Mercuurwaterjuffer ontdekt!

Gestart door JohanvantBosch, juni 01, 2011, 13:04:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Zojuist sprak ik Theo Muusse aan de telefoon. Ter voorbereiding op de zoektocht van morgen was hij beekjes aan het checken of ze er inderdaad potentieel geschikt uitzien... Zo'n drie kwartier geleden heeft hij toen al een mannetje Mercuurwaterjuffer gevonden langs de Teutebeek in Limburg!

Ondertussen heeft Theo foto's gemaakt.
Gert Veurink, die onderweg was, heeft ondertussen ook kunnen meegenieten.
Het is nog niet duidelijk of het om 1 of meer beesten gaat. Het laatste is ook nog een mogelijkheid.
Later meer...

frankneijts

Heb ondertussen ook al een dolenthousiaste Rob Geraeds aan de telefoon gehad die Theo belangrijke informatie verstrekte m.b.t. de keuze van het vandaag onderzochte gebied....Fantastische ontdekking!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op juni 01, 2011, 13:18:55 PM
Heb ondertussen ook al een dolenthousiaste Rob Geraeds aan de telefoon gehad die Theo belangrijke informatie verstrekte m.b.t. de keuze van het vandaag onderzochte gebied....Fantastische ontdekking!

Precies.... alle lof aan Rob, die aan de basis van de ontdekking heeft gestaan!  :duim:

Anne Hueber †


frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op juni 01, 2011, 13:26:23 PM
Citaat van: frankneijts op juni 01, 2011, 13:18:55 PM
Heb ondertussen ook al een dolenthousiaste Rob Geraeds aan de telefoon gehad die Theo belangrijke informatie verstrekte m.b.t. de keuze van het vandaag onderzochte gebied....Fantastische ontdekking!

Precies.... alle lof aan Rob, die aan de basis van de ontdekking heeft gestaan!  :duim:

Nou àlle.... Iemand als Theo is dan wel prettig om erbij te hebben: iemand die voor zoiets desnoods achterstevoren kruipend naar de hel en terug gaat en een paar ogen heeft waarvoor een Steenarend naar de oogarts zou moeten.....Laten we het maar houden op een combi van Arendsoog en Witte Veder..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Precies, Frank..

Ondertussen zeker drie mannetjes gevonden....

Anne Hueber †

Ben erg benieuwd naar de foto's!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RubenWinter

Geweldig nieuws  :duim:
Jammer dat ik morgen niet mee kan.
Groeten,

Ruben Winter

grunsven

De lijst verdwenen soorten wordt weer kleiner.
C. mercuriale stond wel hoog op mijn lijstje verwachte soorten maar hem vinden is toch niet makkelijk.
Het is ook net als caudalis een habitatrichtlijnsoort.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Bertusvr


ArjenDrost †

Cool, Gaaf!! En toch ook verrassend. Natuurlijk niet onverwacht dat hij gevonden kon worden, maar om nou de dag voor de zoektocht-excursie naar een niet in Nederland voorkomende soort er een paar te vinden, is natuurlijk wel sterk.


Complimenten, heren!

Johannes Klapwijk

Gaaf! Ik vind het knap dat er kenners zijn die de libellen wereld inmiddels zo goed begrijpen dat z al kunnen voorspellen wat er aan komt.


Ben zelf nog maar 2 jaar intensief bezig en vind het wereldje steeds leuker en interessanter worden door alle expertise en interessante dingen die er gebeuren :)

marijn

Zeer gaaf, legendarische herontdekking!


Kon toevallig vanmiddag meteen gaan kijken :) en heb met Tim Termaat en Menno Venema 1, waarschijnlijk 2 mannetjes gezien. Rob e.a. hadden hier zeker 2 mannetjes. Ik begreep dat het 3e ex. op een ander slootje vlakbij gezien was.


Het zijn wel erg sneaky en schuwe beesten; fotograferen van kortere afstand was lastig en de beesten waren geregeld kwijt in de vegetatie!


De beek waar ze zitten leek ook niet heel typisch: nogal dicht begroeid met riet. Beste plek (i.i.g. om ze te zien) was wel het meest open (en zonnigste) deel. Neem aan dat morgen het gebied verder uitgekamd gaat worden en dat er dan misschien een plek gevonden gaat worden waar de echte populatie vliegt... Succes aan hen die gaan!
Marijn Prins

Roel Schwartz

Proficiat Theo en Rob met deze geweldige herontdekking. Een prachtige aanvulling op de toch al steeds groter wordende Libellenfauna. Met de huidige klimaatopwarming en een schoner wordend oppervlaktewater is er wellicht de komende vijf jaar al veel nieuws te verwachten en nog te ontdekken.  :duim:
M.v.g.,

Roel Schwartz.

ronald

weer erg leuk nieuws en gefeliciteerd! dat motiveert de mensen morgen vast om er nog meer op te snorren  :)
groeten, Ronald van Seijen

frankneijts

#16
Op verzoek van de heren Muusse en Veurink (dronken van geluk en Limburgs nat...) het volgende m.b.t. de excursie morgenvroeg 2 juni:
Het oorspronkelijke doel is onverhoeds al bereikt maar desalniettemin gaan we gewoon door. Daarom zullen de heren zich ieder van hun taak kwijten en de liefhebbers separaat opvangen:
Groep 1 (ieder maakt zelf uit tot welke groep hij/zij hoort) o.l.v. Theo verzamelt om 09.30 uur bij de afrit 18 van de A73 om rechtstreeks naar de kersverse Mercuur-plek te gaan bij Swalmen. Voor wie dit rendez-vous weet te missen: de plek (Teutebeek) bevindt zich in atlasblok 58--35-22-1(linksboven), coördinaten x = 363.7 en y = 201.3 (Beesels Broek, ten n. van Swalmen). Na een hopelijk succesvolle twitch van het Mercuurtje staat het ieder vrij verder de omgeving uit te kammen (Misschien zitten er nog meer? Op nabije plekjes? Anders: de Swalm en bijbehorend dal zijn beeldschoon en er vliegen veel leuke beestjes..)
Groep 2 (nogmaals, je bepaalt zelf tot welke groep je wilt behoren) o.l.v. Gert houdt zich aan het oude plan en verzamelen om 09.30 bij Camerich en bezoeken eerst wat zuidelijke lokaties alvorens (zo gewenst) alsnog naar het noorden af te reizen voor een Mercuurtjes-twitch bij Swalmen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Zozozozozo! Een stukje zuidelijker heb ik vandaag toevallig bij een paar minibeekjes gekeken of het er aardig uitzag voor mercuur. Leek me van niet. Wat een schurk die Theo dit jaar...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Is het niet vreemd dat de plek hier wordt genoemd en de soort op embargo staat?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Traveller

Topper!!! Gefeliciteerd!! Maar zo blijft weinig te wensen over nietwaar?
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 01, 2011, 22:14:48 PM
Is het niet vreemd dat de plek hier wordt genoemd en de soort op embargo staat?

Elke 'kwaadwillende' (rücksichtlose fotografen, libellenopprikkers enz.) kan zich aansluiten bij de excursies waarvoor hier deelnemers gevraagd worden en dan later op het gemakje teruggaan en zijn/haar wandaden plegen, zeker als het een vrij toegankelijk gebied is....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Het is natuurlijk erg leuk deze soort, maar is het beleid omtrent embargo niet krom? Is eigenlijk wel een andere discussie...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van den Boogaard

Natuurvideo op
www.redkitemedia.nl

Iedereen die met mij op stap wil:
http://www.facebook.com/Bartboog
http://redkitemedia.hyves.nl/


Anne Hueber †

En de Mercuurwaterjuffer staat nu ook in de lijst van de soortinfo!
En al bij de tekst gezet, dat ie vandaag herontdekt is.

http://waarneming.nl/soort/info/593

hiskodevries

vraagje, waar komen ze vandaan? Duitsland?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Anne Hueber †

Volgens mij kunnen ze zowel uit Duitsland als Belgie komen.

petermeer

Ook een nieuwsberichtje op het hoofdscherm gezet (http://waarneming.nl/index.php).
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

nick w

in elk gevalL Indianendans! vreugde!!!  :duim: :rolleye: :rolleye: en dank aan de zoekers!
Groet,
Nick W