plek. Zelfde dier? http://waarneming.nl/waarneming/view/54874573
Lijkt me toch dezelfde als mijne.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

huysse

Misschien zou het goed zijn als jullie je realiseerden dat deze site door veel mensen bekeken wordt die niet behoren tot het libellenwaarnemerswereldje.
Enige toelichting met betrekking tot de gang van zaken voordat daar om gevraagd wordt lijkt me heel zinvol.
Zonder die uitleg is bovenstaand topic nou niet bepaald een schoolvoorbeeld van hoe men met de natuur om moet gaan.


groet,
Marijke

hiskodevries

marijke, Theo is de laatste persoon die een kwetsbare situatie prijsgeeft, zodra die denkt " het kan niet" voert die niet in of verbergt de waarneming in het kwadraat.
ga anders zelf even ter plekke kijken zodat je weet waar het over gaat ( ik ben er niet geweest dus ik kan onzin roepen)
Persoonlijk vind ik, als het even kan, ook anderen laten genieten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

theomuusse

Helemaal eens met Hisko.
Ik deel graag leuke dingen.... als het kan.
Als het niet kan, volgende plek beter.

In het geval van mercuur; ik kan je zeggen dat er maar 2 gevaren zijn voor deze soort; verontreiniging van het water of droogvallen van het water. Een Duitse vriend die veel kijkt naar mercuur en vogelwaterjuffer bracht me deze wijsheid.

Theo

huysse

Ik wil nu zonder meer aannemen dat "er over nagedacht is".
Ik zal dus niet naar Limburg afreizen om te kijken  ;D , maar het beeld van een lokatie van de Speerwaterjuffer na een bezoek van enkele "liefhebbers" staat me nog helder voor de geest.

Blijft toch dat dit topic de indruk wekt dat het belang van de waarnemer groter is dan dat van de libel.
Zo van: Let's twitch again, like we did last summer.

En Dolf en Jeroen hadden natuurlijk ook dezelfde uitleg kunnen krijgen die ik nu heb als reactie op hun opmerkingen en niet het vervelende commentaar wat er nu staat.
Communicatie en transparantie enzo....


groet,
Marijke

Weia

Citaat van: huysse op juni 04, 2011, 19:06:20 PM
Let's twitch again, like we did last summer.
Dat had ik gisteren de hele dag in mijn hoofd...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ArjenDrost †

Citaat van: huysse op juni 04, 2011, 19:06:20 PM
Ik wil nu zonder meer aannemen dat "er over nagedacht is".
Ik zal dus niet naar Limburg afreizen om te kijken  ;D , maar het beeld van een lokatie van de Speerwaterjuffer na een bezoek van enkele "liefhebbers" staat me nog helder voor de geest.
Met het grote verschil dat Speerwaterjuffers in een behoorlijk kwetsbaar biotoop voorkomen. Iets wat je van Mercuurtjes niet kunt zeggen (ken deze locatie niet, maar wel de Duitse locaties).


Groeten, Arjen

Gert Veurink

Citaat van: huysse op juni 04, 2011, 16:01:01 PM
Misschien zou het goed zijn als jullie je realiseerden dat deze site door veel mensen bekeken wordt die niet behoren tot het libellenwaarnemerswereldje.

Waaronder veel boswachters die nu veel onterechte verdachtmakingen lezen en volgend jaar aarzelingen zullen hebben als ik ze benader om een excursie te organiseren.

Die uitleg krijg jij wel en Jeroen niet omdat Jeroen er wat minder diep op inging en bovendien zelf is gaan kijken.
Dolf krijgt die uitleg hier niet omdat hij die in een ander topic en per mail al heeft gehad nadat hij zich op weinig verheffende wijze tot ons (NVL-bestuur) had gericht.

Gooi niet alles op één hoop. Speertjes zijn geen mercuurtjes, speertjes zitten inderdaad in kwetsbaar habitat. ik heb er nooit een excursie heen georganiseerd en ook geen plek van bekend gemaakt. Gaffeltjes is weer een ander chapiter. Het is maatwerk en wij proberen serieus te meten.

Dit was echt de laatste van mij over dit onderwerp hoop ik, maar ik hoop ook dat jullie begrijpen dat ik er niet blij mee ben als NVL-activiteiten worden weggezet als twitchactiviteiten voor lomperikken. We hebben nu juist geprobeerd meer excursies te maken waarbij gezocht wordt, biotopen worden bekeken, kennis verzameld. Als dan één dag voor de excursie mercuur na 108 jaar wordt gevonden, is het best begrijpelijk dat die mensen die zich hadden opgegeven om hun tijd erin te steken nu graag de soort gaan bekijken. Als dat kan zonder schade toe te brengen zie ik daar echt geen kwaad in. Dat zie ik wel in onterechte verdachtmakingen.
groet!
Gert Veurink



huysse

Nogmaals Gert, het gaat mij er om wat leken zoals ik lezen / halen uit dit topic.
Jullie zullen ongetwijfeld goede bedoelingen hebben maar als die intenties niet goed weergegeven worden dan wordt er kennelijk een verkeerd beeld geschetst.
Kwestie van p.r.?

groet,
Marijke

Anne Hueber †

Mensen, mensen, kom op zeg, wat een negatieviteit.
Gert en Theo zijn verantwoordigsvolle mensen, die echt goed over de excursies hebben nagedacht.
Zij willen graag soorten met anderen delen, zodat iedereen kan meegenieten.
Zij hebben hier enorm veel tijd in gestoken, dus een pluim is hier wel op z'n plaats :duim:
Gewoon lekker gaan genieten van al die mooie soorten!

theomuusse

Ik begrijp de standpunten goed.
Dat is de reden dat ik zometeen de excursie naar Belgie/ Frankrijk ga afblazen.
De plek van de Gele Rombout is verre van kwetsbaar.
Die van de Zuidelijke Bronlibel des te meer.
Mensen die naar de Gele Rombout willen gaan kijken mogen dat zonder een excursieleider gaan doen.
De plek van bidentata blijft op slot.

Theo

ArjenDrost †

Citaat van: huysse op juni 04, 2011, 20:23:23 PM
Nogmaals Gert, het gaat mij er om wat leken zoals ik lezen / halen uit dit topic.
Jullie zullen ongetwijfeld goede bedoelingen hebben maar als die intenties niet goed weergegeven worden dan wordt er kennelijk een verkeerd beeld geschetst.
Wat kunnen leken er dan uithalen? Wat voor verkeerd beeld wordt er geschetst?


Er is een nieuwe soort voor Nederland ontdekt op een plek die publiekelijk toegankelijk is en niet kwetsbaar is. Kortom, je kunt er rustig naartoe om hem te bekijken, zeker als dit dmv. een excursie gebeurt. Mooi toch, kunnen mensen er lekker van genieten zonder dat de natuur er onder leidt....


Groeten, Arjen (die zelf binnenkort misschien weer eens naar Duitsland gaat om daar Mercuurtjes te fotograferen)

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Weia op juni 04, 2011, 12:03:08 PM
Deze was eerder dan mijn videobeeldje in hetzelfde slootje maar niet precies dezelfde plek. Zelfde dier? http://waarneming.nl/waarneming/view/54874573

Alle 3 de beesten van die dag zaten niet in de T-beek. Dit beest zat een meter of 50 over de beek aan de rechterkant in de greppel. Het exemplaar van de videostill zal iets verderop. en het exemplaar met de foto's van Weia zat in de beek met Violier, langs de populieren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

M.Haverkamp

Citaat van: theomuusse op juni 04, 2011, 20:33:07 PM
Ik begrijp de standpunten goed.
Dat is de reden dat ik zometeen de excursie naar Belgie/ Frankrijk ga afblazen.
De plek van de Gele Rombout is verre van kwetsbaar.
Die van de Zuidelijke Bronlibel des te meer.
Mensen die naar de Gele Rombout willen gaan kijken mogen dat zonder een excursieleider gaan doen.
De plek van bidentata blijft op slot.

Theo

De plek van bidentata staat in onze bijbel en de andere plek (die op die buitenplaats) is ook niet moeilijk te vinden.

Ericetorum

Dag allemaal,

Net als iedereen kan ik er enorm van genieten wanneer ik in de natuur rondloop. Zeker als er ook bijzondere waarnemingen van een zeldzame soort wordt gedaan.
Ik ben het er mee eens dat een ieder van als het moois moet kunnen genieten.

Wat ik mij nu echter afvraag is wat het nut is van het vervagen of onder embargo plaatsen van een waarneming.
Normaal gesproken worden deze waarnemingen afgeschermd op de site aangegeven, zodat niemand kan zien waar een bepaalde (vaak erg zeldzame) soort voorkomt.
Zover ik weet kunnen alleen de admins de coördinaten inzien en kunnen deze worden doorgegeven aan terreinbeheerders, natuurbeschermingsinstanties, etc.

Ik vraag mij sterk af of ik in de toekomst nog waarnemingen van bijzondere soorten op waarneming.nl kan, en moet zetten aangezien de gegevens van (een in dit geval ook "vervaagde soort") tot op de coördinaat nauwkeurig op het forum worden geplaatst en er door diverse admins nogal luchtig mee omgegaan wordt. Dat het biotoop in dit geval niet kwetsbaar is, doet er volgens mij niet toe. Als iedereen er doorheen loopt te struinen op zoek naar een libel of waterjuffer wordt dit biotoop vanzelf een kwetsbaar biotoop. Daar komt nog bij dat volgens mij overal groene bordjes staan waar netjes op staat vermeld dat het gebied vrij toegankelijk is "van zonsopkomst tot zonsondergang en: op wegen en paden" en niet erbuiten... Daarbij komt ook nnog dat het biotoop niet kwetsbaar is voor de Mercuurjuffer maar wellicht wel voor andere daar voorkomende planten en/of dieren die er wel bij gebaat zijn dat er niet teveel wordt verstoort?
Nogmaals, de mening dat een ieder moet kunnen genieten van het moois in de natuur, deel ik. Ik vraag mij alleen af wat het nut nog is van het vervagen van waarnemingen.
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

hiskodevries

eric, de draait de zaken een beetje om.
de lokatie stond al op het forum voordat ook maar 1 waarneming was ingevoerd.
oftewel de betrokken persoon had deze informatie niet uit waarneming.nl maar uit persoonlijk kontakt met de waarnemer ter plekke.
de mercuur is een soort die standaard altijd verborgen wordt en daarvan zullen geen gegevens zondermeer worden vrij gegeven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Ericetorum

Oké, ik begrijp het Hisko. Dank voor je reactie!
Is het dan wellicht een idee de coördinaten alsnog uit het bericht te verwijderen?
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

Weia

#107
In het geval van de mercuur is het biotoop: sloot naast wegberm. Banjeren op die berm lijkt me geen bezwaar. Dat mensen uit die sloot moeten blijven spreekt voor zich!

CiteerZover ik weet kunnen alleen de admins de coördinaten inzien en kunnen deze worden doorgegeven aan terreinbeheerders, natuurbeschermingsinstanties, etc.'
Wij geven niets door..

Embargo blijft even zinnig als altijd. Hier in het geval van de mercuur verbaasde ik me eerst ook over het openbaar maken van de coördinaten van een vervaagde soort, totdat ik die bermen zag dus.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Mars Muusse

Lieve mensen,
Het is toch allemaal niet heel erg moeilijk te begrijpen als je de voorgaande posts eens rustig doorleest?
Libellen leven verreweg het grootste deel van hun leven onder water, en voor een aantal soorten is het met name van belang wat de waterkwaliteit is. Caudalis bijvoorbeeld, of mercuriale. Eenmaal boven water blijken ze niet zo kieskeurig. Caudalis werd verwacht op plompebladeren te zitten, maar zijn die er niet, dan zijn rietstengels blijkbaar ook naar tevredenheid.
Mercuriale vliegt in Frankrijk in greppeltjes waar ook koeien door struinen en uit drinken. In Duitsland bezochten we een lokatie bij Osnabruck en de slootkantjes leken wel een biljartlaken, zo was er gemaaid. Dat gaat daar natuurlijk al jaren zo, maar die beesten zitten er toch wel.
Totdat vorig jaar er waarschijnlijk wat ruim met mest is gestrooid, want de inventariseerder zag er opeens heel wat minder, zonder dat het bermbeleid was veranderd.

Ik pleit niet voor nodeloos sjouwen door beken en poelen, door hoogveenpakketten of kalktufformaties. Maar dat bepleit denk ik niemand hier. Mensen weten over het algemeen heus wel wat wel en niet kan. Maar het is nou eenmaal zo, dat als er 40 man/vrouw in een berm gaan zitten, dat je daar wat van ziet. Erg?

Wat de speertjes betreft: bij Heeze zit een grote populatie hastulatum. Maar er lopen ook runderen door dat terrein. Laat nou net een van de belangrijke voortplantingslokaties binnen de afrastering liggen, zodat de beesten er dagelijks goed bij kunnen. De afrastering loopt 30 meter verder, en het was een makkie geweest die poel buiten te sluiten. Maar wat weten we eigenlijk van de interactie met die koeien? Wat doen ze met vegetatie? Wat doet stront met de kwaliteit van die poel? Hoe lang lopen die runderen er al? Is dat daar wel eens bekeken? In eerste instantie was ik perplex, maar misschien speelt er meer dan we denken... Het is nochtans een levensvatbare populatie.
Nog steeds geen reden om die vegetatie moedwillig te vertrappen natuurlijk. Was het niet Weia die eens schreef: "Ik vind het leuk om mooie lokaties te bekijken, maar doe er alles aan om te voorkomen dat je ziet dat ik er ben geweest."? Zo doen de meeste van ons het toch ook?

Ericetorum

Ook jij dank voor de reactie Weia; fijn te lezen dat geen gegevens worden doorgegeven.
Gezien wat eigen ervaringen van vernielde biotopen in het recente verleden begon ik mij wat zorgen te maken.
Goed dat dit niet nodig is en ik het mis had.  :)

Mijn persoonlijke mening blijft wel dat wij allen verantwoordelijk blijven voor het delen van info m.b.t. (zeer) zeldzame soorten en biotopen (vooral op niet afgeschermde forums, welke voor velen bereikbaar zijn). Maar ik denk dat iedereen zich daar wel in kan vinden. Niet alleen wanneer en nieuwe soort wordt gevonden tijdens een inventarisatie, onderzoek vanuit bijv. Floron of de Vlinderstichting, excursie of op verzoek van een terreinbeheerder of een bepaalde organisatie maar ook na een veldwaarneming tijdens een wandeling o.i.d.

Kortom: Dat de Mercuurjuffer is gevonden is fantastisch, fijn dat velen deze kunnen bewonderen maar laten we wel voorzichtig blijven...
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

Gerard Troost

In dit kader is dit nieuwsitem wel toepasselijk

http://www.vlinderstichting.nl/actueel.php?id=8&nieuwsid=530

Citeer
Het terrein bij de Catspoele is zeer kwetsbaar en ontoegankelijk. Met de opening van de libellenvlonder is het nu mogelijk om naast tientallen soorten libellen ook de bijzondere oostelijke witsnuitlibel te observeren. De vlonder is zorgvuldig geplaatst, zonder de kwetsbare vegetatie te beschadigen. De Vlinderstichting, aanwezig bij de opening, steunt dit soort initiatieven. Op deze manier kunnen bijzondere soorten worden waargenomen, zonder de kwetsbare natuur te beschadigen.

ps: ik mag hopen dat zeldzame vondsten wél worden doorgegeven aan beheerders etc  :rolleye: Tammelijk lullig als je een zeldzame libel vind en de volgende dag komt de baggerclub langs...
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Mars Muusse op juni 06, 2011, 14:30:36 PM
Ik pleit niet voor nodeloos sjouwen door beken en poelen, door hoogveenpakketten of kalktufformaties. Maar dat bepleit denk ik niemand hier. Mensen weten over het algemeen heus wel wat wel en niet kan. Maar het is nou eenmaal zo, dat als er 40 man/vrouw in een berm gaan zitten, dat je daar wat van ziet. Erg?

Zolang iedereen in de berm blijft vind ik het prima, echter is er ook veel over de T-beek heen gespongen. lopen paadjes door het riet/vegetatie over de beek. Dat lijk me toch ook wel eens mis te kunnen gaan.

Op de vrijdag werd met min of meer toestemming van omstanders ook bijna door de beek gelopen. Ken de persoon niet die het voorstelde. Heb me er zelf openlijk over verbaasd en is dit gelukkig ook niet gebeurd...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com