Hoe dien je een onbekende libel in?

Gestart door Goyatlah, juni 01, 2011, 01:21:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Dit item wordt bijna zeker niet gelezen door de mensen waar over het gaat.

Dus moeten we het doen met de mensen die het topic lezen.

1 de admins kunnen het beste de simpele beesten over laten aan de gebruikers. Scheelt hun werk, en de gebruikers leren er veel meer van dan als het hun keer op keer voor gekauwd wordt (en zeker met lesjes als kijk eens hier... want dat gaat nooit over de website van de vlinderstichting of mijn website).

2. er zijn steeds meer jonge mensen (van 15 jaar en zo) met steeds meer kennis. Geef die ook een kans.

Probeer niet altijd te bewijzen hoe goed je alles weet. Ik heb het dan ook tegenover me zelf.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Citaat van: Goyatlah op juni 01, 2011, 01:21:31 AM
(en zeker met lesjes als kijk eens hier... want dat gaat nooit over de website van de vlinderstichting of mijn website).
Het zit je hoog he??


Maar verder ben ik het wel eens met je verhaal :)

Weia

En koop een determinatietabel, pleog die een aantal keren door en je hebt structuur in je kennis. Odontabel (jeugdbonden) is het meest op zicht en op beginners gericht.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Johannes Klapwijk

Kan ik hier uit concluderen dat ik dus niet de enige ben die zich flink ergert aan alle enorm voor de hand liggende vragen hier?


Als iemand vraagd wat een viervlek is, zou ie dan niet de tip moeten krijgen dat ie beter een gidsje kan kopen ipv zonder nadenken en ook maar enigzins moeite te doen een antwoord uitgekauwd krijgt? Bij vrouwtjes waterjuffer... ok, maar de gemakkelijke echte libellen???

Weia

Alle begin is moeilijk. Als ik een strontvlieg heb gefotografeerd en de naam wil weten, dan weet ik ook echt niet waar te beginnen. Wat je vooral niet weet is: hoeveel gelijkende soorten zijn er? Een beginner weet dat echt niet. Bovendien leert niet iedereen even snel. Dus bij de zoveelste viervlek en de zoveelste heidelibel of weet ik het reageer ik toch zonder ergernis. Ergeren helpt sowieso niet. Ik kan trouwens ook helemaal niet onthouden wie welke vragen stelde en of je iets dus als vragen naar de bekende weg kunt zien. Wie lui is leert langzaam, dat is alles.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Johannes Klapwijk

Gelukkig zijn er mensen die hier anders in kunnen staan :)

Goyatlah

Dit topic komt blijkbaar helemaal niet over.

Laat alsjeblieft de mensen die het verschil tussen een Keizer en een Azuur niet kennen en waarvoor het allebei een blauwe libel is hun vragen stellen. Alleen domme mensen stellen geen vragen.
Mijn topic gaat er over dat simpele vragen niet door de admins beantwoord hoeven worden maar bv door de nieuwe garde van 12 - 16 jarigen, waarvan een aantal nu al heel veel kennis hebben.
@ Admins: Heb wat terughoudendheid, en zeker niet dit is dit en dat en kijk daar maar, of zelfs kijk daar maar. Zo heb ik maar zelden mensen in het verleden behandeld, en ik vind het ook niet prijzenswaardig.

@Arjen, jij weet denk ik vrij goed wat er mij hoog zit.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

#7
Citaat van: Goyatlah op juni 03, 2011, 00:02:51 AM
@Arjen, jij weet denk ik vrij goed wat er mij hoog zit.
Euh, nee, eigenlijk niet...


Overigens heb ik altijd de voorkeur om mensen met vragen op weg te helpen in de juiste richting. Op die manier mogen ze zelf nog wat zoeken (op welke site of in welk boek dan ook, zal mij echt worst wezen ;) ) en leren ze er voor de volgende keer ook wat van. Zal de docent in mij wel zijn...


Het blijkt echter steeds weer dat lang niet iedereen hierop zit te wachten. Veel mensen willen gewoon snel het juiste antwoord hebben...


Groeten, Arjen

Goyatlah

Als ik een microvlinder, of een zweefvlieg of zo heb zit ik ook echt niet op een lesje te wachten, geef me een naam en dan weet ik het wel.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

En dus is het maar net hoe je de vraagsteller inschat.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Anne Hueber †


Goyatlah

Citaat van: Weia op juni 03, 2011, 00:17:41 AM
En dus is het maar net hoe je de vraagsteller inschat.

Wordt nog steeds over het topic heen geluld. Geef ruimte aan juniors, en geef mensen geen info waar ze niet op zoek zijn. Ik loop bijna even lang als Weia op het forum, en veel langer dan veel andere admins, heb het forum dus ook zien evolueren, maar steeds meer op een manier van wij zijn admins, en wij weten het dus.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder


Geef ruimte aan juniors, en geef mensen geen info waar ze niet op zoek zijn.


Daar ben ik het wel mee eens. Ben er ook voor dat niet iedere vraag direct door een admin beantwoord word. Veel vragen zijn mooie oefeningen voor beginners. Geef ze een kans om te reageren!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

hel veel mensen vinden de enorme antwoordsnelheid van het forum qua antwoord erg fijn en zoiets vind je niet overal. ik snap de gedachte van Dolf deels wel, maar denk niet dat je dan maar af moet wachten tot er junioren opduiken om een naam door te geven. als junioren willen is er volop ruimte om de vraagsteller naast de naam nog een of enkele tips te geven. let daar op, dat vlekje, vliegt dan en dan, er is maar een libel die dat heeft enz.
groeten, Ronald van Seijen

Johannes Klapwijk

Ik ga wel mee met Ronald, bovendien vraag ik me af wat een getalenteerde 16 jarige leert van 5x in de week 'viervlek' roepen en 2x in de week 'gewone oeverlibel'?

maarten1023

Misschien een rare vraag.. waarom is er niet een apart sub-board voor determinatie op het (libellen)forum?

(Wellicht is dit al vaker geopperd, maar ik kijk hier nog geen jaren op..)
Groet,

Maarten

ArjenDrost †

Ik denk om het aantal sub-boards wat te beperken. Het aantal posts is hier nou ook weer niet zo groot dat je daar weer onderscheid in moet maken, lijkt me.


Groeten, Arjen

JohanvantBosch

Citaat van: ArjenDrost op juni 03, 2011, 19:57:57 PM
Ik denk om het aantal sub-boards wat te beperken. Het aantal posts is hier nou ook weer niet zo groot dat je daar weer onderscheid in moet maken, lijkt me.


Groeten, Arjen

Eens en daarbij.... verreweg de meeste psts gaan over determinatie...

Over de opmerking van Dolf, ik vind het wel een goede om de antwoorden voor een deel aan andere forumgebruikers te laten... zo lang inderdaad de snelheid er maar wel een beetje in zit. Dat dat dan eens een dag is ipv 2 minuten, dat is wat mij betreft helemaal niet zo erg.

vuurvlinder

Citaat van: JohanvantBosch op juni 03, 2011, 20:02:44 PM

Over de opmerking van Dolf, ik vind het wel een goede om de antwoorden voor een deel aan andere forumgebruikers te laten... zo lang inderdaad de snelheid er maar wel een beetje in zit. Dat dat dan eens een dag is ipv 2 minuten, dat is wat mij betreft helemaal niet zo erg.

Dat bedoel ik. Ik kom eigenlijk nooit meer op het libellen forum omdat er niets meer te puzzelen valt.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Menko Vlaardingerbroek

CiteerIk kom eigenlijk nooit meer op het libellen forum omdat er niets meer te puzzelen valt.

Dat heb je zelf in de hand. Eerst proberen het beest op de foto een naam te geven, voordat je naar het antwoord van de admin (of andere deskundige, oud of jong) kijkt, is een nuttige oefening. Ik doe het soms. Leert je iets over wat je weet en niet weet.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

vuurvlinder

Menko,

dat heb je helaas niet in de hand.

De antwoorden staan direct onder de vraag op mijn scherm en ik kan dat op geen enkele manier omzeilen! :-)

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Sticht

#22
Citaat van: JohanvantBosch op juni 03, 2011, 20:02:44 PM


Over de opmerking van Dolf, ik vind het wel een goede om de antwoorden voor een deel aan andere forumgebruikers te laten... zo lang inderdaad de snelheid er maar wel een beetje in zit. Dat dat dan eens een dag is ipv 2 minuten, dat is wat mij betreft helemaal niet zo erg.

Ik sluit me daarbij aan. Laat iedereen maar even rustig stoeien.